AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä?

Kirjoittaja Jari Ketola @ 24.6.2004 15:35 Kommentteja (9)

P2P verkot vastuuseen käyttäjiensä tekemisistä? Yhdysvaltain senaatin käsiteltäväksi on tuotu lakialoite, joka läpi mennessään tekisi P2P verkoista käytännössä lainvastaisia, ja asettaisi myös viihde-elektroniikan vaaravyöhykkeelle.
Inducing Infringement of Copyrights Act (IICA) -nimellä kulkeva lakialoite asettaisi piratismiin houkuttelevan tuotteen valmistajan vastuuseen tuotteella mahdollisesti tehtävistä tekijänoikeusrikkomuksista. Näin ollen esimerkiksi P2P-ohjelmien julkaisijoita voitaisi asettaa syytteeseen, jos ohjelmia käytetään laittomiin tarkoituksiin.

Viimekeväisen oikeudenpäätöksen mukaan Streamcast ei ole vastuussa tekijänoikeusrikkomuksista, joihin FastTrack -P2P-verkon käyttäjät syyllistyvät. Tämä sai RIAA:n kumppaneineen takajaloilleen, ja IICA onkin ahkeran lobbaustyön tulosta.

Tuomio Streamcastin syyttömyydestä nojasi ns. Betamax-juttuun, jossa Sony todettiin syyttömäksi mahdollisiin sen valmistamia videonauhureita käyttämällä tehtyihin tekijänoikeusrikkomuksiin. Lain kritisoijat pelkäävätkin, että P2P-yhtiöiden lisäksi myös esimerkiksi tallentavien digiboksien ja jopa videonauhureiden valmistajat olisivat vaarassa joutua tulilinjalle. Lisäksi lakiteksti on niin epämääräistä, että myös P2P-ohjelmia välittävät WWW-sivustot voisivat joutua tekijänoikeuksien haltijoiden silmätikuksi.

Lakia puolustavat senaattorit puolestaan vähättelevät pelkoja ja toteavat, että lailla pyritään nimenomaan saattamaan P2P-verkot vastuuseen ja muut voivat nukkua yönsä huoletta.

Lähde: News.com

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

124.6.2004 16:21

Mitä seuraavaksi? Auschwitz?

224.6.2004 16:39

Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.

324.6.2004 17:15

Aluksi vaikka presidentti ja hallitus syytteeseen valtiovelasta ja eu:sta.

424.6.2004 18:44
thorwald
Inactive

Vaikkei Herr Bush tässä tullutkaan ilmi, mutta kyllä ne Amerikkalaiset kiertävät lakia kun se heille itselle sopii. Herr weltpolizei! Mun mielestäni Amerikkalaiset ovat ylilihavia, tekopyhä paskiaisia isolla P:llä.

524.6.2004 19:25

Toivottavasti ei tule onnistumaan ja rohkenen kyllä hiukan epäillä sitä.

Quote:
Asekauppiaat syytteeseen murhista, kommandopipojen (tai sukkahousujen) valmistajat syyteeseen pankkiryöstöistä, autokauppiaat syytteeseen ylinopeuksista ja rattijuopumuksista, jne. Lista on loputon, jos välineiden valmistajia tai myyjiä ruvetaan syyttäämään käyttäjien tekemistä rikoksista.
Tarmo78 puhuu asiaa. Tuon nojallahan voitaisiin melkeinpä ketä vaan syyttää.

625.6.2004 4:52
jmpk
Inactive

Montakohan syytettä esim. Afterdawn saisi tai Bill Gates?

725.6.2004 8:36

No joo... Tämän mukaanhan myös esim. windows olisi laiton. Voihan käyttikseen ympätyillä ohjelmillakin ottaa kopioita.... huh huh... Kyllä tähänkin ongelmaan pitäisi lähteä hakemaan ratkaisua jostain hieman syvemmältä. Esim. miksi ihmiset yleensäkin ottavat kopioita ja levittävät niitä? Tämä on nyt vähän sama kun yritettäisiin kiivetä perse edellä puuhun.... Hauskaa ehkä, mutta tuloksetonta.

827.6.2004 9:13
SLiDE(f)
Inactive

Just näin...Se olisikin mielenkiintoista jos sukkahousujen myyjiä ja valmistajia syytettäisiin pankkiryöstöistä (tai ehkä pikemminkin siitä,ettei ryöstäjien kasvoja voida tunnistaa heidän takiaan,tämähän on ihan järkeenkäypää??:) ).Noh,USA tunnetusti on maailmapoliisi,joten mitä me pienet tietokoneiden käyttäjät täällä Suomessa voimme tehdä.Naurettavaahan tuo on,mutta... 'Heil Herr Bush! Der neue Führer!' LoL

929.6.2004 14:50

Kumma kun eivät vielä ole leipäveitsiä kieltäneet...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto