AfterDawn: IT-alan uutiset

BitTorrentin luojalta torrent-hakukone

Kirjoittaja Jari Ketola @ 25.5.2005 23:02 Kommentteja (12)

BitTorrentin luojalta torrent-hakukone BitTorrentin alati kasvava menestys ei ole juurikaan luojansa Bram Cohenin saldoa kasvattanut. BitTorrentin kehitystä on tuettu lähinnä lahjoitusvaroin, mutta jatkossa Cohen tulee hakemaan myös muita tulonlähteitä torrentien ympäriltä.
Cohenin yritys, joka "yllättäen" kantaa BitTorrent-nimeä tulee julkaisemaan torrent-hakukoneen, jonka avulla käyttäjät voivat keskitetysti etsiä ympäri Internetiä sijaitsevia torrent-tiedostoja. Vaikkei itse torrent-tiedostot sisälläkään kuin tarkistussummia ja tiedon käytettävästä trackerista -- palvelimesta, joka kertoo BitTorrent-ohjelmille mistä verkko-osoitteesta muut BitTorrent-käyttäjät löytyvät -- jo useita torrent-sivustoja on suljettu viime aikoina oikeustoimin. Nähtäväksi jää johtavatko oikeustoimet koskaan tuomioon.

Jo nyt mm. metahakukoneet Bitoogle ja Torrent Typhoon suorittavat hakuja muutamien ennaltamäärättyjen torrent-sivustojen tarjontaan. Cohen lupaa kuitenkin BitTorrent-haun olevan näitä tehokkaampi.

Hakukoneen lisäksi BitTorrent tulee tarjoamaan torrent-tiedostojen jakamista omien palvelimiensa kautta sekä konsultaatiopalveluita yrityksille, jotka haluavat käyttää BitTorrent-tekniikkaa tuotteidensa levittämiseen.

Lähde:
News.com

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

126.5.2005 4:22

Erinomaista, Torrent vahvistaa asemaansa maailman parhaana P2P protokollana.

226.5.2005 5:01

Hmmm, Eipä taida löytää sivuilt joihin pitää kirjautua???

326.5.2005 5:23

Taitaa jäädä osumat vähiin,kun kohta kaikki sivut vaativat sisäänkirjautumisen.

426.5.2005 5:31

Tätä voi yhdellä sanalla kommentoida: Turha.

526.5.2005 6:17

Tätä voi kommentoida toisellakin sanalla: trackeriton. Varmasti on käyttöä, kun Bittorrenti trackeriton versio saadaan "hyötykäyttöön".

626.5.2005 7:33

No siis täähän ei just oo turha, koska tää ei mee trackereitten kautta ymmärtääkseni

726.5.2005 9:05
nrautava
Inactive

Johan tätä on ootettu. Ei tartte aina selailla useita sivustoja lukemalla infoja tiedostoista...

826.5.2005 9:32

Quote:
Hakukoneen lisäksi BitTorrent tulee tarjoamaan torrent-tiedostojen jakamista omien palvelimiensa kautta sekä konsultaatiopalveluita yrityksille, jotka haluavat käyttää BitTorrent-tekniikkaa tuotteidensa levittämiseen.
Vihdoin ja viimein ruvetaan oikein kunnolla tarjoamaan tätä erinomaista tekniikkaa lailliseenkin käyttöön. P2P-verkkojen maineen toivoisi parantuvan vihdoin ja viimein.

926.5.2005 11:29

Quote:
P2P-verkkojen maineen toivoisi parantuvan vihdoin ja viimein.
Ei varmaan koskaan tapahdu tietyillä tahoilla.

1026.5.2005 19:50

Ainakin NASA jakaa World Wind-ohjelmaa bit torrent-verkossa. Minulle oli hieman yllätys, että noin lähellä USAn hallintoa oleva puulaaki on mukana P2P-jutuissa. Ilmeisesti sielläkin on huomattu Bit Torrent-verkon erinomaisuus oman verkon säästämisessä. Täältä löytyy NASAn sivuilta löytyvä Bit Torrent-linkki tuohon loistavaan karttaohjelmaan http://worldwind.arc.nasa.gov/download.html

1127.5.2005 7:14

Ei mahda mikään pitkäaikainen ilo tästäkään ohjelmasta olla. Käsittääkseni tämä hakukone listaa torrent-tiedostot internetistä löytämiltään torrent-sivustoilta. Entäpä sitten kun pystyssä ei ole enää kuin sivu tai pari joilta rekisteröitymättä saa torrentit haettua? Tulisi kehittää toiminnaltaan hieman samantyyppinen ohjelma kuin Exeem, jonka käyttö ei kaatuisi torrent-sivustojen sulkemiseen.

1221.7.2005 15:15

olen jostain joskus lukenut että tuossa exeem:issä ois cydoor

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Applen suoratoistopalvelu myöhästelee pahasti – Syynä yhtiön konservatiivisuus Applen suoratoistopalvelu myöhästelee pahasti – Syynä yhtiön konservatiivisuus (23.9.2018 12:19)
Apple on PR-kuvaltaan varsin liberaali yhtiö, mutta yhtiön sisäinen ohjenuora on kuitenkin melko konservatiivinen ja varovainen. Teknologiajätti esimerkiksi kieltäytyy levittämästä App Storessa ....
Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....

Uutisarkisto