*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoftilta vahva tulos – PC-markkina vakiintuu jo?

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 28.4.2017 08:13 Kommentteja (15)

Microsoftilta vahva tulos – PC-markkina vakiintuu jo? Microsoft on julkaissut vuoden alkua koskevan tuloksensa. Ohjelmistojätin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 22,1 miljardia dollaria ja nettotulos vastaavana ajankohtana 4,8 miljardia dollaria.
Laitemyynti on ollut kovassa myllerryksessä viimeisen vuoden aikana, sillä Microsoft myi peruspuhelinliiketoimintansa suomalaiselle HMD Globalille ja on ajanut Lumia-älypuhelimien tuotekehitystä alas. Samaan aikaan Surface-tietokonemallistoon ei ole tehty isoja muutoksia – viime syksynä esitelty Surface Studio suurin poikkeus tähän sääntöön. Surface-tuotteiden ympärillä liikkuva liikevaihto putosikin 26 prosenttia.

Kovimmat tulosajurit Microsoftin tuloksessa olivat tuttuun tyyliin pilvipalvelut, Office sekä Windows 10:stä saatavat lisenssitulot. Lisäksi Microsoftin älykkäät pilvipalvelut kasvavat nopeaa vauhtia. Windows-lisenssitulojen kasvu antaa toivoa jo siitä, että tietokonekaupan kovin laskukausi olisi jo ohi ja tilanne olisi stabilisoitumassa.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

128.4.2017 12:46

Miten niin "PC-markkina vakiintuu jo" ? Eikös tähän asti ole Windows ollut melko vakiintunut käyttis firmoissa ja virastoissa, kotona työpöydillä? Windows ei kylläkään enää ole mikään "vakio" missään. Linux on kasvanut kovaa viime vuodet ja se on nyt varteenotettava pelialusta (Steam, Valve jne.) PC ei myöskään ole synonyymi Windowsille vaan tarkoittaa mitä tahansa henk. koht. tietokonetta. Oikeastaan Windows on aika kaukana henkilökohtaisesta; käyttäjä on orjan asemassa.

Suuntahan on nimeonomaan poispäin Windowsista. Syyn tietävät kaikki asialle vihkiytyneet.. Ei ole Microsoftin käytännöt enää tätä päivää.

Ammattilaisten valinta video-editointiin eli Davinci Resolve muuten julkaistiin hiljan myös pingviinialustalle.

228.4.2017 15:19

Jep on vähän omituinen otsikko. Vissiin MS sponssannut tämän artiklan,

328.4.2017 16:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Miten niin "PC-markkina vakiintuu jo" ?
Vastaus arvoitukseesi luki kohtuullisen selkeästi jutussa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Windows-lisenssitulojen kasvu antaa toivoa jo siitä, että tietokonekaupan kovin laskukausi olisi jo ohi ja tilanne olisi stabilisoitumassa

Jos vierasperäinen sana "stabiloitumassa" oli se vaikea kohta niin siihen löytyy vastaus tästä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Suuntahan on nimeonomaan poispäin Windowsista.

Tämä oli ainoa kohta johon en löytänyt mitään faktaa. Kertoisitko lisää?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.4.2017 @ 16:38

429.4.2017 15:51

Lainaus:
Tämä oli ainoa kohta johon en löytänyt mitään faktaa. Kertoisitko lisää?

Jos kerran Windows licenssitulot on sama johdannainen kuin PC-markkinat. Niin voidaan vetää johtopäätös että koska PC-markkinat on ollut laskussa jo pitempää (ennen siis tätä stabiloitumisennustetta) niin kaikki tämä on johtunut siitä että ollaan oltu siirtymässä Windowsista poispäin.

Eiköhän tässä ole oikeasti kyse enemmän siitä että Windows 10 muuttunut maksulliseksi vähän aikaa sitten ja Windows 10:ä on pakkosyötetty todella voimakkaasti Microsoftin taholta. Etenkin kun ihmiset ovat "hyppineet" Windows 8:n yli ja Microsoft on lopettanut voimakkaasti vanhojen Windows tuotteiden tukemisen. Luulisi tämän olevan se asia mikä nostaa Windows-licenssien myyntiä. Onko se sama kuin PC-markkinat myynnissä on sitten toinen asia.

529.4.2017 17:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Eiköhän tässä ole oikeasti kyse enemmän siitä että Windows 10 muuttunut maksulliseksi vähän aikaa sitten ja Windows 10:ä on pakkosyötetty todella voimakkaasti Microsoftin taholta. Etenkin kun ihmiset ovat "hyppineet" Windows 8:n yli ja Microsoft on lopettanut voimakkaasti vanhojen Windows tuotteiden tukemisen. Luulisi tämän olevan se asia mikä nostaa Windows-licenssien myyntiä. Onko se sama kuin PC-markkinat myynnissä on sitten toinen asia.
Kyllähän edelleen vanhoista 7/8/8.1 versioista voi päivittää ilmaiseksi 10:iin.
Se mikä PC-myynnissä näkyy on, ettei vanhoja tietokoneita ole juurikaan ollut järkevää lähteä päivittämään uusiin sillä rautamuutokset ja parannukset marketti PC:ssä ovat olleet hyvinkin vähäisiä (peruskäyttökoneita ajatellen). Toisaalta murros siinä, että moniin talouksiin on hankittu älypuhelin jokaiselle perheen jäsenelle joka taas on syrjäyttänyt tarvetta itse PC:lle. Ja pelikonsolit myös rohmuavat oman osuutensa "sunnuntaipelaajista".

Sitten se mikä ei näy MS:n uusien lisenssien myyntitilastoissa on käytettyjen PC:n myynti - jos peruskäyttöön joku on hankkimassa konetta niin itse suosittelen hankkimaan käytetyn leasing-yrityskannettavan kuin halpisläppärin (tai vaikka vähän kalliimmankin, jos sillä ei pelata meinaa). Todennäköisyys, että se 2-3 vuotta vanha yrityskannettava kestää pidempään kuin halpis-markettikone ja on mitä todennäköisemmin nopeampikin.

629.4.2017 17:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BitByte:
Toisaalta murros siinä, että moniin talouksiin on hankittu älypuhelin jokaiselle perheen jäsenelle joka taas on syrjäyttänyt tarvetta itse PC:lle.
Tämä mielestäni on se pointti miksi PC-myynti on takkuillut.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Eiköhän tässä ole oikeasti kyse enemmän siitä että Windows 10 muuttunut maksulliseksi vähän aikaa sitten ja Windows 10:ä on pakkosyötetty todella voimakkaasti Microsoftin taholta.
Jouduin tavaamaan uutisen uudelleen enkä ymmärrä vieläkään miten tämä liittyy Microsoftin "vahvaan tulokseen" josta jutussa oli kyse. Käsittääkseni tuotetta ilmaiseksi jakamalla on vaikeampi tehdä tulosta. Useampi käyttäjä on varmaan kuitenkin saanut päivityksen vanhasta käyttiksestä uudempaan ilmaiseksi.

730.4.2017 8:22

Lainaus:
Se mikä PC-myynnissä näkyy on, ettei vanhoja tietokoneita ole juurikaan ollut järkevää lähteä päivittämään uusiin sillä rautamuutokset ja parannukset marketti PC:ssä ovat olleet hyvinkin vähäisiä (peruskäyttökoneita ajatellen).

Tavallaan siis PC on saavuttanut tehon joka on riittävä moniin perusasioihin. Eikä teknikka ole edistynyt niin paljon että uuden ostaminen kannattaisi. Voi hyvinkin olla myös näin.

Lainaus:
Toisaalta murros siinä, että moniin talouksiin on hankittu älypuhelin jokaiselle perheen jäsenelle joka taas on syrjäyttänyt tarvetta itse PC:lle.

Älypuhelin on aika heikko korvike PC:lle, mutta olet varmaan oikeassa että sekin on vaikuttanut asiaan, kuten myös tabletit. Koska se "internet" peruskäyttö onnistuu kyllä älypuhelimella ja tabletilla. PC:hän on tarpeellinen silloin tarvitaan enemmän tehoja.

Lainaus:
Ja pelikonsolit myös rohmuavat oman osuutensa "sunnuntaipelaajista".
Itse luulen että suurempi vaikutus tähän asiaan on ollut PC-pelien puolella internet pohjaisen DRM tuleminen. Se kun ei mielytä ihan kaikkia että yksinpelit eivät toimi PC:ssä ilman internettiä. Joka taas vaikuttaa siihen tarvitseeko PC:tä päivittää. Jos peli ei toimi enää siinä omassa PC:ssä internet DRM takia niin eihän sitä osta uusia pelejä, joka taas johtaa siihen että se vanhaa PC:tä ei tarvitse uusia. Tämän olen itse kokenut ihan henkilökohtaisesti.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.4.2017 @ 08:32

830.4.2017 12:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Tämä oli ainoa kohta johon en löytänyt mitään faktaa. Kertoisitko lisää?
Suunta on todellakin poispäin ja Windowsin "vakiollinen" aika on ohi:

https://www.extremetech.com/computing/2...-falls-below-50

Windows 10 (Microsoftin lippulaiva ja "de facto") markkinaosuus on vain 25%. On kiistaton fakta että Windowsin suhteen trendi on laskeva. Syitä ovat mm. tietoturvan puute ja käyttäjän sekä valintojensa kunnioittamattomuus kaikin puolin. Ihmiset ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoja, ja myös löytäneet niitä. Firmat viiveellä.

930.4.2017 12:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Tämä oli ainoa kohta johon en löytänyt mitään faktaa. Kertoisitko lisää?
Suunta on todellakin poispäin ja Windowsin "vakiollinen" aika on ohi:

https://www.extremetech.com/computing/2...-falls-below-50

Windows 10 (Microsoftin lippulaiva ja "de facto") markkinaosuus on vain 25%. On kiistaton fakta että Windowsin suhteen trendi on laskeva. Syitä ovat mm. tietoturvan puute ja käyttäjän sekä valintojensa kunnioittamattomuus kaikin puolin. Ihmiset ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoja, ja myös löytäneet niitä. Firmat viiveellä.




Loistavaa! Löysit hyvän taulukon. Kerrataanpa vielä mitä sanoit aiemmin:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Suuntahan on nimeonomaan poispäin Windowsista.
Windowsin (Microsoftin) osuus on edelleen n.90%. Katseleppa nyt sitä linkkaamaasi taulukkoa. Minkä käyttöjärjestelmän markkinaosuus on selkeästi kasvussa ja syö Windowsin osuutta? Jep, ei minkään.

1030.4.2017 17:23

Lainaus:
Windowsin (Microsoftin) osuus on edelleen n.90%. Katseleppa nyt sitä linkkaamaasi taulukkoa. Minkä käyttöjärjestelmän markkinaosuus on selkeästi kasvussa ja syö Windowsin osuutta? Jep, ei minkään.

Se mitä sinä tässä sanot on valetta, koska muissa on tapahtunut kasvua.

Windows on menettänyt hyvin vähän markkinaosuutta suhteessa siihen mikä se on ja on ollut. Arviosin että muutamissa vuosissa alle 8% menetys.

MUTTA Linux ja Apple Macit ovat kasvattaneet markkinaosuuksiaan. Ongelma vain on että se on ollut absoluutisesti todella pieniä prosenteja, mutta suhteellisesti kasvut on ollut suuria.

Kun Windows putoaa muutamassa vuodessa 97%:sta 90% niin se on vain huolestuttavaa, mutta Windows on silti markkina valtias työpöytä PC puolella. Mutta kun esimerkkiksi Linux kasvattaa markkinaosuuttaa vain 0,5% niin se on suhteellisesti lähes 50% kasvu. Tällä tarkoitan että vaikka se koko Windows markkinaosuuden putoaminen ei ole mennyt muiden käyttöjärjestelmien kasvuun niin osa siitä on mennyt ja se on aiheuttanut todella suuren kasvun noille altavastaaja käyttöjärjestelmille.

Olen jossain nähnyt netissä parempia tilastoja missä näkee tuon kehityksen suuntauksen. Halukkaat siitä vaan etsimään niitä. Itselläni ei ole siihen tarvetta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.4.2017 @ 17:25

111.5.2017 15:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Se mitä sinä tässä sanot on valetta, koska muissa on tapahtunut kasvua.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pentsu:
Minkä käyttöjärjestelmän markkinaosuus on selkeästi kasvussa ja syö Windowsin osuutta?
Ärsyttää vähän toistella omia kommentteja mutta se näyttää usein olevan tarpeen kun jotkut lukevat vain joka toisen sanan ja nekin kovin huonosti. Mutta prosenttilaskutaitojasi täytyy kyllä kehua! Kyllä, jos jonkun osuus putoaa niin toisen kasvaa. Erittäin terävää päättelykykyä. Toinen asia on voiko tuosta vetää johtopäätöksen että "suunta on poispäin" ja alamäki on alkanut? Linux tulee!

121.5.2017 22:10

Lainaus:
Toinen asia on voiko tuosta vetää johtopäätöksen että "suunta on poispäin" ja alamäki on alkanut? Linux tulee!

Onko joku muka täällä tuollaista väitänyt?

Lähin mitä olen nähnyt asiaan liittyen on että on sanottu Linuxin markkinaosuus on kasvussa ja Windowssin laskussa. Toinen joka on sanottu että Linux on nykyään ihan varteenotettava asia myös pelaamiseen jne.. Missään ei ole väitetty lähellekkään sitä mitä sinä vihjailet.

Joten kun valitat toisten lukutaidoista niin mikset katso ensin peiliin. Olet itse vetänyt ihan omia virheellisiä johtopäätöksiä eli miten itse haluat asioita nähdä ja sitten väität niitä muiden tekemiseksi.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.5.2017 @ 22:17

132.5.2017 1:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Lainaus:
Itse luulen että suurempi vaikutus tähän asiaan on ollut PC-pelien puolella internet pohjaisen DRM tuleminen. Se kun ei mielytä ihan kaikkia että yksinpelit eivät toimi PC:ssä ilman internettiä. Joka taas vaikuttaa siihen tarvitseeko PC:tä päivittää. Jos peli ei toimi enää siinä omassa PC:ssä internet DRM takia niin eihän sitä osta uusia pelejä, joka taas johtaa siihen että se vanhaa PC:tä ei tarvitse uusia. Tämän olen itse kokenut ihan henkilökohtaisesti.
Myös itse olen näitä "always online"-DRM-ratkaisuja vastaan ja vältän pelejä joissa moinen on (suurin syy miksi Diablo 3 jäi ostamatta). Onneksi esim. GOG tarjoaa pelejä jotka ovat DRM-vapaita. Harmi, ettei isoja pelitaloja ole niin suuressa määrin vielä onnistuneet siirtämään julkaisujaan palveluunsa.
Viimeisen 2 vuoden aikana isoin osa hankkimistani peleistä on juuri GOG:n kautta ja näin tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Omassa käytössä on tällä hetkellä 5+v kannettava jota nyt olen suunnitellut päästää tänä vuonna eläkkeelle, mutta saa nyt nähdä löytyykö sopivaa korvaajaa tälle vielä vai joutuuko siirtämään hankintaa vielä vuodella eteenpäin.

142.5.2017 7:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Tämä oli ainoa kohta johon en löytänyt mitään faktaa. Kertoisitko lisää?
Suunta on todellakin poispäin ja Windowsin "vakiollinen" aika on ohi:

https://www.extremetech.com/computing/2...-falls-below-50

Windows 10 (Microsoftin lippulaiva ja "de facto") markkinaosuus on vain 25%. On kiistaton fakta että Windowsin suhteen trendi on laskeva. Syitä ovat mm. tietoturvan puute ja käyttäjän sekä valintojensa kunnioittamattomuus kaikin puolin. Ihmiset ovat alkaneet etsiä vaihtoehtoja, ja myös löytäneet niitä. Firmat viiveellä.


Sinun kannaltasi ikävä seikka tuossa extremetechin artikkelissa esitetyssä kuvaajassa on se että "Other" ryhmää johon linux sisältyy kuvaava käyrä ei ole millään lailla käyrä, vaan täysin suora viiva jossa ei ole nousua tippaakaan.

154.5.2017 17:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Onko joku muka täällä tuollaista väitänyt?.
Kuten jo edellisessä kommentissa yritin nätisti viitata, lukutaitosi on todella heikko:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Suunta on todellakin poispäin ja Windowsin "vakiollinen" aika on ohi:


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti heidiwenger:
Suuntahan on nimeonomaan poispäin Windowsista.
Joten kaiva ne herneet sieltä nenästäsi, vaikka sen peilin edessä jos huvittaa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.5.2017 @ 17:14

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
6 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)
Kuten monet varmasti ovat huomanneet, niin Netflix pitää kovasti supersankareista. Yhtiöllä on varsin lämmin suhde Marvelin sankareihin, ja Netflixissä onkin tänään julkaistun uuden The Punisher ....

Uutisarkisto