*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Chromesta julkaistiin 64-bittinen versio

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 28.8.2014 13:34 Kommentteja (12)

Chromesta julkaistiin 64-bittinen versio Googlen Chrome-selaimesta on julkaistu versio 37, minkä myötä selaimesta on tullut tarjolle Windows-tietokoneisiin tarkoitettu 64-bittinen versio. 64-bittisen selaimen julkinen testaus aloitettiin kesällä ja sen voi halutessaan ladata täältä.
64-bittisen Chromen pitäisi sisältää kolme keskeistä hyötyä vastaavaan 32-bittiseen selaimeen nähden: se on turvallisempi (sisäänrakennettu ASLR-tuki), nopeampi sekä vakaampi. Googlen mukaan VP9-videoiden purku onnistuu 64-bittisellä Chromella noin 15 prosenttia nopeammin. Lisäksi Google väittää 64-bittisen Chromen kaatuvan puolet harvemmin kuin 32-bittinen versio.

Yhtenä haittapuolena on se, etteivät kaikki selainliitännäiset toimi 64-bittisen Chromen kanssa. Ongelmaa ollaan kuitenkin korjaamassa. Chrome 37:n Windows-versio sisältää myös DirectWrite-yhteensopivuuden, minkä ansiosta verkkosivuilla näkyvien fonttien pitäisi näkyä aiempaa selvemmin.

Chromesta on tulossa 64-bittinen versio myös OS X -tietokoneisiin.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

128.8.2014 13:49

Huvittavinta on että mulla on toi 37 versio ja silti Winukka sanoo prosesseissa että 32-bittinen

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.8.2014 @ 13:55


228.8.2014 14:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Automic:
Huvittavinta on että mulla on toi 37 versio ja silti Winukka sanoo prosesseissa että 32-bittinen
Itse sain sellaisen käsityksen, että Chromen sivuilta löytyy erikseen latauslinkki 64-bittiseen versioon mutta luulen, että sitä ei ole vielä suomalaisella sivulla.

Asus M5A97 EVO R2.0 | AMD FX-8320 4,4Ghz | GTX 970 WINDFORCE 3X OC Edition 1420mhz/7400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Windows 10 64-bit |Kingston V300 120Gb SSD |Kingston V400 240Gb SSD | Western Digital Blue 500Gb 7200rpm |ASUS 25" PB258Q 2560x1440 IPS | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 100 |

328.8.2014 14:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vilperi13:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Automic:
Huvittavinta on että mulla on toi 37 versio ja silti Winukka sanoo prosesseissa että 32-bittinen
Itse sain sellaisen käsityksen, että Chromen sivuilta löytyy erikseen latauslinkki 64-bittiseen versioon mutta luulen, että sitä ei ole vielä suomalaisella sivulla.
Totta turiset. Tässä 64-bittinen jos haluu lisätä tonne uutiseen:
Windows: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=win64
Mac OS X: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=mac
Linux: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=linux


428.8.2014 14:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Automic:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vilperi13:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Automic:
Huvittavinta on että mulla on toi 37 versio ja silti Winukka sanoo prosesseissa että 32-bittinen
Itse sain sellaisen käsityksen, että Chromen sivuilta löytyy erikseen latauslinkki 64-bittiseen versioon mutta luulen, että sitä ei ole vielä suomalaisella sivulla.
Totta turiset. Tässä 64-bittinen jos haluu lisätä tonne uutiseen:
Windows: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=win64
Mac OS X: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=mac
Linux: https://www.google.com/intl/en/chrome/browser/?platform=linux
Thänks, lisäsin suoran linkin uutiseen.

528.8.2014 14:49

Tästä Chrome 64-bittisestä tuli nyt mun ykkösselain aivan hemmetin nopee!!!

628.8.2014 16:38

Huomaako kukaan muu kun esim toisessa selaimessa pyörii video ja toisella selaa vaikka nettiä niin alkaa tökkimään se video ? Tosi rasittava, ei ollu 32 bittisessä tätä ongelmaa

728.8.2014 16:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ProfaneX:
Huomaako kukaan muu kun esim toisessa selaimessa pyörii video ja toisella selaa vaikka nettiä niin alkaa tökkimään se video ? Tosi rasittava, ei ollu 32 bittisessä tätä ongelmaa
Ei itsellä ainakaan töki...

- Always use protection. Safe browsing!

829.8.2014 12:21

Kellään ongelmaa fonttien kanssa? Mulla muuttu joidenkin keskustelufoorumien fontit tosi vammasen näköseksi, kun päivitti x64 versioon.

929.8.2014 14:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pazi88:
Kellään ongelmaa fonttien kanssa? Mulla muuttu joidenkin keskustelufoorumien fontit tosi vammasen näköseksi, kun päivitti x64 versioon.
Kokeiles ottaa "DirectWrite" pois päältä, (loytyy kun menee chromen "kokeellisiin asetuksiin"): chrome://flags, siinä suht alkupäässä...

Itsellä selvensi fontteja.

- Always use protection. Safe browsing!

1029.8.2014 14:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pazi88:
Kellään ongelmaa fonttien kanssa? Mulla muuttu joidenkin keskustelufoorumien fontit tosi vammasen näköseksi, kun päivitti x64 versioon.
Kokeiles ottaa "DirectWrite" pois päältä, (loytyy kun menee chromen "kokeellisiin asetuksiin"): chrome://flags, siinä suht alkupäässä...

Itsellä selvensi fontteja.
Thanks! Mulla tuo ei ollu päällä, mutta nyt kun sen laitto päälle, niin kaikli näyttää taas normaalilta.

1129.8.2014 17:34

Mulla kaatuilee tämä 64bittinen kyllä huomattavasti useammin kuin 32.

Paskaa tässä on se, ettei google-tunnuksen synkkaus toimi enää 32bittisessä chromessa, kun olen sitä mennyt käyttämään ''uudemmassa'' versiossa. Sivuhistoria, salasanat, all gone. Eli kärsi kaatuilusta tai vaihda selainta. Valitsin jälkimäisen. Hv, google.

1230.8.2014 11:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti temple69:
Mulla kaatuilee tämä 64bittinen kyllä huomattavasti useammin kuin 32.

Paskaa tässä on se, ettei google-tunnuksen synkkaus toimi enää 32bittisessä chromessa, kun olen sitä mennyt käyttämään ''uudemmassa'' versiossa. Sivuhistoria, salasanat, all gone. Eli kärsi kaatuilusta tai vaihda selainta. Valitsin jälkimäisen. Hv, google.
Kyl mul ainaki toimi kaikki heti ihan suoraan. Omituista on jos avaan uuden välilehden niin musa esim. spotifysta alkaa olle semmoista rakeista


Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto