AfterDawn logo

Peliguru kritisoi Sonya ylimielisyydestä

Ilkka Ketola Ilkka Ketola
72 kommenttia

Brittiläisen peliteollisuuden tukipilari, Llamasoftin perustaja Jeff Minter pitää Sonya ylimielisenä PlayStation 3:n kehittelyssä ja hinnoittelussa. Minterin mukaan laite on ylihintainen ja julkaisua varten on varattu liian vähän pelejä, kertoo BBC.

BBC:n uutinen perustuu Edge-pelilehdessä julkaistuun artikkeliin. Sonyn Howard Stringer puolusteli vasta PS3:n korkeaa hintaa sillä, että laite on satsaus tulevaisuuteen.

Suomessa 60-gigatavun kovalevyllä varustetun PS3:n hinta tulee olemaan 599 euroa. Microsoftin Xbox 360 -konsolin 20-gigatavun kovalevyllä varustettu versio maksaa 399 euroa, ja Nintendon tulevan Wii-konsolin hinta on noin 200 euroa.

"Strategiamme on selkeästi riskinen, kuten kaikki uudet keksinnöt, mutta mikäli PS3 lunastaa siihen kohdistetut odotukset, en usko kenenkään olevan huolissaan Xbox 360:n tai Nintendon halvemmista hinnoista", Stringer kommentoi viime kuussa.

Jeff Minter näkee asian toisin: "He (Sony) tuntuvat olevan täysin varmoja että vaikka hinta on huomattavasti muita laitteita korkeampi, ryntäämme me innokkaat kuluttajat laumoittain ostamaan laitetta -- vain siksi, että kyseessä on uusi PleyStation."


Tosin Minteriä tuskin voidaan pitää asiassa täysin puolueettomana, sillä hän on kehittänyt Xbox 360:n mediasoittimessa käytettävän Neon-visualisaattorin.

PlayStation 3 julkaistaan maailmanlaajuisesti tämän vuoden marraskuussa. Korkeasta hinnasta huolimatta analyytikot uskovat, että starttia varten varatut kaksi miljoonaa laitetta myydään välittömästi loppuun. Vuoden loppuun mennessä Sony lupaa toimittaa neljä miljoonaa yksikköä myyntiin.

PS3:ssa on mukana HD-tason Blu-Ray-asema, jonka yhtiö toivoo houkuttavan teräväpiirtoaikaan siirtyviä kuluttajia. Microsoftin Xbox 360 -konsolissa on ainoastaan perinteinen DVD-asema, mutta yhtiö on luvannut toimittaa pian ulkoisia HD-DVD-asemia konsoliaan varten.

Sony on myös satsannut satoja miljoonia euroja PS3:n Cell-prosessoriin varmistaakseen konsolinsa ylivertaisen suorituskyvyn.

Lähde:
BBC News

72 KOMMENTTIA

Sokar801/72

Quote:
Suomessa 60-gigatavun kovalevyllä varustetun PS3:n hinta tulee olemaan 599 euroa
minusta aika kallis vaikka onkin Blue-Ray asema mukana tuote joka maksaa 1\3 palkastani on kallis

Quote:
Strategiamme on selkeästi riskinen, kuten kaikki uudet keksinnöt
hmm eikö soni vain "muokannut" cell ja blue-ray ym komponetteja omaan käyttöön

Quote:
että starttia varten varatut kaksi miljoonaa laitetta myydään välittömästi loppuun
voi olla tottakin koska kyllä aina ostajia lyötyy mukaan lukien minä kunhan hinta on alle 499e täydelle paketille

itellä oli PS1 ja nyt on PS2 joten tulee kyllä PS3 olemaan ennen ensi kesää

jusunakki2/72

turha vehje

x360 > ps3

Zeall3/72

Osta x360 + wii samaan hintaan kun ps3. Cellille on kuulemma iso työ tehdä koodia jolla sitten sen kaikki teho saadaan irti.

Supo4/72

No loppupelissä pelit tulevat ratkaisemaan Sonyn kohtalon.Jos "pakko pelata pelejä julkaistaan jatkuvasti Playstationille"niin niitä myydään paljon.Jos taas ei, niin saa sitten nähdä kuinka käy.Veikkaan että vaikeeta tulee olemaan ja konsoleita joudutaan myymään tappiolla.Rahat kerätään peleillä ja oheislaitteilla.Tärkeä pointti on myös kopiosuojaus ja sen kestävyys.Jos se murretaan nopeasti ja modpiirit tulevat myyntiin lisää se konsolien myyntiä ja tiputtaa pelimyyntiä.

mjk5/72

Itse en tuota osta, mutta pelit taivat tosiaan nyt ratkaista sonyn kohtalon. JA tuo 2 milliä on loppujen lopuksi aikavähän jos tosiaan ajatellaan koko maapalloa. Kallis se laite on, ja jos ajattelee että osta xo:n ja siihen hd-dvd-aseman + yhden ohjaimen lisää ja pari peliä niin hinta on sama kuin ps3:n. Eli kallis on, mutta nintendo ei oikeastaan häviä mitään koska on aina ollut erilainen konsoli kuin nuo kaksi muuta ja sen pelit ovat olleet innoatiivisempia kuin muiden, tuo nitukka ainakin kulkeutuu meidän pojan huoneeseen..

onkku6/72

Hinta on melko pöyristyttävä, mutta taidanpa kuitenkin ostaa ko. masiinan, sillä löytyyhän kotoa jo valmiiksi psx ja ps2.

Myös kovalevyllä asennettuna oleva linux houkuttelee siinä määrin, että voin korvata jo jokseenkin vanhentunutta tekniikka olevan peeceeni. Mieluummin 600e kuin tonnin paikkeilla oleva koneen päivitys.

Afroninja7/72

itellä on kans psx.ps2 ja varmaan jossain vaiheessa myös ps3..mutta aika näyttää koska tuon ostan.

Quote:
ryntäämme me innokkaat kuluttajat laumoittain ostamaan laitetta -- vain siksi, että kyseessä on uusi PleyStation."
uskon että tuo pitää monen pleikkarifanin kohdalla kuitenkin paikkansa.

jusunakki8/72

Mitä ihmettä muka linuxilla tekee jossain pelikonsolissa? Linux on tietokonetta varten

Haisku9/72

KonsoliFinin uutisesta: "PlayStation 3 on tietokone. Emme tarvitse PC:tä", lausui Harrison.

jusunakki10/72

Mutta vuoden päästä tarvitkin taas PC:tä kun ps3:sta ei tosta vaan päivitellä (hardwaree)

mcmopo11/72

Empä ainakaan ole ostamassa tuolla hinnalla. Mielestäni tuo Xo:n hinta on myös suolainen, mutta vielä hyväksyttävissä.

PS: Tahallaan vai vahingossa PleyStation?

tuure212/72

Aika hyvim mjk:kin on ennustanut jo HD-DVD laitteen hinnan vaikka sitä ei ole vielä julkaistu.

Jouko?13/72

^^ Itse asiassa sen HD-DVD soittimen hinnaksi on kaavailtu joku 150$

AvenZer14/72

en omista itse yhtään konsolia enkä aijo hommata konsolia enkä varsiinkan jos sen hinta 599 euroa eli 600 euroa (ja euron saat takas luonnollisesti siitä). Aivan liian kallis konsoli. Toi hinta pitäis olla alle 200 euroa vasta sitten voisi ehkä harkita.

Sokar8015/72

Quote:
Toi hinta pitäis olla alle 200 euroa vasta sitten voisi ehkä harkita
ennen kuin takerrutte pelkään hintaa että on kallis niin kyllä noi osatkin maksaa jopa tehtaille rahaa tosin X-boxia myydään tappiolla jotta konsolin myynti olisi laaja sitten peleillä otetaan se häviä takas

ohan se consoliksi kallis mutta moni pistää 800e->1400e pc:eehen ilman että sanoo että ompas Nvidia 7950 quatro tai Ati x1900xtx kallis

kun sillä 25e näyttikselläkin voi surffata tai maksaa laskuja
niin eikö niitä huippu kalliita näytön ohjaimia tai prosesoreita osteta että olisi laadukas peli kuva ruudulla niin samahan on että PS3 ja X360 ovat 3 sukupolven konsoleita ei niitä voi verrata johokin ps1 tai PS2 hintaa samakuin vertasi pentium itanium vs Pentium 3 2ghz prossaa hitoja ero kuin yöllä ja päivällä

mcmopo16/72

Kyllähän sen ymmärtää että konsoli on noin kallis aluksi, mutta entäs sitten pelit. Pelien hinnaksi on arvioitu noin 100€. Eli mitä maksaa paketti PS3, 2 ohjainta, 3-4 peliä? Taittaa mennä tonnin paremmalle puolelle. Eli ei se että konsoli olisi yksinään jo noin kallis, mutta kun kaikki muut on myös kalliita.

xXx17/72

oli hinta mikä tahansa niin pahimmat ps friikit ostavat sen. hinta ei ole kilpailukykyinen pahimpiin kilpailoihin nähden, mutta playstation 3 myy jo nimellään. ei mua haittaa korkea hinta, antaa mennä vuosi- kaksi niin eiköhän sen sitten voisi ostaakin.

ramu200018/72

joutuu odottelee TAAS niin kauan että modpiiri löytyy ja jos ei löydy niin unohdetaan koko sony, siirrytään takasin nintendon puoleen.
Minähän en maksa 100e pelistä, vaikka olis kuinka hyvä!

Ja enkyllä muutenkaan maksa mistään pelistä yli 40e, eli sony,microsoft & nintendo, count me out...

tuure219/72

Quote:
Ja enkyllä muutenkaan maksa mistään pelistä yli 40e, eli sony,microsoft & nintendo, count me out...
No millä sitten pelaat kun PC pelitkin ovat yli 40e yleensä,DS:lläkö?

Entrust20/72

En kyllä millään voi uskoa, että pelit maksaisivat aluksi ~100 euroa. Siinä kyllä ammuttaisiin itseään jalkaan niin että sattuu. Eiköhän ne ole siinä ~70 kieppeillä, kuten X0:llakin.

Mites muuten, virallisilla sivuilla on hinnaksi ilmoitettu 650€ kalliimpi versio ja 550€ halvempi?

Ja en tod. osta heti julkaisussa mitään konsolia.

himpo21/72

Näyttäisi menevät tähän malliin:

Wii = 200€
Wii + Kovo60GB + Microsoft lisä = X-BOX360 400€
X-Box360 + BluRay asema + Sony lisä = PayStation3 600€

Kyllä alkaa kallistua Wiin puoleen, ei ole koskaan ollut konsolin kanssa sitä hinnalla millä hyvänsä tunnetta.

Fiksut ei vertaile pelkkiä hintoja vaan mitä sillä rahalla saa, itseä kiinnostaa eniten ohjaimet, ja sillä painotuksella Wii voittaa kirkkaasti.

keijjoo22/72

nohh meitsi ainaskin poistaa pleikkarin jos jonkun,muut konsolit on aika turhia kapistuksia ollunna..

Gravehill23/72

Playstation ei kyllä minusta ole ollut innovatiivinen millään alalla : eikös sitä vastaan nytkin käydä oikeutta kun meni pöllimään sen ohjaimen force-feedbackin toiselta firmalta? Ja nyt sitten sattumalta siihen onkin alettu kehittämään liiketunnistimella varustettua ohjainta - sen jälkeen kun Nintendolla on jo toimiva malli siitä esiteltynä? Ei se ole innovatiivisuutta vaan kopiointia. Jos esim. Wii maksaa 1/3 PS3:n hinnasta niin kuka ostaa kopion kolme kertaa halvemmalla? Minusta se ei ole perusteltua millään järkisyillä mutta viihdehän onkin enemmän tunnepuolen juttuja. Sony on ylimielinen, Sony on kallis ja Sony on asiakasvihamielinen. Ostakoon ken tahtoo, itse en koske pitkällä kepilläkään.

tuure224/72

Gravehil: Vertauksesi kusee kun katsellaan Wiin ja PS3:sen teho eroja ja ominaisuuksia.

mjk25/72

tuure2 , verrataampa sitten ps3:n tehoja vaikka järeeseen pc:hen, kuinka luulet käyvän? Tuo on jo kuules liioittelua, koska Wii on aivan erityylinen laite kuin ps3:n ja kuten ps3:n verrataan pc:hen sekin ontuu ja pahasti...mutta tuo sony ampuu itseään jalkaan ja pahasti, vaikka ps-faneja löytyy niin monella tuon konsolin ostajalla taitaapi olla iskä ja äiti...ja ne jotka tienaa rahansa itse, en nyt puhu sellaisesta tienaamisesta että asuu vielä kotona, vaan sellaiseta henkilöstä jolla on oma asunto/vuokra tai muu, niin silloin ei paljoa jää muutamalle kuukaudelle ruokaan, vuokraan yms..rahaa jos tuon ps3:n ostaa on se suhteessa sikakallis laite, tuolla n. 600€ saa jo todella hyvän näytönohjaimen, ja vaikka sitten kesä-autonkin..joten älä vertaile tuollain, kyllähän se jo tiedetään, tehoissa hävitään mutta peleillä voitetaan, ps3:n tehokas, mutta eipä laitteista kaikkea irtisaada sen kopantakia(kuumuus) ja xo taas sai etumatkaa ja porskuttaa hyvin kun on reilusti halvempi ja wii on taas se pelaajille suunattu masiina. Sony kiss my ass...

tuure226/72

mjk: Ymmärrän sen kyllä että kaikki eivät tykkää kaikista ja senkin että PS3 on aika hintava mutta kyllä normaalilla työssä käyvällä ihmisellä on aika helppo sijoittaa 600€ yhteen laitteeseen kun sillä kumminkin pelataan ne seuraavat 5-6 vuotta ja jos ei kerralla ole rahaa niin säästää taikka odottelee hinnan laskua ja tuossa huippu näytönohjaimen ostossakin pitäisi saada sille pari osaa kaveriksi ennen kuin sillä silmäkarkkia pelailee. :)

pre6dator27/72

Enpä näe vieläkään yhtään syytä, miksi ostaa konsoli. Nintendolla sentään uusi ohjain. Hinnat tulevat olemaan jo niin korkeita, ettei ainakaan PS3:sta osteta tuosta vaan.

Jos haluaa teknistä ylivertaisuutta, niin kannattaa päivittää PC.

Meikäläinen ei ainakaan ole koskaan tykännyt konsoleilla pelaamisesta. Niissä ei vain ole mitään fiilistä.

j4nnu28/72

Vähän himottais ostaa toi mutta aika näyttää mihin se hinta tasaantuu ja millanen peli tarjonta tulee. Ihan perjaatteesta ostettava kun on ollu kaikenlaiset pleikkarit ennen tätä paitti se littee ps2 :) Mutta köyhäks ja kipeeks tulee ihan varmasti jos ton ostaa.

Gravehill29/72

@tuure2:

Eipäs vaan kusekaan. Jos sinulla on tavallinen henkilöauto ja kolme kertaa kalliimpi urheiluauto niin pystytkö sinä perustelemaan sen urheiluauton ostoa millään järkisyillä? Et. Sillä henkilöautolla pääsee halvemmalla ja yhtä nopeasti perille kuin urheiluautolla (ts. se ajaa saman asian). Toki urheiluautossa on enemmän vääntöä, se on kalliimpi ja periaatteessa nopeampi, mutta : niillä ylimääräisillä hevosvoimilla ei tee yhtään mitään koska Suomessa on olemassa ns. nopeusrajoitukset. Minun kohdallani, kuten toisessa threadissa olen jo todennut, nykyisten laitteidenkin tuottama kuva ja ääni on aivan riittävän hyvää kotitarpeisiin. Sillä, miten sankarin hiukset hulmuilevat tuulessa ei ole minulle mitään merkitystä koska hyvässä pelissä sellaisiin yksityiskohtiin ei pitäisi keretä kiinnittämään merkittävästi huomiota. Toisekseen ihmisen havainnointikyky on rajallinen. Mitä järkeä on panostaa kuvan ja äänen parantamiseen jos niitä eroja ei edes huomaa? Jos keskivertopelaaja pelaa pelejään 21, tai vaikka sitten 32 tuuman telkulla (ja korkeintaan 5.1 äänillä) niin semmoisella kuvakoolla ero on merkityksetön - varsinkin kun suurin osa pelaajista EI omista teräväpiirtotelevisiota, jolloin sekin vähä parannus menee hukkaan. Harvalla ihmisellä on niin optimaalisen hyvä näkö ja kuulo että grafiikan/äänen parannuksella on merkittävää/havaittavaa eroa heille. Ja jos eroa on, niin onko se grafiikka ja äänet kolme kertaa parempaa kuin Nintendolla? Miten ihmeessä sinä makuasioita käyt pisteyttämään? Esimerkiksi hyvällä hahmosuunnittelulla voi saada aikaiseksi hauskannäköisen, söpön tai tunteisiinvetoavan tyypin - se ei välttämättä ole valokuvan tarkka kopio jostain ihmisestä mutta eihän sen viihteessä tarvitsekaan olla. Vai pitäisikö esimerkiksi Aku Ankan olla valokuvan tarkka kopio ankasta tjsp.? Tuoko esim. painantamenetelmän parannus sarjakuvalle lisäarvoa vai onko painopiste sittenkin siellä tarinassa? Yksinkertaisestikin piirretty sarjakuva voi olla viihdyttävämpi kuin taidokkaasti piirretty mutta sisällöllisesti köyhempi sarjakuva. Ja sarjakuva voi olla viihdyttävämpi kuin esim. konsolipeli.

On myös totta, että nykyisellään laitteista ei puserreta irti viimeisiäkin mehuja vaan sinne jää paljon "ilmaa". Laitteiden elinkaari on nykyisellään niin lyhyt että ohjelmoijat eivät kerkiä oppimaan tehokasta koodausta ao. alustalle. Hyvästä esimerkistä käy esimerkiksi Commodore-64 jolla saatiin- ja saadaan edelleen! - aikaiseksi todella laadukasta jälkeä promilleosan tehoilla nykykoneisiin verrattuna. Ohjelmoijat oppivat koneen niksit, mitä milläkin lailla tekemällä säästettiin resursseja jotka voitiin laittaa sitten toisaalle. Nykyisellään käytetään valtavia määriä resursseja ja mihin, minä kysyn? Tuloksena on hiilipaperikopioita niistä samoista autolla-ajo, räiskimis-, strategiapeleistä kuin aikaisemminkin, vain grafiikka muuttuu. Koomisinta tämä on konsoli- ja PC-käännösten kohdalla jossa toisen laitteen rajoituksia ei yritetä edes ohittaa, kiertää tai ylittää vaan kopioidaan kaikki 1:1. Tuloksena on konsolipuolelle niin tyypillistä putkijuoksua jatkuvan latailun kera. Miksi konsolipuolella ei esimerkiksi kehitetä sellaista menetelmää jolla lataaminen sujuisi samaan aikaan kun pelaaja pelaa peliä? Uskoisin että moni pelaaja olisi valmis esim. laskemaan grafiikan tasoa välttyäkseen jatkuvalta latailulta. Miksi ei kehitetä hahmon ja ympäristön interaktiivisuutta? Paljon muitakin kysymyksiä voisin esittää mutta peliteollisuuden vastaus on vain grafiikan ja äänen laadun nosto.

Sisällönkehitys on nykyisellään lamassa niin elokuvarintamalla kuin pelimaailmassakin. Innovaatiota uupuu joten tyydytään kopioimaan vanhaa ja uusimaan vain erikoistehosteet. Toki välillä kehitetään jotain sisällöllisesti arvokastakin, jopa uutta, mutta nämä ovat enemmänkin harvinaisuuksia nykyisessä viihteen tusinapullatulvassa. Uusia formaatteja kehitetään, jotta saataisiin myytyä sama tuote useampaan kertaan. Minusta sellaiset pelit, joiden ääreen tulee palattua aina vain uudestaan ovat hyviä : ne kestävät monta läpipeluuta ja niissä on vaihtoehtoisia loppuja. Tai vieläki mieluummin niissä soisin niissä olevan valtavasti toiminnan vapautta, eräänlaisia "valitse seikkailusi" pelejä. Pelintekijä on luonut maailman ja puitteet mutta pelaaja itse päättää sen miten seikkailee ja mitä tekee. Eräs esimerkki tällaisesta pelistä on Nethack. Siinä @-merkki seikkailee ruudulla mutta joka kerta luolasto on erilainen ja silti täynnä vaikka minkälaista toimintaa ja jippoa. Jos joku onnistuisi saamaan johonkin FPS- tai roolipeliin Nethackin uudelleenpeluuarvon en ainakaan minä muuta peliä tarvitsisikaan.

Minä käyn töissä, pienellä palkalla, ja minulla on lapsi huollettavana. Vaimoakin olisi hyvä aina välillä muistaa. Minulla on vain vähän rahaa ja vielä vähemmän aikaa omille harrastuksilleni. Jos minä konsolin ostan, ostan sellaisen jolla voi koko perhe yhdessä pelata. Silloin grafiikalla ei ole mitään merkitystä, sisältö ratkaisee. Hyvä esimerkki tästä ovat pikkuveljeni (alle 10 v.) jotka pitävät toki konsolipeleistä mutta pelaavat silti mieluummin Runescapea. Grafiikka on todella yksinkertaista ja toimivaa ja itse peli on hyvä. Ei viihtymiseen tarvita hyvää grafiikkaa eikä pelin ole pakko olla digitaalinen. Korttipakka tai hyvä lautapeli voi olla paljon mukavampi kokemus kuin mikään konsoli- tai tietokonepeli. Minä en ole valmis maksamaan noin suurta summaa vain parempien grafiikkojen vuoksi, sitä ei voi millään logiikalla perustella. Viihdettä on maailmassa paljon, miksi pitäisi valita kallein jos samaan lopputulokseen pääsee halvemmallakin?

mjk30/72

tuure2 , meillä on konsoleita myös, mutta kannattaa kuitenkin päivitellä pc:tä sillä 600€:llä kuin satsata se noin kovan hintaiseen konsoliin. Itse en näe mitään syytä miksi tuon ostaisin. Se että pelaa 5-6 vuotta? Miksei se sama onnistuisi pc:llä, ja varmaan paremmin kuin tuolla ps3:lla koska pc:tä saa ja pystyy päivittään ja pelit ovat reilusti halvempia, voit tehdä työtä sillä, surffailla netissä ja miksei vaikka kirjoitella juttuja tänne :-), joten minun mielestäni pc on parempi ratkaisu kuin pleikka.
Kuinkahan moni todella työssäkäyvä todellakin laittaa konsoliin 600€? Suomen palkkatason arvioiden aika harva. Joskus olla firmassa mietitty miksei konsoli voisi olla vain kuten vanha snes, pleikka (se harmaa laatikko), dreamcast...koska sillähän vain pelataan, miksi laittaa jumalaton prossu, ja kohtuullinen näytönohjain(ainakin pc:n verrattuna) ja muistiakaan ei ole mitenkään superisti...kyllähän se vaikka vanha pleikka 2:n pyörittää mukavasti dvd:tä, musiikkia ja pelejä..miksi ahnehtia kun sitä varten on parempiakin laitteita.

mjk31/72

Gravehill täältä saat pojot kotiisi, koska moni täällä kirjoitteleva ajattelee toden näköisesti samalla tavalla...

Gravehill32/72

Kas tuure2 kerkesi laittaa jo toisenkin kommentin. Siihen kommenttiin senverran että pitäähän tuohon PS3:nkin hommata teräväpiirtotelevisio ennenkuin pääsee silmäkarkkia ihailemaan... Ja sellainen tulee huomattavasti kallimmaksi kuin tietokoneen komponentit, puhutaan useamman tuhannen euron investoinneista ennenkuin silmäkarkkitaivas aukeaa.

Ja milläs perustelet väitteesi että tavallisella palkansaajalla on rahaa 600 € PELIKONSOLIIN? Keskimäärin suomalainen ansaitsee bruttona 2200 euroa kuussa. Tässä suhteessa en itse hirveästi eroa tavallisesta palkansaajasta. Tästä menee ensiksi verot, noin kolmannes. Käteen jää noin 1400 euroa. Siitä vähennät vuokran, mikä riippuu asuinpaikasta, perheenkoosta ja neliöistä. Itselläni asuinkustannukset ovat noin 700 euroa. Palkasta tällähetkellä jää käteen 700 euroa. Siitä pois puhelinlasku, opintolaina, muutama muu laina ja lasku (päivähoito, sähkö, autovakuutus, televisiolupa jne...). Minulla jää käteen noin 300-400 euroa kuussa. Siitä ostan ruuat, vaatteet, maksan bensat jne... Joo, kyllä minä kevyesti säästän johonkin PELIKONSOLIIN :D jolla sitten pelaan 5-6 vuotta, vuositasolla maksaen siitä 100 €. Pelaan noin 3-4 tuntia viikossa (156-208 tuntia vuodessa). Maksaisin siis noin 50-65 senttiä per tunti pelkästään laitteesta - tähän minun vielä pitäisi hommata pelejä joiden keskimääräinen "elinikä" on jotain 10-20 tunnin väliltä. Tarvitsisin noin 10-20 peliä vuodessa, lisäkustannusta (50 €/peli) 500-1000 euroa/vuosi. Lisäkustannusta tulisi noin 2,4-6,4 €/tunti. Yhteiskustannus olisi jotain kolmen euron ja seitsemän euron tietämillä per tunti. Varsin hintavaa viihdettä siis! Huomatkaa myös, että jos joku pelaisikin enemmän kuin minä viikossa niin ostettujen pelien määrä nousisi kuitenkin. Pelin hinta on noin 2,5-5,0 euroa per tunti. Jos kolmella eurolla saa kahden tunnin leffan on se noin puolet halvempaa viihdettä. Pelaamiseen käytetyllä rahasummalla voisi käydä elokuvateatterissa katsomassa jonkin elokuvan, tilata pitsan tai kebabin tms. Jokainen tietysti päättää mihin rahansa pistää mutta kertokaapas nyt PS3 fanit että miten te järjellä voitte perustella tuon ostamisen? Ei vielä yhtään järki-perustetta esitetty tässä keskustelussa...

jusunakki33/72

PS3 floppaa ja samoin blu-ray.

ville77734/72

"Kyllähän sen ymmärtää että konsoli on noin kallis aluksi, mutta entäs sitten pelit. Pelien hinnaksi on arvioitu noin 100€. Eli mitä maksaa paketti PS3, 2 ohjainta, 3-4 peliä? Taittaa mennä tonnin paremmalle puolelle. Eli ei se että konsoli olisi yksinään jo noin kallis, mutta kun kaikki muut on myös kalliita."

No jos tuo menee tonnin paremmalle puolelle, niin mietippä minkä tehosen koneen saisit vaikka 1500€ ei sillä kauaa pelais.

Jos haluaa uusimmat osat koneeseensa, saa siitä maksaa yli 2000€
Ja ps3 on uusimmat osat mitä konsoliin saa, ja kun et osta sitä 2000€ konetta. Mieti mitä kaikkea saisit ps3 lisäksi...
Ja konettahan markkinoidaan sillä että "Et enää tarvitse PC.tä" lauseella

Ite en tuota kuitenkaan osta kun ei rahat meinaa ruokaan riittää.

ville77735/72

Btw toi xbox 360 maksaa 20gt kovolla 400€
Ja ps3 60GT kovolla 600€ ja konsoli on kuitenki PALJON uudempi ja tehokkaampi kuin 360

artsipunk36/72

..hinnat on köyhiä varten.. *wirn* Itse ostan kyseisen vekottimen sitten, kunhan varteen otettava rally-peli ilmestyy.. Sitä ennen pelaamisen suhteen tyydyn tohon PS2:n, ja puucee on itselläni vain leffojen katselu, musan kuuntelu, nettisurffailu yms. varten.. :)

Yleensäkin naurattaa tuo vaahtoaminen ja vertailu kaiken suhteen, esim. puucee puolelta ATI vs. Nvidia, konsolipuolella M$oft vs. Sony vs. Nintendo.. Jokainen pistäköön rahansa siihen, mihin haluaa, ja itse näkee hyväksi.. kettu kuittaa.. :)

jusunakki37/72

Quote:
Ja ps3 60GT kovolla 600€ ja konsoli on kuitenki PALJON uudempi ja tehokkaampi kuin 360
Uudempi kyllä, mutta ei todellakaan parempi. Käytä vaikka googlea niin saat paljon selville ja tajuat että PS3 on surkea floppi.
Kato vaikka toi + keskustelu uutisesta:
http://www.peliplaneetta.net/pelikonsolit/uutiset/6301/

ville77738/72

en sanonutkaan parempi, mutta tehokkaampi ainakin prossultaan?

jusunakki39/72

ketä kiinnostaa jonkun prossun teoreettiset lukemat jos niillä ei tee mitään? Ja varsinkin kuka maksaa siitä 200€ ylimäärästä...

tuure240/72

mjk: Itse myös pelailen enenmän PC:llä ja olen juuri satsaamassa 900€ uuteen PC:eeseen että pääsisi taas pelailemaan uusimpia pelejä ja ymmärän edelleen sen että kaikillla ei ole varaa uuteen 600€ maksavaan konsoliin eikä tunne tarvetta sen hienoille ominaisuuksille ja peleille ja täytyypä itsekkin sanoa etten varmaan ensimmäiseen pariin vuoteen tule PS3:sta hommaamaan mutta kumminkin jossain vaiheessa koska sillä on sen verran tulossa pelejä jotka kiinnostavat minua ja samalla saa käypän multimedia koneen kaupan päälle ja tuohon tulotasoon että kummasti se on monella PC pelaajallakin laittaa 900€+myöhemmät päivitykset PC:eeseen että pääsee pelailemaan mutta ymmärrän sen että jos on perhe ja kaikenlaista opiskelua sun mutta tai ei vain ole hyvä palkkaisessa työssä niin tuollaisiin summiin ei ole varaa ainakaan vähään aikaan. :)

tuure241/72

Gravehill: Tuohon vertalu kierteeseen en enään jaksa lähteä laittamaan uutta vaikka yhden jo keksinkin ;) ja itsekkään en ole niin kauhea Grafiikan perään juoksija vaikka tietenkin minulle nätimpi aina kelpaa ja siinä olen samaa mieltä että pelien innovatiivisuus on laskenut viime vuosina mutta kyllä sieltä helmiäkin löytyy ja elinkaaressa olen hieman eri mieltä kun onhan tuo PS2:kin markkinoilla porskuttanut jo 6 vuotta ja alkaa jo uudelle olla vähän tilausta.Palkka kysymykseen on vähän vaikea vastata kun on erin kokoisia perheitä tai sitten sinkku,ollaan eri alalla tai sitten ei vain tuhalata kaikkeen ja tuo viimeinen minua vähän huvitutti että miksi minä tai joku PS3:sen aikova(en tajua miksi pitää aina sanoa faniksi) aikoo sen ostaa no ehkä siksi että kaikki suosikki pelit tulevat sille. :)

tuure242/72

EDIT: ei kaikki mutta kaikki konsoli puolella (halo poikkeus) :)

jusunakki43/72

Quote:
Itse myös pelailen enenmän PC:llä ja olen juuri satsaamassa 900€ uuteen PC:eeseen että pääsisi taas pelailemaan uusimpia pelejä ja ymmärän edelleen sen että kaikillla ei ole varaa uuteen 600€ maksavaan konsoliin eikä tunne tarvetta sen hienoille ominaisuuksille ja peleille ja täytyypä itsekkin sanoa etten varmaan ensimmäiseen pariin vuoteen tule PS3:sta hommaamaan mutta kumminkin jossain vaiheessa koska sillä on sen verran tulossa pelejä jotka kiinnostavat minua ja samalla saa käypän multimedia koneen kaupan päälle ja tuohon tulotasoon että kummasti se on monella PC pelaajallakin laittaa 900€+myöhemmät päivitykset PC:eeseen että pääsee pelailemaan mutta ymmärrän sen että jos on perhe ja kaikenlaista opiskelua sun mutta tai ei vain ole hyvä palkkaisessa työssä niin tuollaisiin summiin ei ole varaa ainakaan vähään aikaan
Välimerkit on keksitty

tuure244/72

Kiitos huomautuksesta,mutta eiköhän jokainen siitä jotenkin selvää saa.

Sokar8045/72

Gravehill olen samaa mieltä olipa muuten piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä viesti vaikka melkein joka sana asiaa

Quote:
Gravehill :
ostan sellaisen jolla voi koko perhe yhdessä pelata. Silloin grafiikalla ei ole mitään merkitystä, sisältö ratkaisee.
jep olen sanonut sanaa jo monta vuotta

esim Metal gear solit (MGS) PS1 oli huike tosi hyvä seikkailu peli minulle ainakin sitten tuli MGS 2 PS2:selle tarina jälleen hyvä mutta peli maksoi 35e enemmän koska oli "paremman" näköinen se v***ti minua mielummin minäkin ostaisin 3kpl perus MGS peliä kuin yhen HDTV tasoisen MGS pelin

Quote:
600€ yhteen laitteeseen kun sillä kumminkin pelataan ne seuraavat 5-6 vuotta
meitsi pelaa vieläkin mun ekalla consolilla 20-vuotta vanhalla 8Bit nindentolla

Quote:
joten minun mielestäni pc on parempi ratkaisu kuin pleikka.
mutta jotain pelejä ei vain saa pc puolelle

esim Final Fantasy tulihan se FF8 pc:eelle mutta jostain syystä se jäi kaupan hyllylle vaikka samaa aikaan myytiin sitä joka päivä PS1 :selle olisikohan että PC pelaaja on 95% FPS fani

Quote:
Jokainen tietysti päättää mihin rahansa pistää mutta kertokaapas nyt PS3 fanit että miten te järjellä voitte perustella tuon ostamisen
ite en ole PS fani jopa inhoan sony elecroniikka = ylikallista paskaa mutta pidän PS peleistä kun moni hyviä ei saa muille joten pakko ostaa se aparatti

TriStar\sony Pictures ja PS pelit ainoa hyvä asia mitä toistaiseksi sony on saanut aikaiseksi

Quote:
Ite en tuota kuitenkaan osta kun ei rahat meinaa ruokaan riittää.
jätä ne kaviaarit ja Shampanja kaupan hyllylle eikä kai kaikkia ole tarkoitus ekasta palkasta ostaa on olemassa sana säästäminen

ite kun törsäsin halvan auton verran koti teatteriin aluksi vain haaveilin että olisipa toillainen ja toi ja toi ym no nyt on ei ne ekalla tai edes tokalla palkalla tullut mukaan mutta tuli kummiskin

ikavästi muistuttaa tää ja mailmalla oleva keskustelu PS3 floppaa keskustelua joka oli kun Dreamcast julkaistiin joka lähes tappo Sega legendan tekee tosin vieläkin pelejä ite en uskonut että mahti sega silloin voisi flopata ja menin ekojen joukossa ja ostin koneen nyt olen viisaampi ja ootan ainakin 6kk tai 1v sitten nään mitä tapahtuu

kullä ne FF ja muut pelit kerkii pelaamaan vaikka 6kk myöhemmin kun oli peli mikä tahansa se on aina uusi sinulle jos et ole sitä pelannut ennen

ville77746/72

"ketä kiinnostaa jonkun prossun teoreettiset lukemat jos niillä ei tee mitään? Ja varsinkin kuka maksaa siitä 200€ ylimäärästä..."

Ei se prosessori siinä maksa, vaan se että se on vuoden uudempi ja siinä on 40gt isompi kovo, sekä blue ray asema valmiina

mjk47/72

"ketä kiinnostaa jonkun prossun teoreettiset lukemat jos niillä ei tee mitään? Ja varsinkin kuka maksaa siitä 200€ ylimäärästä..."

Aivan ja kaveri oli työnsäpuolesta e3:lla ja sielä juuri tuli esille tuon prossun kuumiaminen, eli sonylla oli vaikeuksia pitää ps3:st ns "pystyssä" kun ne kaatuilivat lämmöntakia, tuuletus kun on aivan riittämätön tuohon koppaan, tosinm sony on kait laittanut toisellepuolelle kait jokun ritilä systeemin jolloin lämpö saataisiin ohjattua kopan ulkopuolelle..saas nähä kuinka käy. Mutta kyllä se ps (se laaatikko malli) taitaa olla sonyn parastekele pelipuolella, veikkaan että ps3:lle taitaa käydä yhtäohraisesti kuin dreamcast:lle aikoinaan se oli pikkuisen aikaansa edellä, on meinaten kyseinen vehe hyllyssä ja luopua en aijo. Mutta kyllähän tuo sonyn onnistuminen edes jollainlailla toisi sitä tervettä kilpailua.

Whiitzer48/72

Olen aivan samaa mieltä Gravehill:llin kanssa ja vaikka olikin pitkiä viestejä, niin pelkkää asiaa tosiaan ^^

Itse tuossa perjantaina kävin hakemassa kaupasta 77€:lla Xboxin ja siihen sitten 15€ Burnout Revengen. Mielestäni Xboxin grafiikat viellä riittävät todella hyvin, eikä oikeastaan parempaa grafiikkaa viellä tarvitsekkaan ja nyt kun on tullut uusi Xboxi360 (jonka kalliimpi versio oli 350€), niin saa halvalla pelejä ykkösboxille ja vallan mainiota viihdettä on, enkä yhtään kadu vaikken ostanutkaan 360:stä, koska voin hakea sen 3vuoden päästä 150€:lla kaupasta ja nauttia sitten silloin niistä kaikista hyvistä peleistä.

Itse en ole koskaan myöskään oikein pleikkareista välittänyt, mutta muuten Sonyn tuotteet ovat miellyttäneet esim. TV, dvd-soitin ja digiboxi on kotiteatterissani Sonyä.

Mutta lasketaanpa kuinka paljon tulee maksamaan jos ostat PS3 + teräväpiirto-tv:n + 2 peliä: 600€ + 1 500€ + 100-200€ = (ja teräväpiirto-tv:en käyttöikä on myös tuo n.6v ps3:n kanssa, joten sinulla on 6v:n päästä) n. 2 500€ romppeet kelvottomina pölyttymässä nurkassa, kun taas ostat saman hintasen setin, kun joskus tulee uus PS4:nen jonka haluat vain sen grafiikan takia taas ?

mjk49/72

Jos järjellisesti ajattelisi konsolin ostamista niin Wii olisi paras koska,
1. halpa 2. pelit kohtuuhintaisia. 3. innoatiivisempi kuin nuo kaksi muuta. 4. löytyy mukavasti vaikka verkosta ladattuna klassikoita. 5. nukava pelata vaikka mario partya 4:n pelinä...vaikka ne graffat eivät ole päätä huimaavia mutta hauskaa on.

Mutta ainahan on fanipoikia, sanoo mitä tahansa niin aina löytyy vastaväitteitä.

Itse pelailen enimmäkseen pc:llä c&c-sarjaa, codia, empire-sarjaa jne..mutta hauskuudet ystävienkanssa joko dreamcastilla, xboxilla, tai snessillä...

Fidelaar50/72

harrastus on harrastus ja rahaa siihen saa uppoamaan ruhtinaallisesti (pohjaton kuilu). Jos täällä ns. 'järjellä' ajateltaisi, ihmiset tyytyisivät harrastamaan kävelyä...

itsekin sijoitan hurjia summia harrasteautoon, ja sillä välin käyn töissä 300 euron ropposella...

ville77751/72

Niinkai se on, jos jotain tykkää ei hintaa kysellä.
Itse ostan luultavammin wiin, jos sille tulee hyviä pelejä.

thejammy52/72

wiin on ainakin luvattu, että sille tulee enemmän kokoperheen pelejä....enkä tiedä miten sen ohjain toimii esim fps peleissä, tai muisssa "monimutkikkaammissa" peleissä, ja mitä ps3 hintaa tulee minusta ainakin turhan kalllis...verrattuna esim x-laatikkoon, tosin molempia konsoleitahan myydän huomilla tappiolla ainakin näin aluksi.

jusunakki53/72

Quote:
Ei se prosessori siinä maksa, vaan se että se on vuoden uudempi ja siinä on 40gt isompi kovo, sekä blue ray asema valmiina
Mitä sää sillä Blu-ray asemalla teet? Voi ihan hyvin olla että se floppaa ja sillä ei sitten enää mitää muuta teekkää kun pelaa PS3 pelejä. Ja vaikka se ei floppaiskaan, se asema jää ihan turhaks sitten kun Blu-ray yleistyy, koska ne asemat kumminkin kehittyy ja tuo PS3:n oma asema on joku ihan paska. Sama juttu kun ekan PS2:n kanssa jossa oli DVD. Sillä ei tiominu kaikki dvd+r, dvd-r, +rw, -rw jne tommotteet kaikki. Sama tulee olemaan blu-rayllä; sillä ekalla versiolla ei tee mitään

ville77754/72

" Quote:Ei se prosessori siinä maksa, vaan se että se on vuoden uudempi ja siinä on 40gt isompi kovo, sekä blue ray asema valmiina

Mitä sää sillä Blu-ray asemalla teet? Voi ihan hyvin olla että se floppaa ja sillä ei sitten enää mitää muuta teekkää kun pelaa PS3 pelejä. Ja vaikka se ei floppaiskaan, se asema jää ihan turhaks sitten kun Blu-ray yleistyy, koska ne asemat kumminkin kehittyy ja tuo PS3:n oma asema on joku ihan paska. Sama juttu kun ekan PS2:n kanssa jossa oli DVD. Sillä ei tiominu kaikki dvd+r, dvd-r, +rw, -rw jne tommotteet kaikki. Sama tulee olemaan blu-rayllä; sillä ekalla versiolla ei tee mitään"

Kaikki mitä mainitsit voivat tapahtua, mutta blue ray asema maksaa enemmän kuin tavallinen dvd asema.
Ja konsoilin tekijät ottavat sen varmasti huomiooon hintaa päättäesään.

ville77755/72

Toisin sanoen, vaikka blue ray asema on kuinka syvältä ei se silti ilmainen ole

jartar56/72

Quote:
Ja vaikka se ei floppaiskaan, se asema jää ihan turhaks sitten kun Blu-ray yleistyy, koska ne asemat kumminkin kehittyy ja tuo PS3:n oma asema on joku ihan paska. Sama juttu kun ekan PS2:n kanssa jossa oli DVD. Sillä ei tiominu kaikki dvd+r, dvd-r, +rw, -rw jne tommotteet kaikki. Sama tulee olemaan blu-rayllä; sillä ekalla versiolla ei tee mitään
Pelkkää spekulointia mutta todennäköisesti totta.
Sony tuskin haluaa ampua itseään jalkaan tekemällä täydellisen soittimen konsoliin.
Siinä tapauksessa kun pelkät blu-ray soittimet jäisivät kaupan hyllylle. Se olisi suuri tappio koska pelkistä soittimista saadaan voittoa toisin kuin konsolit myydään tappiolla.

Predah57/72

jusunakki: xbox 360 on tällä hetkellä muka "tehokkaampi" vain sen takia että sille on kehitelty paljon enemmän pelejä ja sen tehoista pystytään repimään enemmän irti...kyllähän sen nyt järkikin sanoo että ps3 on paljon tehokkaampi. eivät Xboxinkaan pelit ollu sen ilmestyessä erityisen paljoa ps2 matskua parempia mutta nykysin se ero näkyy ja tuntuu..

jartar58/72

Quote:
xbox 360 on tällä hetkellä muka "tehokkaampi" vain sen takia että sille on kehitelty paljon enemmän pelejä ja sen tehoista pystytään repimään enemmän irti...kyllähän sen nyt järkikin sanoo että ps3 on paljon tehokkaampi.
Mikä järki sen sanoo. Kyllähän sen tietää että PS3 konsolissa on potentiaalia parempaan mutta tehottomampi se on tällä hetkellä.
Annetaanpa käytännön esimerkki.
Sinulla on kaksi autoa. Toinen on kahden litran koneella ja toinen kolmen litran. Kaksi litraisessa on 200 heppaa ja kolmelitraisessa 150 heppaa.
Isommalla koneella olisi potentiaalia suurempiin tehoihin mutta sitä ei pystytä hyödyntämään koska kone on rakennettu liian monimutkaiseksi.
Joten suuremmalla koneella oleva auto jää altavastaajaksi.
Näin se asia menee tällä hetkellä xbox vs PS3 taistelussa.

jusunakki59/72

Niin ja jos et Predah tiennyt, niin PS3:n Cell prosessorin tehokas ohjelmointi on erittäin vaikeaa, joten siitä ei tulla saamaan millään irti niin paljoa kun x360:stä. Toki voit onnellisena pläräillä PS3:sesi ohjekirjasta hienoja isoja lukuja jos se saa olosi tuntumaan paremmalta

Chi60/72

Quote:
No jos tuo menee tonnin paremmalle puolelle, niin mietippä minkä tehosen koneen saisit vaikka 1500€ ei sillä kauaa pelais.


Joo ei varmaan pelais niin :D. Jos ostat jonkun Anttilan pakettikoneen, niin ehkä tuo lauseesi pitää paikkansa. Tuo 1500€ on summa, jolla uusin koneeni on hankittu ja "kummasti" pyörittää mitä tahansa..;)

tuure261/72

Quote:
"kummasti" pyörittää mitä tahansa..;)
Niin mutta ei 5-6 vuoden päästä ;)

mjk62/72

Niin kyllä netti ainakin pyörii, itselläni on 3:s/varakoneena vanha -98 vuonna valmistettu ibm ja netti + pikkupelit pyörii kauniisti. Jos ajattelit pitää sitä ps3:sta 6-vuotta niin eipä sekään taida pyörittää niitä uusimpia pelejä.

tuure263/72

Kyllä se ps3 niitä ps3 pelejä 6 vuotta pyörittää vai mitä ajoit takaa?

mjk64/72

Mietippä sitä..ja kuinkahan moni pitää tuota ps3:sta 6-vuotta? Aika harva koska siihenmennessä on jo uusia vaikka xbox5 jne..eli kyllä tuolla pc-puolella pelaa pitempään kuin sillä ps3:lla, jos ajattelit laittaa sen 1500€ kiinni.

ville77765/72

Ei pelaa, jos nyt ollaan realistisia niin sonyhän on vasta lopettanut ps1 tukemisen. Eli silläkin vielä pelaisi sen uusimpia pelejä ilman että ne tökkisivät yhtään. Mutta ostappa ps1 tekemisen aikoihin tehty kone ja kokeile sillä uusimpia pelejä...

Mutta on eriasia kuka haluaa pelata ps1 pelejä enää.

Gravehill66/72

PS1:llä pyörii PS1:n pelit, ei PS2:n pelit. Kuusi vuotta vanhalla koneella pyörii ne uutuuspelit joiden tehovaatimukset eivät ylitä kyseisen koneen tehoja. PS1:tä et voi päivittää millään PS2:ksi, joutuu ostamaan koko koneen. Itse en milloinkaan osta "huippukokoonpanoa" koska en sellaista tarvitse. Emolevyyn, koteloon ja virtalähteeseen panostan eniten, prosessorit, muistit, näytönohjaimet yms. päivittelen sitä mukaa paremmiksi kun tarve vaatii ja kukkaro sallii. Suuria kertainvestointeja ei juurikaan tule, vanhat osat jatkavat elämäänsä uusien rinnalla. Vanhoista "hukkaosista" voi myös saada rahaa vaihdossa tai niistä voi kasata kakkoskoneen (eli osat voi kierrättää omaksi hyödykseen). Jos miettii kuuden vuoden aikana tietokoneeseen laittamaani rahasummaa niin kyllä se reilusti alle tuon 1500 € jää. Eihän se ole kaikkein tykein vehje kaveripiirissä mutta kyllä sillä kaikki sellaiset pelit (myös uutuuspelit) pyörii joita minä haluan pelata. PC-puolella kun peleissä voi säätää tehovaatimuksia grafiikka- yms. ominaisuuksia säätämällä. Maksan vain siitä, mitä tarvitsen, en mistään turhasta. Mielestäni esimerkiksi ylimääräinen graafinen loisto on turhaa koska hyvässä pelissä grafiikan asema ei ole määräävä - sisällöstä ja peli-ideasta löytyy se koukku. Jos haluan hyvää grafiikkaa ostan taulun tai lehden koska niissä grafiikan ääreen voi hiljentyä, siihen voi keskittyä ja siitä voi todella nauttia.

peterpain67/72

gravehill, puhut asiaa, mutta ko sanoit että: "Mielestäni esimerkiksi ylimääräinen graafinen loisto on turhaa koska hyvässä pelissä grafiikan asema ei ole määräävä - sisällöstä ja peli-ideasta löytyy se koukku." olen kanssasi eri mieltä, pelailin tossa talven mittaan naapurin pleikkarikakkosella ton uuden prince of persian läpi, nyt sitten latasin tuon samaisen pelin tietokoneelle, ja olin erittäin pettynyt grafiikkaan, vaikka kraffat oli säädetty kaikista hiennoimmaksi, se oli silti kuin jotain muurahaisten jalkapalloa ku vertas siihen pleikkarin krafiikkaan.. mutta itellä ei ole sen enempää kokemusta tosta pleikkarikakosesta, niin en tiedä päteekö tämä sama muiden pelien kanssa, yleensäkin pelailen aika vähän... mut pakko sanoa, et jos kavereiden kanssa haluaa hauskaa pitää pelaamalla, niin kraffal ei oo mitää merkitystä, tulee kavereitten kans pelattua
ps1 - crash team racing, n64 - joku vapaapainipeli,
ps1 - nhl 2001
xbox - fifa 2002

ja tietenki laitteet ja pelit löytyy minun katon alta, velipoika oli pienempänä hirvee pelifriikki... :D ja taas poikkesin aiheesta melko hyvin.. mut oma mielipide on tämä, ps3 ja blu-ray floppaa, ja kunnolla!

mjk68/72

Gravehill, taas saat pisteet kotiisi. Minäkin olen laittanut n. 1700€ kiinni omaan koneeseeni ja se pyörittää kirkkaasti nykypelit, ei ole tehnyt tiukkaakaan...joten kyllä tuolla 1500€ saa jo sellaisen koneen jolla pyörii vielä 3-5-vuodenpäästäkin olevat pelit, tosin tiukkaa voi tehdä.

tuure269/72

Quote:
Gravehill, taas saat pisteet kotiisi. Minäkin olen laittanut n. 1700€ kiinni omaan koneeseeni ja se pyörittää kirkkaasti nykypelit, ei ole tehnyt tiukkaakaan...joten kyllä tuolla 1500€ saa jo sellaisen koneen jolla pyörii vielä 3-5-vuodenpäästäkin olevat pelit, tosin tiukkaa voi tehdä.
Niin kyllähän sillä ainakin 3 vuotta ne pelit pyörii ja jos uusii tai kellottelee joitakin osia niin pidempäänkin,mutta on aika vaikea uskoa että sillä kokoonpanolla jonka ostit nyt 1500 eukilla pyörittelisi uusimpia pelejä kuuden vuoden päästä kun oma koneenikin maksoi olisko neljä vuotta sitten reippaasti yli 1000 eukkia ja nykyään suurinosa peleistä toimii low-medium mutta jotkut eivät toimi olleenkaan (esim.BF2,Oblivion)
Ja siitä että kuuden vuoden päästä on jos xbox5 niin ei pidä paikkaansa kun esim PS2:kin on ollut jo 6 vuotta markkinoilla.

Ps. Oman koneen tiedot amd athlon xp 2000+,Nvidia Geforce4 ti 4200(64mb),muistia 1Gb alunperin 512mb

mjk70/72

No minulla peli/seka koneena, nforce 4:n emppa, prossu amd 64 (3500+), 160 gb kiintis 2 x 1 gb muistia ja dvd-polttis sekä näyttiksenä nvidia (glub3d) 7600 gt 256, ja empassa on äänet + muuut hilut...kyllä tuolla bf2:pyörii kauniisti..eli kyllä riittää varmasti 3:ksi vuodeksi, tosin olen saanut osat halvemmalla (firman-kautta).

jartar71/72

Quote:
gravehill, puhut asiaa, mutta ko sanoit että: "Mielestäni esimerkiksi ylimääräinen graafinen loisto on turhaa koska hyvässä pelissä grafiikan asema ei ole määräävä - sisällöstä ja peli-ideasta löytyy se koukku." olen kanssasi eri mieltä, pelailin tossa talven mittaan naapurin pleikkarikakkosella ton uuden prince of persian läpi, nyt sitten latasin tuon samaisen pelin tietokoneelle, ja olin erittäin pettynyt grafiikkaan, vaikka kraffat oli säädetty kaikista hiennoimmaksi, se oli silti kuin jotain muurahaisten jalkapalloa ku vertas siihen pleikkarin krafiikkaan..
Mitäköhän sää nyt oikein selität. Jos sinun mielestä parempi grafiikka on isompi kuva niin osta isompi monitori tai vedä kuva taulu-tv:lle.
Kyllä se PC voittaa lähes poikkeuksetta PS2 grafiikan ja todella reilusti. Voi hävitä ainoastaan vasemmalla kädelle tehdyille konsolikäännöksille.

polymies72/72

Olen aika vankasti erimieltä tuosta pc vs. ps3 vertailusta.

Mikäli vain xboxin tai ps:n listoilta peli löytyy niin ehdottomasti konsoli on parempi kuin pc.

Jos tuon nyt oikein ymmärsin niin väitätte että 6 vuoden päästä nyt ostettu 1500€ pc pyörittää sen aikaista ps3 peliä yhtä sujuvasti kuin ps3:n.

On aika hyvin nähty että vain 2v vanha pc jää monella pelillä jälkeen vaikka perus xboxista. Kuinka vanha tuo xbox on sitä en muista.

Se että näin on ei liity kylläkään pc rautaan vaan siihen että pelejä ei tehdä "kunnolla" pc:lle kun ei ole aivan pakko ja muuttujia (prossu,emo,näytönohjain) on liikaa. Toinen on tietysti käyttis mihin konsoleilla ei ainakaan tähän asti ole kulunut turhaa tehohukkaa.

Minä näen tuon ps3:n (puoli)media pc:nä jossa ne haluamani 2-3kpl/vuosi pelit toimii vielä ... no tuo 6v on aika hyvä ... eli kuuden vuoden päästä.

Toisaalta jos oikein haluaa uusimpia pelejä pelata parhaalla mahdollisella grafikaalla efektelillä yms. niin silloin pitää mun näkemyksen mukaan ostaa pc ja joka panostaa noin 300€ vuosittain joko prossun, emon tai näytönohjaimen. Eli sen osalta sekä 360 että ps3 ovat jo hävinneet sodan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT