*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Applen toimitusjohtaja kiistää verokikkailut

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.8.2016 16:21 Kommentteja (15)

Applen toimitusjohtaja kiistää verokikkailut Applen toimitusjohtaja Tim Cook on julkaissut avoimen kirjeen, jossa hän kommentoi Euroopan komission päätelmiä yhtiön verosuunnittelusta. Komission mukaan Apple on saanut Irlannilta 13 miljardin euron arvosta laitonta veroetua, jonka se pitäisi nyt maksaa.
Kirjeessään Tim Cook muistuttaa aluksi kuinka paljon Apple työllistää suoraan ja välillisesti niin Irlannissa kuin muuallakin Euroopassa. Cook vakuuttaa Applen olevan vastuuntuntoinen yrityskansalainen ja maksaa veronsa mielellään.

Komission mainitsemien Applea hyödyttävien veropäätöksen olemassaolon hän kuitenkin kiistää – tai ainakaan päätökset eivät kosketa ainoastaan Applea, joten ne ovat muidenkin irlantilaisten yhtiöiden hyödynnettävissä. Komissio nosti esiin Applen tytäryhtiöjärjestelyn, jossa yhtiöiden päätoimipaikat eivät sijaitse missään maassa. Tim Cook ei kiistä tai kommentoi näitä väitteitä millään tavalla. Sen sijaan hän hämmästelee komission päätelmiä "ennennäkemättömiksi" ja uskoo niillä olevan "kauaskantoisia seurauksia", mikäli ne jäävät lopulta voimaan.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

130.8.2016 21:12

Kyllä, tästä pitää tulla kauaskantoisia seurauksia. Se ei voi olla mitenkään hyväksyttävää, että suuret yritykset maksavat veroja jos jaksavat. Valtiot ja kansa kärsii samalla kun rikkaat osakkeenomistajat nauravat matkalla pankkiin.


Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

230.8.2016 21:38

Koskas syyllinen mitään olisi myöntänyt? Tulos puhuu puolestaan.

31.9.2016 10:01

Kaikki isot ja vähän pienemmätkin ovat tehneet/tekevät veronkiertoa, miksi apple olisi poikkeus?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.9.2016 @ 10:02

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

43.9.2016 0:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Kaikki isot ja vähän pienemmätkin ovat tehneet/tekevät veronkiertoa, miksi apple olisi poikkeus?

Ei pieniä yrityksiä valtiot tue veronkierrossa. Tämän tilanteen tekee poikkeukselliseksi se, että Irlanti halusi tarjota Applelle mahdollisuuden laajamittaiseen veronkiertoon. Duunari ja köyhä joutuu veroa maksaamaan jokaikisestä eurosta, samaan aikaan kun Applea auttaa valtiot veronkierrossa. On tää maapallo vaan sairas paikka.

Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

53.9.2016 1:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Kaikki isot ja vähän pienemmätkin ovat tehneet/tekevät veronkiertoa, miksi apple olisi poikkeus?

Ei pieniä yrityksiä valtiot tue veronkierrossa. Tämän tilanteen tekee poikkeukselliseksi se, että Irlanti halusi tarjota Applelle mahdollisuuden laajamittaiseen veronkiertoon. Duunari ja köyhä joutuu veroa maksaamaan jokaikisestä eurosta, samaan aikaan kun Applea auttaa valtiot veronkierrossa. On tää maapallo vaan sairas paikka.
Eihän tuossa mitään älliä ole. Mikähyvänsä firma toivottaisi tervetulleeksi muutaman promillen sadasosan verotuksen.
Outo juttu tässä on se, että Irlanti "ei halua rahoja". Luulisi kituvan EU- pankkipotilaan haluavan. Mutta ei, pelännevät Applen kostoa.

63.9.2016 1:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Kaikki isot ja vähän pienemmätkin ovat tehneet/tekevät veronkiertoa, miksi apple olisi poikkeus?
Veronkierto on kansallishuvi,ja kohtuudella ihan ok. Nyt lie joku kohtuuden raja ylitetty.

73.9.2016 1:22

Mutta ei veronkierrosta edes ole perimmiltään kyse,vaan siitä että Irlanti on antanut tasaveroista kipailua vääristävän veroedun Ompulle.Siihen ei Irlannilla EU-jäsenenä ollut oikeutta. Kaikille pitää olla samat säännöt.

83.9.2016 1:28

Olen kuullut että Apple ei ole persaukinen firma. Mikä ongelma siis on maksaa laillisesti vaaditut verot? Jos Kassa on pullollaan kuten väitetään, helppo nakki vailla kohua. Mikä tässä siis mättää?

93.9.2016 1:45

Ikävin piirre kaikessa tässä on se, että Apple ei ole toistaiseksi tuntunut toimivan reilusti, ketään kohtaan. Tuo on tietysti heidän oma ongelmansa, mutta on melko typerää luulla että kuluttajat ei älyä mitään.

103.9.2016 14:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Olen kuullut että Apple ei ole persaukinen firma. Mikä ongelma siis on maksaa laillisesti vaaditut verot? Jos Kassa on pullollaan kuten väitetään, helppo nakki vailla kohua. Mikä tässä siis mättää?

Ahneudesta tässä on pelkästään kyse. Rikkaalle yritykselle ei tunnu mikään riittävän.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Ikävin piirre kaikessa tässä on se, että Apple ei ole toistaiseksi tuntunut toimivan reilusti, ketään kohtaan. Tuo on tietysti heidän oma ongelmansa, mutta on melko typerää luulla että kuluttajat ei älyä mitään.

Ehkä ensimmäinen näkemäni Apple uutinen mihin "fanittaja" ei ole tullut kehumaan idoliaan. Se jää nähtäväksi paljonko tämä vaikuttaa Applen tuotteiden myyntiin. Itse epäilen ettei vaikutus ole suuri. Kuluttajalle ei tunnu olevan ongelma valmistajan epärehellisyys...

Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

113.9.2016 17:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Olen kuullut että Apple ei ole persaukinen firma. Mikä ongelma siis on maksaa laillisesti vaaditut verot? Jos Kassa on pullollaan kuten väitetään, helppo nakki vailla kohua. Mikä tässä siis mättää?

Ahneudesta tässä on pelkästään kyse. Rikkaalle yritykselle ei tunnu mikään riittävän.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Ikävin piirre kaikessa tässä on se, että Apple ei ole toistaiseksi tuntunut toimivan reilusti, ketään kohtaan. Tuo on tietysti heidän oma ongelmansa, mutta on melko typerää luulla että kuluttajat ei älyä mitään.

Ehkä ensimmäinen näkemäni Apple uutinen mihin "fanittaja" ei ole tullut kehumaan idoliaan. Se jää nähtäväksi paljonko tämä vaikuttaa Applen tuotteiden myyntiin. Itse epäilen ettei vaikutus ole suuri. Kuluttajalle ei tunnu olevan ongelma valmistajan epärehellisyys...

----
Vaikea tuosta on kenenkään kehuttavaa keksiä. Mutta pitää muistaa, että Apple, kuten kaiketi muutkin, haluaa parhaan mahdollisen diilin.
Syytetyn penkissä onkin Irlanti, jonka soppari ei mahdu EU-raameihin.
Kilpailun vääristämistä on kuitenkin nähdyn perusteella vaikea kiistää.

123.9.2016 17:22

Apple ei julkista lataustulipaloja.Jos joku kuolee,harmi.Kai sentään?
Koska on Apple vetänyt myynnistä vaaralliseksi arviodun tuotteen? En muista.
Heidän mielestä on ok,että firma "ei ole missään",ei kerry verovelkaakaan.
Ei ahne hyödyntäminen voine jatkua loputtomiin,ihmiset älyää lopulta.

133.9.2016 17:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Apple ei julkista lataustulipaloja.Jos joku kuolee,harmi.Kai sentään?
Koska on Apple vetänyt myynnistä vaaralliseksi arviodun tuotteen? En muista.
Heidän mielestä on ok,että firma "ei ole missään",ei kerry verovelkaakaan.
Ei ahne hyödyntäminen voine jatkua loputtomiin,ihmiset älyää lopulta.

Juurihan Apple viimevuonna vaihtoi miljoonia latureita kun olivat jälkeenpäin todenneet ne mahdollisesti viallisiksi. Itsekin sain iPad Airiin uuden laturin.

Onhan näitä muitakin ollut.

Edit: tuo laturi juttu olikin tänävuonna.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.9.2016 @ 18:00

143.9.2016 18:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti delic:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Apple ei julkista lataustulipaloja.Jos joku kuolee,harmi.Kai sentään?
Koska on Apple vetänyt myynnistä vaaralliseksi arviodun tuotteen? En muista.
Heidän mielestä on ok,että firma "ei ole missään",ei kerry verovelkaakaan.
Ei ahne hyödyntäminen voine jatkua loputtomiin,ihmiset älyää lopulta.

Juurihan Apple viimevuonna vaihtoi miljoonia latureita kun olivat jälkeenpäin todenneet ne mahdollisesti viallisiksi. Itsekin sain iPad Airiin uuden laturin.

Onhan näitä muitakin ollut.

Edit: tuo laturi juttu olikin tänävuonna.

----
Arvelen,että kaikki laitevalmistajat ovat akkujen osalta alihankkijoidensa varassa.Valtaosa toimii oikein,jotkut silti eivät.

Kyse onkin siitä,miten päämies suhtautuu asiaan.Tarjous ottaa takaisin yli miljoona luuria on Samsungilta reilu.

Applen en ole kuullut noin tehneen, vaikka ihmisillä on ollut housut tulessa,tai joku jopa kuollut sänkyynsä.

Vastuun välttelyä maximoituna, kuten laiton verottomuuskin.
Ilmeiseti "talon tapa"? Ei peukkua.

153.9.2016 19:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Kyse onkin siitä,miten päämies suhtautuu asiaan.Tarjous ottaa takaisin yli miljoona luuria on Samsungilta reilu.

Applen en ole kuullut noin tehneen, vaikka ihmisillä on ollut housut tulessa,tai joku jopa kuollut sänkyynsä.

Vastuun välttelyä maximoituna
Miksi Applen pitäisi tehdä samoin? Eihän iPhonen akuissa ole mitään vikaa. Se että miljardista iPhonesta jokunen kymmenen syttyy tuleen tai räjähtää ei kerro siitä, että tuotteessa on vika, se kertoo vaan akkuteknologiasta. Ei samsungikaan mitään nykyisen kaltaista ole tehnyt vaikka vuosien varrella kymmeniä galaxyjä on syttynyt tuleen. Ne on todella harvinaisia yksittäistapauksia, jos tutkinnassa löydetään oikea vika kuten nyt note 7:n kohdalla niin silloin on syytäkin reagoida.

Nyt kyse on ihan aidosta vakavasta ongelmasta selkeästä viasta akussa tms.


Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
4 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)