*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Silverlightin loppu on jo lähellä – Firefox lopettaa tukemisen

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 10.10.2015 09:45 Kommentteja (9)

Silverlightin loppu on jo lähellä – Firefox lopettaa tukemisen Firefoxin NPAPI-tuki päättyy vuoden 2016 lopulla, kertoo selainta kehittävä Mozilla blogikirjoituksessaan. Tuen päättyminen tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Firefox tue enää ensi vuoden jälkeen Silverlightia tai Javaa.
Nettisivustojen ylläpitäjien kannalta muutos tarkoittaa sitä, että heidän on haettava vaihtoehtoisia ratkaisuja nykyisille Silverlight- tai Java-toteutuksille. Esimerkiksi MTV ei voi enää kovinkaan kauaa tukeutua Silverlightiin Katsomon teknisenä alustana. Google pudotti Chromesta NPAPI-tuen viime keväänä ja Microsoft teki saman tempun heinäkuussa julkaistun Edge-selaimen myötä.

Firefox on tehnyt kuitenkin olennaisen poikkeuksen tuen lopettamisessa: Flashia aiotaan tukea ensi vuoden jälkeenkin, koska tekniikkaa käytetään verkossa edelleen hyvin laajalti.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

110.10.2015 21:52

Onhan tätä jo odotettu monia vuosia, eli ei mikään yllätys.

Hieman harmittaa tuo päätös raahata ikääntynyt Flash vielä mukana.
Olisin iloinen jos Edge, Chrome ja Firefox tiputtaisi Flash tuen kokonaan pois, sille on annettu siirtymäaikaa jäädä unholaan jo ihan tarpeeksi.

EDIT: @etrade
Ohi meni, en todellakaan ole.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.10.2015 @ 20:17

211.10.2015 20:05

^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!

311.10.2015 20:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!
Vau! Itse en tiedä Katsomon toimivuudesta, koska katson laadukkaita ohjelmia. Mutta käyttämäni HTML5-palvelut toimivat ongelmitta. Docventuresin takia piti ottaa Flash käyttöön ja tuskin on sellaista viikkoa, jolloin se ei kaatuisi alle 10 kertaa.

411.10.2015 23:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PatrikSelin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!


Vau! Itse en tiedä Katsomon toimivuudesta, koska katson laadukkaita ohjelmia. Mutta käyttämäni HTML5-palvelut toimivat ongelmitta. Docventuresin takia piti ottaa Flash käyttöön ja tuskin on sellaista viikkoa, jolloin se ei kaatuisi alle 10 kertaa.


Osta tietokone joka on valmistettu tällä vuosituhannella.

Vai on Docventures laatuohjelma verrattuna esimerkiksi Kymmenen Uutisiin? Jos et osaa argumentoida samaa aihetta niin älä vaivaudu vastaamaan apple poika.

512.10.2015 9:19

Argumentum ad hominem

Minä mielummin käytän tekniikkaa, joka on kehitetty tällä vuosituhannella. No onnekksi suurilla toimijoilla (Apple, Google jne.) ei ole tarvetta huomioida mahdollisesti yhden ihmisen mielipidettä.

Käytän muuten Windowsia, Androidia ja iPadi hoitaa homman lukulaitteena vessassa.

btw. testasin Katsomoa, mikä siinä mättää? Itselläni se lähti pyörimään ongelmitta. Toki SD-kuva aiheuttaa päänsärkyä.

612.10.2015 9:55
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:

Hieman harmittaa tuo päätös raahata ikääntynyt Flash vielä mukana.

Vanhojen yleisesti tuettujen asioiden poisjättäminen on vähän kinkkinen juttu. Jos tuki jätetään vain vanhoihin ohjelma versioihin joita ei pahimmassa tapauksessa tueta (korjaus päivitetä) lainkaan on kyse laajemastakin ongelmasta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
sille on annettu siirtymäaikaa jäädä unholaan jo ihan tarpeeksi..
Oikeasti ? mistä asti mielestäsi siirtymäaika on alkanut, vai oliko tuo jokin vitsi

712.10.2015 13:59

Lainaus:
Oikeasti ? mistä asti mielestäsi siirtymäaika on alkanut, vai oliko tuo jokin vitsi

Kyllä sen poisjäämisestä on puhuttu jo yli 5-vuotta. Itse en enää edes muista koska lopetin Flashin käytön, siitä on jo niin monta vuotta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2015 @ 14:01

812.10.2015 14:08

Sinä ihana Flash, olet hidastanut pelejäni jo aikasi (UI ratkaisut), keskeyttänyt selainsession jatkuvalla kaatuilulla ja antanut harmaita hiuksia olemattomalla tietoturvalla.

Hieman radikaalia ratkaisua ehdotin, mutta onhan jonkun aloitettava tekniikan eteenpäin vieminen.
Mitä mediaa olen seurannut viimeiset pari vuotta, on Flashin ikääntymisestä seurannut ongelmia ongelmien perään.

Tietenkään hyppäys toiseen tekniikkaan ei ole helppoa:
- Vanhat selaimet eivät tue HTML5-kieltä.
- Videoiden, mainosten ja animaatioiden siirto uudemmalle kielelle on helppoa, mutta pelien kohdalla tämä ei päde ollenkaan.

Mutta taisin mennä asioiden edelle, koska internetin aikana olemme tottuneet, että muutokset tapahtuvat hyvin hitaalla siirtymävaiheella.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2015 @ 14:11

912.10.2015 19:02
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Kyllä sen poisjäämisestä on puhuttu jo yli 5-vuotta.

Missä puhetta ? puheista tietenkin matka varsinaiseen siirtymäaikaan.
Vaikka tahti nykyään nopea, ja niin ei viisivuotta tuon tyyppiselle kovin pitkältä kuullosta, tässä tapauksessa siirtymäaika taitaa olla enemmänkin kuukausissa laskettavissa.

No asia nyt noin ongelmallinen ole PCllä niin pitkään kun on tarjolla ohjelmia millä homma toimii ja ovat tuettuja.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5T:n Star Wars -versio myyntiin Suomessa OnePlus 5T:n Star Wars -versio myyntiin Suomessa (14.12.2017 18:49)
OnePlus 5T on tuonut myyntiin uuden erikoisversion yhtiön uusimmasta lippulaivamallista. Jo alkukuusta julkistettu uuden Star Wars -elokuvan henkinen erikoisversio vahvistettiin hieman myöhemmin ....
Näin hurahtaneita ihmiset ovat emojeihin – Messengerissä lähetetty yli 500 miljardia kappaletta tänä vuonna Näin hurahtaneita ihmiset ovat emojeihin – Messengerissä lähetetty yli 500 miljardia kappaletta tänä vuonna (14.12.2017 15:31)
Facebookin päätös erottaa yksityisviestit omaksi Messenger-sovellukseksi herätti aikoinaan tunteita, mutta muutos näyttää olleen lopulta kannattava. Yhteisöpalvelun mukaan Messengerillä on tätä ....
Uutistoimistot haluavat Facebookin ja Googlen maksavan linkittämisestä Uutistoimistot haluavat Facebookin ja Googlen maksavan linkittämisestä (14.12.2017 14:13)
Yhdeksän eurooppalaista uutistoimistoa ovat allekirjoittaneet vetoomuksen, jossa yhdysvaltalaisia internetjättejä vaaditaan maksamaan tekijänoikeuskorvaus niiden tuottaman sisällön käyttämisestä. ....
4 kommenttia
Disney osti 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot Disney osti 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot (14.12.2017 14:11)
Disney on ostanut 21st Century Foxin elokuva- ja TV-studiot. Kauppahinta on 66 miljardia dollaria eli noin 60 miljardia euroa. Kaupan jälkeen Foxin yritysimperiumiin jää ainoastaan uutis- ....
Ärysttääkö Nordean verkkopankki? Ei hätää, kohta voit koodata omasi! Ärysttääkö Nordean verkkopankki? Ei hätää, kohta voit koodata omasi! (14.12.2017 14:00)
Kuten keväällä kirjoitimme, Euroopan Unionin suuri pankkidirektiiviuudistus, PSD2, lähenee ja tuo mukanaan pankeille velvollisuuden avata rajapintojaan myös muille yrityksille. Nyt Nordea ....

Uutisarkisto