AfterDawn: IT-alan uutiset

Pioneer kehitti 500 gigatavun optisen levyn

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 8.11.2004 21:31 Kommentteja (26)

Pioneer kehitti 500 gigatavun optisen levyn Japanilaisen Nikkei Business Daily-lehden mukaan Pioneer on onnistunut kehittämään tekniikan jonka avulla optiselle tallennuslevylle voidaan tallettaa 500 gigatavua eli noin puoli teratavua dataa.
Lehden mukaan tekniikkaperustuu ns. ultraviolettilaseriin, joka käyttää lyhyempää aallonpituutta kuin ns. "seuraavan sukupolven" tallennusmedioissa eli Blu-Rayssa ja HD-DVD:ssä käytetty sininen lasersäde. Ultravioletin laserin avulla yhdelle levylle mahtuisi siis noin 20 kertaa enemmän dataa kuin yhdelle perus-Blu-Ray levylle ja reilusti yli sata kertaa enemmän dataa kuin yksikerroksiselle DVD-levylle.

Lähde: The Inquirer

Edellinen Seuraava  

26 kommenttia

19.11.2004 7:38

warettajien unelma?

29.11.2004 8:33

onhan noi hienoja uutisia, mutta saa vaan oottaa että ne on DVD+r levyjen nykyisissä hinnoissa =(

39.11.2004 10:51

Ei kait kaiken pidä heti olla miltei ilmaista kun markkinoille saapuu

49.11.2004 12:46

no miksi ei?... vois mun mielestä antaa noita vaikka ilmatteeks kaikille niitä haluaville... Japanilaiset on muuten neroja.

59.11.2004 13:08

no kyllä tuon markkinoille tulo taitaa kestää vielä joitakin vuosia... nuo blueray ym tekniikathan on käsitykseni mukaan jo aika valmiin oloisia tuotteita. kyllä tuommonen levy markkinoille tullessaan on varmasti halvempi gigatavua kohden kuin mikään tällähetkellä oleva optinen media!

69.11.2004 13:14

Ai että noihin sais elokuvat kunnon äänillä ja kuvalla


I''m a lumberjack and I''m okay, I sleep all night and I work all day

79.11.2004 14:00

Jos 4.7Gb dvd maksaa euron , niin maksaako tommonen 100euroa?

89.11.2004 15:05

Jos maksaa sen 20 euroakin, mitä optiset mediat yleensä tullessaan kuluttajille, voi sanoa että "kilpailukykyinen" vaikka tulisikin vasta parin vuoden kuluttua.

99.11.2004 16:32

Riittäisi melko pitkäksi aikaa tuo 500 gigatavun levy. Tuskin monellakaan käyttäjällä löytyy edes kiintolevytilaa noin paljon koneesta.

109.11.2004 18:11

Kiintoisaa, noin paljon tilaa, ei varmasti lopu kesken 8), harmi vaan että hinta on kamalan korkea.

1110.11.2004 5:31

Tuskinpa tollasia saa vielä monee vuotee..

1210.11.2004 5:33

Veikkaisin että 3 vuoden päästä on markkinoilla. Ellei kehitä pian jotain vieläkin parempaa jolloin ei kannata tuoda tätä markkinoille.

1310.11.2004 6:10

Mukava poltella 4x asemalla täyteen... :P

1410.11.2004 6:12

Ei siinä kauaa välttämättä mene, riippuu tietenkin paljonko se 1x on mb/s.

1510.11.2004 7:41
vaaris
Inactive

No niin, 500G tilaa :) Näin ne hommat vaan etenee ja huomaan olleeni oikeassa, kun olen väittänyt ettei 1 teran tallennussysteemit ole niin kaukaa haettu. Ja todellakin ne tulevat tarpeeseen! Ei 1 teran kiintolevykään montaa viikkoa ehtisi vanheta kun se olisi jo täynnä. Nykyään mulla on kolme levyä (440G) ja koko ajan saa olla tuhoamassa jotain uuden tieltä :(

1610.11.2004 13:15

Kukahan noita suomessa ostaa sillä niille tulee jo kasettimaksua ÄLYTTÖMÄSTI. jos cd levyssä on 0.61€ kasettimaksua, niin mitähän tuommoisessa 500Gt levyssä...olisikohan...400€ kohtuullista...ja päälle levyn hinta.;-( Tietokoneen kanssa ei saa olla niin nuuka, että polttaa roskatkin. Toista se on puulämmityksessä.

1710.11.2004 16:44

Jos noi kasettimaksut ahdistaa niin ainahan noita sitten voi tilailla vaikka 100kpl:n paketeissa Saksasta. :)

1810.11.2004 23:42

Onhan tuo aika unelma levy :) Juyvä japskit! 2 tommosta levyy ja sais kaiken mun kaman taltee... Sitte ku tommonen levy hajoo ni ottaa päähän :) Jos järkevii ollaa ni mitä tekee jollaa levyl jossa on 500 GB tilaa?? Onhan se hienoo ku on levyl hurjasti kamaa mut ei siitä käytännön hyötyy kummiskaa varmaa pahemmin oo. Se levy ku on kaiken lisäks vielä helposti särkyvä. Toki sitä on helppo kulettaa mukana paikasta A paikkaan B, mut siinä se. Ite tuun tyytymää varmaa jatkossakii kovoihin :)

1912.11.2004 6:32

Tottahan tuo tekniikka kehittyy ja ohjelmistot ja tiedostot paisuu. Muutama vuosi takaperin monella ei ollut koneessaan edes kymmenen gigan kovalevyä. Kun peruutetaan 15 vuotta taaksepäin, niin silloin Amigassa sadan megan kovalevy oli "iso". Eli ei tuonkokoinen tallennuskapasiteetti välttämättä ole ollenkaan tarpeeton muutaman vuoden päästä..

2012.11.2004 11:50

Kohtahan tuo Sony alkaa olla kusessa tuon bluray formaattinsa kanssa kun on monta kertaa suurempikapasiteettisia kiekkoja tarjolla samaan aikaan. Toisaalta saahan ne markkinat vaikka mille, jos se PS3 tulee käyttämään sitä.

2113.11.2004 12:17
f4ne
Inactive

Muistuu niin hyvin mieleen vielä aika jolloin kiintolevy vaihdettiin isompaan 40 megaseen...

2213.11.2004 19:37

hmm,aina vain herkempi fyysisille virheille...

2313.11.2004 19:43

bump,ja mikähän se meille riittäisi?

248.12.2004 8:55

turhaa, aivan turhaa...

259.12.2004 23:26

.hups sori

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.12.2004 @ 23:27

2617.2.2005 6:44
yimanya
Inactive

Tollaselle levyllehän mahtuu 730 cd:n kamat...öh totah just, kukahan tollasta oikeasti tarvii o_O? Ja mullakin on vain kaks 10 gb:n kiintolevyä... :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
7 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto