AfterDawn: IT-alan uutiset

Sony BMG:n johtaja vähättelee rootkit-DRM:ää

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 10.11.2005 19:35 Kommentteja (11)

Sony BMG:n johtaja vähättelee rootkit-DRM:ää Levy-yhtiö Sony BMG:n puheenjohtaja Thomas Hesse on laukonut kommentteja, jotka varmasti nostavat yhtiön "rootkit" -XCP DRM:stä huolissaan olevien karvat pystyyn. Viime perjantaina NPR-radiokanavan lähetyksessä Hesse puolusti yhtiötä sen saamaa kritiikkiä vastaan todeten, että "uskon, että useimmat ihmiset eivät edes tiedä mitä rootkit tarkoittaa, joten miksi heidän pitäisi siitä välittää?"
Mahtavaa argumentointia, ehkäpä mies ei itsekään tiedä, mitä uhkia rootkit-DRM tuo tullessaan. Kun Sonyn CD asentuu Windows-käyttöjärjestelmään, kätkee rootkit itsensä käyttöjärjestelmältä. Tämän jälkeen rootkit on vaikea poistaa ja vaikuttaa moniin käyttäjältä näkymättömiin systeemitason komentoihin. Jos ohjelman yrittää poistaa väärin keinoin, voi tuloksena olla toimimaton käyttöjärjestelmä ja systeemin uudelleenasennus.

Sonyn DRM:n ongelmallisen luonteen tultua esiin lisättiin se virustorjuntaohjelmien mustalle listalle, mutta tämä ei poistanut ongelmaa, vaan tuntuu vain pahentaneen sitä. Register kertoo haastatelleensa erään firman IT-tukiosaston työntekijää, joka kertoo yhtiön virustorjuntaohjelman seonneen Sonyn rootkitin vuoksi. Virustorjunta ponnauttaa ruutuun varoituksen muutaman sekunnin välein.

Sony on yhdessä DRM:n kehittäneen First 4 Internetin kanssa julkaissut netissä levitettävän paikkauksen, jonka pitäisi poistaa ongelman. Sonyn DRM:n kritisoinnin aloittanut Mark Russinovich on kuitenkin testannut paikkauksen ja havainnut sen olevan hätäisesti väsätty ja aiheuttavan mahdollisesti lisää ongelmia.

Päivityspaikkaus ensinnäkin jättää mainitsematta, että luvatun kätkennän poiston lisäksi samalla asennetaan liuta muita päivityksiä koneelle. Lisäksi päivitys tuo kätketyn DRM:n esiin tylysti suorittamalla komennon net stop "network control manager", mikä pysäyttää kätkennän suorittaneen aries.sysin. Tämä taas voi tehdä järjestelmän epävakaaksi ja aiheuttaa "sinisen kuolemanruudun" ilmestymisen.

Lähde:
The Register

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

110.11.2005 19:47

"uskon, että useimmat ihmiset eivät edes tiedä mitä voi seurata, kun sörkkii rautanaulalla pistorasiaa, joten miksi heidän pitäisi siitä välittää?"

210.11.2005 20:19

Miten oikeasti voi päästellä tuollaista suustaan? Sama kuin se Tommi Kyylä ÄKT:sta sanoi että jos käytät linuxia voi voi. Ihme touhua, tosin evvk. Eivät enää minun rahoistani näe senttiäkään.

311.11.2005 2:58

Tuskin kukaan meistä AfterDawn-tyypeistä tuhlaa rahojaan levyihin (paitsi ehkä Xanadu) :p Mitäköhän kyseinen henkilö muuten tästä tuumaa?

411.11.2005 3:48

Quote:
"uskon, että useimmat ihmiset eivät edes tiedä mitä voi seurata, kun sörkkii rautanaulalla pistorasiaa, joten miksi heidän pitäisi siitä välittää?"
Heh.. täs on nyt pienen ajan sisäs aika moni leikkiny sillä naulalla

511.11.2005 4:40

Quote:
Tuskin kukaan meistä AfterDawn-tyypeistä tuhlaa rahojaan levyihin
Itse en rahojani laita kopiosuojattuihin levyihin mutta aidot cd-kiekot löytävät kyllä tiensä levyhyllyyni. Uskokaa pois: Sony ja muut korporaatiot eivät hallitse koko viihdemaailmaa. Miten mahtaa käydä kun System Of A Downin uusin kiekko ilmestyy lähiaikoina? Antaudutteko SonyBMG:n uhriksi vai löytyykö miestä/naista vastustamaan copy control -uskovaisuutta?

611.11.2005 4:59

SOD jää kyllä varmasti hyllyyn. Minä en osta ainuttakaan kiekkoa missä SonyBMG on mukana. Hyllyyn jää myös HIM, Korn, Lordi, Verenpisara ja moni muu tämän paskalafkan alainen. Harmi sinänsä, että HIM on mahtava suomalainen bändi, jonka kaikki tähän astiset tuotokset omistan. Mutta tulipahan loppu sillekin tuhlailulle.

711.11.2005 8:21

Xanadu: ei tarvi vastustaa, kun löydät saman tavaran helposti ilmaiseksi ja _ilman_ spywarea. Kyllä korporaatiot tuntuu tätä maailmaa hallitsevan. Eikä pelkästään viihde-alalla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.11.2005 @ 08:37

811.11.2005 10:42

Eniten tuon välinpitämättömän asenteen lisäksi huolettaa se, että mitä kaikkea ns. tavankäyttäjien koneelle asentuu "päivityksen" yhteydessä.

911.11.2005 18:24

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Sony+BMG+lopettaa+kiisteltyjen+cd-levyjen+valmistuksen/1101981602424 Nii-in, miksi pitäisi välittää? Mitenkäs se kelkka nyt näin pääsi kääntymään, yhtäkkiä?

1012.11.2005 10:37

JES ne osaa taas. Muutenki winukka vittumainen niin vielä vittumaisemmaksi tekee sitä

1116.11.2005 18:50
mankeli
Inactive

No itse olen ostanut paljon SonyBMG levyjä. En ole huomannut kopiosuojauksia, johtuukohan että ostan Erikoispainoksi Cd + DVD tai DualDisc. Noissa ei ole näkynyt CopyControlled logoa ja hyvin toimii. Tänäänkin lähti 70 €:lla Sonyn levyjä postissa tänne päin.


AMD 64 3200+ (venice), Kingston Hyper-x 1500 MB, ASUS A8V, Ati Radeon x800xt Pe, 120 Gt Maxtor sata, 160 Gt Seagate sata, 250 Gt LaCie(Seagate) USB2, Creative x-Fi Fatal1ty

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
9 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto