*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

"Verkkovierailut mitätön kulu operaattoreille, mutta suhteeton vaiva matkustajille"

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.7.2013 16:35 Kommentteja (21)

"Verkkovierailut mitätön kulu operaattoreille, mutta suhteeton vaiva matkustajille" EU:n digikomissaari Neelie Kroes ihmettelee operaattoreiden nuivaa suhtautumista verkkovierailumaksujen poistamiseen. Operaattoreiden mukaan maksujen poistaminen loisi korotuspaineita kotimaanhinnoitteluun, mitä Kroes pitää perusteettomana.
Jo viime viikolla julkaistussa blogitekstissä Kroes kummastelee operaattoreiden keskittymistä nimenomaan verkkovierailumaksujen poiston vastustamiseen EU:n tulevassa uudistuspaketissa. Uudistusten tarkoituksena on vauhdittaa EU:n yhteisten sisämarkkinoiden syntyä tärkeällä telealalla. Kroesin mukaan verkkovierailumaksut ovat turha jäänne valtioiden rajoista, joiden pitäisi olla jo hävinnyt sisämarkkinoiden myötä.

Kroes laskee, että roaming-maksut muodostavat vain suhteellisen pienen osan operaattoreiden liikevaihdosta, mutta silti ne ovat matkailijan kannalta kohtuuttoman vaivalloisia. Kroes ei myöskään hyväksy operaattoreiden väitteitä, joiden mukaan roaming-maksujen poiston aiheuttama lovi kassassa vähentäisi EU:n haluamia investointeja. "Investointeja ei ole tehty edes silloin kun operaattorit laskuttivat asiakkailtaan kohtuuttomia verkkovierailumaksuja", Kroes lataa. Edes ennustukset kotimaanhintojen noususta eivät ole toteutuneet sen jälkeen, kun EU asetti hintakattoja verkkovierailumaksuille.

Kroesin mukaan EU:n suunnitelmat ovat kokonaisuutena hyväksi operaattoreille, joille todelliset EU:n laajuiset sisämarkkinat toisivat paljon uusia mahdollisuuksia. Myös operaattorit itse tietävät sen, Kroes uskoo. "Verkkovierailumaksuihin takertuminen on kuin nenän leikkaaminen pois pelkästään naaman kiusaamiseksi", Kroes vertaa.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

125.7.2013 18:25

Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.

225.7.2013 20:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.
Dataverkko pois päältä niin ei ongelmia :)

325.7.2013 21:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.
Ihan oma moka, sen mobile datan saa kokonaan pois päältä ja valikosta löytyy myös erikseen data roaming. Se on ainakin kaikissa android-puhelimissa automaattisesti pois päältä, eli pitää varta vasten aktivoida jos dataa haluaa käyttää.

425.7.2013 21:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blizzu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.
Dataverkko pois päältä niin ei ongelmia :)
ilmeisesti hänellä jäi roamingit vahingossa päälle. hyvin harmittavaa.

mutta uutisesta roamingien poisto olisi tosi hyvä juurikin edellä mainittujen takia, kun kyllä se puhelin synkkaa paljon itsekseenkin. itse onneksi olen laittanut roamingin pois päältä ja varmuuden vuoksi vielä mobiilinetinkin niin ei tule yllätyslaskuja.

mutta se että isoja teleyrityksiä tulisi suomeen... ei hyvä koska saattavat ensin tarjota halpoja palveluja ja sitten kun suomalaiset saadaan pois nostavat isot uudet teleyritykset kunnolla hintoja(siis kartellimeininkiä) jolloin turha unelmoida rajattomasta 4g liittymästä alle 30 eurolla kuussa. tosin soneralla ja tele finlandilla on jo rajoitukset soneralla muistaakseni 50 gigaa ja 10 tele finlandilla ja jos tahtoo lisää saa maksaa paljon jos vertaa saunalahti ja dna rajattomiin. itsellänikin kun jaoin kännyllä netin ja katsoin netflixiä ja latasin muutaman steam pelin win 8 tablettiin tuli n. 80 gigaa kuukauden aikana, mutta itselläni toi nykyinen ensi vuoden alussa loppuva tele finland netti on rajaton.

525.7.2013 22:36

Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä. Vitsi on se, että en ole tehnyt mitään muutoksia liittymän asetuksiin siitä hetkestä kun Saunalahdelta liittymän sain ja minulla on Saunalahden kanssa sopimus että 62 euron jälkeen dataliikenne loppuu. Eli tämä sopimus ei näytä pitävän. Eli kenen vika?

625.7.2013 22:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blizzu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.
Dataverkko pois päältä niin ei ongelmia :)
Miten selvitä Madridissa kännykällä jossa ei ole lainkaan nettiyhteys päällä? Madridissa ei kukaan suostu puhumaan englantia koska opettelevat koulussa muita kieliä. Madridissa on siksi oltava omatoiminen ja katsottava asiat ja paikat itse kännykästä netin avulla.

725.7.2013 22:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä.
Ihan oma moka, sen mobile datan saa kokonaan pois päältä ja valikosta löytyy myös erikseen data roaming. Se on ainakin kaikissa android-puhelimissa automaattisesti pois päältä, eli pitää varta vasten aktivoida jos dataa haluaa käyttää.
Voi olla haluat että et hae netistä mitään ulkomailla matkalla mutta minä haluan toimia omatoimisesti ja katsoa matkalla asioita itse ja mistä muualta kuin netistä.

Älypuhelimessa pitäisi olla käyttiksessä tilasto-ohjelma joka kertoo paljonko puhelin jonka mitään sovellusta asiakas ei juuri käytä on kuitenkin taustaprosesseillaan nettiin yhteydessä. Sovellusohjelmien prosessit eivät sammu kun käyttäjä siirtyy ohjelmasta pois vaan jäävät kuormittamaan taustalla nettiyhteyttä eli roamingia. Tätä ei tule ajatelleeksi kun käyttää kännykkää netissä kotimaassa jossa nettiyhteyttä saa käyttää rajattomasti.

826.7.2013 9:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä. Vitsi on se, että en ole tehnyt mitään muutoksia liittymän asetuksiin siitä hetkestä kun Saunalahdelta liittymän sain ja minulla on Saunalahden kanssa sopimus että 62 euron jälkeen dataliikenne loppuu. Eli tämä sopimus ei näytä pitävän. Eli kenen vika?
Morjesta,

Jos/kun tällainen sopimus on voimassa ja silti laskua tulee niin ilman muuta yhteys siinä tilanteessa operaattorin suuntaan.

Noissa käyttökatoissa, 62eur/laskutuskausi oletuksena, on mahdollisuus jatkaa käyttöä nostamalla rajaa. Eihän kohdallasi vain ole tästä kyse, joku olisi tilannut lisää nettikäyttöä liittymällesi?

Oli miten oli, otahan yhteys Saunalahteen niin alkaa asiat selviämään :)

Tero@SoneraPartio

Mikä on SoneraPartio: http://bit.ly/1HzrYvC
Oliks millanen vastaus, jätä Partiolle palautetta: http://bit.ly/1SrxBg1

926.7.2013 9:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SoneraPartio:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Olin 21.-27.6. Madridissa ja sain Saunalahdelta siitä hyvästä 606,22 euron roaming-laskun eli yli 86 euroa päivä. Näin käy kun pitää kännykkää pöydällä sähköt päällä. Vitsi on se, että en ole tehnyt mitään muutoksia liittymän asetuksiin siitä hetkestä kun Saunalahdelta liittymän sain ja minulla on Saunalahden kanssa sopimus että 62 euron jälkeen dataliikenne loppuu. Eli tämä sopimus ei näytä pitävän. Eli kenen vika?
Morjesta,

Jos/kun tällainen sopimus on voimassa ja silti laskua tulee niin ilman muuta yhteys siinä tilanteessa operaattorin suuntaan.

Noissa käyttökatoissa, 62eur/laskutuskausi oletuksena, on mahdollisuus jatkaa käyttöä nostamalla rajaa. Eihän kohdallasi vain ole tästä kyse, joku olisi tilannut lisää nettikäyttöä liittymällesi?

Oli miten oli, otahan yhteys Saunalahteen niin alkaa asiat selviämään :)

Tero@SoneraPartio
Siinä on tosin se ongelma että jos on myyjän kanssa kasvokkain sovittu hintakatosta niin sitä on mahdotonta todistaa. Itselläni esim dna kaupassa myyjä huijasi että 10e/kk liittymän voi vaihtaa kesken sopimuskauden alle 1e/kk maksavaan mutta kun vaihdoin tele finlandiin niin sitten ei voinutkaan vaihtaa vaan joutuu maksamaan turhaan sen sopimuskauden loppuun mutta onneksi loppuu ensi kuun alussa.

1026.7.2013 10:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:


Miten selvitä Madridissa kännykällä jossa ei ole lainkaan nettiyhteys päällä? Madridissa ei kukaan suostu puhumaan englantia koska opettelevat koulussa muita kieliä. Madridissa on siksi oltava omatoiminen ja katsottava asiat ja paikat itse kännykästä netin avulla.
Mielenkiintoinen kannanotto. Madrid on perustettu 800 -luvulla. Mitä luulet, paljonko dataroamingit maksoi silloin?

1126.7.2013 10:31

Rouva puhuu taas asiaa, kuten aina ... oletteko muuten huomanneet ?


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

1226.7.2013 14:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Älypuhelimessa pitäisi olla käyttiksessä tilasto-ohjelma joka kertoo paljonko puhelin jonka mitään sovellusta asiakas ei juuri käytä on kuitenkin taustaprosesseillaan nettiin yhteydessä.
Näin on Androidissa: "Asetukset" -> "Tietojen käyttö". Sieltä näet tilastoa verkkokulutuksesta ja lisäksi voit asettaa taustatiedonsiirrolle rajoituksen. Eikö muissa käyttiksissä (iOS, Windows Phone) ole tällaista?

1326.7.2013 17:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramiselin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Älypuhelimessa pitäisi olla käyttiksessä tilasto-ohjelma joka kertoo paljonko puhelin jonka mitään sovellusta asiakas ei juuri käytä on kuitenkin taustaprosesseillaan nettiin yhteydessä.
Näin on Androidissa: "Asetukset" -> "Tietojen käyttö". Sieltä näet tilastoa verkkokulutuksesta ja lisäksi voit asettaa taustatiedonsiirrolle rajoituksen. Eikö muissa käyttiksissä (iOS, Windows Phone) ole tällaista?
Kuka osaa vastata sanoa Windows Phonesta?

1426.7.2013 17:50

Ainakin Windows Phone 8:sta löytyy mobiilidatalle on-off, sekä mobiilidatalle verkkovierailuissa erikseen. Sitten on lentotilaa, jos haluaa myös puheluista eroon ulkomailla.

Edit: Ainakin itselläni olivat mobiilidatat päällä oletuksena, mutta roaming-data pois päältä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.7.2013 @ 17:52

1526.7.2013 18:37

Käsittääkseni kaikilla operaattoreilla tulee nykyisin "ping, data ei enää kulje, ellet vahvista tekstarilla" -ilmoitus, kun 62 euroa roamingia tulee täyteen. Eli >600 euron laskuun olisi 10 kertaa pitänyt varta vasten tilata lisää roamingdataa. Näin myös DNA:lla, ainakin tähän pohjautua, jos tekstiä oikein tulkitsen. Jos roamingin dataraja on kokonaan poistettu jonkun muun kuin asiakkaan erikseen ilmoittamatta -> yhteyttä aspaan, saavat selvitellä.

1626.7.2013 19:36

Mitä olen oppinut tähän mennessä seitsemän päivän Madridin 606,22 euron roaming laskusta eli 86 euroa päivä niin on "se ja sama" mikä on sopimus operaattorin kanssa kun liittymän tyyppi vaihtuu. Operaattori ei laita 62 euron roaming estoa päälle liittymän tyyppiä vaihdettaessa. 62 euron max. roaming sopimus tarkoittaa ainakin Elisa/Saunalahdella sitä että se on voimassa uudessa liittymässä vain jos olet ymmärtänyt itse laittaa eston päälle. Elisa/Saunalahti ei sitä tee. Perin kummallista sanoisin.

1727.7.2013 9:32

iOS asetuksissa on dataroamingille asetus että saa pois päältä.

1827.7.2013 9:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Mitä olen oppinut tähän mennessä seitsemän päivän Madridin 606,22 euron roaming laskusta eli 86 euroa päivä niin on "se ja sama" mikä on sopimus operaattorin kanssa kun liittymän tyyppi vaihtuu. Operaattori ei laita 62 euron roaming estoa päälle liittymän tyyppiä vaihdettaessa. 62 euron max. roaming sopimus tarkoittaa ainakin Elisa/Saunalahdella sitä että se on voimassa uudessa liittymässä vain jos olet ymmärtänyt itse laittaa eston päälle. Elisa/Saunalahti ei sitä tee. Perin kummallista sanoisin.
Kerroinko niin selvän Elisa/Saunalahti-totuuden että kaikki menivät hiljaisiksi? Eikö kukaan edes epäile esittämääni 100% Elisa/Saunalahti-faktaa?

1927.7.2013 12:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Mitä olen oppinut tähän mennessä seitsemän päivän Madridin 606,22 euron roaming laskusta eli 86 euroa päivä niin on "se ja sama" mikä on sopimus operaattorin kanssa kun liittymän tyyppi vaihtuu. Operaattori ei laita 62 euron roaming estoa päälle liittymän tyyppiä vaihdettaessa. 62 euron max. roaming sopimus tarkoittaa ainakin Elisa/Saunalahdella sitä että se on voimassa uudessa liittymässä vain jos olet ymmärtänyt itse laittaa eston päälle. Elisa/Saunalahti ei sitä tee. Perin kummallista sanoisin.
Mulla on vuonna 1997 avattu Saunalahti/Elisa -liittymä, jonka tyyppi on viimeksi vaihdettu joskus 2007 ja jokaisella ulkomaan reissula viimeisen 1,5v aikana on dataroaming napsahtanut kiini em. rajan vastaan tullessa. Kuten sanottua, suosittelen aspaan yhteydenottoa -- vähän vastaava kuvio kävi aikanaan avokkini liittymässä, josta piti olla data poiskytkettynä ja laskua tuli yli 900e. Soitto aspaan ja kohtuullistivat laskun alle 20 euroon.

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

2027.7.2013 13:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uusikauttaja1:
Mitä olen oppinut tähän mennessä seitsemän päivän Madridin 606,22 euron roaming laskusta eli 86 euroa päivä niin on "se ja sama" mikä on sopimus operaattorin kanssa kun liittymän tyyppi vaihtuu. Operaattori ei laita 62 euron roaming estoa päälle liittymän tyyppiä vaihdettaessa. 62 euron max. roaming sopimus tarkoittaa ainakin Elisa/Saunalahdella sitä että se on voimassa uudessa liittymässä vain jos olet ymmärtänyt itse laittaa eston päälle. Elisa/Saunalahti ei sitä tee. Perin kummallista sanoisin.
Mulla on vuonna 1997 avattu Saunalahti/Elisa -liittymä, jonka tyyppi on viimeksi vaihdettu joskus 2007 ja jokaisella ulkomaan reissula viimeisen 1,5v aikana on dataroaming napsahtanut kiini em. rajan vastaan tullessa. Kuten sanottua, suosittelen aspaan yhteydenottoa -- vähän vastaava kuvio kävi aikanaan avokkini liittymässä, josta piti olla data poiskytkettynä ja laskua tuli yli 900e. Soitto aspaan ja kohtuullistivat laskun alle 20 euroon.
Oikea paikka järjettömän roaming-maksun selvittelylle on Viestintäviraston Sääntely-yksikkö. Heillä on ollut tapaus "Elisa/Saunalahti" selvitettävänä jo pitkään. 100% fakta on se että Elisa/Saunalahti ei laita 62 euron roaming estoja päälle kun kännykkäliittymän tyyppi vaihtuu eli heidän puheensa automaattisesta roaming estojen päälle laitosta on pelkkää puhetta ei käytäntöä.

2130.7.2013 16:16

Voi kun saisivat tuon päätöksen läpi. Olisi se vaan ihana käyttää reissatessaan puhelinta niin kuin kotona, eikä aina epätoivoisesti etsiä jostain wifiä. Tehkää viisas päätös.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto