AfterDawn: IT-alan uutiset

Eduskunta hylkäsi tekijänoikeuslakiehdotuksen

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 31.1.2003 22:32 Kommentteja (16)

Eduskunta hylkäsi tänään ehdotuksen uudeksi tekijänoikeuslainsäädännöksi, joka olisi tuonut käytännössä EUCD:n voimaan Suomessakin. Eduskunta hylkäsi paketin -- nyt istuva eduskunta ei tule enää seuraavaa ehdotusta uudeksi tekijänoikeuslainsäädännöksi kuulemaan.
EUCD:n oli tarkoitus tulla voimaan kaikissa EU-jäsenmaissa 22.12.2002, mutta ainoastaan Tanska ja Kreikka ovat sen toistaiseksi sovittaneet omaan lainsäädäntöönsä, kaikissa muissa EU-maissa ollaan asian suhteen enemmän tai vähemmän jäljessä.

Eduskunta ja perustuslakivaliokunta arvostelivat rankasti Opetusministeriön laatiman lakiehdotuksen leväperäisyyttä, varsinkin kun lainsäädännön pohjalta voidaan langettaa jopa kahden vuoden ehdoton vankeusrangaistus. Leväperäisyys tällaisen lain suhteen voi johtaa tietämättömien, tavallisten kuluttajien tuomitsemiseen teoista joita he eivät itsekään tienneet laittomiksi. Lisäksi koko ajan kiihtyvä tekninen kehitys vaatii hyvin tarkkaa rajausta siihen, miten esim. lain vaatimat "tehokkaat kopiointisuojaukset" määritellään. Jos kopiointisuojauksen purkaa 2v päästä perus koti-PC:llä tunnissa, puhutaanko "tehokkaasta kopiointisuojasta" vai vitsistä? Tilannehan on esim. DVD-levyjen CSS-salauksen suhteen se, että nykyinen kotitietokone avaa ns. brute force -menetelmällä CSS-salauksen alle minuutissa.

Nyt tietysti on vaarana se, että seuraava lakiehdotus aiheesta tulisi olemaan jyrkempi ja rajoittamaan enemmän kuluttajien oikeuksia kuin nyt hylätty ehdotus, mutta tämä ei tunnu uskottavalta, sillä eduskunnan sisälläkin tuntuu olevan vastarintaa kansainvälisten tekijänoikeuksien omistajien vallan kasvattamiselle. Lisäksi Suomen vientiteollisuuden tukiranka Nokia on julkisesti asettunut vastustamaan tiukempaa sisällön käytön rajoittamista, jota levy-yhtiöt ja elokuvastudiot ajavat.

Lisää aiheesta: EFFi

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

11.2.2003 9:05

Aploodeja hyvän päätöksen vuoksi!!

21.2.2003 9:07
Yarblek
Inactive

Kerrassaan loistava päätös hallitukselta.

31.2.2003 11:22

kiitokset hallitukselle, kerrankin =)

41.2.2003 11:27

Korjaus: Kiitokset eduskunnalle kun pompauttivat hallituksen ehdotuksen. Koko konsepti siitä, että Opetusministeriön tädit ovat ne, jotka jyräävät tekijänoikeuslainsäädännön sisään on silti edelleen kieroutunut, kun esim. Kauppa- ja teollisuusministeriön intressit aiheeseen ovat varmaan hieman suuremmat kuin OPM:n, valvomassa mm. suomalaisten yritysten (kuten Nokian) etuja EUCD:n antamissa puitteissa.


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

51.2.2003 13:53

Saattaahan tuosta olla vielä paskaa tulossa niskaan, mutta mielestäni jo se, että OPM:n ehdotusta on kritisoitu - aiheesta - on kiitoksen arvoinen asia.

62.2.2003 6:16
dohtori
Inactive

täh, töh??? Mitä ne teki???

72.2.2003 6:22
x86
Inactive

Jihuu!

82.2.2003 11:07

Mahtava uutinen! Kiitos kaikille järkeville kansanedustajille!

93.2.2003 7:06

Joo ei hyvin mee nykyisellä hallituksella erityisesti SDP:llä. Muistakaahan sitten äänestää, niiitä jotka olivat eduskunnassa eivätkä olleet hallituksessa. Ei kai siellä ollut se Raski totakin lakia ehottelemassa?

103.2.2003 8:43

Mitenkään eduskuntaa ei edelleenkään kannata kehua. Vaalit on tulossa, ja istuvat haluavat varmistaa paikkansa jatkossakin, eli äänestäjiä ei hermostuteta moisilla päätöksillä. Tuleva eduskunta käsittelee lain kymmenen ensimmäisen lakiehdotuksen joukossa, ja tullee korjatun lakiesityksen vielä hyväksymään. Kuluttajien on jatkossakin tarpeen pitää korvat auki.

113.2.2003 16:03

Joo, hyvä kun noin älytön idea kaatui! Mutta mutta, montako muuta leväperäistä lakia on eduskunta ajattelemattomuuttaan säätänyt?

123.2.2003 17:26

Ei, ei. Ei se laki kaatunut, se lähti vain tarkennettavaksi. EUCD on kaikkien EU-maiden _pakko_ sisällyttää lainsäädäntöönsä.


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

133.2.2003 20:31

Syksikoo herrat lakiesa kanssa suoho, kohta täällä ei saa tehä mitää jos ei o joku kapitaali pelle . grrrrrr!

144.2.2003 8:25

anto ensimmäisen aiheen äänestää eduskuntavaaleissa. Onko ehdokkaana ketään kunnon warettajaa?

154.2.2003 8:29

Jonkinlaista äänestyspäätöstä voi kai tehdä tuonkin pohjalta: http://www.sano-ei-kasettimaksulle.com/


Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

164.2.2003 15:06

Olen sitä mieltä että EU:n säädökset ja "pakkolait" ovat aivan typeriä. Tämä on hyvä esimerkki. Eikä sellaista suojausmenetelmää ole tehty (eikä tehdä) että sitä ei voisi murtaa...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
9 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto