*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Facebook alkaa hyödyntää verkkohistoriaasi

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 13.6.2014 14:11 Kommentteja (8)

Facebook alkaa hyödyntää verkkohistoriaasi Tähän asti Facebook on hyödyntänyt mainosten kohdentamisessa yhteisöpalvelun sisällä luotua informaatiota (tykkäykset jne.), mutta vastaisuudessa käyttäjiä aletaan profiloida palvelun ulkopuolisen nettisurffailun perusteella. Jos käyttäjä hakee esimerkiski tietoa uudesta televisiosta Facebookin ulkopuoliselta sivustolta, saattaa yhteisöpalvelussa alkaa näkyä televisioihin liittyviä mainoksia.
Facebook on onnistunut laajentumaan voimakkaasti kolmannen osapuolen verkkosivustoihin erilaisten laajennosten avulla, mutta toistaiseksi niiden kautta kerättyä informaatiota ei ole hyödynnetty mainosten kohdistamiseen. Facebookiin on kuitenkin tulossa asetus, jolla voi estää kolmannen osapuolen verkkosivustojen selaushistorian hyödyntämisen mainosten kohdentamisessa.

Tietoturvahuolien minimoimiseksi yhteisöpalvelu aikoo tuoda tarjolle myös työkalun, jonka kautta kukin käyttäjä näkee hänen oman mainosprofiilin. Työkalun avulla voidaan muokata profiilia, eli käyttäjä voi itse päättää mistä aiheista hänelle esitetään tai ei esitetä mainoksia.

Tägit: Facebook
Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

113.6.2014 16:51

Eipä haittaa kun en ainuttakaan somea käytä.


- Always use protection. Safe browsing!

213.6.2014 18:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
Eipä haittaa kun en ainuttakaan somea käytä.
Jep, ja kaikki niiden härpäkkeet on disabloitu Adblockilla tai Disconnectilla (https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/disconnect/?src=external-home-icon)

Tietenkin jos nyt on pakko käyttää jotain somea, niin sitten käyttää sitä icognito tilassa, tai jollain omalla clientillä.

Jos et osaa, teeskentele.

314.6.2014 17:43

onhan tää iha hyvä uudistus


NZXT Lexa s, Nexus RX-8500 850W, 1000gb,xfx HD7950 3GB amd Phenom II 690T -> 1600T 3,8GHZ, Zalman CNPS-9900NT, Asrock 990fx Extreme3, Kingston HyperX blu 1600mhz 16gb, Nuforce icon udac2.

414.6.2014 20:53

Aika hölmö uudistus jos oikein miettii. Jos vaikka kasailee kaverille tietokoneen ja selailee osia myyvien liikkeiden sivuja. Tämän jälkeen rupeaa tulemaan mainoksia tavaroista joita ei todellakaan tarvitse itse. Tai vastaavasti henkilöt jotka auttelevat toisia täällä AD:ssa rupeaa saamaan mainoksia asioista joita ei edes halua. Itse en käytä FB tai muutakaan mutta pistää tosiaan miettimaan että miten huono tuo on pientä marginaaliryhmää kohti.


Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

515.6.2014 15:39
user_org
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:
Aika hölmö uudistus jos oikein miettii. Jos vaikka kasailee kaverille tietokoneen ja selailee osia myyvien liikkeiden sivuja. Tämän jälkeen rupeaa tulemaan mainoksia tavaroista joita ei todellakaan tarvitse itse.

Jos sinä etsit osia, ja sinulle silloin mainostetaan niin mainostajan kannalta kohtuu hyvin kohdistuu.

Varsinkin jos vertaa siihen että ihan arvonnalla tarjottaisiin.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:
Tai vastaavasti henkilöt jotka auttelevat toisia täällä AD:ssa rupeaa saamaan mainoksia asioista joita ei edes halua.

Noin yleisesti mikään ei muutu huonommaksi, ja sääli toki että afterdawn on "myynyt" FBlle seurantapaikan.

615.6.2014 19:09

Siis ymmärsinkö asian oikein? Jos olen chromella facebookissa niin siinä facebook tunkeutuu selaushistoriaani, joka on siis omalla koneellani ja jakelee sitä joilleki mainosfirmoille?

Kuulostaa aika sairaalta toiminnalta jo, aattelis että joku laki kieltää FB:ltä moisen toiminnan.

Elikkä jos olen Incognitolla FB:ssä niin silloin se ei pääse urkkimaan konettani?

716.6.2014 11:27
user_org
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zunter:
Siis ymmärsinkö asian oikein? Jos olen chromella facebookissa niin siinä facebook tunkeutuu selaushistoriaani, joka on siis omalla koneellani ja jakelee sitä joilleki mainosfirmoille?

Ei, vaan perustuus siihen että surffailet esim. Afterdawnin sivuilla, niin siitä surffailusta menee tieto Facebookille.

Lainaus:
Kuulostaa aika sairaalta toiminnalta jo, aattelis että joku laki kieltää FB:ltä moisen toiminnan.
Sairasta on että laajsti eri sivuistolla on Google, FB, jne on ko firmojen palikoita upotettu.
Kaikki sivut ei edes asiasta kerro saati anna mahkua ruksia ne pois.

Lainaus:

Elikkä jos olen Incognitolla FB:ssä niin silloin se ei pääse urkkimaan konettani?

Jos et ole FBssä etkä varsinaisilla sivuilla käy, niin vielä ei taida sinulle tulle sieltä kohdistettua mainontaa, mutta jatkossa voi muuttua.
Jos olet FBhen kirjautunut, selaimellasi, vaikka sitten mielestäsi "anonyyminä" ja sinne kirjaudut jossain vaiheessa, niin hyvät mahdollisuudet kohdennella mainontaa.

Selainten "yksityisen" tilan käyttö on hyväksi, mutta ei takaa etteikö sitä silti voisi yksilöidä enemmän tai vähemmän.

816.6.2014 14:01

Okei näin se siis toimii, kiitokset opastuksesta "user_org":ille.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto