*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Mainokset tekevät tuloa Firefox-selaimeen

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 12.2.2014 08:57 Kommentteja (19)

Mainokset tekevät tuloa Firefox-selaimeen Mozilla aikoo upottaa suosittuun Firefox-selaimeensa mainoksia. Sponsoroitu sisältö on osa Directory Tiles -hanketta, jonka avulla yritetään parantaa ensikäyttäjien käyttökokemusta.
Tällä hetkellä kun Firefoxin käyttäjä avaa selaimen ensimmäistä kertaa ja aukaisee uuden välilehden, ei hänen selaushistoriasta löydy vielä yhtään sivua. Tästä syystä Firefox ei voi ehdottaa mitään selattavaa sisältöä yhdeksässä ruudussa, joissa muutoin näkyisi vierailluimmat sivustot.



Mozilla aikoo korjata tämän epäkohdan sisällyttämällä Firefoxiin valmiiksi vierailemisen arvoisia sivustoja. Osa niistä kuuluu Mozillan tuoteperheeseen ja osa on paikallisesti suosittuja sivustoja. Joukkoon mahtuu myös mainostettavia sivustoja, jotka Mozilla aikoo leimata selvästi sponsoroiduksi sisällöksi.

Mainospaikkana Firefoxin tyhjä välilehti on otollinen, sillä joka kuukausi niitä avataan pelkästään Yhdysvalloissa 100 miljardia kertaa. Hanke kuitenkin rajoittuu ainakin toistaiseksi vain uusiin käyttäjiin. Mozillan mukaan se on tällä hetkellä hyvin riippuvainen hakukoneilta tulevasta liikevaihdosta (97 %) ja mainoshankkeen taustalla on halu monipuolistaa tulolähteitä.

Tägit: Firefox Mozilla
Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

112.2.2014 10:13

Täytyy tyytyä vanhaan versioon firefoxista tai sitten vaihtaa selainta kokonaan. Ei tuollaiselle pelleilylle ole mitään sijaa käyttäjien keskuudessa. Mutta on tuo asenne näkynyt jo jonkin aikaa firefoxissa eli että käyttäjä ei päätä omista asioistaan. Esimerkiksi sisältö asetuksista on poistunut käyttäjän mahdollisuus estää asioita, kuten kuvia ja java-scriptiä jne.

212.2.2014 11:20

Omasta mielestäni idea kuulostaa oikein hyvältä! Ei tämän luulisi moniakaan häiritsevän.

312.2.2014 12:23
ad_immune
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Omasta mielestäni idea kuulostaa oikein hyvältä! Ei tämän luulisi moniakaan häiritsevän.

...
Ei luulisi olevan montaa aikuista ihmistä maailmassa, joita mainokset EIVÄT häiritse.

Nuo slitykset 'käyttökokemuksesta ovat silkkaa p***aa, mainokset voivat ainoastaan huonontaa käyttökokemusta.

412.2.2014 13:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Mutta on tuo asenne näkynyt jo jonkin aikaa firefoxissa eli että käyttäjä ei päätä omista asioistaan. Esimerkiksi sisältö asetuksista on poistunut käyttäjän mahdollisuus estää asioita, kuten kuvia ja java-scriptiä jne.

Toinen josta käyttäjä ei enää saa päättää itse, on se onko tabit ylhäällä vai alhaalla. Ellei sitten osaa muokata config-tiedostoa.

Tuo on jopa yksi ärsyttävimmistä muutoksista joita foxiin tehtiin, miksei käyttäjälle muka voi antaa valintamahdollisuutta minkälaisena haluaa selaimensa käyttökokemuksen pitää?
taitaa olla suomalainen hallintomalli kaikkialla: kansa/käyttäjät on tyhmää lammaslaumaa joka ei itse tiedä minkälaisesta pitää tai mikä on hänelle itselleen parasta.

512.2.2014 13:46

Lainaus:
taitaa olla suomalainen hallintomalli kaikkialla: kansa/käyttäjät on tyhmää lammaslaumaa joka ei itse tiedä minkälaisesta pitää tai mikä on hänelle itselleen parasta.

Hieman ohi asian, mutta tämä asenne on tosiaan yleistynyt tiettyjen ihmisten keskuudessa.

Jotkut tahot pitää suurta osaa kansalaisista niin tyhminä että heidän mielestään on oikeutettua että kansalaiset ei saa päättää (valita) omista asioista, vaan jollain taholla on oikeus päättää asioista kansan puolesta. Kyseessä on kansan ohjaamista omiin tarkoitusperiin, siis sitä että on jollekin taholle parempi että "pakotetaan" kansa valintoihin jotka soveltuu jollekin tietylle taloudelliselle taholle paremmin, koska pelätään että osa kansasta valitsisi toisin. Tekosyynä tähän käytetään, kansa on liian tyhmää, joten heidän omaksi parhaaksi me teemme näin. Tämä on siis vale, jolla vaan tuetaan omia tekoja, tarpeita ja mielipiteitä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2014 @ 13:51

612.2.2014 14:38

Hyvä vaan että monipuolistavat tulonlähteitään. Liika sitoutuneisuus Googleen ei ole hyvästä. Jollain Firefoxin kehitys on kuitenkin katettava. Ihmiset valittaa mainoksista joilla erilaisten nettisivujen ja vapaiden projektien kustannukset yritetään ainakin osittain kattaa. Yksittäinen projekti tai nettisivu ei voi täysin luottaa lahjoitusten voimaan. Joten jos joku muu maksaa kehittäjille siitä että näen muutaman mainoksen, siitä vaan. Jotkin sivustot toimivat suurimmaksi osaksi mainoksista saatujen tulojen pohjalta kuten tästäkin uutisesta käy ilmi. En ole kehittäjä enkä webmaster.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2014 @ 14:53

712.2.2014 14:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Täytyy tyytyä vanhaan versioon firefoxista tai sitten vaihtaa selainta kokonaan. Ei tuollaiselle pelleilylle ole mitään sijaa käyttäjien keskuudessa.
No voi hirveä! Aivan kamalaa, että niissä ruuduissa näkyy ensimmäisellä käynnistyksellä muutama mainos, ja ne häviää automaattisesti, kunhan vaan käytät selainta normaalisti! Nyt on kyllä pakko käydä hakemassa tulitikut ja bensaa ja pistää kaikki tuleen, eihän tuommoista aikuinen ihminen voi mitenkään kestää!

...eikäku.

812.2.2014 17:37

On se niin vaikeaa laittaa vaikka Googlea tabisivuksi. Itselläni on ainakin näin käytössä tällä hetkellä.


Asus M5A97 EVO R2.0 | AMD FX-8320 4,4Ghz | GTX 970 WINDFORCE 3X OC Edition 1420mhz/7400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Windows 10 64-bit |Kingston V300 120Gb SSD |Kingston V400 240Gb SSD | Western Digital Blue 500Gb 7200rpm |ASUS 25" PB258Q 2560x1440 IPS | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 100 |

912.2.2014 18:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Täytyy tyytyä vanhaan versioon firefoxista tai sitten vaihtaa selainta kokonaan. Ei tuollaiselle pelleilylle ole mitään sijaa käyttäjien keskuudessa. Mutta on tuo asenne näkynyt jo jonkin aikaa firefoxissa eli että käyttäjä ei päätä omista asioistaan. Esimerkiksi sisältö asetuksista on poistunut käyttäjän mahdollisuus estää asioita, kuten kuvia ja java-scriptiä jne.

Oletko tietoinen että tämäkin sivusto pyörii mainosten varassa? Jos mainokset poistetaan niin toiminta voidaan lopettaa, sivusto voidaan laittaa lahjoitusten varaan tai sitten se muutetaan maksulliseksi. Kuulostaako hyvältä?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ad_immune:

Ei luulisi olevan montaa aikuista ihmistä maailmassa, joita mainokset EIVÄT häiritse.

Nuo slitykset 'käyttökokemuksesta ovat silkkaa p***aa, mainokset voivat ainoastaan huonontaa käyttökokemusta.


Mainos tv-kanavien ja nettisivujen käyttäjät ovat ihan toista mieltä. Ylivoimaisesti suurin osa katsoo mieluummin mainoksia, kuin maksaa sisällöstä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ad_hd_positive:
Hyvä vaan että monipuolistavat tulonlähteitään. Liika sitoutuneisuus Googleen ei ole hyvästä. Jollain Firefoxin kehitys on kuitenkin katettava. Ihmiset valittaa mainoksista joilla erilaisten nettisivujen ja vapaiden projektien kustannukset yritetään ainakin osittain kattaa. Yksittäinen projekti tai nettisivu ei voi täysin luottaa lahjoitusten voimaan. Joten jos joku muu maksaa kehittäjille siitä että näen muutaman mainoksen, siitä vaan. Jotkin sivustot toimivat suurimmaksi osaksi mainoksista saatujen tulojen pohjalta kuten tästäkin uutisesta käy ilmi. En ole kehittäjä enkä webmaster.

Samaa mieltä. Moni ei ymmärrä että maailma ei toimi hyvällä tahdolla vaan rahalla. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, ei makseta mitään, ei mainoksia, ei mitään vastikkeellisuutta.


Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1012.2.2014 18:34

Itse en näe tässä suurta ongelmaa. Staattinen mainos joka on selkeästi merkattu sellaiseksi on mielestäni täysin hyväksyttävä asia.

1112.2.2014 22:01

Lainaus:
Oletko tietoinen että tämäkin sivusto pyörii mainosten varassa?

Tottakai olen ja siksi karsinkin kaikki mainokset pois.

Kommenteissasi on paljon asiavirhe tai sarkastisuutta.

Ensinnäkin suurin osa voi sietää mainoksia ilmaisuuden takia, mutta katsominen on ihan toinen asia...

Toiseksi ihmiset ymmärtävät nykyaikana hyvin liiketalouden perusteet, he vain ei aina ole aina samaa mieltä sen toteutustavoista.

Jos katsot mainokset sinulle tärkeäksi niin se on sinun valintasi, minä teen omat valintani.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2014 @ 22:04

1212.2.2014 22:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Tottakai olen ja siksi karsinkin kaikki mainokset pois.

Kommenteissasi on paljon asiavirhe tai sarkastisuutta.

Ensinnäkin suurin osa voi sietää mainoksia ilmaisuuden takia, mutta katsominen on ihan toinen asia...

Toiseksi ihmiset ymmärtävät nykyaikana hyvin liiketalouden perusteet, he vain ei aina ole aina samaa mieltä sen toteutustavoista.

Jos katsot mainokset sinulle tärkeäksi niin se on sinun valintasi, minä teen omat valintani.

Eli käytät sivustoa, mutta et halua millään tavalla tukea sivuston olemassa oloa. Jos muutkin toimisivat näin niin iso osa nettisivuista joutuisi lopettamaan toimintansa. Tämä mukaanlukien. Sitäkö sinä toivot?

Eli sinä ymmärrät liiketalouden perusteet. Paljonko sinä maksaisit, että tällä sivustolla ei olisi mainoksia? Minkä sinä valitsisit tulon hankkimis keinoksi jos ylläpitäisit tätä sivustoa?

Kyllä minä ainakin valitsen mieluummin mainokset kuin rupeaisin maksamaan tv ohjelmista tai nettisivuista. Siinä mielessä ne on tärkeitä. Ilman mainoksia tv:stä olisi mahdollista katsoa ilmaiseksi vain YLE:n kanavia. Se olisi varmasti "ihanne" tilanne mainoksista piittaamattomille henkilöille...



Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1312.2.2014 22:45

Lainaus:
Eli käytät sivustoa, mutta et halua millään tavalla tukea sivuston olemassa oloa. Jos muutkin toimisivat näin niin iso osa nettisivuista joutuisi lopettamaan toimintansa. Tämä mukaanlukien. Sitäkö sinä toivot?

Kuten olen täällä aikaisemmin sanonut minulle on ihan sama kaatuuko Afterdawn. Joku toinen nousee aina tilalle. En tue mainostamista missään mielessä. En rupea väittelemään mainostamisen filosofiasta, jokainen tehkööt omat valintansa.

Se mitä sinä halua on sinun asiasi, minä teen omat valintani, kuten jo sanoin.

1412.2.2014 23:41

Pojat, toinen tykkää mainoksista ja toinen ABP:sta :)

Älkää ny mielipiteistä kiistelkö, järki käteen ja nukkumaan, että jaksaa aamulla katsomaan Suomi-Itävalta peliä ;)

1513.2.2014 18:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Kuten olen täällä aikaisemmin sanonut minulle on ihan sama kaatuuko Afterdawn. Joku toinen nousee aina tilalle. En tue mainostamista missään mielessä. En rupea väittelemään mainostamisen filosofiasta, jokainen tehkööt omat valintansa.

Se mitä sinä halua on sinun asiasi, minä teen omat valintani, kuten jo sanoin.

Ei nouse jos ihmiset estävät systemaattisesti mainokset. Kannatatko maksullisuutta vai mikä sinun filosofiasi on? Jos et halua tukea mainostamista niin miksi käytät mainos rahoitteisia sivustoja? Se kun on selvä merkki mainos rahoitteisten sivustojen kannattamisesta. Jokaisella on toki oikeus omaan mielipiteeseen...



Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1614.2.2014 8:47

Mainoksissa muuten mitään vikaa ole, mutta silloin niissä on kun ne haittaavat käyttäjän normaalia ohjelman tai palvelun käyttöä (esim. lataussivustojen mainokset joiden kuvissa lukee "Download" tai on sama kuva/muotoilu käytössä kun sivuston omassa download-napissa). Toinen mikä haittaa on selainta tai koko konetta hidastava mainonta (esim. flash mainokset). Kaksi suurinta syytä miksi ihmiset eivät pidä mainoksista. Mainoksilla ei nykyään yritetä myydä ihmisille mitään, niillä vaan yritetään estää käyttäjän normaali palvelun käyttö tai huijata tämä lataamaan jokin haittaohjelmaksi luokiteltava ohjelmisto koneelleen.

Download-mainoksista vielä sen verran, että osa palveluista jopa tekee niin, että naamioi oman "haittaohjelmansa" (esim. joku toolbar) sen ohjelman nimiseksi mitä käyttäjä oli hakemassa, jolloin käyttäjän on erittäin vaikea päätellä latasiko tämä oikean tiedoston vai ei.

1714.2.2014 10:27

Saisikohan Firefox vihdoinkin rahaa korjata ongelmat flash:in kanssa? Ongelma on jo tiedostettu vuosia mutta asialle ei oikein ole mitään kunnollista korjausta tehty. Muutama on päässyt eroon siitä pienillä päivityksillä mutta monilla se vielä on (kuten minulla).

EDIT: TYPO

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.2.2014 @ 10:27

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

1814.2.2014 10:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:
Saisikohan Firefox vihdoinkin rahaa korjata ongelmat flash:in kanssa? Ongelma on jo tiedostettu vuosia mutta asialle ei oikein ole mitään kunnollista korjausta tehty.
Ladattavien web fonttien (WOFF) kanssa on myös ongelmia kun ne ensimmäisen kerran ladataan sivustolta, mutta mitään ei tehdä asialle. Noistakin jos Mozillalle jotain bugiraporttia pistää niin tiketin status vaihdetaan suljetuksi ja käsketään ostaa nopeampi kone tai nopeampi SSD.

E: Millään muulla kilpailijalla ei ole WOFF kanssa mitään ongelmia. Selaimista vain firefox ei käsittele niitä oikein.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.2.2014 @ 10:46

1915.2.2014 8:41

Eikun vaan Chrome selaimen asennus käyntiin. Se ei näytä mainoksia ja on vieläpä joissakin asioissa vakaampi/nopeampi kuin Firefox.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto