AfterDawn: IT-alan uutiset

BitTorrentista trackeritön versio

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.5.2005 22:25 Kommentteja (17)

BitTorrentista trackeritön versio BitTorrent-vertaisverkko-ohjelmasta on kehitetty trackeritön versio. Ohjelman kehittäjien mukaan kehitysaskeleella pyritään entistä kivuttomampaan ja edullisempaan tiedostojen jakeluun.
Tähän asti BitTorrentilla tiedostojen jakaminen tapahtui kolmivaiheisesti. Ensin luotiin torrent-tiedosto jaettavasta tiedostosta. Seuraavaksi jaettavalle tiedostolle luotiin trackeri, joka toimii linkkinä tiedostoa lataavien välillä. Viimeinen vaihe oli luoda jyvätiedosto, ensimmäinen kopio jaettavasta tiedostosta, jotta lataajilla olisi jotain mistä aloittaa.

Trackerin asettaminen toimintaan on kuitenkin ollut monille ongelmallista ja vaikeaa. Ohjelman uudessa versiossa ongelma on kierretty tekemällä kaikista lataajista "höyhensarjan" trackereita.

Innovaatio perustuu Kademlia-protokollaan ja hajautetun hash-taulun (Distributed Hash Table, DHT) käyttöön. Kademlian avulla tieto paketteista ja lähimmästä paketista kulkee käyttäjien välillä verkon sisällä, joten tarvetta erilliselle trackerille ei ole.

Beta-vaiheessa oleva trackeritön BitTorrent tukee myös perinteisen tavan toimintaa. Käytettäessä uutta tapaa ei tiedoston lataustilastojen keruu ole mahdollista, joten myös latausten luotettavuuden ja onnistumisen arvionti on vaikeampaa.

Lähde:
BitTorrent.com

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

121.5.2005 3:50
jmpk
Inactive

kätevää, mutta katsotaan lähteekö toimimaan

221.5.2005 4:16

Saapa nähdä. Vähän epäilyttää että miten tuo käytännössä toimii.

321.5.2005 4:19

Kadelmiahan on käytössä eMulessa, joten eiköhän se tule olemaan helppoa.

421.5.2005 6:05

Varmaan tulee paljon sontaa jakoon, jos kukaan ei valvo relluja.

521.5.2005 6:10

itse en torrentteja käytä ollenkaan, tuo tarmo78:n kommentti tosin tuli mieleen itsellenikin..

621.5.2005 6:29

Vastaava ominaisuushan on löytynyt Azureuksesta jo jonkin aikaa. Ovatkohan nämä sitten yhteensopivia?

721.5.2005 8:54

Mistä niitä torrentteja sitten haetaan jos niitä jakavia sivuja joudutaan sulkemaan, vai tuleeko torrentteja jakavista sivuista laillisia kun ne sulkevat trackerinsa ja homma siirtyy tähän uuteen trackerittomaan versioon. Onko tuossa uudessa versiossa sitten integroituna torrenthaku, vai kuinka?

821.5.2005 12:47

Eikös tämä torrent toimi ihan samalla tavalla kuten edellinen ainoastaa erillistä trackeriä ei tarvita eli vieläkin tarvitaan *.torrent filu jaettavalle tiedostolle, ainoastaa trackeriä ei tarvita...Näin minä tämän käsitin korjatkaa jos olen täysin hakoteillä...

921.5.2005 12:58

Näin minäkin olen sen käsittänyt, mutta onko torrent-haku integroitu tähän uuteen ohjelmaan, vai joudutaanko torrentit yhä hakemaan internet sivuilta, jotka kohta kuitenkin suljetaan piratismia vastaan taistellessa. Mitä iloa on trackerittomasta versiosta, mikäli torrentteja ei saa kohta enää mistään kuin korkeintaan tietonsa antamalla jonnekin torrentsivustoon.

1021.5.2005 13:30

"vai joudutaanko torrentit yhä hakemaan internet sivuilta, jotka kohta kuitenkin suljetaan piratismia vastaan taistellessa. Mitä iloa on trackerittomasta versiosta, mikäli torrentteja ei saa kohta enää mistään kuin korkeintaan tietonsa antamalla jonnekin torrentsivustoon." Voidaanhan niitä edelleen jakaa vaikka irkissä tai jollakin muulla tavalla. Kyllähän ne sieltäkin saa suht helposti. Kuitenkin ns. privaattiträkkerit ei tästä hyödy yhtään, koska niitten on pakko seurata käyttäjiensä uploadia ja downloadia. Joten toivotaan että pysyy pystyssä :)

1121.5.2005 14:57

Ainakaan siinä Azureuksessa ei välttämättä tarvitse enää imuttaa .torrent filua, pelkkä tekstipätkän "avaaminen" riittää. Tiedä sitten miten itse BitTorrent-ohjelma toimii.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.5.2005 @ 14:57

1221.5.2005 15:56

Jos nyt oikein olen käsittänyt ainoastaan torrent trackereiden pitäminen (jos siis on laitonta tavaraa jaossa) on joissain maissa kielletty....MItä laitonta voi olla *.torrent filussa? Eikös siinä ole vain jotain hasseja ja sellasta? No jos miettii miten sharereactorin kävi, niin luultavasti nuokin luokitellaan lainvastaisiksi kohta puolin.

1322.5.2005 10:09

Uniikki,

Quote:
Ainakaan siinä Azureuksessa ei välttämättä tarvitse enää imuttaa .torrent filua, pelkkä tekstipätkän "avaaminen" riittää. Tiedä sitten miten itse BitTorrent-ohjelma toimii.
Heitätkö esimerkin tuosta?

1422.5.2005 11:02

Quote:
Heitätkö esimerkin tuosta?
http://azureus.aelitis.com/wiki/index.php/DistributedTrackerAndDa... Ylläolevasta osoitteesta lainattua:
Quote:
Azureus also supports magnet links for downloads, of the form magnet:?xt=urn:btih:IJBDPDSBT4QZLBIJ6NX7LITSZHZQ7F5I, which means you don't even need the .torrent file to start a download, just a simple url link will do!
Tuo magnet-linkki siis pastetaan azureuksessa tuonne File -> Open location. Käytännössähän tuo kuitenkin "hakee" torrentin koneelle, mutta se tapahtuu ilman keskusserveriä. Luonnollista on tietenkin, etten saanut tuota ylläolevaa linkkiä toimimaan ;) mutta periaate on kuitenkin siinä.

1522.5.2005 17:18

Ah, juu. Magnet URI:t helpottavat tosiaankin osittain. Tosin ne ovat vain kiertotie .torrent-tiedostoon osoittamiseen. Azureushan on muutoinkin tarjonnut hajauttamistoimintoja (mm. Kademlia DHT) jo pidemmän aikaa. Harmi vain että v2.3.0.0 toi mukanaan kuormitusbugeja.


Jari Ketola
Administrator
http://www.AfterDawn.com

1623.5.2005 4:28

Kuulostaa lupaavalta, jos se toimii. Jotenkin tuo tiedostojen oikeellisuus pitäisi kyllä varmistaa. Helpointa varmaan olisi tehdä ed2k-tyyliin joku sivusto, josta löytyisi vaikka julkaisun hash-numero.

1724.5.2005 7:20

Kahden viikon sisällä tulee http://www.bittorrent.com/ sivulle hakukone jolla voi etsiä noita torrentteja.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto