*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Galaxy S4 testiryhmän ensitunnelmat - voita SGS4 omaksi!

Kirjoittaja Jari Ketola @ 5.7.2013 14:08 Kommentteja (63)

Galaxy S4 testiryhmän ensitunnelmat - voita SGS4 omaksi! Haimme kesän kynnyksellä testaajia AfterDawnin testiryhmään testaamaan Samsung Galaxy S4 -älypuhelinta. Lukuisten hakemusten ja aikaisemmin kirjoitettujen Edukas.fi-käyttäjäarvioiden joukosta valitsimme testaajat, joiden ensituntemukset puhelimesta on nyt julkaistu.
Alla pienet poiminnat jokaisesta nyt julkaistusta ensiraportista. Testaajat pyrkivät vastaamaan parhaansa mukaan arvosteluihin kirjoitettuihin kommentteihin. Kommentoimalla testiryhmään kirjoitettuja juttuja (ensifiiliksiä, arvosteluja tai jälkitunnelmia) tai esittämällä kysymyksiä olet mukana arvonnassa, jossa kaikkien kommentoineiden kesken arvotaan yksi Galaxy S4 -puhelin.

Wipe2000:n ensituntuma oli positiivinen, mutta laitteen korkea hinta mietitytti. Myöskään "elämänkumppaniksi" ristiminen ei tuntunut luontevalta.
Jos nyt yhdellä sanalla pitäisi kuvata ensivaikutelmaa S4:stä, se olisi "positiivinen", mutta onpa sen hintalappukin melkoisen suolainen. Aika näyttänee, tuntuuko koko rahamäärälle saavan vastinetta.
--wipe2000

Lukitusnäytön "esiasennettu" teksti Elämänkumppani ärsytti jostain syystä suuresti, onneksi valikkoja hetken kahlaamalla löytyi paikka, josta ko. tekstin saa pois (tai vaihdettua).
--wipe2000

Anonyymi testaajamme yllättyi Galaxy S4:n pakkauksesta.
Oho, oli ihan ensimmäinen kommentti kun näin SGS 4 paketin. Ei blingblingiä, kallista pahvia, hienoja kuvia tms. Kierrätyspahvista tehty paketti. Toki tiukka ja tyylikäs pakkaus mutta yllätys.

Puhelimen reilun kokoinen (5") näyttö kiinnitti ep_:n huomion ja teki vaikutuksen niin positiivisesti...
Puhelimen käynnistyttyä ensimmäiseksi huomio kiinnittyy näyttöön, joka todella on upea. Pikseleitä ei erota edes hyvällä tahdolla ja näytön värit ovat kirkkaat sekä kontrasti hyvä. Näyttö onkin ensivaikutelmassa kaikkein paras asia.
--ep_
... kuin negatiivisestikin.
Jo heti alussa huomaa helposti, että näytölle ilmaantuu vierittäessä haamukuvia. Haamukuvat näkyvät jo hitaasti näyttöä vierittäessä.
--ep_

chococon mielestä Samsungilla on osattu keskittyä oleelliseen puhelinta suunniteltaessa.
Saatuaan puhelimen käteensä vierailulla ollut tyttäreni huudahti "Onpa kevyt!". Nämä ensireaktiot tiivistävät sen tosiasian, että Galaxy S4 ei pröystäile upealla designilla tai hienoilla materiaaleilla, vaan suunnittelussa on selkeästi keskitytty siihen mitä puhelimella voi tehdä ja millainen se on käyttää.
--chococo

Testiryhmä tulee kattamaan myös käytön työpuhelimena, sillä ric_91 korvasi Lumia 900:nsa SGS4:llä.
Päätin ottaa tämän uutukaisen heti kovaan käyttöön vaihtamalla sen työpuhelimekseni ja heittämällä Lumian pöytälaatikkoon. Näin tulen puhumaan tällä S4:lla useita tunteja päivässä ja käyttämään internettiä sekä WLAN:lla että 3G:llä. Myös kalenteri ja tekstinkäsittely tulee testattua tällä tavoin.
--ric_91

Verrokkina ric_91:llä toimii Lumia 900:n lisäksi myös Galaxy Note, joiden rinnalla SGS4 tuntuu kevyeltä.
Vaikka Noten ja S4:n näyttöjen kokoero on vaivaiset 0.3", niin tuo 50 gramman lisäpaino kyllä tuntuu helposti, eikä S4 väsytä käsiä yhtä nopeasti kuin Note tai Lumia esimerkiksi katsottaessa pitkiä videoita tai pitäessä puhelinta pitkään korvalla.
--ric_91

Kiitokset testaajille ensikommenteista ja mukavaa kesän jatkoa koko ryhmälle!

Ensifiilikset:

Edellinen Seuraava  

63 kommenttia

15.7.2013 14:17

Miten puhelimen lämpeneminen? Hikoaako kämmenet vai onko lämpeneminen huomattavaa ja minkälaisessa käytössä lämpenee?

25.7.2013 14:24

Samppa lupasi päivityksen haamukuvaongelmaan, onko jo tullut ?

35.7.2013 14:34

Itsekkin odotan että pääsen näkemään näytön ihan normaaliolosuhteissa, ei kaupassa.

45.7.2013 14:40

Testasin galaxy s4:sta ja oli hieno ominaisuus se silmillä selaaminen. Kattoo vaan nettisivun alareunaa ja sivu selautuu.

55.7.2013 14:47
aapeee
Vahvistamaton

Olipa lyhyitä kommentteja, olisi voinut olla hieman laajemmin..
Mites tuon käyttö onnistuu yhdellä kädellä?

65.7.2013 14:52

Mua taas kiinnostaa Lumia 900:n käyttäjänä ric_91:n kokemukset S4:n akkukestosta verrattuna Lumiaan?
Miten paljon huonommin/paremmin S4 siis pärjäsi 900:n verrattuna? :)

75.7.2013 14:55

Mitenkäs onkos tuo SGS4 vielä yhtä muovilelun tuntuinen, kuin SGS2 vai joko ovat samsungilla saaneet vähän jykevyyden tunnetta luuriin?


AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64

85.7.2013 15:13

Mites tuo mukana kuljettaminen? Kulkeeko taskussa vai tuoko näytön koko haasteita?


las ballenas son el camino

95.7.2013 15:29

Onko Galaxy S4:n ulkomuodossa mitään eroa S3:n kanssa? Tuntuuko laite yhtä muoviselta kuin edeltäjänsä? Onko TouchWiz saanut enemmän hallintaa vrt. S3 vai alkaako oman UI:n rakentaminen vähenemään ja onko enemmän UI:ta natiivi-Androidista?

Ulkoasu on syy, miksi Samsung ei luo minulle nk. top end -puhelimen statusta. Esimerkiksi mielestäni HTC:n One -puhelin on ylivertainen Samsungin Galaxy S3:een verrattuna, mutta entäs S4?

105.7.2013 15:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapeee:
Olipa lyhyitä kommentteja, olisi voinut olla hieman laajemmin..
Mites tuon käyttö onnistuu yhdellä kädellä?


Luvassa vielä pari arviota lisää. Nyt julkaistiin vasta ensitunnelmat, luvassa vielä kokonaisvaltaisempi arvio, jonka jälkeen myöhemmin vielä jälkikommentit, kun puhelin on tullut tutuksi.

115.7.2013 15:32

Takakanttahan on muutettu S3:sta siten, että siitä saisi paremman otteen. Huomasitteko mitään eroa vai tuntuuko samanlaiselta ämpärimuovilta kuin S3? (Ainakin minun käteeni aika liukkaalta S3 kyllä tuntuu.)

125.7.2013 15:33

Onko testiryhmä (tai joku muu puhelimen omistaja) testaillut kuinka hyvin on kuuluvuutta kauempana kaupungeista?

Meinaan vaan, kun itsellä oli S1 a ei toiminut katvealueen rajoilla sisätiloissa ollenkaan. Sama homma on nykyisen Note 2:n kanssa. Ulos jos menee, niin silloin voi soitella. Sisätiloissa ei toivoakaan. Onneksi edes täällä kaupungissa toimii :D

Liittymästä tuskin on kiinni, koska sama liittymä toimii peruspuhelimessa hyvin sisällä (kuuluvuustolpat täynnä).

Ei taida älypuhelimiin mahtua riittävän suuret ja tehokkaat antennit, kun muu tekniikka vie tilan.

135.7.2013 16:18

Tykkäsin siitä, miten "positiivinen" oli laitettu lainausmerkkeihin, jättäen vähän auki, mitä sillä oikein tarkoitettiin.

145.7.2013 16:31

Onko TouchWiz hyvä?

155.7.2013 17:12

Miten hyvin tuo ilmaele toimii, itse en ole saanut sitä toimimaan testaamassani palikoissa?

165.7.2013 17:34

Mahtuuko tuo hyvin taskuun ja miten hyvin näkyy näyttö auringonpaisteessa ?

175.7.2013 17:42

Lainaus:
Ei taida älypuhelimiin mahtua riittävän suuret ja tehokkaat antennit, kun muu tekniikka vie tilan.


Tai sitten halutaan pidempi akkukesto pitämällä antennin teho alhaisena.

las ballenas son el camino

185.7.2013 18:42

Mitenkäs akkukesto? Kuinka usein joutuu latamaan, jos surffailee paljon netissä?

195.7.2013 18:54

Tuntuuko S4 kädessä laadukkaalta vai turhan muoviselta?

205.7.2013 20:30

Onkos kukaan testaajista huomannut käyttöjärjestelmässä ollenkaan lagisuutta? Nimittäin lähes kaikissa arvosteluissa mitä oon kyseisestä kännykästä lukenut tai katsonut suurimmaksi viaksi on ilmoitettu käyttöjärjestelmän lagisuus, joka ei hävinnyt kokonaan edes Samsungin julkaiseman päivityksen jälkeen.


Alex

215.7.2013 20:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti msor:
Miten puhelimen lämpeneminen? Hikoaako kämmenet vai onko lämpeneminen huomattavaa ja minkälaisessa käytössä lämpenee?
Ei lämpene normaalissa käytössä (nettiselailu, "hyötysovellukset"). Pelit saavat S4:n kuitenkin kuumaksi. Puhelin kuumuu erityisesti ylälaidastaan. Normaalisti puhelinta pystyasennossa kädessä pitäessä lämpimin kohta ei siis osu käteen. Esimerkiksi Samsung Appsista ilmaisella löytynyttä NFS Most Wantedia pelatessa puhelin kuumeni hetkessä ikävän tuntoiseksi. Mittarilla sain lämpölukemaksi jopa hieman reilun 47 Celciusastetta.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mitsupisk:
Samppa lupasi päivityksen haamukuvaongelmaan, onko jo tullut ?
Malta odottaa jonkin aikaa, kunnes varsinaiset arviot julkaistaan. Puin itse tätä asiaa varsinaisessa arviossani. Sen verran sanon, että tein mielestäni mielenkiintoisen havainnon.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapeee:
Mites tuon käyttö onnistuu yhdellä kädellä?

Huonosti, ellei ole todella isokätinen. Yhdellä kädellä pitää jo ruveta kurottelemaan niin reilusti, että puhelin voisi helposti lipsahtaa kädestä. Kahdella kädellä järkevintä käyttää.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boss93:
Mitenkäs onkos tuo SGS4 vielä yhtä muovilelun tuntuinen, kuin SGS2 vai joko ovat samsungilla saaneet vähän jykevyyden tunnetta luuriin?
Puhelin narisee ja naksuu pienestä puristuksesta. Normaalikäytössä ei kuitenkaan narise pahasti. Eli joo, yhä olisi rakenteessa parantamisen varaa.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Mites tuo mukana kuljettaminen? Kulkeeko taskussa vai tuoko näytön koko haasteita?
Kulkee taskussa, elleivät taskut ole poikkeuksellisen pienet (tai housut poikkeuksellisen tiukat). Puhelimen reunat ovat niin ohuet, että näytön suuresta koosta huolimatta puhelin ei ole kovin suuri.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pedrou:
Onko Galaxy S4:n ulkomuodossa mitään eroa S3:n kanssa? Tuntuuko laite yhtä muoviselta kuin edeltäjänsä? Onko TouchWiz saanut enemmän hallintaa vrt. S3 vai alkaako oman UI:n rakentaminen vähenemään ja onko enemmän UI:ta natiivi-Androidista?

Ulkoasu on syy, miksi Samsung ei luo minulle nk. top end -puhelimen statusta. Esimerkiksi mielestäni HTC:n One -puhelin on ylivertainen Samsungin Galaxy S3:een verrattuna, mutta entäs S4?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Juunaa:
Tuntuuko S4 kädessä laadukkaalta vai turhan muoviselta?
Ulkomuoto on pitkälle sama. Reunat ovat yläpuolelta terävät eli puhelin ei ole aivan yhtä pyöreä kuin S3. Käytännössä muotoilussa ei ole muuta eroa. Mielestäni UI muistuttaa melko paljon puhtaan Androidin käyttöliittymää (alkunäyttö ja valikko).

Rakenne on edelleen hyvin muovinen. S4 ei rakenteeltaan tunnu yli 600€ puhelimelle. One on huomattavasti S4:ää tukevampi ja "kalliimman tuntoinen". S4:ää ja Onea vertaillessa isoimmat erot ovat (S4 vs. One):
- UI (TouchWiz vs. Sense, mielipidejuttu)
- Näytön koko ja tekniikka (5" AMOLED Pentile vs. 4,7" LCD)
- Samsungin uudet ohjaustoiminnot (vs. Onen ei mitään)
- Rakenne (HTC One paljon tukevampi)
- Kamera (13mpix vs. 4mpix "Ultrapixel")


------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abexi:
Miten hyvin tuo ilmaele toimii, itse en ole saanut sitä toimimaan testaamassani palikoissa?
Toiminto ei ole oletuksena käytössä kaikissa tuetuissa paikoissa. Asetuksista voi säätää kohteet, joissa ilmaele on päällä. Ilmaele toimii galleriassa ja vakioselaimessa. Lisäksi eleellä voi kurkistaa ilmoituksia heilauttamalla kättä puhelimen päällä, vastata puheluun (en ole tullut kokeilleeksi) ja vaihtaa sivua alkunäyttöä järjestellessä. Asetuksista pitää aluksi erikseen säätää päälle pikakurkistus, gallerian ilmaeleet ja muistaakseni vielä puheluihin vastaaminen. Tarkista lisäksi, että ilmaeleet ylipäänsä ovat päällä.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti United:
..miten hyvin näkyy näyttö auringonpaisteessa ?
Auringonpaisteessa näyttö näkyy melko hyvin.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikkoi:
Mitenkäs akkukesto? Kuinka usein joutuu latamaan, jos surffailee paljon netissä?
Kestää nipin napin pari päivää, jos käyttää puhelinta kohtuullisesti. Itse joudun kyllä tämänkin lataamaan päivittäin (illalla jäljellä hieman vajaat 50%). Puhelin latautuu todella nopeasti.

------------------------------------------------------

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SGS-tietaja1:
Takakanttahan on muutettu S3:sta siten, että siitä saisi paremman otteen. Huomasitteko mitään eroa vai tuntuuko samanlaiselta ämpärimuovilta kuin S3? (Ainakin minun käteeni aika liukkaalta S3 kyllä tuntuu.)
En oikein muista, miltä S3 käteen tuntuu, mutta S4 ei ainakaan mielestäni tunnu liukkaalle.

------------------------------------------------------

Tosiaan kuten jo mainittu, niin varsinaiset pidemmät arviot ovat vielä tulossa, joiden jälkeen julkaistaan vielä jälkimietteitä laitteesta. Nyt julkaistut tekstit ovat vain ensivaikutelmia (jolloin laitetta oli käytetty muutamia päiviä). Moniin nytkin esitettyihin kysymyksiin varmasti löytyy vastaukset tulevista arvioista (Ainakin oma tekstini vastaa useampaan tässä viestiketjussa esitettyyn kysymykseen).
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.7.2013 @ 20:35

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

225.7.2013 22:32

HTC one vai SGS IV?

235.7.2013 23:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti msor:
Miten puhelimen lämpeneminen? Hikoaako kämmenet vai onko lämpeneminen huomattavaa ja minkälaisessa käytössä lämpenee?
Minä en ole huomannut erityistä lämpenemistä oikeastaan muulloin kuin silloin, kun käytän puhelinta sen ollessa latauksessa. Tosin se on aika hankalaa juuri sen lyhyen virtajohdon vuoksi:\

245.7.2013 23:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Mites tuo mukana kuljettaminen? Kulkeeko taskussa vai tuoko näytön koko haasteita?
Juuri tänään sujautin luurin sukkelasti kesähousujen takataskuun, kun piti saada pikaisesti kädet vapaaksi. Eli yllättävän hyvin sopii taskuun. Olin itsekin vähän yllättynyt asiasta, kun etukäteen pelkäsin, että koko olisi ongelma. Keveys ja ohuus tekevät S4:stä hyvinkin näppärän kokoisen. Kaikin puolin optimaaliset mittasuhteet, sanoisin.

256.7.2013 2:33

Tuleeko Samsung GS4 uutta androidia heti kun se on mahdollista tulevaisuudessa?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.7.2013 @ 02:35

266.7.2013 2:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ZaGaali:
HTC one vai SGS IV?
HTC One, koska sen muotoilu on paljon parempi kuin Samsungin.

276.7.2013 2:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hartela:
Tuleeko Samsung GS4 uutta androidia heti kun se on mahdollista tulevaisuudessa?
Google-versioon kyllä, tavalliseen ei.

286.7.2013 3:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus:
Ei taida älypuhelimiin mahtua riittävän suuret ja tehokkaat antennit, kun muu tekniikka vie tilan.


Tai sitten halutaan pidempi akkukesto pitämällä antennin teho alhaisena.
Väärin, Nimenomaan tehokkaampi(järjenrajoissa) antenni ei vie niin paljon akkua kun huono mikä vaihtaa verkkoa koko ajan, kun hukkaa sen.

296.7.2013 7:42

Mitä sellaista arvostellusta puhelimesta löytyi, että vanhempi sarjan malli kannattaa vaihtaa tähän uuteen? Eli löytyykö hukatulle rahalle vastinetta?

306.7.2013 9:23

Miksi yksi arvostelijoista on saanut oikeuden pysyä nimettömänä? kuuluuko afterdawnin henkilökuntaan vai miksi moinen salamyhkäisyys... olisi ollut mielenkiintoista lukaista millaisia tuotearvioita nimimerkki on aiemmin kirjoittanut kun kerta niiden perusteella testiryhmään päässeet valittiin.

316.7.2013 10:02

Itseä tuo laitteen fyysinen koko ei varauksetta miellytä. Varsinkin aktiivisemmassa käytössä taskussa pitäminen voi alkaa olla paikoin hankalaa. Oma S5690-xcoverkin tuntuu jossain tilanteissa jo liian suurelta työhousujen taskussa; normaalissa elämässä kyllä pärjää vallan mainiosti. Toisaalta, tarve on se kuuluisa keksintöjen äiti ja S4 saisi varmaan keksimään töissä puhelimelle uuden säilytyspaikan, ellei sitten palaisi takaisin kahden puhelimen loukkuun.

Saa nähdä, koska "sinivaate" yms. työvaatevalmistajat alkavat ottamaan puhelimien kasvaneen koon huomioon vaatteissaan.. takinselkämykseen oma tasku, yhdistetty paikka juomarakolle ja älypuhelimelle.

326.7.2013 10:57

Useissa kommenteissa puhutaan "ämpärimuovista". Onko todellakin niin, ettei pintamateriaalin laadussa ole tapahtunut minkäänlaista kehitystä sitten S1 mallin markkinoilletulon jälkeen? Itselläni on edelleen tuo S1 ja ilman hankalia silikonikuoria se tuskin olisi enään ehjä.

336.7.2013 11:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apek:
Onko testiryhmä (tai joku muu puhelimen omistaja) testaillut kuinka hyvin on kuuluvuutta kauempana kaupungeista?

Meinaan vaan, kun itsellä oli S1 a ei toiminut katvealueen rajoilla sisätiloissa ollenkaan. Sama homma on nykyisen Note 2:n kanssa. Ulos jos menee, niin silloin voi soitella. Sisätiloissa ei toivoakaan. Onneksi edes täällä kaupungissa toimii :D

Liittymästä tuskin on kiinni, koska sama liittymä toimii peruspuhelimessa hyvin sisällä (kuuluvuustolpat täynnä).

Ei taida älypuhelimiin mahtua riittävän suuret ja tehokkaat antennit, kun muu tekniikka vie tilan.
Tämä olisi minullekin tärkeä tieto. Asumme 15 kilsaa Hesan keskustasta. Talo on jotenkin katveessa sekä Elisalle että DNA:lle. Minulla on Galaxy S ja on ihan herrassa milloin voi soittaa tai lähettäa tekstarin edes talon edessä. Muualla toimii OK
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.7.2013 @ 11:02

346.7.2013 11:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mysticiza:
Mua taas kiinnostaa Lumia 900:n käyttäjänä ric_91:n kokemukset S4:n akkukestosta verrattuna Lumiaan?
Miten paljon huonommin/paremmin S4 siis pärjäsi 900:n verrattuna? :)
Peruskäytössä (ilman mitään syvällisempää akunkäytön tarkastelua) en huomannut merkittävää eroa. Mutta tämä on varmasti niin olennainen asia, että voisin pyrkiä viimeiseen arvosteluun mennessä testaamaan pari päivää tasapuolisesti S4 versus Lumia 900 ja esittämään graafeja akun käytöstä :)

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boss93:
Mitenkäs onkos tuo SGS4 vielä yhtä muovilelun tuntuinen, kuin SGS2 vai joko ovat samsungilla saaneet vähän jykevyyden tunnetta luuriin?
Mielestäni ei ole lainkaan heikon tuntuinen kädessä, itseasiassa oma testikappalettani tuosta S4:sta ei saa natisemaan kuin vääntelemällä sitä suhteellisen kovakouraisesti, kun taas oma Noteni taas natisee jo pienestä pyörittelystä.. Oikein solidi paketti tuo SGS IV.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hate029:
Mitä sellaista arvostellusta puhelimesta löytyi, että vanhempi sarjan malli kannattaa vaihtaa tähän uuteen? Eli löytyykö hukatulle rahalle vastinetta?

Ainakiin Note I:een verrattessa huomiota herättää käyttöliittymän sulavuus, itse en huomannut häiritsevää takkuilua muutamaa erityistilannetta lukuunottamatta. S3:n päivittämiselle en näe niin suurta painetta kuin esimerkiksi S2:den, sillä SGS2:sen päivittäisin jo pelkän paremman näytön, kameran ja ulkomuodon perusteella tähän malliin.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikkoi:
Mitenkäs akkukesto? Kuinka usein joutuu latamaan, jos surffailee paljon netissä?
Sanotaan, että olen aika varma että jos aamulla on täydessä latingissa ja surffailet päivän netissä (tietysti käytettävä verkko vaikuttaa akun käyttöön) niin illalla on 10-30 prosenttia akkua jäljellä.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti msor:
Miten puhelimen lämpeneminen? Hikoaako kämmenet vai onko lämpeneminen huomattavaa ja minkälaisessa käytössä lämpenee?
Omasta mielestäni lämpenee 'hitusen liikaa' yläosasta kun mobiiliverkon kautta käyttää nettiä ahkerasti. Mutta tämä ei ole kuitenkaan kovin häiritsevää, koska puhelimen alaosa pysyy normaalilämpöisenä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti United:
Mahtuuko tuo hyvin taskuun ja miten hyvin näkyy näyttö auringonpaisteessa ?
Oikein hienosti sujahtaa taskuun, ei mitään ongelmia! Ja auringossa näkyy mainiosti, voisin myöhemmin julkaista kuvan missä on vertailtu näytön maksimikirkkkautta Noten ja S4:n välillä...

356.7.2013 12:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Miksi yksi arvostelijoista on saanut oikeuden pysyä nimettömänä? kuuluuko afterdawnin henkilökuntaan vai miksi moinen salamyhkäisyys... olisi ollut mielenkiintoista lukaista millaisia tuotearvioita nimimerkki on aiemmin kirjoittanut kun kerta niiden perusteella testiryhmään päässeet valittiin.

Sen kummemmin avaamatta, perustelut olivat hyvät anonymiteetin pitämiselle.

Henkilökuntamme ei näihin osallistu, kun me nyt voidaan arvostelut kirjoittaa muutenkin. Nyt tähän on tosin pieni poikkeus tulossa: yksi käyttäjien kesken arvottavaksi tuleva testiluuri on nyt tyttäreni testissä, koska 14-vuotiaan tytön näkökulmasta näitä testejä ei ole turhan usein tullutkaan julkaistua, oikein missään :-) Voin kertoa, että käyttötapa on hieman erilainen kuin oma puhelinten käyttötapani...

Mehän emme saa testiluureja itsellemme koskaan, eikä sille ole tarvettakaan -- hukkuisimme testauskamaan alta aikayksikön. Yleensäottaen lehdistön testikappaleet tulevat valmistajan PR-toimistolta ja samat testikappaleet kiertävät toimitukselta toiselle -- joskus lähetämmekin jonkun testilaitteen suoraan jollekin toiselle kotimaiselle tech-toimitukselle.

Omat luurimme ostamme ihan rahalla, ihan normikaupasta, ihan normihinnoin. Päätoimittajalla on N9, itselläni E7 ja CTO:llamme Lumia 800.

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

366.7.2013 12:38

Toimiiko kamera yhtä nopeasti kuin sgs3? SGS4 löytyy 13mp kamera, mutta onko kuvat yht suttuisia verrattuna SGS3 8mp kameraan?

376.7.2013 13:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Miksi yksi arvostelijoista on saanut oikeuden pysyä nimettömänä? kuuluuko afterdawnin henkilökuntaan vai miksi moinen salamyhkäisyys... olisi ollut mielenkiintoista lukaista millaisia tuotearvioita nimimerkki on aiemmin kirjoittanut kun kerta niiden perusteella testiryhmään päässeet valittiin.

Sen kummemmin avaamatta, perustelut olivat hyvät anonymiteetin pitämiselle.

Henkilökuntamme ei näihin osallistu, kun me nyt voidaan arvostelut kirjoittaa muutenkin. Nyt tähän on tosin pieni poikkeus tulossa: yksi käyttäjien kesken arvottavaksi tuleva testiluuri on nyt tyttäreni testissä, koska 14-vuotiaan tytön näkökulmasta näitä testejä ei ole turhan usein tullutkaan julkaistua, oikein missään :-) Voin kertoa, että käyttötapa on hieman erilainen kuin oma puhelinten käyttötapani...

Mehän emme saa testiluureja itsellemme koskaan, eikä sille ole tarvettakaan -- hukkuisimme testauskamaan alta aikayksikön. Yleensäottaen lehdistön testikappaleet tulevat valmistajan PR-toimistolta ja samat testikappaleet kiertävät toimitukselta toiselle -- joskus lähetämmekin jonkun testilaitteen suoraan jollekin toiselle kotimaiselle tech-toimitukselle.

Omat luurimme ostamme ihan rahalla, ihan normikaupasta, ihan normihinnoin. Päätoimittajalla on N9, itselläni E7 ja CTO:llamme Lumia 800.
Juu minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta eikä haittaa vaikka afterdawnin henkilökunta tiettyjä etuisuuksia luurien hankinnassa saisikin, onhan monessa ammatissa tiettyjä etuisuuksia palkan lisäksi :-)

Mutta tuo testaajan anonyymina pysyminen on vähintäänkin arveluttavaa eikä ainakaan yhtään lisää arvostelun uskottavuutta, varsinkin kun kirjoitusasusta voi nimimerkinkin päätellä, tai ainakin saada melko hyviä arvauksia.

Lisäksi vielä se että testiryhmän jäsenet kerrottiin valittavan aikaisempien tuotearvioiden perusteella, jättää ikävän sivumaun kun emme jälkeenpäin pääse näkemään millaisilla tuotetarvioilla tuon testiryhmän jäsenyyden mahtoi ansaita, eli edelleen jää ilmaan se epäilys siitä että jos kirjoitti tarpeeksi mairittelevan arvostelun Samsungin tuotteesta, oli testiryhmän jäsenyys taattu, tämän epäilyn olisi voinut vakuuttavasti kumota ainoastaan julkaisemalla ne valintaan vaikuttaneet arvostelut.

386.7.2013 13:45

Joko on testattu mitenpaljon android 4.3 nopeuttaa arkikäytössä SG4:sta? Akun kesto SG2:seen verrattuna kiinnostaa eli onko mitään tietoa vaikka mutua?

396.7.2013 14:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti investori:
Joko on testattu mitenpaljon android 4.3 nopeuttaa arkikäytössä SG4:sta? Akun kesto SG2:seen verrattuna kiinnostaa eli onko mitään tietoa vaikka mutua?
Tarkoitat varmaankin android 4.2. 4.3 on vasta tulossa.

406.7.2013 16:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SGS-tietaja1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti investori:
Joko on testattu mitenpaljon android 4.3 nopeuttaa arkikäytössä SG4:sta? Akun kesto SG2:seen verrattuna kiinnostaa eli onko mitään tietoa vaikka mutua?
Tarkoitat varmaankin android 4.2. 4.3 on vasta tulossa.
Itseasiassa se on jo vuodettu ja ehditty rootatakkin. Estääkö joku testaukseen liittyvä pykälä flashaamasta tuota google edition 4.3 vuodettua firmwarea? Olisi kiva saada arvostelu tuon sampan romin ja google editionin välillä myös jos testi porukassa on joku kellä taito se sinne laittaa.

416.7.2013 19:53

Tarkoitin että normaalissa S4:ssä ei ole vielä päivitystä Android 4.3.

426.7.2013 23:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ZaGaali:
HTC one vai SGS IV?
Olen katsellut sarjoja lähestulkoon päivittäin puhelimellani ja 1080p leffoja noin kerta viikkoon sängyllä. Astetta paremmat kaiuttimet ovat olleet tällöin arvossa arvaamattomassa. Appiukko on vannoutunut Samsung fani, mutta käytännössä näytön tekniikan erot eivät ole saaneet katumaan ostopäätöstä. Erot eivät ole olleet niin merkittäviä suuntaan tai toiseen.

Kameralla sain käyttökelpoisia kuvia juhannuksena läpi yön, joka täytti vaatimukseni kameran osalta. Toisin sanoen henkilöt erottuivat selvästi taustasta eikä tarvinnut arvailla oliko kyseessä tummempi hipiäinen kaveri vaiko vaaleampi hipiäinen. Olen siis kastia, joka taltioi ohikiitäviä hetkiä puhelimella ja ikimuistoisia hetkiä järkkärillä.

Arvostan myös suuresti HTC Onen tuntumaa nuon kourassa. Puhelin tuntuu jämäkältä ja sirolta. Samaa asiaa kiitteli appiukkokin. Kritiikkiä tulee tosin puhelimen lämpenemisestä raskaammassa käytössä (esim. raskaampi video), en tiedä käytännössä SGS IV:n lämpenemisestä.

Eroja on toki muitakin, mutta nämä tulivat ensimmäisenä mieleen kuukauden käytön ajalta.

Toisin sanoen - mieti ennen hankintaa omat ostokriteerit; kokeile, mikäli mahdollista, sinua kiinnostavia ominaisuuksia. Muuta kriteerejä, mikäli tarpeen. Kokeile uudestaan -> Hankintapäätös. Itse olen ollut hankintaan tyytyväinen. Toisaalta jollan ratkaisuja jäin kaipaamaan...

fss & shoh

437.7.2013 14:11

Mites tässä tuon näytön kirkkaus toimii ulkona, saako tihrustaa silmät ristissä?

447.7.2013 15:38

Lainaus:
Saatuaan puhelimen käteensä vierailulla ollut tyttäreni huudahti "Onpa kevyt!". Nämä ensireaktiot tiivistävät sen tosiasian, että Galaxy S4 ei pröystäile upealla designilla tai hienoilla materiaaleilla, vaan suunnittelussa on selkeästi keskitytty siihen mitä puhelimella voi tehdä ja millainen se on käyttää.
--chococo

Heips, mie käytin galaxy s3:sta taannoin tuossa vuoden ja onnistuin särkemään takakuoren sen kiinnitystavan vuoksi.. onko tähän takakuoren kiinnitysmekanismiin tehty jotain muutosta, vai onko se yhä samanlainen että saa pelätä muovikuoren särkemistä? Ymmärrän että pelkästään tilanpuutteen takia ratkaisu on ihan ymmärrettävä, mutta jos sim-korttia pitää vaihtaa niin kylmä hiki valui välillä otsalta :D

Power corrupts

457.7.2013 16:26

Onko S4:n kamerassa parempi dynamiikka kuin S3:ssa? S3:lla kun palaa todella helposti puhki kaikki kirkkaammat kohdat, ja on lähes pakko käyttää HDR-tilaa päällä, jos kuvaa jotain maisemaakin.

468.7.2013 16:41

Miten hyvin toimii usean google-tilin käyttö, lähinnä s-posti, kontaktit ja kalenteri?

Itselläni on käytössä useita tilejä mm. henk.koht, järjestö/urheiluseuran ja työpaikan postit. Lisäksi henkilökohtainen ja työpaikan tilit ovat googlen kaksivaiheisen vahvistuksen takana. Nykyisessä Lumiassa nuo toimivat jopa yllättävän hyvin...

478.7.2013 19:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti julpero:
Miten hyvin toimii usean google-tilin käyttö, lähinnä s-posti, kontaktit ja kalenteri?

Itselläni on käytössä useita tilejä mm. henk.koht, järjestö/urheiluseuran ja työpaikan postit. Lisäksi henkilökohtainen ja työpaikan tilit ovat googlen kaksivaiheisen vahvistuksen takana. Nykyisessä Lumiassa nuo toimivat jopa yllättävän hyvin...
Kyllä toimii. Aika hyvin integroitu järjestelmään. Itse käytän Business Calendar -sovellusta. Siinä samoin kuin S4:n omassa kalenterissa voi käyttää useampaa tiliä. Kaksivaiheisesta vahvistuksesta en osaa sanoa.

489.7.2013 11:26

Toivottavasti tulee paljon asiaa myös teknisestä näkökulmasta.

499.7.2013 19:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kakkula:
Mites tässä tuon näytön kirkkaus toimii ulkona, saako tihrustaa silmät ristissä?
Kesällä varsinkin aika tärkeä juttu, ärsyttävää kun ei meinaa omassa luurissa kirkkaus riittää (Nexus S).

5011.7.2013 21:26

Tuo näytön kirkkaus olisi hyvä tietää. Tässä S3 mallissa se nimittäin on turhan himmeä eikä näytöstä saa kunnolla selvää aurinkoisena säällä.

5111.7.2013 22:44
mievain1
Inactive

mie taas ihmettelen miten käy Samsung Galaxy S4 ;sen kun nyt tuli uusi nokia 41mb

5211.7.2013 22:55
mievain1
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti apek:
Onko testiryhmä (tai joku muu puhelimen omistaja) testaillut kuinka hyvin on kuuluvuutta kauempana kaupungeista?

Meinaan vaan, kun itsellä oli S1 a ei toiminut katvealueen rajoilla sisätiloissa ollenkaan. Sama homma on nykyisen Note 2:n kanssa. Ulos jos menee, niin silloin voi soitella. Sisätiloissa ei toivoakaan. Onneksi edes täällä kaupungissa toimii :D

Liittymästä tuskin on kiinni, koska sama liittymä toimii peruspuhelimessa hyvin sisällä (kuuluvuustolpat täynnä).

Ei taida älypuhelimiin mahtua riittävän suuret ja tehokkaat antennit, kun muu tekniikka vie tilan.
ja miten se toimii sitten täällä lapin raukoilla rajoilla ,onko täys pas,, vai jotain muuta!?

5311.7.2013 23:59

Eipä ole kovin korvessa tullut testattua, ainoastaan Sahalahdessa n. 30km Tampereelta itään päin, mutta kyllä sieltäkin löytyi 3G ja hyvin kuului..

5412.7.2013 18:08

Löytyykö paljon custom romeja?

5514.7.2013 19:29

Mitenhän mahtaa olla akun kestävyyden laita? Tahtoo itsellä mennä hermot näihin älypuhelimiin, kun koko ajan saa olla lataamassa jos on kovassa käytössä.

5614.7.2013 21:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mnmnmn1:
Mitenhän mahtaa olla akun kestävyyden laita? Tahtoo itsellä mennä hermot näihin älypuhelimiin, kun koko ajan saa olla lataamassa jos on kovassa käytössä.
Olisiko mahdotonta odotella lopullisten arvioiden julkaisuun, eiköhän tähänkin tule sitten vastaus.

5714.7.2013 22:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ric_91:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mnmnmn1:
Mitenhän mahtaa olla akun kestävyyden laita? Tahtoo itsellä mennä hermot näihin älypuhelimiin, kun koko ajan saa olla lataamassa jos on kovassa käytössä.
Olisiko mahdotonta odotella lopullisten arvioiden julkaisuun, eiköhän tähänkin tule sitten vastaus.

Tosiaan kannattaa odotella arvioiden ja loppumietteiden julkaisuun (yhteensä on siis tulossa 10 tekstiä + jotain kuudennelta testaajalta, jonka testi on vähän erilainen). Suurimpaan osaan näistä tämänkin viestiketjun kysymyksistä löytyy vastaus useammankin testaajan teksteistä. Sitäpaitsi tähänkin akunkestokysymyseen on tässäkin viestiketjussa vastattu jo ainakin kerran. Ensivaikutelma-arvioissa ja niiden kommentessa on myös lisää tietoa akkukestosta.

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

5815.7.2013 12:33

itseänikin mietityttää akun kesto.

5915.7.2013 13:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti temple69:
itseänikin mietityttää akun kesto.
Ongelmanahan tässä on se, ettei akun kestoa voi mitata tarkasti sillä siihenhän vaikuttaa niin moni asia (mobiilidata/wlan/gsm -- näytön kirkkaus -- tukiaseman läheisyys -- kameran ym sovellusten käyttäminen yms yms..)

Voin paljastaa, että viimeiseen arvosteluuni pyrin tekemään vertailua akkukeston suhteen Lumian ja Galaxyn välillä ja vaikeaa siitäkin oli vetää johtopäätöksiä..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.7.2013 @ 13:28

6021.7.2013 5:18

Menee taskut uusiksi, on sen verran isoja noi uudet älypuhelimet....


Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Acer Aspire ES1-711-Win10-64bit-Firefox43.ob7=päivittää aina uusimman version...

6121.7.2013 17:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rane1958:
Menee taskut uusiksi, on sen verran isoja noi uudet älypuhelimet....
...nauraa.. siis oikeasti S4 on niin siro että sitähän kuljettaa vaikka kauluspaidan rintataskussa. Taisit vain alkaa trollailemaan kun kuulit että on 5 tuuman näyttö, etkä ole itse edes tuota taskuun sovittanut.

Viikonloppuna kuljetin housun taskussa Asuksen fonepadia ja Galaxy notea, jos ne kulkevat taskussa niin..

6221.7.2013 21:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ric_91:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rane1958:
Menee taskut uusiksi, on sen verran isoja noi uudet älypuhelimet....
...nauraa.. siis oikeasti S4 on niin siro että sitähän kuljettaa vaikka kauluspaidan rintataskussa. Taisit vain alkaa trollailemaan kun kuulit että on 5 tuuman näyttö, etkä ole itse edes tuota taskuun sovittanut.

Viikonloppuna kuljetin housun taskussa Asuksen fonepadia ja Galaxy notea, jos ne kulkevat taskussa niin..
Ei ollut trolli!
-On vain muutamassa asusteessani tehdastekoinen kännykkätasku, johon monituumaisen tunkeminen ei näytä hyvältä....

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Acer Aspire ES1-711-Win10-64bit-Firefox43.ob7=päivittää aina uusimman version...

635.8.2013 0:17

Itselläni iphone 4:sesta rikkoutui etulasi 2 kertaa ja vaihdoin lasin, kerran takalasi, ja lopulta hajosi puhelin niin että ei enää toimi. Minkälaiselta vaikuttaa S4? Kestääkö mahdollisia iskuja esim. jos tippuu lattialle/asfaltille käden korkeudelta?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia

Uutisarkisto