*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvästi, Flash! Tekniikan kehittänyt Adobekin heittää hanskat tiskiin

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 2.12.2015 00:21 Kommentteja (10)

Hyvästi, Flash! Tekniikan kehittänyt Adobekin heittää hanskat tiskiin Flash on vihdoin saamassa loppuun vaelluksensa kohti dinosaurusten maata. Teknologian kehittänyt ja sen omistava Adobe ilmoitti tänään nimeävänsä Creative Cloud-kokonaisuuteensa kuuluvan Flash Professionalin uudestaan.
Creative Cloudin uudistuessa ensi vuonna, Flash Professional tunnetaan jatkossa nimellä Adobe Animate.

Yhtiö on tukenut Flash Professionalissa HTML5-animaatioiden ja -tehosteiden luontia jo jonkin aikaa, mutta nimessä Flash on kuitenkin pysynyt. Nyt nimikin saa väistyä, kun yhtiö kehottaa kehittäjiä pikkuhiljaa hylkäämään Flashin ja siirtymään käyttämään avoimia tekniikoita, kuten HTML5:tä.

Flashin juuret juontavat kahdenkymmenen vuoden taakse ja teknologia oli pitkään internetin de facto-standardi mm. mainoksille ja videolle. Vasta HTML5:n myötä sen asema alkoi murentua nopeasti – isoin isku videopuolella koettiin, kun YouTube siirtyi käyttämään HTML5:tä Flashin sijaan. Sittemmin selainlaajennuksen kohtalo kiinteänä osana selainten perustaa on alkanut horjumaan ja onkin oletettavissa, että uusia Flashin päälle rakennettuja verkkopalveluita ei enää juuri tulla näkemään.

Ainoastaan selainpeleissä ja osittain mainonnassa Flashilla on edelleen selkeä markkinaosuus, mutta sekin kutistuu kovaa vauhtia. Pelien kehityksessä Adobe uskookin Flashin jatkavan myös tulevaisuudessa, mutta HTML5:n takana olevat voimat ovat sen verran vahvoja, että tuokin lienee toiveajattelua.

Tägit: Adobe Flash
Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

12.12.2015 1:07

Yes! Tätä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Vielä kun ilmoittaisivat, että lisäosaakaan ei enää päivitetä, niin olisin iloinen.


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

22.12.2015 1:24

Jep, pitkään odotettu uutinen.


32.12.2015 2:33

Adobe ei kehittänyt Flashia, vaan osti firman joka oli ostanut firman joka Flashin kehitti, eikä heitä hanskoja tiskiin sen kanssa, vaan suosittelee sitä edelleen pelikäyttöön. Vähän rotia tuohon otsikointiin!

42.12.2015 4:40

Oi tätä ilon päivää, selainongelmien kirous katoaa. Tätä uutista on odotettu ja toivottu jo kauan, näppäimistökin toivoisi jos osaisi. Oli flash sandboxattu tai ei, niin tämä tuote on kaatanut selaimia enemmän kuin Ron Jeremy naisia. Vieläkun niille turhille selainpeleille löytyisi stabiili leikkikenttä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.12.2015 @ 04:41

52.12.2015 5:08

Vihdoinkin! Saisivat haudata flash-kaatujan heti..!!!


Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Acer Aspire ES1-711-Win10-64bit-Firefox43.ob7=päivittää aina uusimman version...

62.12.2015 7:13

Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !

72.12.2015 12:21

Alleluja!


hasa diga eebowai

82.12.2015 15:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !
Kyllä on myös Windows pojat myös innoissaan. On kyllä niin turhake ollut jo monta vuotta.

Asus M5A97 EVO R2.0 | AMD FX-8320 4,4Ghz | GTX 970 WINDFORCE 3X OC Edition 1420mhz/7400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Windows 10 64-bit |Kingston V300 120Gb SSD |Kingston V400 240Gb SSD | Western Digital Blue 500Gb 7200rpm |ASUS 25" PB258Q 2560x1440 IPS | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 100 |

92.12.2015 20:25

No jo oli aikakin!

103.12.2015 8:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !
No kuka tuosta ei olisi iloinen? Android ei ole pitkään aikaan tukenut, eikä Linuxin flashiakaan ole päivitetty pitkään aikaan. Ei onneksi todellakaan ole elämänsä kunnossa. Joutaisivat kuolemaan pois kaikki nämä silverlightit, flashit ja muut porot.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto