AfterDawn: IT-alan uutiset

"Puhuva" iPod tulossa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 9.7.2006 17:18 Kommentteja (20)

"Puhuva" iPod tulossa Seuraavan sukupolven iPod-soittimen ominaisuudet alkavat paljastua hiljalleen, kun Applen uusin patentti julkaistiin. Uusin innovaatio soittimessa on sen mahdollisuus kertoa kappaleen tiedot puheena. Tämän keksinnön tarkoitus on parantaa soittimen käyttömukavuutta, koska käyttäjän ei tarvitse enää katsella soitinta etsiäkseen oikean kappaleen, vaan hän kuulee missä kohtaa soittolistaa mennään. Ominaisuus tuo myös turvallisuutta liikenteeseen ja työntekoon, kun katsetta ei tarvitse enää ottaa pois tiestä tai tehtävästä työstä.
iPod-soitin ei varsinaisesti sisällä puhesyntetisaattoria, vaan kappaleiden, artistien ja levyjen nimet käännetään puheeksi tietokoneella ja siirretään tiedostojen siirron yhteydessä soittimeen. Kunnollisia puhesyntetisaattoreita ei juuri ole markkinoilla, mutta Apple sanoo kehittäneensä tekniikan, jolla vaikeatkin artistien ja kappaleiden nimet saadaan kuulostamaan luonnollisilta. Mahdollisuutena on myös käyttää julkisuuden henkilöiden ääniä ja tehdä niistä myytäviä paketteja, joilla soittimen omistaja voi personoida soittimensa. Myös erilaisia puhetyylejä on mahdollista käyttää eri musiikkikategorioissa.

Applen saamaa patenttia tullaan todennäköisesti käyttämään myös muissa kannettavissa laitteissa, kuten matkapuhelimissa ja kämmenmikroissa.

Lähde:
Scotsman.com News

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

19.7.2006 17:22

Onhan toi ihan kätevä, ainakin uutta musiikkia kuunneltaes.. Kyllähän sen oman top-100 listan tunnistaa heti alussa :D

29.7.2006 18:08

hui kauheeta, kaupassa raikaa taskusoittimesta kylmällä koneäänellä lausuttu "nou pleiin Brinti Spiers with Beibi on Moor Taim" hyrr hyrr

39.7.2006 19:33

Jos tuosta tulee toimiva, niin mikä ettei. Mutta esim. yahoo gadgeteissa tuleva itunes remoten puhesyntetisaattori on ihan perseestä.

49.7.2006 19:36

aika turha tuollainen ominaisuus ja tietysti tulee oleen aika kalliita nuo soittimet

59.7.2006 19:46

Ja mihis tässä ollaan puhumassa? Jos itse soittimessa on mikki, tarkoittaisi se sitä että soitin on jokatapauksessa esim. ajaessa otettava esiin ja laitettava suun eteen, jotta tunnistus toimii. Toisaalta tämä toisi viimein iPodeihinkin sanelimen ja mahdolliset muut mikrofoonia tarvitsevat toiminnot. Jos taas systeemi toteutetaan kuuloke johdossa olevalla mikrofoonilla, tulee kuulokkeisiin turhaa lisäpainoa, eivätkä pysy senkään vertaa päässä. Pahimmassa tapauksessa mikrofooni on kiinteästi kuulokejohdossa kiinni (ei siis välikappale kuulokkeiden ja soittimen välissä), eikä soittimessa voi käyttää muita kuulokkeita johtuen erilaisesta liitännästä, minkä mikrofooni vaatiin. Noh, luotan että Apple ratkaisee tämän tyylillä, eikä keksi mitään aivan järjetöntä.

69.7.2006 20:22

Turha keksintö... Ku polizai kävelee vieressä ja mp3 soitin alkaa puhuu... Ihan se kiva että ei tartte mulkkaa näyttöä nähdäkseen mikä kappale soi, mutta on se nopeampaa lukea kuin kuunella mitä ipod sanoo. Ja entäpä koululaiset jotka kuuntelee salaa musaa tunnilla ja ipod puhuu...

79.7.2006 20:36

hui kauheeta, kaupassa raikaa taskusoittimesta kylmällä koneäänellä lausuttu "nou pleiin Brinti Spiers with Beibi on Moor Taim" hyrr hyrr eikös ton "nou" pitäs olla "nau" ja "on" "van"

89.7.2006 23:20

"hui kauheeta, kaupassa raikaa taskusoittimesta kylmällä koneäänellä lausuttu "nou pleiin Brinti Spiers with Beibi on Moor Taim" hyrr hyrr" Tuon jälkeen voisi näkyä muutama naurava naama :D

99.7.2006 23:50
macko
Inactive

Meinaatteko että kaikki kuulevat kuulokkeista tulevan kappaleen nimen? Ja miksi iPodille pitäisi edes puhua, miksi olisi mikki?

1010.7.2006 1:33

Niin tosiaankin.. kaakatus: ei siis ole tarkoitus, että käyttäjä voi sanoa: "The Beatles - Eleanor Rigby" ja sitten iPod laittaisi sen soimaan, vaan idea on, että kuunnellessa kun miettii 'tää on hyvä biisi, mikä tää on?' ei tarvitse kaivaa iPodia taskusta ja katsoa, vaan se on jo sanottu (kappaleen alussa?). Ja tosiaankin 'now playing' kuuluu kuulokkeista.

1110.7.2006 7:27

Ahaa, no sitten. Siinä tapauksessa mielestäni täysin turha ominaisuus. Jos kuuntelen musiikkia, en halua mitään koneääntä sössöttämään sinne väliin.

1210.7.2006 11:25

kohta toi sama ominaisuus on tietokoneissa, tarvii vaan puhua ja kone tekee.. ;) olis kyl lepposaa vaan sanua et etsi torrent pirates of the caribean: dead mans chest, seeds over 100, leeches max 100 ja sielt alkais pukkaa warea koneelle.. :D:D noh, ehkä tämä on kuitenkin vielä aika kaukana tulevaisuudessa... /swt

1310.7.2006 16:39

Eli se on Apple, joka tekee ensimmäisen ajattelevan koneen ja maailmasta tulee kuin I robotissa. sadfsa fas :D:D

1410.7.2006 18:32

Jotenkin tullut aina mieleen niistä i-robotin roboteista Apple, samanlainen hopeanvalkoinen läpikuultava värityskin molemmissa... nimikin menee samaan sarjaan, iRobot, iMac, iPod... rupeaa jo pikkuhiljaa pelottamaan.

1510.7.2006 19:22

Poliisi-setä kävelee vierestä ja soittimesta kuuluu: "Now playing Las Ketchup - Asereje (Warez network LOL owned I actually uploaded this shitty song LOL! Warez.org FTW!"

1610.7.2006 22:59

tai sit jos toi tulee niihin malleihin millä voi kattoo vaik leffaa ni kyttä kävelee vieres ko istut kaupungil ja ipodi huutaa helvetin lujaa et,NOW PLAYING: The fast and Furious Tokyo drift TS Xvid.MaVen torrent downloaded from thepiratebay,org.. :D mut kuitenki mielestäni turha ominaisuus,, käyttäs ne miltsit ennemmi johonki muuhun ko puhuvaan ipodiin, mut toisaalta parempi et ne menee soittimen suunnitteluun ko jenkkilän aseisiin..

1711.7.2006 9:09

Veikkaisin et rupeaa ärsyttämään jossain vaiheessa.

1811.7.2006 12:57

No ehkä sen ominaisuuden saa halutessaan pois päältä?

1912.7.2006 1:31

Gm3d (Newbie) 11.7.2006 9:57 No ehkä sen ominaisuuden saa halutessaan pois päältä? ehkä ei.. onko aikasemmat ipod-mallit olleet käyttäjäystävällisiä? esim akkua ei saa irti vaik seinään heittäs ton, mun mielestä tol ipodil saa heittää vaik vesilintua, mä tyydyn tohon compaq ipaq pa-2:soittimeen kahel 512mb:n kortil varustettuna, vaik onki aika karvalakkimalli ja epäkäytännöllinenki osittain... mutjoo, poikkesin taas aiheesta.. :D

2012.7.2006 8:08

no ei ehkä nyt niin järisyttävä uutinen. ja milloin tuo ominaisuus sitten tulee muihin laitteisiin ? tämä oli paremminkin uutinen jota osasi odottaa, kuin että se olisi tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 ja 5T saivat uusimman Androidin esiversion OnePlus 5 ja 5T saivat uusimman Androidin esiversion (12.12.2018 17:17)
Kiinalainen älypuhelinvalmistaja OnePlus on julkaissut viime vuoden malleilleen uuden päivityksen. Beetaohjelmassa jakeluun on päässyt nyt Android 9.0 Pie -päivitys, joka tuo laitteille melkoisesti uutta. ....
Amazon aikoo tuoda kassattoman kauppansa Eurooppaan Amazon aikoo tuoda kassattoman kauppansa Eurooppaan (12.12.2018 13:40)
Amazon aikoo avata Lontooseen Amazon Go -ruokakaupan, kertoo The Telegraph. Toteutuessaan se olisi ensimmäinen Amazon Go -kauppa Yhdysvaltojen ulkopuolella. Yhdysvalloissa liikkeitä on seitsemän kappaletta. ....
Pettymys iltapäivälehdille – Amazonin verkkokauppa ei tulekaan Pohjoismaihin Pettymys iltapäivälehdille – Amazonin verkkokauppa ei tulekaan Pohjoismaihin (12.12.2018 12:49)
Amazon Web Services kertoi tänään Tukholmassa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa pilvipalveluliiketoiminnan uuden alueen Ruotsissa. Uuden alueen myötä Amazon Web Services pystyy tarjoamaan ....
Kiinalaiset eivät ehkä olekaan piilottanut vakoilupiirejä elektroniikkaan Kiinalaiset eivät ehkä olekaan piilottanut vakoilupiirejä elektroniikkaan (12.12.2018 10:23)
Bloomberg julkaisi tänä syksynä ison paljastusuutisen, jossa uutistoimisto väitti kiinalaisten vakoilevan teknologiayrityksiä Super Micronin kehittämiin palvelinemolevyihin piilotettujen vakoilupiirien ....
Puma nostalgisoi kompuutterikengillä – Puettavaa teknologiaa kokeiltiin jo 80-luvulla Puma nostalgisoi kompuutterikengillä – Puettavaa teknologiaa kokeiltiin jo 80-luvulla (12.12.2018 09:49)
Päälle puettava teknologia on elänyt kultakautta viimeiset vuodet, mutta trendinä se ei ole mitenkään uusi. Puma yrittää tuoda vanhat hyvät ajat mieliin julkaisemalla uudelleen "maailman ensimmäiset ....

Uutisarkisto