*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Facebook testaa järjestelmää, jolla se voi seurata tietokoneesi hiiren liikkeitä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.10.2013 18:59 Kommentteja (16)

Facebook testaa järjestelmää, jolla se voi seurata tietokoneesi hiiren liikkeitä Verkkopalvelut keräävät yhtä sun toista tietoa käyttäjistään palvelunsa parantamiseksi sekä mainosmyynnin kehittämiseksi, mutta dataa ei ole ikinä tarpeeksi. Facebookia on alkanut kiinnostaa missä tietokonen kursori liikkuu palvelua käytettäessä.
Yhteisöpalvelu testaa parhaillaan järjestelmää, jonka avulla se saa tallennettua ruudulla liikkuvan osoittimen sijainnin, tiedon kuinka kauan se viihtyy tietyllä alueella ja liikkuiko se tietyn mainoksen yli.

Kursorin sijainnin ja liikkeen perusteella saadaan aika tarkkaan selville missä käyttäjien katseet harhailevat ja mitkä asiat kiinnittävät huomion. Datan ansiosta Facebook tietää minne mainokset kannattaa sijoittaa, jotta ne piirtyisivät mahdollisimman tehokkaasti ihmisten verkkokalvoille. Yhtä hyvin dataa voidaan hyödyntää sisältöjen sijoitteluun.

Järjestelmä on toistaiseksi testausvaiheessa ja tulevien kuukausien aikana selviää otetaanko se käyttöön.

Wall Street Journalin mukaan kuvapalvelu Shutterstock käyttää jo vastaavaa tekniikkaa.

Tägit: Facebook
Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

130.10.2013 19:10

Jos tuo tulee yleiseen käyttöön niin minä eroan palvelusta!



230.10.2013 19:11

So? Unix laitteissa on ollut aina ohjelma jossa silmäpari seuraa hiiren kursorin liikkeitä ...

No sitten kun tämä on yleisesti käytössä kytken hiiren servoon ja kytken rasberryyn liikuttamaan hiiren kursoria ympäri näyttöä. Kyllä siinä Facebook insinöörit on ihmeissään kun katsoo hiiren liikettä... saisikohan kovinkin helposti koodattu keskarin muotoisen liikeradan?


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

330.10.2013 19:12

Vai että tälläinenkin kyttääminen on sitten laillista. Taitaa saada kohta facebook valvoa enemmän ihmisiä kuin valtio.



430.10.2013 19:24

@ _Johny_

Monet mainostajat tekevät jo tätä... tallentavat hiiren liikkeet
löytääkseen "hotspotit" ja myös klikkaukset tallennetaan.
Ilmiö ei ole kauhean uusi eikä niistä koordinaateista muuta käy
ilmi kuin että missäpäin sivua käyttäjien hiiri käy ....

todennäköisesti joku mainostaja jossain tietää jo joltain sivulta
missä sinun hiiresi on käynyt kyseisellä sivulla :)

530.10.2013 19:52

Kuinka moni ihminen muka siirtää aina hiirensä mainoksen tms. päälle lukiessaan tai katsoessaan sitä? Pitävätkö ihmiset muka aina hiirensä sen objektin päällä, mitä tarkkailevat? Jostain syystä en oikein usko, että se ihan noin toimii..

630.10.2013 20:32

Lainaus:
Datan ansiosta Facebook tietää minne mainokset kannattaa sijoittaa, jotta ne piirtyisivät mahdollisimman tehokkaasti ihmisten verkkokalvoille.
-Eiköhän samantien laiteta ne mainokset siihen nykyisen uutisvirran tilalle, ja itse uutisvirta sitten sinne reunaan nykyisten mainosten paikalle?

Asus Z87-A / Intel Core I5-4670k + Mugen 4 / 8,00 Gb / Samsung SSD 250Gb + Seagate Barracuda 3Tb / GeForce GTX 770 2Gb JetStream / Nexus RX-6500 / CM Storm Scout 2 Advance Gaming

730.10.2013 20:39

Mitkä mainokset?

830.10.2013 20:41


Mitkä mainokset? 

Ne mitä tuola mm. oikeassa reunassa on, jos ei adblockia käytä.

Asus Z87-A / Intel Core I5-4670k + Mugen 4 / 8,00 Gb / Samsung SSD 250Gb + Seagate Barracuda 3Tb / GeForce GTX 770 2Gb JetStream / Nexus RX-6500 / CM Storm Scout 2 Advance Gaming

930.10.2013 20:48

Ai jaa.. ihmekkös niitä näe =)

1030.10.2013 21:52

Mulle tulee mieleen vain yksi kysymys. Mitä v'tun väliä? Mulle on aina ollut, ja on edelleenkin, aivan yks hailee kuka tallentelee ja mitä tallentelee mun vierailluista sivuista ja mitä kohtaa ruutua kattelen. Mä en käsitä mitä väliä sillä voi olla kellekään? Älä katso niitä perkeleen mainoksia! Yksityisyys nönnönnö ja tietosuoja lässyn lässyn. Jos joku tallentaa sun hiiren liikkeeitä ja mitä haet googlesta, olet varmastikin vaarassa joutua identiteettivarkauksen kohteeksi tai vähintäänkin lavastetaan YK:n pääsihteerin murhaan.

Oikeesti. Ihmiset nostaa näistä aina liian ison äläkän koska niiden vaan kuuluu tehdä niin. Puolellakaan urpåista ei ole hajuakaan, mitä edes vastustaa.


core i5 | 8Gt | Asus HD7850 | Benq G2422HD | G19 | Win7 x64 Ultimate | Z-10 | Performance MX

1130.10.2013 21:53
anusnakki
Vahvistamaton

kaikkia varmaa kiinnostaa mite mu hiiri liikuu

1230.10.2013 22:06

Jaahas, sitä pitääpä poistaa facebook tunnukset, jos tuo tulee käyttöön

1330.10.2013 22:45
buahhahaa
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:
Kuinka moni ihminen muka siirtää aina hiirensä mainoksen tms. päälle lukiessaan tai katsoessaan sitä? Pitävätkö ihmiset muka aina hiirensä sen objektin päällä, mitä tarkkailevat? Jostain syystä en oikein usko, että se ihan noin toimii..
Tuohan on erittäin tervetullut uudistus :) katsos kun kursori on mahdollisimman etäällä reunasta pois varsinaista selaamista häiritsemästä. Siellä on mainoksille sopivaa tilaa!

1431.10.2013 0:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
So? Unix laitteissa on ollut aina ohjelma jossa silmäpari seuraa hiiren kursorin liikkeitä ...

No sitten kun tämä on yleisesti käytössä kytken hiiren servoon ja kytken rasberryyn liikuttamaan hiiren kursoria ympäri näyttöä. Kyllä siinä Facebook insinöörit on ihmeissään kun katsoo hiiren liikettä... saisikohan kovinkin helposti koodattu keskarin muotoisen liikeradan?
Mitään servoja virittelemään, makro vaan kehiin. ;)

Asus P8Z77-V LX2, i5-3570K, Corator DS, Asus HD7870, 8GB 1600 Mhz DDR3, 120GB Agility 3 + F3 1TB, SAGA II 500W, NZXT Hades, 24" Full HD.

1531.10.2013 18:02

Nerokasta... siellä missä "hiirulnen" viettää eniten aikaa, siihen kannattaa laittaa mainoksia. Kalliita mainoksia =D

162.11.2013 1:52

Kohta varmaan pakotetaan poraamaan päähän laite joka seuraa missä liikut, mitä ajattelet ja mitä teet. Nämä kaikki tietenkin jaettaisiin facebookin etusivulle.


Asus Z87 - Expert | i7 4770K (Cooler Master Seidon 120M Vesijäähy) | Sapphire R9 290X | Kingston HyperX 8GB 2400 MHz | Kingston 240GB SSD | Corsair RM850 850W 80 GOLD | Cooler Master HAF X Kotelo | PC MASTER RACE!!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Applen tuotteiden taustalla: Lapsityövoimaa ja pitkiä työvuoroja Applen tuotteiden taustalla: Lapsityövoimaa ja pitkiä työvuoroja (19.12.2014 11:47)
Applen mobiililaitteiden kokoonpanosta huolehtiva Foxconn nousi otsikoihin kansainvälisessä mediassa vuonna 2010, kun yhtiön 14 työntekijää teki itsemurhan. Itsemurhien uskotaan johtuneen heikoista ....
1 kommentti
Suomen webbisivut tulevat kärsimään ensi vuonna - ja pahasti Suomen webbisivut tulevat kärsimään ensi vuonna - ja pahasti (19.12.2014 09:15)
Vuosi vuoden jälkeen Facebookin merkitys verkkosivustojen liikenteenlähteenä on kasvanut kasvamistaan. Jotkut verkkosivustot ovat rakentaneet käytännössä koko bisnesmallinsa Facebookista tulevien ....
4 kommenttia
Päivitysrumba alkaa Lumioilla: Denim-päivitys tulee saataville Suomessa Päivitysrumba alkaa Lumioilla: Denim-päivitys tulee saataville Suomessa (18.12.2014 21:34)
Microsoft on aloittanut Lumia Denim -päivityksen jakelun Lumia-älypuhelimille. Päivityssykli käynnistyy laajemmassa mittakaavassa kuitenkin vasta tammikuun puolella. Windows Phone 8.1 Updatella ....
3 kommenttia
Microsoft myy Lumioiden musiikkipalvelun Microsoft myy Lumioiden musiikkipalvelun (18.12.2014 20:05)
Microsoft on etsinyt viime kesän jälkeen uutta omistajaa Nokian puhelinliiketoimintojen kylkiäisenä tulleelle MixRadio-musiikkipalvelulle. Ostaja löytyi lopulta Japanista: MixRadion ostaa pikaviestipalvelu ....
Nokia lopettaa HERE-karttojen kehityksen Lumioille Nokia lopettaa HERE-karttojen kehityksen Lumioille (18.12.2014 18:35)
Nokia on lopettanut HERE-sovellusten kehityksen Windows Phonella. HERE-sovellusten yhteensopivuus tulevien Windows-käyttöjärjestestelmien kanssa aiotaan kuitenkin edelleen varmistaa. Ilman ....
2 kommenttia

Uutisarkisto