AfterDawn: IT-alan uutiset

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 1.8.2005 05:02 Kommentteja (13)

USAssa kahdeksan syytteeseen tekijänoikeusrikkomuksista Kesäkuinen Internetin "warez"-ryhmiin kohdistunut ratsia on johtanut kahdeksaan syytteeseen Yhdysvalloissa. Syytettynä olevien warez-ryhmien jäsenten katsotaan olevan yhteyksissä laittomaan pelien, elokuvien, musiikin ja ohjelmiston jakeluun.
Yhdysvaltain oikeusministeriön mukaan syytetyt olivat laitonta materiaalia levittäneiden warez-piraattiryhmien johtojäseniä. Oikeusministeriön avustavan asianajan virkaa hoitavan John C Richterin mukaan tällaiset tapaukset ovat osa ministeriön koordinoitua strategiaa suojella tekijänoikeuksien haltijoita "online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita, joita he [oikeuksien haltijat] suurella vaivalla tekevät."

Oikeusministeriön mukaan warez-ryhmien toiminta on ollut äärenmäisen tehokasta. Välittömästi uuden pelin, ohjelman, elokuvan jne. ilmestyessä jokin ryhmä tekee tuotteesta digitaalisen piraattikopion, joka levitetään sitten nopeasti servereille ympäri maailman. Tämä jakeluverkosto on ollut myös P2P-verkkojen pääasiallinen materiaalin lähde.

Tämä "FBI:n Charlottessa suorittama peitetehtävä onnistui hyvin tehokkaasti tunnistamaan digtaalisen piraattimateriaalin lähteet maailmanlaajuisesti", toteaa FBI:n edustaja erikoisagentti Robert Clifford. "Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta", hän jatkoi.

Warez-ryhmiä ratsattiin kesäkuussa laajassa, 15 eri maahan ulottuneessa operaatiossa. FBI:n johtama operaatio, joka tunnettiin nimellä Site Down, oli kohdennettu nimenomaan warez-ryhmien johtohahmoja vastaan.

Lähde:
BBC News

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

11.8.2005 5:34
jmpk
Inactive

Näitä ei olekaan kuulunut vähään aikaan.

21.8.2005 6:35

kun nyt miettii niin eipä nuo ratsauksen taida pahemmin p2p asioihin vaikuttaa...jatkuvasti tulee uutta..ottaisivat koko maasta yhteydet pois niin ei olisi ongelmia p2p suhteen -:D

31.8.2005 7:47

P2P-verkossa on videopätkä tuosta SiteDown-ratsiasta ja siinä on yhden ratsatun (Fatboy) haastattelu. Pätkä löytyy nimellä CTV.News.Story.on.RCMP.Raids.of.Operation.Site.Down.and.Interview.with.fatboy.XviD-iND

41.8.2005 8:25

Ja taas iskut kohdistui vaan johtajiin. Hyvä niin. Meijjän "peruskäyttäjien" ei tarvi olla läheskään niin peloissaan ;)

51.8.2005 8:52

Quote:
..."online-varkailta, jotka varastavat ja myyvät tuotteita,...
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??

61.8.2005 9:42

Quote:
Eli olivatko nämä syytteen saaneet taas näitä piraattikopioiden myyjiä... eivätkä tavallisia P2P-hyypiöitä??
Ei ole myyjiä vaan gouppien kräkkääjiä. Tekivät tuota ainoastaan respectin vuoksi, ei rahan. John C Richterlillä on lähtenyt taas mopo käsistä noiden rikosnimikkeiden kanssa, kun ei eroita varkautta ja tekijänoikeusrikkomusta.

71.8.2005 17:36

Joo, kyllä Jompalla on nyt vähän metsään mennyt... Pitäisköhän imaista tuo haastis :D

82.8.2005 14:40

"Kyber-rikosten tekijät voidaan tunnistaa ja paikantaa kaikkialta maailmasta" Pysyis nyt vaan siellä omalla tantereellaan, eikä tulis häiritsemään meitä laillisia lataajia.

92.8.2005 15:02

näistä "warez"-ryhmistä pitäisi puhua ennempi "rls"-ryhmistä. nämä release-ryhmät muodostavat nämä niin paljon kohutut "warez"-piirit. puhutaan eräästä scenestä joka on tiukasti organisoitunut ja sinne ei tavallissa DC++-joukolla ole asiaa. varmoja keinoja päästä tuntea hyvin joku sceneen kuuluvasta oikeassa elämässä tai itse omata sellaisia kontakteja joilla edesauttaa groupin toimintaa esim. olla töissä levykaupassa ja saada levyt ennakkokuunteluun ennen virallista julkaisupäivää jolloin ihmiset saa ne kaupasta jne. tämän tyylistä. http://www.sendmefile.com/00030992 tuossa kiinostuneille linkki siitä miten homma toimii. tämä, vain puolustuksen puheenvuorona ettei ihmiset sekoita heitä p2p-luteisiin.

103.8.2005 0:50

Kiitos tuosta linkistä k0Z

114.8.2005 16:10

Siis onko waretus laitonta mutta jos ei jaa mutta VAAN lataa niin se on tavallaan niinko LAILLISTA?

124.8.2005 18:29

Quote:
Siis onko waretus laitonta.... mutta VAAN lataa niin se on.... LAILLISTA?
Juuri noinhan se menee. Kuitenkin jos haluat ladata on sinun myös jaettava. Kuulostaa sekavalta, mutta niin se P2P-touhu vaan toimii.

135.8.2005 8:03

Siistii keskustella jostai tosi Quluneesta aiheesta! ! Warez-keskustelut aivan turhia, mutta uutiset on hyvä olla.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung nostaa Galaxy S9:n hintaa – Näin paljon se maksaa Samsung nostaa Galaxy S9:n hintaa – Näin paljon se maksaa (23.2.2018 15:09)
Sunnuntaina esiteltävästä Samsungin Galaxy S9:stä tiedetään jo lähes kaikki tietämisen arvoinen. Muotoilu, tekniikka ja myynnin aloituspäivä ovat olleet jo hyvän tovin tiedossa. Sen sijaan puhelimen ....
5G-läppärit rynnivät markkinoille aiemmin kuin luulitkaan 5G-läppärit rynnivät markkinoille aiemmin kuin luulitkaan (23.2.2018 14:46)
Nokia kokeili aikoinaan millaista kysyntää matkapuhelinverkkoon kytkeytyvällä kannettavalla tietokoneella on. Markkinat eivät reagoineet 3G-yhteydellä varustettuun kannettavaan erityisen hyvin, ....
SIM-kortit halutaan hävittää kokonaan – iSIMit tulevat SIM-kortit halutaan hävittää kokonaan – iSIMit tulevat (23.2.2018 14:36)
Älypuhelimet ovat tiiviisti pakattuja tietokoneita, joissa uusien ominaisuuksien tai suorituskyvyn lisääminen tarkoittaa lähes aina pinta-alan tarvetta muodossa tai toisessa. Tämän takia älypuhelinvalmistajat ....
1 kommentti
WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen (22.2.2018 22:20)
WhatsApp on maailman suosituin viestisovellus, jonka käyttäjämäärissä lähelle pääsee vain toinen yli miljardin käyttäjän viestin, Facebook Messenger. Molemmat omistaa tietysti Facebook, joka ....
Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella (22.2.2018 21:15)
Applen viime vuoden iPhone-julkaisut toivat merkittäviä uudistuksia yhtiön älypuhelinlinjastoon. Monille iPhone X:n näyttö ja käyttöliittymäuudistukset olivat merkittävin uudistus vuosikausiin, ....
1 kommentti

Uutisarkisto