AfterDawn: IT-alan uutiset

Steve Jobs kritisoi levy-yhtiötä ahneudesta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.9.2005 19:58 Kommentteja (13)

Steve Jobs kritisoi levy-yhtiötä ahneudesta Apple-pomo Steve Jobs ei ole yhtään mielissään levy-yhtiöiden asettamista paineista nostaa iTunes-verkkomusiikkikaupan hintoja. Lehdistöä Pariisissa puhutellut Jobs kertoi, että jotkut levy-yhtiöt ovat yrittäneet saada häntä nostamaan iTunesin hintoja nykyisestä 99 sentin kappalehinnasta.
Jobs pitää hintojen nostamista huonona ajatuksena, ja näkee riskinä piratismiin yllyttämisen. Lisäksi Jobsin mukaan levy-yhtiöt tienaavat jo nykyisellään paremmin iTunesin kautta tapahtuvasta myynnistä kuin CD-myynnistä, kun huomioon otetaan levyihin liittyvät valmistus- ja markkinointikustannukset.

Applen pomon mukaan levy-yhtiöiden halu nostaa hintoja on vain osoitus niiden ahneudesta. Jobs varoitteleekin levy-yhtiöitä, etteivät ne pilaisi hyvin käyntiin lähtenyttä bisnestä. Hänen mukaansa iTunes taistelee piratisimia vastaan osoittamalla, että on olemassa laillinen ja edullinen vaihtoehto hankkia musiikkia netistä. Hintojen nosto voi ajaa ihmiset takaisin piratismin harrastajiksi, Jobs enteilee.

Lähde
Forbes

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

120.9.2005 20:39
ipzu
Inactive

Ku ei ne vaan usko...

220.9.2005 21:16

Jos lisää voi saada, ni tottakai saamaan.

320.9.2005 21:44

Hah, saavat vaan levy-yhtiöt syyttää itseään jos piratismi kasvaa. Tyytisivät jo niihin miljoonihin mitä saavat.


421.9.2005 2:50
jmpk
Inactive

On muuten aika fiksu tyyppi, verrattuna levy-yhtiöiden pomoihin, älyää sentääs että hintoja nostamalla asiakkaat siirtyvät kilpailijalle. Selvä kauppias, kun taas levy-yhtiöissä riistäjiä. Mutta miten levy-yhtiöt muka voisivat perustella hintojen nostoa, eivät ainakan omilla kuluillaan, kun ne ovat aivan olemattomat verkkomusiikkikaupassa. Enemmän siitä Appelle kuluja tulee, kun pitää ylläpitää servereitä, ohjelmistoja, lakiasioita ja itse palveluja.

521.9.2005 5:23

Niin, valitettavasti kapitalismin ydin ei ole tehdä kohtuullisia voittoja, tai edes suuria voittoja, vaan niin paljon voittoa kun vaan ikinä on mahdollista. Bisnes se on tosin Jobsinkin lausuntojen takana, ne kun tekevät eittämättä hyvät rahat yli-kalliin ipodin sun muiden myymisestä, joissa iTunes, ja musa ylipäätään toimii vaan ns. sisäänvetotuotteena. Eli mitä enemmän ihmisillä on musiikkia, sitä enemmän myydään soittimia. Jobs varmaan jakaisi popit ilmaiseksi jos voisi. Mielenkiintoista sinänsä että tuossa on täysin päinvastainen ansaintalogiikka kuin konsoleissa, joissa itse laitetta myydään tappiolla ja sisällöstä rokotetaan sitten rahat. Tosin onhan siihen syynsä.

621.9.2005 6:15
brcane
Inactive

Piratismin kasvuhan olisi sinänsä toivottavaa levy-yhtiöiden silmissä. Jokainen piraattilevyjä warettamaan ja levy-yhtiöt haastavat kaikki oikeuteen tekijänoikeus lain rikkomisesta sillä suuremmat rahat noissa korvauksissa on kuin levy myynnissä per henkilö.

721.9.2005 8:45

[Pilkun nussintaa]

Quote:
Niin, valitettavasti kapitalismin ydin ei ole tehdä kohtuullisia voittoja, tai edes suuria voittoja, vaan niin paljon voittoa kun vaan ikinä on mahdollista
Kapitalismi periaatteen mukaan "rajaton kasvu" on yhtiön ainoa tavoite. Joka jo sinäänsä kuullostaa varsin järjettömältä, miten joku yhtiö voi kasvaa "rajattomasti"?

821.9.2005 9:14
yuni
Inactive

Yrityksen kannalta erittäin hyvä kohta nostaa hintoja,eipä ole mitenkään ovela veto-->oli arvattavissa.

921.9.2005 13:05

Sentää joku uskaltaa julkisesti arvostella levy-yhtiöitä... HYVÄ NIIN! Vähä edes jos saisivat kohtuuden tajua noi levy-yhtiöden johdossa toimivat ahneuden sokaisemat kapitalisti kusipäät.. PRKL!!

1021.9.2005 14:59

Laskeahan niitä hintoja pitäisi. 5oc on se hinta minkä olen valmis maksamaan kappaleesta, joka on hyvälaatuinen ja suojaamaton 320kbit Mp3 tai ogg.

1121.9.2005 17:33

Joo on se hienoa jos ne nyt typeryyksissä menee pilaamaan jo melkein toimivan järjestelmän, en kyllä itse ole ostamassa yhtään kappaletta netistä ennen kuin hinnat putoavat n.60 snt. uutuuskappale, ja kappaleet myydään _ILMAN_ suojauksia. <offtopic> Missäs xanadun trollit on? yleensähän niitä löytyy levy-yhtiöiden puolustajalta joka lähtöön, vai menikö tällä kertaa sormi pers... suuhun? </offtopic>

1221.9.2005 22:36

Musiikkia tuottavat yhtiöt odottavat saavansa melkoisen korvauksen siitä "luovuudesta" ja "ajankäytöstä" jota he tekevät - voidakseen jatkaa leveää elämää kuluttajien siivellä. Musiikkia tekevien henkilöiden toimeentulo ei ole riippuvainen siitä, hankitaanko musiikkia vastikkeellisesti eli ostamalla, vai waretetaanko sitä. Viimeksi mainittuun kuuluu musiikin välittäminen internetissä kaikkien arvioitavaksi ennen ostamista. Esimerkillisesti esim. opiskelijat ja yhteisöjen ja yritysten tietokoneita ja tietoverkkoja käyttävät työntekijät käyttävät yhteisön järjestelmiä ajoittain myös jakaakseen musiikkia internetissä, tai kopioidakseen musiikkitiedostoja lailliseen yksityiseen tai opetuskäyttöön. Kyse ei ole vain yhteisöjen ja yritysten resurssien hyödyntämisestä vaan myös laillisesta toiminnasta.

1322.9.2005 5:36

Hyvä Jobs ! Hyvä että joku isompikin herra antaa vähän takaisin noille ahneille pask...niin kyllähän sen ymmärtää että osakkeen omistajien rahapussia koitetaan lihoittaa keinolla millähyvänsä, mutta jos hinnat karkaavat ns käsistä niin ei niitä enää kukaan osta, jolloin firman pitää miettiä jotain muuta ja tuo piratismin kasvuhan oli kuin tilaus sille koska levyjen myynti oli jo selvästi ollut tippumassa ja mp3 selvästi nousussa ja kiitos siitä kuuluu applelle. Joten eiköhän olisi aika levy-yhtiöidenkin ottaa se lusikka kauniiseen(tai vähemmän) käteen ja alkaa miettiä miksi piratismi on niin laajaa...eli hinnan pudotusta pikkuisen niihin cd-dvd-levyihin...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....