*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

CCleanerin mukana levisi haittaohjelma - lataa uusi, puhdas versio välittömästi!

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 18.9.2017 16:20 Kommentteja (27)

CCleanerin mukana levisi haittaohjelma - lataa uusi, puhdas versio välittömästi! Supersuositun CCleaner-puhdistusohjelman virallisen jakelun mukana on levinnyt haittaohjelma. Ongelma koskee CCleanerin versiota 5.33 ja koskettaa ainoastaan 32-bittisiä Windows-asennuksia, mutta on silti erittäin nolo moka, sillä ohjelma käytetään juurikin tietokoneen puhdistamiseen erilaisista hidastavista elementeistä. Ohjelman omistaa tietoturvayhtiö Avast, joka osti taannoin CCleaneriä kehittävän Piriformin.
Ongelmaa rajoittaa myös se, että aktivoituakseen haittaohjelma on vaatinut järjestelmänvalvojan oikeudet. Ongelman havaitsi Ciscon tietoturvayksikkö Telos.

Piriform kehottaa ohjelman asentaneita poistamaan sen koneeltaan ja lataamaan uuden, turvallisen version. Turvalliset versiot ovat v5.34 tai sitä uudemmat.

Voit ladata uusimman, puhtaan version täältä:

Lataa CCleanerin uusi, puhdas versio (download.fi)

..tai suoraan Piriformin sivuilta

EDIT 19.9.2017: Tapauksen taustoista on selvinnyt lisää yksityiskohtia: CCleanerin haittaohjelman aiheutti tietomurto

Edellinen Seuraava Kirjoita kommentti

27 kommenttia

118.9.2017 16:28

Onneksi tarkistan ohjelmien versiot päivittäin niin on aina tuoreimmat. Tämä onnistuu kätevästi Filehippo.com update tarkistaja ohjelmalla:)

218.9.2017 18:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Onneksi tarkistan ohjelmien versiot päivittäin niin on aina tuoreimmat. Tämä onnistuu kätevästi Filehippo.com update tarkistaja ohjelmalla:)
Tällä kertaa nopeasta päivitysrytmistä oli vain haittaa. Ne käyttäjät jotka eivät päivittäneet softaa viimeisen kuukauden aikana, eivät saaneet haittaohjelmaa koneelleen. Harvalla on onneksi 32-bittinen windows.

318.9.2017 20:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti lettas:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Onneksi tarkistan ohjelmien versiot päivittäin niin on aina tuoreimmat. Tämä onnistuu kätevästi Filehippo.com update tarkistaja ohjelmalla:)
Tällä kertaa nopeasta päivitysrytmistä oli vain haittaa. Ne käyttäjät jotka eivät päivittäneet softaa viimeisen kuukauden aikana, eivät saaneet haittaohjelmaa koneelleen. Harvalla on onneksi 32-bittinen windows.
Taitaa tuo 32-bittinen windowssi olla turhankin monella. Vieläkin taitaa olla melkein kaikki tabletti windossit 32:lla.

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

418.9.2017 20:28

itse en näe suurta syytä edes pitää mitään cleanersoftaa aina ajantasalla, päivitän tuonkin aina kuukauden "myöhässä" (joka ei merkkaa cleaner softalla mitään) joten säästyin siltä sähköposti silputukselta ja nyt säästyin tältä virukselta. Kätevää, ccleanerin nyt viimeaikaisten kommelusten tietäen en päivitäkkään enää tuota softaa samantien vaan vähän jäljessä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.9.2017 @ 20:29

518.9.2017 21:24

Koskee varmaan myös Portable versiota.
Mikähän haittaohjelma on kyseessä ja havaitseeko F-Secure sen?

618.9.2017 21:34

F-S Technology preview nappasi heti sen, kun yritin poistaa.

718.9.2017 22:27

Kaiketi Win-Defender ei tuosta älynnyt varoittaa? 5.33 tuli elokuun puolivälissä, ja 5.34 korvasi sen viikko sitten, hidasta uutisointia.
Onneksi ei 64-koneitani koskenut.

819.9.2017 9:11

Nyt on hieman väritetty juttu.
Ohjelman kautta ei ole tiedon mukaan levitetty haittaohjelmia, vaan sen kautta ulkopuoliset ovat voineet tarkastella ohjelman käyttäjän tietoja, kuten IP, tietokoneen nimeä tai asennettuja ohjelmia.

919.9.2017 21:29

Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?

1019.9.2017 21:33

Mää käytän portablea ja haen sen aina Piriformin sivuilta. Siinäkin oli se haitake.

1119.9.2017 21:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.

1219.9.2017 21:41

Joo huomasin. Reuters kertoo että yhtiön koneisiin on kohdistunut hyökkäys, hakkerit taas asialla. Not Petya- tyyppistä haitaketta ei huomaa ennenkuin se jo toimii.

1319.9.2017 21:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.
Ei minulla huonoja kokemuksia Filehipposta ole, vaan jätän aina välittäjät käyttämättä, jos suoraan valmistajaltakin saa saman.

1419.9.2017 23:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.
Ei minulla huonoja kokemuksia Filehipposta ole, vaan jätän aina välittäjät käyttämättä, jos suoraan valmistajaltakin saa saman.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.
Ei minulla huonoja kokemuksia Filehipposta ole, vaan jätän aina välittäjät käyttämättä, jos suoraan valmistajaltakin saa saman.
Jos on aikaa niin mikäs siinä. Itse olen sen verran laiska etten jaksa ladata ohjelmien päivityksiä jokaisen valmistajan sivuilta vaan yhdestä paikasta. Tosin osassa ohjelmista on oma sisäinen päivitystoiminto jolloin mitään ei tarvitse itse ladata vaan ohjelma tekee sen puolesta. ( Esim selaimet, flash)

1520.9.2017 21:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.
Ei minulla huonoja kokemuksia Filehipposta ole, vaan jätän aina välittäjät käyttämättä, jos suoraan valmistajaltakin saa saman.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lataan uusimman aina Piriformin sivulta, en koskaan Filehippon mainossivulta, joka sitä ekana tyrkyttää. Olisiko "reppuselkälisäys" ehkä sieltä lähtöisin?
Filehippo on toiminut viimeiset 6-vuotta erinomaisesti. Ei ole mainoksia sen enempää tullut kuin ohjelmien valmistajien sivuiltakaan. Toki sivulla voi vilkkua mainoksia mutta eihän niitä kukaan vapaaehtoisesti katsele kun on olemassa Ublock origin joka poistaa kaikki mainokset kaikilta sivuilta.
Ei minulla huonoja kokemuksia Filehipposta ole, vaan jätän aina välittäjät käyttämättä, jos suoraan valmistajaltakin saa saman.
Jos on aikaa niin mikäs siinä. Itse olen sen verran laiska etten jaksa ladata ohjelmien päivityksiä jokaisen valmistajan sivuilta vaan yhdestä paikasta. Tosin osassa ohjelmista on oma sisäinen päivitystoiminto jolloin mitään ei tarvitse itse ladata vaan ohjelma tekee sen puolesta. ( Esim selaimet, flash)
CCleanerin kohdalla ei tarvitse etsiskellä mitään, Filehippon sivun alareunassa on linkit piriformin latauksiin pienellä tekstillä.

Lenovo ja Windows hoitavat päivitykset pyytämättä, tai saatuaan luvan.
Flash ja Adobe reader päivittyvät osana Windows 10-automaattia.
Chrome taitaa päivittyä itsestään, ainakin luurissa tekee niin kuten g-mailkin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.9.2017 @ 21:32

1620.9.2017 22:18

CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.

1721.9.2017 13:45

Minulla windovs 8.1.Pitääkö ladata uusi Ccleaner

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.9.2017 @ 13:46

1821.9.2017 14:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.
Voitko neuvoa minua? Onko minun ladattava uusi Ccleaner, kun minulla on w. 8,1 läppäri?

1922.9.2017 22:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kalapala:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.
Voitko neuvoa minua? Onko minun ladattava uusi Ccleaner, kun minulla on w. 8,1 läppäri?
Kasi tai kymppi, ei pitäisi vaikuttaa. Avaa CCleaner, ja klikkaa oik. alakulmasta Check for updates. Rekistöreityneelle tulee kehotus e-mailina, mutta ilman rekisteröitymistä pitänee kysyä itse?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.9.2017 @ 22:18

2022.9.2017 22:24

CCleanerin ylälaidassa näkyy mikä versio on käytössä. Sen pitää nyt olla
5.35.6210, jos käytössä on W-64 bit versio. Muista en tiedä.

2122.9.2017 22:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kalapala:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.
Voitko neuvoa minua? Onko minun ladattava uusi Ccleaner, kun minulla on w. 8,1 läppäri?
Suosittelen päivittämään siihen 10 versio. On paranneltu versio Windows 8.1 versiota joka epäonnistui täysin. Siksi ei kannata pitää Vistan tapaista Windowsia jos saapi ilmaiseksi paremman korjatun version!

2222.9.2017 22:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kalapala:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.
Voitko neuvoa minua? Onko minun ladattava uusi Ccleaner, kun minulla on w. 8,1 läppäri?
FYI: CCleanerista tulee uusi versio 1-3 kk välein. Ne pitää ladata ja asentaa aina, jos sitä haluaa käyttää.

2322.9.2017 22:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Näppishemmo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kalapala:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
CCleaner 5.35 latautui juuri, ehdotti tuota ilman välikäsiä.
Voitko neuvoa minua? Onko minun ladattava uusi Ccleaner, kun minulla on w. 8,1 läppäri?
Suosittelen päivittämään siihen 10 versio. On paranneltu versio Windows 8.1 versiota joka epäonnistui täysin. Siksi ei kannata pitää Vistan tapaista Windowsia jos saapi ilmaiseksi paremman korjatun version!
Tuohon on pakko todeta: Omat päivitykseni kasista kymppiin sujuivat ongelmitta. Ongelmat alkoivat vasta kympin jatkopäivityksistä.
Nitä ei voi enää estää, eikä edes ajastaa. Tulevat nyt väkisin mutta pakolla.

Monta turhaa murhetta on tuosta seurannut, esim. adminoikeuksien menettäminen, pakollinen salasanan vaihto, ja ääniongelmat. Vastapuoli ei kuullut Skypessä mitään (mikki pimennetty), ja tuon aukaisun jälkeen mikki aina päällä, tubeakin katsoessa. Tuntuu pilallekorjaamiselta.
Olen kysynyt MS- tuesta apuja, vastaukset hyödytöntä diibadaata.

Siksi onkin aina kaksi konetta vierekkäin, pahimmillaankin ainakin toinen on toiminut oikein.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.9.2017 @ 22:47

2423.10.2017 19:48

Ihme juttu että minulla on toisessa koneessa 64-bit Windows 7, jossa oli vielä tuo 5.33 -versio, ja Panda Antivirus hälytti juuri että Ccleaner troijalainen havaittu. Joten näkyi tuo olevan 64-bittisessäkin tuo ongelma yhtä lailla.

2523.10.2017 22:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti win_ville:
Ihme juttu että minulla on toisessa koneessa 64-bit Windows 7, jossa oli vielä tuo 5.33 -versio, ja Panda Antivirus hälytti juuri että Ccleaner troijalainen havaittu. Joten näkyi tuo olevan 64-bittisessäkin tuo ongelma yhtä lailla.
Havaitsiko Panda jotakin koneessasi? Ehdottiko toimenpiteitä? Vai kertoiko varoiksi,versiosta riippumatta? Havaitsitko sinä jotakin ongelmia? Minä en mitään. Osa "hälytyksistä" näyttää olevan lähinnä pelottelumainoksia.

2624.10.2017 9:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti win_ville:
Ihme juttu että minulla on toisessa koneessa 64-bit Windows 7, jossa oli vielä tuo 5.33 -versio, ja Panda Antivirus hälytti juuri että Ccleaner troijalainen havaittu. Joten näkyi tuo olevan 64-bittisessäkin tuo ongelma yhtä lailla.
Havaitsiko Panda jotakin koneessasi? Ehdottiko toimenpiteitä? Vai kertoiko varoiksi,versiosta riippumatta? Havaitsitko sinä jotakin ongelmia? Minä en mitään. Osa "hälytyksistä" näyttää olevan lähinnä pelottelumainoksia.
Sen CCleanerin käynnistyksen yhteydessä Panda sanoi havainneensa troijalaisen, ja vaihtoehtoina oli karanteeniin laitto tai ohittaminen. Ja oli ensimmäinen kerta kun näin kävi, ja monestikohan tuota 5.33 versiota on tuollakin koneella käynnistelty.

2720.11.2017 17:27
Fever1
Vahvistamaton

Hei. Tuosta kun ottaa linkin, että lataa uusi ja puhdas versio. F-securehan rupee heti huutaa! :D

Kommentoi uutista

Mikäli sinulla ei ole vielä AfterDawn-käyttäjätunnusta, syötä allaolevaan kaavakkeeseen toivomasi käyttäjätunnus sekä sähköpostiosoitteesi. Lähetämme sinulle jälkikäteen aktivointilinkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli sinulla on jo ennestään AfterDawn-käyttäjätunnus, kirjaudu sisään seuraavan välilehden kautta.

Kirjaudu sisään käyttäen AfterDawn -käyttäjätunnustasi tai sähköpostiosoitettasi.




Tuoreimmat uutiset

Spotify kokeilee uutta ulkoasua mobiilissa Spotify kokeilee uutta ulkoasua mobiilissa (14.12.2017 20:43)
Maailman suosituin suoratoistomusiikin alusta Spotify on uudistamassa palveluaan. Erityisesti sen mobiilisovellukseen on tehty muutoksia, jotka tekevät näkymistä hieman modernimpia ja toivottavasti ....
OnePlus 5T:n Star Wars -versio myyntiin Suomessa OnePlus 5T:n Star Wars -versio myyntiin Suomessa (14.12.2017 18:49)
OnePlus 5T on tuonut myyntiin uuden erikoisversion yhtiön uusimmasta lippulaivamallista. Jo alkukuusta julkistettu uuden Star Wars -elokuvan henkinen erikoisversio vahvistettiin hieman myöhemmin ....
Näin hurahtaneita ihmiset ovat emojeihin – Messengerissä lähetetty yli 500 miljardia kappaletta tänä vuonna Näin hurahtaneita ihmiset ovat emojeihin – Messengerissä lähetetty yli 500 miljardia kappaletta tänä vuonna (14.12.2017 15:31)
Facebookin päätös erottaa yksityisviestit omaksi Messenger-sovellukseksi herätti aikoinaan tunteita, mutta muutos näyttää olleen lopulta kannattava. Yhteisöpalvelun mukaan Messengerillä on tätä ....
1 kommentti
Uutistoimistot haluavat Facebookin ja Googlen maksavan linkittämisestä Uutistoimistot haluavat Facebookin ja Googlen maksavan linkittämisestä (14.12.2017 14:13)
Yhdeksän eurooppalaista uutistoimistoa ovat allekirjoittaneet vetoomuksen, jossa yhdysvaltalaisia internetjättejä vaaditaan maksamaan tekijänoikeuskorvaus niiden tuottaman sisällön käyttämisestä. ....
4 kommenttia
Disney osti 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot Disney osti 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot (14.12.2017 14:11)
Disney on ostanut 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot. Kauppahinta on 66 miljardia dollaria eli noin 60 miljardia euroa. Kaupan jälkeen Foxin yritysimperiumiin jää ainoastaan uutis- ....

Uutisarkisto