*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 26.9.2015 12:48 Kommentteja (8)

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus Tutkijat löysivät käytännössä kaikista suurimmista nettiselaimista tietoturva-aukon, joka mahdollisti salatun HTTPS-istunnon tietojen kaappaamisen niin sanottujen keksitiedostojen avulla.
Haavoittuvuuden ydin oli käytännössä siinä, että vaikka selaimet mahdollistavat vain HTTPS-yhteyden yli käytettävät keksitiedostot, eivät selaimet tarkistaneet mistä lähteestä "suojatut keksit" oli asetettu. Hyökkääjä saattoi siis korvata aidon, vaikkapa verkkopankin luoman, HTTPS-keksin hyökkääjän itsensä hallitsemalla keksillä, joka on naamioitu verkkopankin keksiksi.

Aukko kosketti Applen Safaria, Microsoftin Internet Exploreria ja uutta Edge-selainta, Mozilla Firefoxia, Google Chromea, Operaa ja Vivaldia. Haavoittuvuus on jo korjattu näissä kaikissa selaimissa.

Verkkosivujen ylläpitäjiä Yhdysvaltain CERT-viranomainen suosittelee ottamaan käyttöön HSTS-tietoturvamekanismi ja hyödyntää sen includeSubdomains-valintaa.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

126.9.2015 14:09

Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?

226.9.2015 17:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.

326.9.2015 18:36

Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?

426.9.2015 19:50

Eikö tietoturva-aukkoja suojaa selainta?

526.9.2015 20:35
Qummitusq
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:


Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.
Uutisessa lukee, että haavoittuvuuksia on jo korjattu, joten kyllä käyttäjä voi vaikuttaa asiaan huolehtimalla, että selaimesta on riittävän uusi versio asennettu

626.9.2015 21:25
jarckz593
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jarzka_:
Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?
Tai cookie.

726.9.2015 22:54

Lainaus:
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi.

Mutta eikö aliverkkotunnuksen käyttö ja hallinta ole sillä pääverkkotunnuksen omistajalla eli ei kolmas osapuoli sitä oikeasti pysty käyttämään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.9.2015 @ 22:54

828.9.2015 11:12

Mulla on ollut vuosia käytössä Maxthon, se on selviytynyt hyvin, eikä ole haavoittuva.


-Reko

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä (26.9.2017 10:14)
Apple on lisännyt Safari-selaimeensa uusia tietoturvaominaisuuksia, jotka suojaavat käyttäjiä mainostajien tiedonkeruulta. Samaan aikaan Apple on itse alkanut kerätä tietoa käyttäjien selaamisesta. ....
WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan (26.9.2017 09:56)
Kiina on estänyt WhatsApp-pikaviestimen toiminnan maassa, kertoo The New York Times. Estotoimenpiteiden arvellaan liittyvän tavalla tai toisella kuukauden päästä järjestettäviin Kiinan kommunistisen ....
Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville (25.9.2017 15:02)
Intel on vihdoin esitellyt työpöytäkäyttöön tarkoitetut kahdeksannen sukupolven Core-suorittimet. Piirijätti esitteli ensimmäiset 8. sukupolven piirit jo elokuun lopulla, mutta tuolloin oli ....
WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle (25.9.2017 14:34)
Kiinalaisen teknologiayhtiö Tencentin omistama WeChat-viestipalvelu paljastaa yksityiskeskusteluissa käydyt viestit Kiinan hallinnolle. Asia tuli ilmi palvelun päivitetyistä yksityisyydensuojakäytännöistä ....
Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä (25.9.2017 14:15)
Netflix laajensi HDR-tuettujen laitteiden listaa vähän aika sitten Samsungin elokuussa esittelemällä Galaxy Note8 -älypuhelimella. Suoratoistopalvelu on joutunut päivittämään tuettujen laitteiden ....

Uutisarkisto