*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Uudet määräykset saattavat tulla lentomatkustuksen esteeksi

Kirjoittaja Valtteri Ahonen (Google+) @ 26.3.2013 10:31 Kommentteja (12)

Uudet määräykset saattavat tulla lentomatkustuksen esteeksi Uuden ilmailumääräyksen mukaan matkustajien mukanaan kuljettamia akkuja valvotaan entistä tiukemmin. Rajoitukset saattavat tulla vastaan tehokannettavien tai esimerkiksi pienillä sähkömoottoreilla toimivien vempainten kuten lennokkien kanssa.
Mikäli litiumakun energiatiheys ylittää 100 Wh:a tai litiumin kokonaismäärä kaksi grammaa, on sen kuljettaminen lentokoneella kiellettyä. Akun energiatiheyttä on mahdollista hivuttaa jopa 160 wattituntiin, mikäli kuljetuksen suorittaja antaa siihen suostumuksensa. Esimerkiksi kunnon läppärin tehoakku saattaa jo yltää 100 Wh:n raja-arvoon. Kannettavat elektroniikkatarvikkeet suositellaan kuljetettavaksi käsimatkatavarassa.

Vara-akkuja saa kuljettaa mukana myös rajoitetusti. Jokainen vara-akku on erikseen suojattava oikosuluilta sijoittamalla akut alkuperäisiin myyntipakkauksiin, suojaamalla avonaiset navat esim. teippaamalla tai laittamalla kukin akku erilliseen muovipussiin tai muuhun suojakoteloon.

Trafin organisaatiolupien ja liikenteenharjoittajien ryhmäpäällikkö Jorma Kivinen kertoo uusimmassa Ilmailu-lehdessä, että raja-arvo on haluttu tietoisesti pistää pieneksi, koska litiumakuissa on kuumenemis-, palamis- ja jopa räjähdysvaara.

Uudet määräykset litiumakuista ovat tulleet voimaan 1.1.2013.

PÄIVITYS 26.3.2013 klo 11.18: Alkuperäisessä jutussa puhuttiin 100 wattitunnin rajoituksen koskevan yhteensä kuljetettavia akkuja, vaikka rajoitus on akkukohtainen.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

126.3.2013 11:16

Siis ihmiset kantavat jokapäivä mukananaan noin vaarallista tavaraa autoissa, junissa, taskuissa, laukuissa jne. Ne voi räjähtää tai kuumeta jne.. Siis ylireakoiko lentomääräykset asiaa vai onko tuo muka noin vaarallista?

226.3.2013 11:31

Joo, kohta lentokoneeseen saa mennä pelkästään matkustajat lentokentältä hankituissa "sairaalavaatteissa" täyden ruumiintarkastuksen jälkeen. Tavarat lähetetään junalla/laivalla perässä.

326.3.2013 11:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Siis ihmiset kantavat jokapäivä mukananaan noin vaarallista tavaraa autoissa, junissa, taskuissa, laukuissa jne. Ne voi räjähtää tai kuumeta jne.. Siis ylireakoiko lentomääräykset asiaa vai onko tuo muka noin vaarallista?
Ylireagoi. Nesteiden kanssa mennyt tuo pelleily jo sen verran typeräksi ettei kyllä tämäkään yllätä. Matkustajien li-ion akut eivät ole varmaan koskaan aiheuttaneet lentoliikenteessä yhtään mitään.

426.3.2013 12:13

Aika huvittavaa kun tota miettii. Kaikki odottavat kiivaasti parempia akkuja puhelimiin sun muihin. Mutta et voi enää lentää sellaisen puhelimen kanssa missä on kunnollinen akku. Eli kun parinvuoden päästä ihmiest kävelevät iphone6/SG5 takuisssaan lentoterminaaliin niin heille vain ilmoitetaan että ette voi ottaa puhelimia mukaan.


Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

526.3.2013 12:26

Turhaa hälinää keskustelijoilta, kertokaa missä teidän laitteessa on yhtään lähelle 100wh akkua? Moniin laitteisiin myydään juuri tasan 100wh akkuja.

Kysessä EU:n antama määräys, tiedossa ollut jo jonkin aikaa. Huomiokaa myös lisäys: rajoitus koskee per akkua. Joidenkin mielestä on pelleilyä muttei nämä rajoitukset ole koskaan rajoittanut omaa matkustamistani.

Suosittelisin tutustumaan vaarallisten aineiden kuljetuksista annettuihin määräyksiin ja tutkimuksiin. Valoittaa kummasti asiaa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.3.2013 @ 12:28

PÖYTÄKONE; Gigabyte GA-Z77X-D3H | INTEL 2550K @ 4,5 Phanteks ph-tc14cs | XFX R9 280X Black Double Dissipation Edition | Grandia GD08 | HyperX 2x4GB | Corsair TX550M 550W | Corsair 60GB SSD
HTPC/SERVER; Asus F1A75-M | A8 3850 Llano with Kozuti | HyperX 4GB | Grandia GB05B | 2 X Western Digital 1,5TB | Corsair TX550M 550W
REITITIN: Asus RT-N66U

626.3.2013 12:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gathago:
Turhaa hälinää keskustelijoilta, kertokaa missä teidän laitteessa on yhtään lähelle 100wh akkua? Moniin laitteisiin myydään juuri tasan 100wh akkuja.

Kysessä EU:n antama määräys, tiedossa ollut jo jonkin aikaa. Huomiokaa myös lisäys: rajoitus koskee per akkua. Joidenkin mielestä on pelleilyä muttei nämä rajoitukset ole koskaan rajoittanut omaa matkustamistani.

Suosittelisin tutustumaan vaarallisten aineiden kuljetuksista annettuihin määräyksiin ja tutkimuksiin. Valoittaa kummasti asiaa.
Juu eihän laitteita nyt vielä olekkaan mutta tekniikka kehittyy. Kun akkuja tulee markkinoille niin kuinka kauan luulet että tämän lain muuttaminen kestää? Ei tarvitse olla kuin yksi suosittu puhelin missä on oikeanlainen akku ja soppa on valmis.

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

726.3.2013 13:34

100Wh on onneksi aika iso luku. Puhelimessa tuskin moneen kymmeneen vuoteen tulee olemaan tuon kokoluokan akkua. Esim. 9-kennoinen kannettavan tehoakku 11.1V 7800mAh on vain 86,58Wh. Tiedä sitten miten tuon litiumin määrän voi laskea tai yleensä tarkistaa.

EDIT: Esimerkiksi tavallisen puhelimen akun jännite on jotain 4.35V. Paljonko pitäisi olla mAh jotta tulisi 100Wh raja vastaan?

100Wh / 4.35V = 22.988Ah eli 22988mAh

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.3.2013 @ 13:38

826.3.2013 14:38

Tämä on kanssa kyllä sellaista hätävarjelun liioittelua että huh. On tosi, että litiumakku voi räjähtää ja syttyä jopa palamaan, mutta ei se nyt tuosta vaan itsestään tapahdu.

Litiumakku voi posahtaa:
1) Jos sitä ladataan ylijännitteellä
2) Jos se puretaan reilusti liian tyhjäksi (arviolta alle kahden voltin), kenno voi mennä sisäisesti oikosulkuun. Tämän jälkeen jos sitä alkaa ladata, voi leimahdus käydä.
3) Jos kennon puhkaisee tai sitä muuten murjoo väkivaltaisesti.

926.3.2013 15:20

Jo pitkään nämä akut on luokiteltu VAK-aineksi Luokka 9:
Muut vaaralliset aineet


Rajoituksia on ollut myös pidempään, nyt niitä tarkennetaan. Uskomatonta tai ei, niin onnettumuuksia on sattunut iskujen tai oikosulkujen takia. Uudella määräyksellä pyritään vähentämään onnettumuusriskiä.

Kyllähän se suuntaus valitettavasti on se että tulevaisuudessa annetaan entistä enemmän määräyksiä mitä ja miten saa tehdä joka asian suhteen.

Nykyisestä menosta, tulevaisuusfiktiona tulee joskus mieleen kirja "Vuonna 1984" ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.3.2013 @ 15:26

PÖYTÄKONE; Gigabyte GA-Z77X-D3H | INTEL 2550K @ 4,5 Phanteks ph-tc14cs | XFX R9 280X Black Double Dissipation Edition | Grandia GD08 | HyperX 2x4GB | Corsair TX550M 550W | Corsair 60GB SSD
HTPC/SERVER; Asus F1A75-M | A8 3850 Llano with Kozuti | HyperX 4GB | Grandia GB05B | 2 X Western Digital 1,5TB | Corsair TX550M 550W
REITITIN: Asus RT-N66U

1027.3.2013 11:28
foo3
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Gathago:
Turhaa hälinää keskustelijoilta, kertokaa missä teidän laitteessa on yhtään lähelle 100wh akkua? Moniin laitteisiin myydään juuri tasan 100wh akkuja.

Kysessä EU:n antama määräys, tiedossa ollut jo jonkin aikaa. Huomiokaa myös lisäys: rajoitus koskee per akkua. Joidenkin mielestä on pelleilyä muttei nämä rajoitukset ole koskaan rajoittanut omaa matkustamistani.

Suosittelisin tutustumaan vaarallisten aineiden kuljetuksista annettuihin määräyksiin ja tutkimuksiin. Valoittaa kummasti asiaa.
MBP 15" Retina: 95 Wh

1127.3.2013 16:13

Muuten olisin samaa mieltä viestien yleisen mielipiteen kanssa, vaan enpä haluaisi, että omalle kohdalle sattuu se yksi lento miljoonasta, jolla joku hullu päättää räjäyttää läppärinsä akun. Vaikka se sitten tarkoittaisikin, että pitää jättää peliläppäri kotiin, kun lähtee lomailemaan - tai ainakin irrottaa siitä akku matkan ajaksi.

Kun lennetään metallidildolla kymmenen kilometrin korkeudessa tuhat kilometriä tunnissa sadan muun ihmisen kanssa, ei minusta ole sellaista asiaa kuin hätävarjelun liioittelu. Uskokaa pois: ei näitä säännöksiä tehdä vain teidän kiusaksenne. Tällaisista asioista ei haluta ennakkotapauksia.

1227.3.2013 17:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Raattis:
Muuten olisin samaa mieltä viestien yleisen mielipiteen kanssa, vaan enpä haluaisi, että omalle kohdalle sattuu se yksi lento miljoonasta, jolla joku hullu päättää räjäyttää läppärinsä akun. Vaikka se sitten tarkoittaisikin, että pitää jättää peliläppäri kotiin, kun lähtee lomailemaan - tai ainakin irrottaa siitä akku matkan ajaksi.

Kun lennetään metallidildolla kymmenen kilometrin korkeudessa tuhat kilometriä tunnissa sadan muun ihmisen kanssa, ei minusta ole sellaista asiaa kuin hätävarjelun liioittelu. Uskokaa pois: ei näitä säännöksiä tehdä vain teidän kiusaksenne. Tällaisista asioista ei haluta ennakkotapauksia.

Jos oikeasti halutaan taata, ettei kukaan ala harrastaa terrorismia litiumakuilla, niin sitten on parempi ettei lennon aikana saa pitää hallussa lainkaan akulla varustettuja laitteita. Jokainen laittaa kännykkänsä tai läppärinsä palosuojapussiin ja pussit laitetaan jykevään metallista tehtyyn lootaan ja ruumaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto