*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ensimmäinen kuolonurhi Teslan itseajavassa autossa

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 1.7.2016 20:59 Kommentteja (8)

Ensimmäinen kuolonurhi Teslan itseajavassa autossa Niin Google, Tesla kuin muutkin itsestään ajavia ajoneuvoja kehittävät yhtiöt ovat tiellä, joka tulee vähentämään tieliikenteen kuolonuhreja tulevaisuudessa uskomattoman tehokkaasti. Tähän mennessä teillä on kuitenkin nähty vasta hyvin pieni joukko itsestään ajavia autoja, mutta tulokset ovat olleet lupaavia.
Nyt takapakkia on kuitenkin tullut, sillä Teslan Model S -auton ratin takana ollut henkilö on kuollut kolarissa, joka on tapahtunut nk. autopilotin aikana. Viime kuussa auto syöksyi kohti kääntyvää rekkaa ja ajautui rekan vaunu alle eikä kuski tai autopilot huomanneet tilannetta – ainakaan tarpeeksi ajoissa.

Kolaria tutkitaan nyt viranomaisten toimesta ja mukana on tietysti myös Tesla, jonka 130 miljoonan kilometrin putki ilman kuolonkolaria päättyi. Teslan mukaan kuskin tulee aina seurata tietä, vaikka autopilotin tulisikin suoriutua tehtävästä moitteetta.

62-vuotiaan rekkakuskin mukaan Teslan kyytiläinen katsoi kolarihetkellä elokuvaa, jota ei kuitenkaan ole vahvistettu poliisien asiakirjoissa. Elokuvien katsominen ei myöskään ole suoraan mahdollista, mikäli auton ohjelmistoa ei ole muokattu, sillä vaihteen ollessa sisällä toiminto ei ole käytettävissä.

Vaikka kyse on harmittavasta takaiskulta automaattiautoilulle, niin Yhdysvaltain teillä kuolee vuosittain yli 30 000 ihmistä. Edelleen itsestään ajavat autot ovat varmasti oikeilla jäljillä parantaakseen tieliikenteen turvallisuutta.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

12.7.2016 0:25

Eli on ollut mahdollista kehittää auto joka kykenee ajamaan itsekseen, mutta ei sitten kuitenkaan ole ollut mahdollista kehittää siihen järjestelmää joka tunnistaisi jos kuljettaja ei seuraisi tietä ja siinä tapauksessa pysäyttäisi auton tien sivuun.

Tässä ilmainen vinkki teslalla, autoon kamera joka seuraisi kuljettajan kasvoja ja silmiä, ja jos kuljettajan katse on poissa tiestä vaikkapa 15 sekuntia niin auto alkaisi etsiä ensimmäistä sopivaa paikkaa pysäyttää itsensä tien sivuun... toimisi varmasti paljon tehokkaammin kuin käyttäoppaaseen präntätty maininta siitä että kuljettajan tulee seurata tietä.

22.7.2016 22:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Eli on ollut mahdollista kehittää auto joka kykenee ajamaan itsekseen, mutta ei sitten kuitenkaan ole ollut mahdollista kehittää siihen järjestelmää joka tunnistaisi jos kuljettaja ei seuraisi tietä ja siinä tapauksessa pysäyttäisi auton tien sivuun.

Tässä ilmainen vinkki teslalla, autoon kamera joka seuraisi kuljettajan kasvoja ja silmiä, ja jos kuljettajan katse on poissa tiestä vaikkapa 15 sekuntia niin auto alkaisi etsiä ensimmäistä sopivaa paikkaa pysäyttää itsensä tien sivuun... toimisi varmasti paljon tehokkaammin kuin käyttäoppaaseen präntätty maininta siitä että kuljettajan tulee seurata tietä.

Mitä ihmettä tekee autopilotilla jos sen käyttö tarvitsee samanlaista tarkkuutta kuin ilman sitä ajaminen? Itsestään ajava auto ei ole itsestään ajava ellei siihen pysty!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.7.2016 @ 22:53

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

33.7.2016 7:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Eli on ollut mahdollista kehittää auto joka kykenee ajamaan itsekseen, mutta ei sitten kuitenkaan ole ollut mahdollista kehittää siihen järjestelmää joka tunnistaisi jos kuljettaja ei seuraisi tietä ja siinä tapauksessa pysäyttäisi auton tien sivuun.

Tässä ilmainen vinkki teslalla, autoon kamera joka seuraisi kuljettajan kasvoja ja silmiä, ja jos kuljettajan katse on poissa tiestä vaikkapa 15 sekuntia niin auto alkaisi etsiä ensimmäistä sopivaa paikkaa pysäyttää itsensä tien sivuun... toimisi varmasti paljon tehokkaammin kuin käyttäoppaaseen präntätty maininta siitä että kuljettajan tulee seurata tietä.

Mitä ihmettä tekee autopilotilla jos sen käyttö tarvitsee samanlaista tarkkuutta kuin ilman sitä ajaminen? Itsestään ajava auto ei ole itsestään ajava ellei siihen pysty!
Joo pakko kompata tuota. Jos kuljettajan täytyy seurata liikennettä herkeämättä, niin samahan se on vaikka ajaisi itse. Eipä tuossa automaatissa ole juurikaan järkeä jos sitä pitää kuitenkin seurata skarppina.

Joko ajan tai istun kyydissä, mutta en kyllä istu kyydissä ja "aja".

43.7.2016 7:50

Tavallaan samaa mieltä että jos se auto kerran ajaa itse niin ei siinä kenenkään muun pitäisi tarvita katsoa koko ajan miten se ajaa. Minusta koko asia että "kuskin tulee aina seurata tietä" ei ole mitään muuta kuin yrityksen tarkoitusta välttää vastuu onnettomuuksista.

53.7.2016 9:39

Teslan typerästi nimetty Autopilot on vain vähän hienompi vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Tottakai kuljettajan tulee seurata liikennettä ja olla valmis reagoimaan siihen. Teslan systeemi ei tee autosta autonomista, itseajavaa. Varoitukset järjestelmän puutteellisuudesta ja vaatimuksesta kuljettajalle seurata tietä eivät ole turhia. Liikenne on arvaamatonta ja onnettomuudet sattuvat juuri erikoistilanteista. Varoituksia on myös mm. automaattiparkkeerausjärjestelmissä. Pitää olla valmis jarruttamaan ja ottamaan ohjat.
Itseajavat autot tulevat toimimaan loistavasti kun suurimmassa osassa autoista on vähintään toisten autojen kanssa keskustelevat systeemit, mieluitenhan kaikkien autojen tulisi olla itseajavia.

63.7.2016 12:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Eli on ollut mahdollista kehittää auto joka kykenee ajamaan itsekseen, mutta ei sitten kuitenkaan ole ollut mahdollista kehittää siihen järjestelmää joka tunnistaisi jos kuljettaja ei seuraisi tietä ja siinä tapauksessa pysäyttäisi auton tien sivuun.

Tässä ilmainen vinkki teslalla, autoon kamera joka seuraisi kuljettajan kasvoja ja silmiä, ja jos kuljettajan katse on poissa tiestä vaikkapa 15 sekuntia niin auto alkaisi etsiä ensimmäistä sopivaa paikkaa pysäyttää itsensä tien sivuun... toimisi varmasti paljon tehokkaammin kuin käyttäoppaaseen präntätty maininta siitä että kuljettajan tulee seurata tietä.

Mitä ihmettä tekee autopilotilla jos sen käyttö tarvitsee samanlaista tarkkuutta kuin ilman sitä ajaminen? Itsestään ajava auto ei ole itsestään ajava ellei siihen pysty!
Kun edelleenkään se ei ole täydellinen autopilotti, vaan nk. autopilotti, eli tarkoitettu kuljettajan avustajaksi, ei korvaamaan kuljettajaa.

Ja jos nyt puhutaan vaikkapa tuosta 15 sekunnin varoajasta joka autopilotissa voisi mielestäni olla, niin ei todellakaan ole kyse samanlaisesta tarkkuudesta kuin ilman autopilottia, jos sinulla on ajokortti niin koitapa joskus huviksesi ruuhkaliikenteessä irroittaa kädet ratista ja pistää silmät kiinni, ja laskea 15 sekuntia... huomaat kuinka pitkä aika se 15 sekuntia liikenteessä loppujen lopuksi onkaan, ja kuitenkin 15:ssa sekunnissa kerkeää helposti tarkistamaan esimerkiksi onko takapenkkiläisillä kaikki hyvin tai onko kännykkään tullut uusia viestejä.

73.7.2016 20:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

Kun edelleenkään se ei ole täydellinen autopilotti, vaan nk. autopilotti, eli tarkoitettu kuljettajan avustajaksi, ei korvaamaan kuljettajaa.

Ja jos nyt puhutaan vaikkapa tuosta 15 sekunnin varoajasta joka autopilotissa voisi mielestäni olla, niin ei todellakaan ole kyse samanlaisesta tarkkuudesta kuin ilman autopilottia, jos sinulla on ajokortti niin koitapa joskus huviksesi ruuhkaliikenteessä irroittaa kädet ratista ja pistää silmät kiinni, ja laskea 15 sekuntia... huomaat kuinka pitkä aika se 15 sekuntia liikenteessä loppujen lopuksi onkaan, ja kuitenkin 15:ssa sekunnissa kerkeää helposti tarkistamaan esimerkiksi onko takapenkkiläisillä kaikki hyvin tai onko kännykkään tullut uusia viestejä.

knyrkki tuossa ylempänä selittikin ettei kyseessä ole autopilotti. Siinä mielessä koko keskustelussa ei ole mitään järkeä koska itse uutinen on virheellinen. Auto joka ei osaa itse ajaa voi ajaa kolarin, ellei kuljettaja seuraa sen tekemistä. Huoh...

By the way. 15 sekunnin sääntö ei mitään auta jos liikenteessä sattuu jotain ennalta arvaamatonta. Se ei siis mitään ratkaise.

edit. Kyseessä onkin siis autopilotin Beta versio. Tesla on päätynyt ratkaisuun, että keskeneräisiä ominaisuuksia laitetaan kuluttajille palautteen saamiseksi. Beta ominaisuus esim. tietokoneessa voi aiheuttaa turhautumista, epävakautta ja kaatuilua. Auton kohdalla henki voi lähteä niinkuin tämä tapaus todisti. Todella edesvastuutonta Testalta!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.7.2016 @ 18:42

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

86.7.2016 13:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Tavallaan samaa mieltä että jos se auto kerran ajaa itse niin ei siinä kenenkään muun pitäisi tarvita katsoa koko ajan miten se ajaa. Minusta koko asia että "kuskin tulee aina seurata tietä" ei ole mitään muuta kuin yrityksen tarkoitusta välttää vastuu onnettomuuksista.
Niin koska Teslan autopilotti on sama mitä euroopassa kutsutaan adaptiiviseksi vakionopeudensäätimeksi ja kaistavahdiksi.

Ehkä tuo nimeäminen varsinkin jenkeissä aiheuttaa sen että porukka kuvittelee että liikennettä ei tarvitse enää seurata:
https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c

Oikean autopilotin kanssahan voisi itse makoilla takapenkillä ja juoda kaljaa :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto