*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft kehittää pilvipelialustaa: mahdollistaa Halo 4:n pelaamisen Lumia 520:llä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 27.9.2013 15:33 Kommentteja (22)

Microsoft kehittää pilvipelialustaa: mahdollistaa Halo 4:n pelaamisen Lumia 520:llä Microsoft kehittää parhaillaan pilvipelaamiseen soveltuvaa palvelua. Yhtiö demosi sitä sisäisessä tilaisuudessa pelaamalla Halo 4:ää tietokoneella ja Lumia 520:llä.
Vaikka palvelu on vielä prototyyppiasteella, sujui Halo 4:n pelaaminen Lumia 520:lla jouhevasti. Latenssiksi kellotettiin 45 millisekuntia. Microsoft ei ole ainoa maailmassa jonka katse on suuntautunut streamattaviin peleihin, sillä Sony osti jo vuosi sitten pilvipelipalvelu Gaikain.

Jää nähtäväksi miten Microsoftin pilvipelialusta näyttäytyy käytännössä kuluttajille. Voisiko olla, että ohjelmistojätin visiona on mahdollistaa Xboxille ostettujen pelien pelaaminen myös PC:llä, tabletilla ja älypuhelimella (sekä mahdollistaa laitteen vaihdon lennosta)? Älytelevisioihin paketoituna pelialusta voisi pidemmällä aikavälillä korvata Xbox-pelikonsolin kokonaan.

Nvidia ennusti vuosi sitten, että Wii U:n, Xbox Onen ja PlayStation 4:n jälkeen ei enää nähdä uutta konsolisukupolvea. Pelejä suorittava laitteisto siirtyy tulevaisuudessa konesaleihin, joista pelit streamataan loppukäyttäjän käyttämälle päätelaitteelle. Musiikin ja elokuvien kohdalla siirtyminen pilveen on jo alkanut.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

127.9.2013 15:38

Kylläpä on kiva pelata pelejä 5 tuuman näytöstä.


Asus M5A97 EVO R2.0 | AMD FX-8320 4,4Ghz | GTX 970 WINDFORCE 3X OC Edition 1420mhz/7400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Windows 10 64-bit |Kingston V300 120Gb SSD |Kingston V400 240Gb SSD | Western Digital Blue 500Gb 7200rpm |ASUS 25" PB258Q 2560x1440 IPS | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 100 |

227.9.2013 15:41

"Halo 4:n pelaaminen Lumia 520:lla jouhevasti. "

juu, varmaan on tosi jouhevaa...



- Always use protection. Safe browsing!

327.9.2013 15:41

Mitenköhän kun on samaan aikaan miljoonia pelaajia, tarvii aika paljon tehoa, joka kuluttaa paljon energiaa ja tulee kalliiksi microsoftille. Lisäksi nettiyhteydet ovat vielä hitaita, eikä minua kiinnosta pelata viiveellä. En usko tämän ylestyvän vielä moneen vuoteen.

427.9.2013 15:54

"Halo 4:n pelaaminen Lumia 520:lla jouhevasti. "

juu, varmaan on tosi jouhevaa...


Kebab ei taida tietää mistä tekniikasta on etes kyse?

527.9.2013 15:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
"Halo 4:n pelaaminen Lumia 520:lla jouhevasti. "

juu, varmaan on tosi jouhevaa...


No kyllä on voinut hyvin jouhevaa ollakin.

Eihän yksikään yritys ilman rahastusta ylläpidä mitään peliserverihalleja. Varmasti jokin kuukausimaksusysteemi tms. tulee käyttöön.

627.9.2013 16:07

Eli parhaimmillaanhan tuo visio menisi niin, että pelaaja ostaa sovelluskaupasta pelin lisenssin, ja senjälkeen hän voi pelata peliä joko windows-tabletilla, windows-puhelimella, tai Xboxilla, ilman että peliä tarvitsee fyysisesti asentaa millekkään laitteelle.
Ja tämä tarkoittaisi siis tosiaan kaikkia konsolipelejä ja pc-pelejä, eikä pelkästään angry-birdsejä.

727.9.2013 16:16

ja sitten kun olet sen battlefield 4 ostanut 60 eurolla ja maksat 10 euroa kuussa ja kun palvelu loppuu sinulla ei ole enää peliä.

tosin steaminkin kanssa sama juttu että jos loppuu voi voi. tosin sitten kyllä piratismi lisäntyy radikaalisti jos steam palvelu loppuisi.

827.9.2013 16:23

Ongelma, kuten aina, on latenssi ja nettiyhteyden nopeus. Ei ole kovin hääviä pelata, kun latenssi on satoja millisekunteja.

927.9.2013 16:46

Lainaus:
ja sitten kun olet sen battlefield 4 ostanut 60 eurolla ja maksat 10 euroa kuussa ja kun palvelu loppuu sinulla ei ole enää peliä.

tosin steaminkin kanssa sama juttu että jos loppuu voi voi

Steamissä on myös DRM-vapaita pelejä, eli osa asennetuista peleistä toimii, vaikka palvelu joskus purisikin multaa. Ja offline-tila tietenkin futaa muutamana viikon muiden pelien kanssa, jos peliin ei ole lisätty mitään omia DRM-suojauksia
http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

1027.9.2013 16:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:
Ongelma, kuten aina, on latenssi ja nettiyhteyden nopeus. Ei ole kovin hääviä pelata, kun latenssi on satoja millisekunteja.
Gaikai & kumppanit on käsittääkseni juurikin erikoistuneet tuon latenssiongelman poistamiseen. Tarkemmin en tiedä miten ne sen tekevät, mutta kuuleman perusteella varsin hyvin.

1127.9.2013 16:49

@4,5

No aiheuttipas peini vitsintynkäni juttua...

No kyllä ihan tarkkaan tiedän mistä on kyse, tarkoitinkin lähinnä jouhevalla sitä, että ei vaarmaan halo4:Sta ollut tuolla seminaarissa helppoa pelata pienellä muutaman tuuman ruudulla täynnä tavaraa. ei muuta.

En väittäny etteikö se teknillisesti toimisi hyvin.


No mutta asiaan...

Kuten WereCraft sanoi niin netti yhteyden tulee kyllä olla aika puhdas ja pätkimätön.

Omasta koneesta kyllä löytyy sen verta paukkua, että en nyt kyllä itse kaipaa tuollaista super DRM systeemiä. (ei nettiä = ei peliä). Siinä on myös omat haittansa kuten etunsakin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.9.2013 @ 17:01

- Always use protection. Safe browsing!

1227.9.2013 17:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Gaikai & kumppanit on käsittääkseni juurikin erikoistuneet tuon latenssiongelman poistamiseen. Tarkemmin en tiedä miten ne sen tekevät, mutta kuuleman perusteella varsin hyvin.
AC Brotherhood 183ms, 183ms, 183ms 167ms, 183ms, 167ms
AC Brotherhood (under load) 200ms, 183ms, 200ms 216ms, 167ms, 216ms
Orcs Must Die 283ms, 250ms, 283ms 183ms, 183ms, 183ms
Orcs Must Die (under load) 283ms, 300ms, 283ms 183ms, 183ms, 183ms


Enpä sanoisi "varsin hyväksi" tulokseksi.

1327.9.2013 17:13

Mites operaattorit suhtautuisivat tuollaiseen Streamaamiseen esim 3g/4g verkon läpi? tulipahan nyt vaan mokkulalla pelailevat mieleen.

Esim mökillä olessa, tai ulkona pelaaminen pilvestä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.9.2013 @ 17:15

- Always use protection. Safe browsing!

1427.9.2013 17:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
Mites operaattorit suhtautuisivat tuollaiseen Streamaamiseen esim 3g/4g verkon läpi? tulipahan nyt vaan mokkulalla pelailevat mieleen.

Eihän se heille eroa mitenkään esim. Netflixin streamaamisesta, samaa tavaraahan se on. Ulospäin menevä liikenne (kontrollit) ei paljoa kaistaa syö.

1527.9.2013 17:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Agent_007:
Lainaus:
ja sitten kun olet sen battlefield 4 ostanut 60 eurolla ja maksat 10 euroa kuussa ja kun palvelu loppuu sinulla ei ole enää peliä.

tosin steaminkin kanssa sama juttu että jos loppuu voi voi

Steamissä on myös DRM-vapaita pelejä, eli osa asennetuista peleistä toimii, vaikka palvelu joskus purisikin multaa. Ja offline-tila tietenkin futaa muutamana viikon muiden pelien kanssa, jos peliin ei ole lisätty mitään omia DRM-suojauksia
http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games
niin mutta sitten kun ostaa uuden koneen niin siihen ei saa asennettua näitä vanhoja, paitsi jos valve tekisi niin että kaiken saa ladattua varmuuskopioksi ja voitua pelata helposti vaikka palvelua ei olisi.

1627.9.2013 17:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
Mites operaattorit suhtautuisivat tuollaiseen Streamaamiseen esim 3g/4g verkon läpi? tulipahan nyt vaan mokkulalla pelailevat mieleen.

Eihän se heille eroa mitenkään esim. Netflixin streamaamisesta, samaa tavaraahan se on. Ulospäin menevä liikenne (kontrollit) ei paljoa kaistaa syö.
kuinka nyt rupesin ajattelemaan, että laajan pelin streamaus nyt vaan on intensiivisempää kuin esim jonkun pakatun videon streamaus, Noh.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.9.2013 @ 17:25

- Always use protection. Safe browsing!

1727.9.2013 17:31

Joo ei näissä internet pohjaisissa DRM systeemeissä ole mitään järkeä. Sen ymmärtäisi että pitää yhden kerran peliä asennettaessa tehdä DRM tarkistus, mutta että peli ei toimi ilman internettiä on kuolleena syntynyt ajatus. Siis silloin kun puhutaan kunnollisista yksinpeleistä.

Itse lopetin uusien pelien pelaamisen, kun ne eivät yksinkertaisesti toimi tietokoneessa jossa ei ole internet yhteyttä olenkaan. Miksi maksaa, kun ei saa yhtään mitään vastineeksi.

1827.9.2013 17:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
kuinka nyt rupesin ajattelemaan, että laajan pelin streamaus nyt vaan on intensiivisempää kuin esim jonkun pakatun videon streamaus, Noh.
Eihän se sen pelin sisältöä streamaa, kun kaikki renderöidään serverin puolella, pakattua videota se vain streamaa.

1927.9.2013 18:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Itse lopetin uusien pelien pelaamisen, kun ne eivät yksinkertaisesti toimi tietokoneessa jossa ei ole internet yhteyttä olenkaan. Miksi maksaa, kun ei saa yhtään mitään vastineeksi.

No siis vastineeksi saa pelata niitä pelejä, joita sinä et voi pelata.

2027.9.2013 19:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pähkinä:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Itse lopetin uusien pelien pelaamisen, kun ne eivät yksinkertaisesti toimi tietokoneessa jossa ei ole internet yhteyttä olenkaan. Miksi maksaa, kun ei saa yhtään mitään vastineeksi.

No siis vastineeksi saa pelata niitä pelejä, joita sinä et voi pelata.
Osta peli lataa cräkki, noin et tee tasan mitään väärää. Itse ainakin teen näin, jos singleplayer ei toimi ilman nettiä.

i7-4770k@4,4GHZ/R9 290 OC+accelero xtreme III/8gb ddr3 1600mhz/Gigabyte z87x-d3h/Phanteks PH-TC14PE/5x fractal 140mm low speed/Fractal R4/Seasonic platinum 760w/samsung 830 256gb ssd/500gb hdd/Roccat kone xtd ja roccat isku.

2128.9.2013 2:52

Pilvessä ollaan kaikki paitsi WiiU.
Eipä tuo pilvi oo oikein mun juttu, mutta hyvä vain että löytyy vaihtoehtoja niistä kiinnostuneille.

Kuhan nyt kehittelisivät uusia pelejäkin eikä vaan softaa.

2229.9.2013 11:33

Ei ainakan itellä riitä kaistaa 1920x1200 resoluutioon yli 25fps videoon. Joten kun halutaan yli 50fps, niin siihenhän tarvitaan kohtuu nopea netti, jota ei vielä ole monessakaan taloudessa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto