AfterDawn: IT-alan uutiset

Kazaa oikeuteen Yhdysvalloissa

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 13.1.2003 17:14 Kommentteja (10)

Kazaa oikeuteen Yhdysvalloissa Yhdysvaltain liittovaltion tuomari antoi viime viikon perjantaina päätöksen, jonka tulevia maailmanlaajuisia vaikutuksia on mahdotonta edes arvailla. Tuomari päätti, että Australiassa majaansa pitävä ja pienelle Tuvalun saarelle rekisteröity Sharman Networks voidaan haastaa Yhdysvalloissa oikeuteen.
Sharman Networks omistaa FastTrack-verkkoa käyttävän Kazaa-ohjelman. Viime vuonna sekä MPAA että RIAA haastoivat oikeuteen kaikki kolme FastTrack-ohjelmia kehittävää yhtiötä; Sharman Networksin, Groksterin sekä Moprheuksen omistajan Streamcastin (Morpheus ei enää käytä FastTrack-verkkoa, vaan Gnutellaa, mutta käytti FastTrackia syytteen nostamisen aikaan). Sharman Networks taisteli oikeudessa tämän jälkeen vaatien syytteiden kumoamista nimenomaan siltä pohjalta, että yhtiöllä ei ole mitään tekemistä Yhdysvaltain ja siksi myöskään Yhdysvaltain lain kanssa.

Tuomari kuitenkin päätti, että koska yhtiön tuotteella, eli Kazaalla, on "huomattava" käyttäjäkunta Yhdysvalloissa ja tämän lisäksi lähes kaikki suurimmat tekijänoikeuksien omistajat ovat yhdysvaltalaisia, on yhtiön vastattava teoistaan Yhdysvalloissa.

Lähde: News.com

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

114.1.2003 9:43

Vitu jenkit aina sähläämäs!!!

214.1.2003 9:57

Yhdysvallathan on oikeudenkäyntien luvattu maa ;) Tästä tulee taas pitkä oikeustaistelu jonka lopputulosta on vaikea ennakoida. Saattaa myös olla, että haaste kaikesta huolimatta kuivuu kokoon. Periaatteessa jotakin verkkoa käyttävän ohjelman tekemisen ei luulisi edes olevan laitonta jos se ei sisällä laittomia ominaisuuksia. Tämä lieneekin se kysymysmerkki, miten kaikki tulkitaan. Ja lakimiehet ovat tästä kaikesta kiitollisia.

314.1.2003 19:39

Pahinta tuossa omasta mielestäni onkin tuo jenkkien ajatusmaailma, että valtioiden rajat eivät heitä juuri koske. Eli jenkkien lait ovat voimassakoko maailmassa, öljy haetaan sieltä missä sitä on - alkuperäisestä omistajasta välittämättä (terveisiä vaan Saddamille), muiden maiden liian halvalla tuottamille tuotteille isketään riittävä tulli, jotta oma kilpailukyky säilyy ja tietysti vaaditaan vapaata pääsyä omille tuotteille muiden maiden markkinoilla. Siinä noin alkajaisiksi. Hmm, alkaa näköjään kertyä jotain paineita, kun pitää täällä purkautua, sorry vaan.

415.1.2003 9:35

Panee kyllä vähän miettimään mihin tämä kaikki johtaa.Luultavasti 10vuoden päästä valitaan eri maiden hallituksiin kyseisten maiden suuryrityksiä.Toivottavasti Irak nöyryyttää jenkkejä oikein kunnolla kun muista ei siihen enää ole:)

515.1.2003 10:01

Aamen!!

617.1.2003 6:17

Palveluiden lakimiehet yrittävät puolustautua käyttämällä Betamax-ennakkotapausta. Tämän perusteella mitään tekniikkaa ei pitäisi tuomita tekijänoikeuksien rikkomisista, mikäli tekniikkaa käytetään myös laillisesti.

717.1.2003 12:08

Kun ei kerran kazaata ole tähänkään mennessä onnistuttu sulkemaan, ei sitä onnistuta nytkään. Sitäpaitsi, eikös se ollut juuri RIAA:n johtaja, joka totesi, että verkkopiratismi on tullut jäädäkseen, eikä sitä kokonaan pystytä koskaan poistamaan.

817.1.2003 12:36

Quote:
verkkopiratismi on tullut jäädäkseen, eikä sitä kokonaan pystytä koskaan poistamaan.
Lakiteitse verkkopiratismia on mahdotonta poistaa, ainakin haastamalla ohjelman tekijöitä tai käyttäjiä oikeuteen. Oikeusprosessi kestää pitkän aikaa, ja aina löytyy uusia ohjelmia joiden tekijät taas pitäisi haastaa oikeuteen. Toivoton urakka. Ainoa tapa kitkeä piratismi, on poistaa edellytykset sille. Jos aito tuote on niin houkutteleva ja edullinen sekä helppo hankkia, että mitään syytä vaivautua hankkimaan laiton kopio ei ole, piratismi häviää kyllä. Olen tuon Poptorin tj. kanssa asiasta samaa mieltä, että piratismi ei ole syy vaan seuraus. Kovin kuitenkin näyttää olevan hankalaa vaikkapa levy-yhtiöidenkin keksiä parempia levitystapoja. Tällaisten emma.fm -tyylisten verkkosivustojen valikoimien soisi karttuvan ja hintojen vielä vähän tippuvan, niin johan piratismi vähenisi (vain oma arvio). Ehkä palveluilla ei ole vielä tarpeeksi käyttäjiä.
Wanha!

917.1.2003 13:03

itse olen piratismin suurkuluttaja joten mikä olen tätä sanomaan.. mutta täytyyhän meidän kaikkien ymmärtää että raja on johonkin vedettävä ja jos ei lakia ja järjestystä ylläpidettäisi niin eläisimme kaikki puissa ja viskoisimme toisiamme paskalla... ymmärrätte varmaan pointin!

1020.1.2003 16:51

Tässäkin jutussa todellisia häviäjiä olemme me kaikki.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....

Uutisarkisto