*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Mitä Xbox One tarkoittaa käytettyjen pelien kaupalle? – Microsoft palaa asiaan myöhemmin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 22.5.2013 10:53 Kommentteja (15)

Mitä Xbox One tarkoittaa käytettyjen pelien kaupalle? – Microsoft palaa asiaan myöhemmin Eilen esitelty Xbox One -pelikonsoli ei vaadi jatkuvasti päällä olevaa internetyhteyttä yksinpeleissä, vaikka kevään mittaan muuta on väitettykin. Microsoftin mukaan konsoli kuitenkin vaatii internetyhteyden (muttei jatkuvaa sellaista).
Wiredin mukaan Microsoft on antanut kehittäjille mahdollisuuden hyödyntää Azure-pilviteknologiaa tiettyihin laskentatehtäviin, mikä vaatii internetyhteyden. Kyse on siis kehittäjille tarjotusta mahdollisuudesta, ei pakkopullasta. Tieto huojentaa varmasti monia, vaikka viitteitä tämäntyyppisestä järjestelystä ilmestyi verkkoon jo ennen julkistusta. Microsoft toivoo kehittäjien hyödyntävän Azuren mahdollisuuksia peleissä.

Xbox Onen ominaisuuksiin kuuluu myös se, että pelit asennetaan konsolin kovalevylle, joten pelaaminen onnistuu ilman levyä. Tieto asennuksesta liitetään käyttäjän Xbox Live -tiliin. Jos samaista peliä yritetään asentaa toiseen tiliin, Microsoft perii siitä maksun. Yhtiö ei kommentoinut Wiredille mitä tämä tarkoittaa käytännössä käytettyjen pelien myynnille ja ostolle. Yhtiön FAQ:n mukaan asiaan palataan myöhemmin, mutta kaupanteon pitäisi olla jatkossakin mahdollista.

Xbox One ei ole yhteensopiva Xbox 360 -konsolille suunniteltujen pelien kanssa.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

122.5.2013 13:22

Toivottavasti tämä on ainakin osaraktaisu kehittäjien ongelmiin käytettyjen pelien kanssa. Tällä hetkellä yritykset kuten GameStop tekevät huikeita voittoja käytettyjen pelejen myynnistä, joista pelin tekijät eivät saa penniäkään.

Tietysti käytettyjen pelien myynti on kuluttajan kannalta hyvä juttu. Tosin niin on piratismikin...
Luultavasti kyse on ehkä 15€ maksusta. Tarkoittaa vain sitä, että jälleenmyyjät joutuvat pienentämään katteitaan käytettyjen pelien kanssa, joten (ainakin toivottavasti) merkitys kuluttajalle on mitätön.

222.5.2013 13:23

Jossain liikku huhua, että kyseinen maksu voisi olla niinkin suuri kuikn 60$. Nooh, eipä siinä kohtaa tarvitse edes harkita kyseistä laitetta (360:nkin kanssa oli jo liiaksi ongelmia...)

322.5.2013 13:30

Kyllä me frendien kesken ihan lainaillaankin pelejä. Tämäkään ei sitten enään onnistu xboxin leirissä..

422.5.2013 13:46
microsontaa
Vahvistamaton

Xbox onen pitää ainakin microsoftin väitteiden mukaan olla PÄIVITTÄIN online.

Jääpä tuo pökäle ostamatta hölmöä kusta omiin muroihin noin järkyttävän pahasti kuin microsoft on asiassa tekemässä.

Jahka asiaan tulee varmistukset tarkoittaa se lienee sitä että hankintalistalle menee PS4 xboxin sijaan. Ellei sony tuo rajoituksia käytettyjen pelien tapaukseen, jos tuo, jääpä sekin ostamatta ja saavat pitää tunkkinsa.

522.5.2013 15:06

Ajattelin kanssa tätä ostaa, mutta nettipakko (käytännössä), vanhojen pelien toimimattomuus ja jos vielä lainaus/käytetyt ei toimi, niin saa jäädä hyllyyn pölyttyyn. Kaupan ei omaan :p.

ps toivottavasti ps4:ssa toimisi edes vanhat ps3-pelit ja ei nettipakkoa....muuten jää sekin hyllyyn...eli ostamatta.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

622.5.2013 15:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Ajattelin kanssa tätä ostaa, mutta nettipakko (käytännössä), vanhojen pelien toimimattomuus ja jos vielä lainaus/käytetyt ei toimi, niin saa jäädä hyllyyn pölyttyyn. Kaupan ei omaan :p.

ps toivottavasti ps4:ssa toimisi edes vanhat ps3-pelit ja ei nettipakkoa....muuten jää sekin hyllyyn...eli ostamatta.
Ps4 ei toimi vanhat pelit. En vain muista enää lähdettä, mutta jostain IGN:än sivuilla se luki jossain haastattelussa.(ps4 tekijä)

Asus M5A97 EVO R2.0 | AMD FX-8320 4,4Ghz | GTX 970 WINDFORCE 3X OC Edition 1420mhz/7400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Windows 10 64-bit |Kingston V300 120Gb SSD |Kingston V400 240Gb SSD | Western Digital Blue 500Gb 7200rpm |ASUS 25" PB258Q 2560x1440 IPS | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 100 |

722.5.2013 15:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

ps toivottavasti ps4:ssa toimisi edes vanhat ps3-pelit ja ei nettipakkoa....muuten jää sekin hyllyyn...eli ostamatta.
Ei toimi. Arkkitehtuuri on vielä erilaisempi kuin Xbox 360 ja Xbox Onen välillä.


822.5.2013 16:16

Itseä ei haittaa nämä jutut, mutta onko vehkeelle mahdollisesti tulossa NES ja SNES enulaattoreita?

Jos ei, niin sitten voisi tyytyä OUYAn seuraavaan malliin.

922.5.2013 16:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Toivottavasti tämä on ainakin osaraktaisu kehittäjien ongelmiin käytettyjen pelien kanssa. Tällä hetkellä yritykset kuten GameStop tekevät huikeita voittoja käytettyjen pelejen myynnistä, joista pelin tekijät eivät saa penniäkään.

Tietysti käytettyjen pelien myynti on kuluttajan kannalta hyvä juttu. Tosin niin on piratismikin...
Luultavasti kyse on ehkä 15€ maksusta. Tarkoittaa vain sitä, että jälleenmyyjät joutuvat pienentämään katteitaan käytettyjen pelien kanssa, joten (ainakin toivottavasti) merkitys kuluttajalle on mitätön.
Mitä sitten jos pelintekijät eivät saa penniäkään käytetysitä peleistä? Ostinhan mikäkin käytetyn auton eikä autonvalmistaja saanut penniäkään siitä. Käytettynä yleensä ei kukaan valmistaja saa rahoja miksi se pitäisi olaa pelinkehittäjien kanssa erilaista?

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

1022.5.2013 20:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

ps toivottavasti ps4:ssa toimisi edes vanhat ps3-pelit ja ei nettipakkoa....muuten jää sekin hyllyyn...eli ostamatta.
Ei toimi. Arkkitehtuuri on vielä erilaisempi kuin Xbox 360 ja Xbox Onen välillä.


Eikös uusi pleikkari tule käyttämään ihan PC-rautaa, tosin räätälöitynä. Vanha pleikkarihan käytti Cell-prosessoria, joka perustui täysin erilaiseen arkkitehtuuriin. Luultavasti noita prosessoreja täytyy myös käskeä täysin eri tavalla, eli vanhat pelit eivät luultavasti toimi. Ehkä minipelit emuloimalla.

1122.5.2013 20:57

Toimivathan pelit vielä 10 vuoden päästä? Eli ettei MS:n serverin joskus poistuttua käytöstä pelit eivät käynnisty lainkaan.

T. nykyinen Gamecube-pelaaja.

1222.5.2013 21:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Maluska:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

ps toivottavasti ps4:ssa toimisi edes vanhat ps3-pelit ja ei nettipakkoa....muuten jää sekin hyllyyn...eli ostamatta.
Ei toimi. Arkkitehtuuri on vielä erilaisempi kuin Xbox 360 ja Xbox Onen välillä.


Eikös uusi pleikkari tule käyttämään ihan PC-rautaa, tosin räätälöitynä. Vanha pleikkarihan käytti Cell-prosessoria, joka perustui täysin erilaiseen arkkitehtuuriin. Luultavasti noita prosessoreja täytyy myös käskeä täysin eri tavalla, eli vanhat pelit eivät luultavasti toimi. Ehkä minipelit emuloimalla.
PS3-pelit tuodaan PS4:lle pilven kautta.

1323.5.2013 0:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
PS3-pelit tuodaan PS4:lle pilven kautta.
Taitaa olla lähin palvelinkeskus Britanniassa, joten ei järin mukavaa tarjontaa pilven kautta ainakaan Suomessa tule olemaan. Järjestelmä ei ole muutenkaan saanut kehuja edes nopeammilla yhteyksillä, sillä viive pilaa monet pelit. Tosin, voihan sillä vaikka FF-pelejä pelata.

1423.5.2013 10:03
multiuser
Vahvistamaton

Äärimmäisen röyhkeää, jos pelin käyttö olisi sidottu käyttäjätiliin. Meidänkin perheessä useampi pelaaja, eikä tulisi ikimaailmassa mieleenkään alistua ostamaan yhtäkään peliä, jota ei voitaisi rajoituksetta vuorollamme pelata, joku meistäkin kuitenkin haluaa johonkin nettipeliin omat tilastotkin.
Lisäksi itse pelailen nettipelejä (PS3)useammillakin tunnuksilla, senkin estäminen olisi kohtuutonta.
Lieneekö pelien pelaaminen aina uusilla kertakäyttötunnuksilla ja niiden myyminen omistamani pelin mukana toimivin vaihtoehto niille, jotka moisen lootan menevät ostamaan (eihän suurin osa pelaajista kuitenkaan piittaa niistä tunnuksista hevonpaskan vertaa...).

1529.5.2013 14:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Toivottavasti tämä on ainakin osaraktaisu kehittäjien ongelmiin käytettyjen pelien kanssa. Tällä hetkellä yritykset kuten GameStop tekevät huikeita voittoja käytettyjen pelejen myynnistä, joista pelin tekijät eivät saa penniäkään.

Tietysti käytettyjen pelien myynti on kuluttajan kannalta hyvä juttu. Tosin niin on piratismikin...
Luultavasti kyse on ehkä 15€ maksusta. Tarkoittaa vain sitä, että jälleenmyyjät joutuvat pienentämään katteitaan käytettyjen pelien kanssa, joten (ainakin toivottavasti) merkitys kuluttajalle on mitätön.
Mitä sitten jos pelintekijät eivät saa penniäkään käytetysitä peleistä? Ostinhan mikäkin käytetyn auton eikä autonvalmistaja saanut penniäkään siitä. Käytettynä yleensä ei kukaan valmistaja saa rahoja miksi se pitäisi olaa pelinkehittäjien kanssa erilaista?

Juurikin näin.

Vielä viimeksi kun katsoin, niin ei pelialalla mene mitenkään huonosti, ainakaan näillä hinnoilla. Esim. gta 4 tuotti vain n. miljardin tulosta, pelkällä pelimyynnillä + kaikki ns. tuotesijoittelut ja aidot mainokset, joita peli on pullollaan. Puhumattakaan guitar herosta, joka päätyi lopulta lähelle 1,5 Mrd:tä.

Pelien hinnat ovat niin korkealla, että pelitalot kyllä pärjäävät, tuli mitä tuli. Asia olisi toinen, jos pelit hinnoiteltaisiin toisin, tällöin koko käytettyjen markknaan tuskin edes olisi. Tämä näkyy nykyiselläänkin monissa peleissä. Onko borderlands 2:sen tai legend of grimlocking myynti käytettynä kovaa, kun ne saa parhaimmillaan postiennakon hinnalla steamista?

Eniten käytettyjen kauppaaminen haittaa EA:n tuohua, kun vuoden välein myytämät samat pelit pienillä lisämausteilla (kuten NFS), jäävät monelta ostamatta. Käytännössä saman, mutta vuoden vanhan pelin, saa käytettynä huomattavasti halvemmalla.

http://www.youtube.com/watch?v=e-LE0ycgkBQ

Sitten on vielä se paskin homma. Nimittäin se, että jos ostat kovalla rahalla 60 euron hintaan "skyrimin" kun se tulee, niin mitä sinä saat? Normaaliversion pelistä, ilman ladattavia lisäreitä, joka on julkaistu puolivalmiina ja joka vaatii puolen vuoden odotuksen patchiin joka päästää sinut main questissa esbenin oven läpi. Sinulle tarjotaan möyhemmin tilaisuus ostaa DLC:t 10 e kappale. Sitten vuosi ostamisesta olisi GOTY edition, kaikilla lisäreillä ja patcheillä 40 euroa?

Viimeistään tuossa vaiheessa tulee se fiilis, että on tuupattu hanuriin!!! Ja vaikka steam on muuten niin kiva ja kätevä, niin oikein vituttaa, mitä se on tehnyt peliteollisuudelle. Pelit julkaistaan puolivalmiina ja puolella sisällöllä, siksi että päivityksiä saa helposti jaettua, sekä DLC:llä saa rahastettua lisää.