*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvallat sallii tarkkojen satelliittikuvien julkaisemisen

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 16.6.2014 16:43 Kommentteja (8)

Yhdysvallat sallii tarkkojen satelliittikuvien julkaisemisen Yhdysvallat on poistanut rajoituksen, joka on estänyt "liian tarkkojen" satelliittikuvien julkaisemisen. Esimerkiksi Google tai Nokia eivät ole voineet käyttää karttapalveluissaan kuvia, joissa näkyy alle 50 senttimetrin kokoiset kohteet.
Päätös on riemuvoitto satelliittikuvia tuottaville yhtiöille, kuten esimerkiksi Digital Globelle, jonka on määrä laukaista elokuussa Worldview-3-kuvaussatelliitti. Worldview-3 yltää parhaimmillaan 31 senttimetrin tarkkuuteen, eli sen kuvista pitäisi pystyä erottamaan postilaatikot ja kaivonkannet.

Vuonna 2009 laukaistulla Worldview-2:lla saadaan kuvia, joissa näkyy 46 senttimetrin kohteet. Saman yhtiön GeoEye-1-satelliitilla saavutetaan vuorostaan 41 senttimetrin tarkkuus. Rajoituspoiston myötä Digital Globe voi myydä karttapalveluille niin tarkkoja kuvia, kuin satelliiteilla voidaan kuvata.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

116.6.2014 17:15

Jokohan kohta nähdään satelliitilla kolikotkin maasta...

216.6.2014 20:47

Siis miten USA voi rajata edes asian, paitsi heidän oman maan kohdalta?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2014 @ 20:47

316.6.2014 21:21
user_org
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Siis miten USA voi rajata edes asian, paitsi heidän oman maan kohdalta?
Onko muita ?

Varmaan on, mutta onko kaupalisesti tuollaiseen käyttöön, suht globaalisti ?

Eli olisko sen takia isoa vaikutusta laajemminkin, moni ko tekniikkaan hallitseva maa rajoittaa käyttöä, oli liittolaillen tai ei.

Ilmakuvia on joissain maissa omasta maasta tarjolla.

Oma lukunsa on sitten yksityisyys, missä menee noiden kuvien osalta tarpeellisen raja vs yksityisyys.

417.6.2014 9:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Siis miten USA voi rajata edes asian, paitsi heidän oman maan kohdalta?
Kieltämällä yhdysvaltalaisilta firmoilta muidenkaan maiden tarkkojen satelliittikuvien myynnin, niinkuin tässä tapauksessa? Ja laajemmin, kieltämältä muunmaalaisia firmoja tekemästä samaa, jos haluavat tehdä bisnestä Yhdysvalloissa.

517.6.2014 20:14

Lainaus:
Kieltämällä yhdysvaltalaisilta firmoilta muidenkaan maiden tarkkojen satelliittikuvien myynnin, niinkuin tässä tapauksessa? Ja laajemmin, kieltämältä muunmaalaisia firmoja tekemästä samaa, jos haluavat tehdä bisnestä Yhdysvalloissa.

Joka kertoo paljon USA:sta ja muista valtioista. Joku siis sanoo muille että minä määrään ja te muut tottelette. Siitähän tuossa on kyse.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2014 @ 20:14

618.6.2014 16:01
user_org
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Joka kertoo paljon USA:sta ja muista valtioista. Joku siis sanoo muille että minä määrään ja te muut tottelette. Siitähän tuossa on kyse.
Onko heittää jotain kaupallista esimerkkejä? varsinkin sotilasliiton ulkopuolisia ?

Karttabusinekseen liittyvän matskun osalta on paljon tiukempiakin maita, tapauksesta ja sisällöstä riippuen vaikutus voi olla myös maan ulkopuolelle. Monilla mailmanlaajuisesti palveluita tarjoavilla yhtiöillä sisältö tarjonta voi vaihdella sen mukaan mistäpäin loppukäyttäjä on.

720.6.2014 12:41

Koko uutinen on esimerkki siitä kuka määrää asioissa.

Lainaus:
Yhdysvallat on poistanut rajoituksen, joka on estänyt "liian tarkkojen" satelliittikuvien julkaisemisen.

Sekä tekstini viittasi lainaukseen joka kertoi käyttännössä samaa eli että joku sanelee ehdot muille ja tässä tapauksessa se on USA. Viellä tuo lainaus joka sanoi samaa...
Lainaus:
Kieltämällä yhdysvaltalaisilta firmoilta muidenkaan maiden tarkkojen satelliittikuvien myynnin, niinkuin tässä tapauksessa? Ja laajemmin, kieltämältä muunmaalaisia firmoja tekemästä samaa, jos haluavat tehdä bisnestä Yhdysvalloissa.

Kaikki tuo on siis että USA määrää ja muut tottelee.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.6.2014 @ 12:41

820.6.2014 14:10
user_org
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Koko uutinen on esimerkki siitä kuka määrää asioissa.
Lainaus:
Yhdysvallat on poistanut rajoituksen, joka on estänyt "liian tarkkojen" satelliittikuvien julkaisemisen.

Sekä tekstini viittasi lainaukseen joka kertoi käyttännössä samaa eli että joku sanelee ehdot muille ja tässä tapauksessa se on USA.

Mutta ei siinä puhuttu mitään että se määräisi muita maita.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto