*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sony blokkasi avoimen lähdekoodin Sintel-lyhytelokuvan YouTubessa

Kirjoittaja Sami Koivunen (Google+) @ 6.4.2014 17:15 Kommentteja (8)

Sony blokkasi avoimen lähdekoodin Sintel-lyhytelokuvan YouTubessa Sony Pictures on estänyt avoimeen lähdekoodiin perustuvan Sintel-lyhytelokuvan esittämisen YouTubessa tekijänoikeusseikkojen vuoksi. Cartoon Brew kertoo alasajon olevan erikoista siksi, että Sony ei itse asiassa omista elokuvasta mitään.
Colin Levyn 12 minuuttia kestävä Sintel on ei-kaupallisen Blender-säätiön kolmas elokuva. Animaatioelokuva julkaistiin vuonna 2010 ja se on tehty käyttäen ja esitellen Blenderin omaa avoimen lähdekoodin 3D-ohjelmistoa sekä muita avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. Miljoonia näyttökertoja YouTubessa saanut elokuva julkaistiin Creative Commonsin "nimi mainittava" -lisenssin alla, jonka mukaan elokuvaa voi jakaa vapaasti.

Alasajon syyksi epäillään DMCA-vaatimusta. TorrentFreakin mukaan perusteettomat alasajot eivät ole tavattomia, mutta Sintel on alasajosta poikkeuksellisen tökerö esimerkki.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

16.4.2014 18:15

Mafiapomot ajattelevat että tuo saattaa vaarantaa voitot jos ihmiset innostuvatkin elokuvista ja musiikista joka ei ole mafian hallinnassa, joten mafia hoitaa homman ja estää helpon saatavuuden.

Eikä ihmetyttäisi vaikka kohta sony tai joku muu tekasee samankaltaisen vain siksi että saavat varastettua ideat ja estettyä ilmaiset kokonaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.4.2014 @ 18:23

26.4.2014 18:53

Jumalatonta touhua sanon vaan...


- Always use protection. Safe browsing!

36.4.2014 20:15

Vähän harjaanjohtavaa uutisointia. Sony ei blokannut mitään vaan Youtuben automaattinen content ID blokkeri: https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en-GB

46.4.2014 20:17

Mitäköhän helvettiä???????

56.4.2014 21:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Vähän harjaanjohtavaa uutisointia. Sony ei blokannut mitään vaan Youtuben automaattinen content ID blokkeri: https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en-GB
Meinaatko aikuisten oikeasti että tuubi ei poista estoa videonlataajan todistaessa ettei video sisällä mitään sonyn tuotosta?

Koska tuo esto on ja pysyy eikä tuubi suostu sitä poistamaan, niin viittaa enemmänkin siihen ettei ole kyse automaatin tekemästä vahingosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.4.2014 @ 21:07

66.4.2014 21:20

Kyse ei ole siitä kenen tekijäoikeudesta on kyse, vaan siitä että viihdeteolisuus luulee omistavansa kaiken joka liittyy tekijäoikeuteen.

Ihan mukava pikku animaatio, tuli katsottua ihan uutisen takia.

77.4.2014 9:50
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti DeNiWar:

Meinaatko aikuisten oikeasti että tuubi ei poista estoa videonlataajan todistaessa ettei video sisällä mitään sonyn tuotosta?

Koska tuo esto on ja pysyy eikä tuubi suostu sitä poistamaan, niin viittaa enemmänkin siihen ettei ole kyse automaatin tekemästä vahingosta.

No uutisen linkin video ainakin näkyy ? jos on ollut joskus poistettu niin ei enään.

Jos luet uutisen viimeisen kappaleen niin huomaat että juttua taidettu olla vahvistettu mistään.

811.4.2014 19:25

Tekijänoikeusfasismia puhtaimmillaan!


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto