*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 26.9.2015 12:48 Kommentteja (8)

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus Tutkijat löysivät käytännössä kaikista suurimmista nettiselaimista tietoturva-aukon, joka mahdollisti salatun HTTPS-istunnon tietojen kaappaamisen niin sanottujen keksitiedostojen avulla.
Haavoittuvuuden ydin oli käytännössä siinä, että vaikka selaimet mahdollistavat vain HTTPS-yhteyden yli käytettävät keksitiedostot, eivät selaimet tarkistaneet mistä lähteestä "suojatut keksit" oli asetettu. Hyökkääjä saattoi siis korvata aidon, vaikkapa verkkopankin luoman, HTTPS-keksin hyökkääjän itsensä hallitsemalla keksillä, joka on naamioitu verkkopankin keksiksi.

Aukko kosketti Applen Safaria, Microsoftin Internet Exploreria ja uutta Edge-selainta, Mozilla Firefoxia, Google Chromea, Operaa ja Vivaldia. Haavoittuvuus on jo korjattu näissä kaikissa selaimissa.

Verkkosivujen ylläpitäjiä Yhdysvaltain CERT-viranomainen suosittelee ottamaan käyttöön HSTS-tietoturvamekanismi ja hyödyntää sen includeSubdomains-valintaa.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

126.9.2015 14:09

Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?

226.9.2015 17:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.

326.9.2015 18:36

Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?

426.9.2015 19:50

Eikö tietoturva-aukkoja suojaa selainta?

526.9.2015 20:35
Qummitusq
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:


Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.
Uutisessa lukee, että haavoittuvuuksia on jo korjattu, joten kyllä käyttäjä voi vaikuttaa asiaan huolehtimalla, että selaimesta on riittävän uusi versio asennettu

626.9.2015 21:25
jarckz593
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jarzka_:
Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?
Tai cookie.

726.9.2015 22:54

Lainaus:
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi.

Mutta eikö aliverkkotunnuksen käyttö ja hallinta ole sillä pääverkkotunnuksen omistajalla eli ei kolmas osapuoli sitä oikeasti pysty käyttämään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.9.2015 @ 22:54

828.9.2015 11:12

Mulla on ollut vuosia käytössä Maxthon, se on selviytynyt hyvin, eikä ole haavoittuva.


-Reko

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

LG esitteli G6-huippuälypuhelimen: Iso näyttö kompaktissa paketissa LG esitteli G6-huippuälypuhelimen: Iso näyttö kompaktissa paketissa (26.2.2017 14:03)
LG on esitellyt Barcelonassa pidettävillä MWC-messuilla LG G6 -huippuälypuhelimen. LG G6 erottautuu kilpailijoistaan näytöllään. 5,7 tuuman näyttö on iso, mutta sen reunukset ovat niin pienet, ....
2 kommenttia
Arvostelussa Samsung Gear 360 – Ensimmäisen sukupolven laite 360 asteen videokuvaukseen Arvostelussa Samsung Gear 360 – Ensimmäisen sukupolven laite 360 asteen videokuvaukseen (25.2.2017 21:52)
Gear 360 julkaistiin jo viime vuoden huhtikuussa ja Suomeen se saapui käytännössä vasta vuoden lopulla. Pallokamera saapui myyntiin 399 euron suositushinnalla, mutta hinta on arvostelua tehdessä ....
1 kommentti
Näin seuraat huomista supersunnuntaita – Luvassa älypuhelimien vyöry Näin seuraat huomista supersunnuntaita – Luvassa älypuhelimien vyöry (25.2.2017 16:45)
MWC-messut alkavat ensi viikolla, mikä tietää taas vilkasta uutisvirtaa mobiililaitteiden rintamalta. Uutisähkyä ei helpota lainkaan se, että vaikka messut kestävät neljä päivää (ensi viikon ....
2 kommenttia
Nelosen kanavat eivät pimenekään kaapeliverkoissa – Lisäaikaa pari kuukautta Nelosen kanavat eivät pimenekään kaapeliverkoissa – Lisäaikaa pari kuukautta (24.2.2017 18:44)
Nelonen Median vapaasti katsottavat kanavat, Jim, Liv ja Hero, eivät pimenekään DNA:n ja Soneran kaapeliverkoissa vielä helmikuun lopulla. Nelonen Median omistavan Sanoman mukaan se on sopinut ....
1 kommentti
TSMC lupaa: 5 nanometrin tekniikka otetaan käyttöön 2019 TSMC lupaa: 5 nanometrin tekniikka otetaan käyttöön 2019 (24.2.2017 13:34)
Maailman suurimpiin puolijohdevalmistajiin kuuluvan TSMC:n mukaan yhtiö on valmis aloittamaan niin sanotun riskituotannon 5 nanometrin prosessitekniikalla vuoden 2019 alkupuoliskolla. Aikataulussa ....

Uutisarkisto