*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Televisiomainoksiin upotetaan ultraääniviestejä – Puhelin kuuntelee

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 1.11.2016 08:46 Kommentteja (9)

Televisiomainoksiin upotetaan ultraääniviestejä – Puhelin kuuntelee Mainostajille kehitetään jatkuvasti uusia tehokkaampia kohdentamismenetelmiä, joiden avulla mainostaja voi varmistua siitä, että heidän käyttämä mainosbudjetti käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Tuotteita ja palveluita on turha yrittää kaupitella henkilöille, jotka eivät kuulu tuotteen kohdeyleisöön.
Käytännössä tämä tarkoittaa uusien seurantamenetelmien kehittämistä. Älypuhelinkäyttöä ja Facebook-tykkäyksiä seuraamalla saadaan jo varsin hyvä kuva henkilön mielenkiinnonkohteista, mutta koska mediaa kulutetaan useilla eri laitteilla, jää osa tiedosta hyödyntämättä. Uusia tekniikoita on kuitenkin kehitetty esimerkiksi televisiokatselun seuraamista varten.

Joissain tapauksissa mainoksiin on alettu upottaa ultraääniviestejä, joita ihminen ei kuule, mutta älypuhelimeen asennettu sovellus pystyy sen aistimaan puhelimen mikrofonin ansiosta. Kun älypuhelin on kuullut ääniviestin, saavat tekniikkaa tukevat sovellukset samalla tiedon mitä mainoksia käyttäjä on katsonut televisiosta. Näin samoja mainoksia voidaan esittää myös sovelluksessa tai vaihtoehtoisesti ne voidaan jättää esittämättä kokonaan. Ultraääniviestejä kuuntelemalla sovellukset voivat myös yrittää päätellä kuinka paljon, milloin ja mitä ohjelmia katsot televisiosta.

Laitteiden välisen ultraääniviestinnän käyttö mainosten kohdentamisessa on eräs puheenaihe Black Hat -tietoturvatapahtumassa. Niin sanottua uXDT-seurantaa tarjoavat muun muassa SilverPush, Signal360 ja Audible Magic.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

11.11.2016 9:01

Jee, kiva.

"Aaargh! Taas tätä samaa Trivagopaskaa. Ensin telkkarista, nyt facessa, iltalehden bannereissa, twitterissä, vessassa, Me Naiset lehdessä, Finnkinossa, Afterdawnissa!"

Mitenköhän päättelevät pitikö mainoksen nähnyt henkilö näkemästään? Itse meinaan kaivaa silmät päästä joka perkeleen kerran kun tulee mainostauoilla samat jo 666:tta kertaa.

21.11.2016 9:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AimoHuikka:

Mitenköhän päättelevät pitikö mainoksen nähnyt henkilö näkemästään? Itse meinaan kaivaa silmät päästä joka perkeleen kerran kun tulee mainostauoilla samat jo 666:tta kertaa.
Mikset kelaa niiden yli? Vai tykkäätkö kaikesta huolimatta katsoa niitä tai kuunnella? Ehkä haet jotain vinkkejä siihen mitä haluat ostaa seuraavaksi, etkä tykkää siksi skipata mainoksia?

-Reko

31.11.2016 10:00
TämänTakiaPalomuurit
Vahvistamaton

Täysin huuhaa-idea joka kaatuu siihen, ettei kukaan idiootti asenna ja pidä päällä ja vieläpä salli tietoliikennettä internettiin joltain v***n mainossovellukselta ...

41.11.2016 15:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RekookeR:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AimoHuikka:

Mitenköhän päättelevät pitikö mainoksen nähnyt henkilö näkemästään? Itse meinaan kaivaa silmät päästä joka perkeleen kerran kun tulee mainostauoilla samat jo 666:tta kertaa.
Mikset kelaa niiden yli? Vai tykkäätkö kaikesta huolimatta katsoa niitä tai kuunnella? Ehkä haet jotain vinkkejä siihen mitä haluat ostaa seuraavaksi, etkä tykkää siksi skipata mainoksia?
itse tekis mielenkiinnosta kysyä että miten kelataan eteenpäin sellaista ohjelmaa jota lähetetään samanaikaisesti aka ei ole tallennettu käyttäjälle

51.11.2016 16:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RekookeR:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AimoHuikka:

Mitenköhän päättelevät pitikö mainoksen nähnyt henkilö näkemästään? Itse meinaan kaivaa silmät päästä joka perkeleen kerran kun tulee mainostauoilla samat jo 666:tta kertaa.
Mikset kelaa niiden yli? Vai tykkäätkö kaikesta huolimatta katsoa niitä tai kuunnella? Ehkä haet jotain vinkkejä siihen mitä haluat ostaa seuraavaksi, etkä tykkää siksi skipata mainoksia?
Kerros mulle kanssa millä magialla jäbä kelaa tv lähetystä vaikka salkkareiden, kympin uutisten, huutokauppa keisarin..ihan sama minkä lähetyksen välissä? :) Haluun kanssa kovin tietää tämän. Ei kukaan nyt niin urpo olekkaan, että niitä nauhalta väkisin kattoisikaan...Laitetaas niitä valoja taas sinne tauluun
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.11.2016 @ 17:07

- Always use protection. Safe browsing!

61.11.2016 17:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TämänTakiaPalomuurit:
Täysin huuhaa-idea joka kaatuu siihen, ettei kukaan idiootti asenna ja pidä päällä ja vieläpä salli tietoliikennettä internettiin joltain v***n mainossovellukselta ...

Ikävä kyllä tämä tekniikka tulee lyömään läpi vain sen takia, että keskivertokuluttajaa ei kiinnosta yksityisyyden suojaus. Vai miten muuten kuvittelit Facebookin nousseen isoksi? Juuri siksi, kun ihmiset ei lue niitä käyttöehtoja.
Ja nämämainosohjelmat on mainosrahoitteisissa ohjelmissa sisäänrakenettuna, ei niitä erikseen asenneta.

Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

71.11.2016 22:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TämänTakiaPalomuurit:
Täysin huuhaa-idea joka kaatuu siihen, ettei kukaan idiootti asenna ja pidä päällä ja vieläpä salli tietoliikennettä internettiin joltain v***n mainossovellukselta ...
Jos kuule luvataan ämpäri ilmaiseksi tästä hyvästi niin johon löytyy joka toisesta kännykästä. Lopusta puolesta puolet saadaan vaihtamalla ämpärin väriä.

82.11.2016 21:50

48kHz näytteenottotaajuudella ei vielä helposti upotella ultraäänihöttöä pakattuun ääniraitaan. Äänen pakkaus kun on optimoitu nimenomaan karsimaan kaikki ihmiskorville kuulumattomin osuus pois häviöllisesti pakatusta äänestä.

Eri asia on sitten jos töllön tekniikkaan on tehty "lisäyksiä" tätä toiminnallisuutta varten kun kaiutin elementit (etenkin diskantti) voivat pystyä toistamaan uultraääntäkin.

Helpompaa on tehdä ääneen "vesileimaa" tai kuultavia koodeja jotka varmimmin kuuluvat muiden laitteiden mikrofoneihinkin asti.


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

92.11.2016 22:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:

Jos kuule luvataan ämpäri ilmaiseksi tästä hyvästi niin johon löytyy joka toisesta kännykästä. Lopusta puolesta puolet saadaan vaihtamalla ämpärin väriä.

Väsynyttä läppää joka on alunperinkin perustunut tahalliseen väärin ymmärtämiseen. Niitä ämpäreitä haettiin niissä olevien yllätysten vuoksi. Ei ämpärien.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.11.2016 @ 22:55

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G910 keyboard + g502 mouse.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto