*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.3.2013 18:33 Kommentteja (9)

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla Avoimen Android-pohjaisen Oyua-konsolin toimitusten on tarkoitus alkaa vielä tämän viikon aikana, mutta tulevan pelivalikoiman laajuudesta ja laadusta ei ole vielä täyttä varmuutta. Valikoimaa kasvattavat kuitenkin emulaattorit, joiden avulla laite pyörittää koko joukkoa vanhojen konsoleiden klassikkopelejä.
Ouyan sovelluskauppaan on hyväksytty emulaattorit niin NES, SNES kuin Nintendo64-peleillekkin. Kuten asiasta uutisoiva Techcrunch huomauttaa, emulaattorit itsessään eivät ole mikään uutinen, niitä on ollut tarjolla monille alustoille jo iät ja ajat, mutta niiden hyväksyminen virallisen sovelluskaupan valikoimaan on merkittävä kannanotto laitteen kehittäjiltä.

Esimerkiksi Google ei hyväksy konsoliemulaattoreita Play-kauppansa valikoimiin, vaan tarjolla olevat emulaattorit pitää ladata laitteisiin muuta kautta. Syynä on se, että vaikka emulaattorit itsessään eivät ole laittomia, niiden pelaamiseen vaadittaisiin kuitenkin itse ostettu alkuperäinen peli, joka on jollain keinolla muutettu ROM-tiedostoksi. Käytännössä kuitenkin valtaosa emulaattoreiden käyttäjistä lataa pelinsä netistä, jossa niitä on tarjolla suurin joukoin ja vieläpä helposti.

Käytännön tasolla emulaattoreiden kiellolla tuskin olisi suurempaa merkitystä, sillä avoimelle alustalle emulaattorit voitaisiin asentaa joka tapauksessa helposti. Hyväksymällä emulaattorit sovelluskauppaan, Ouya kuitenin altistaa yhtiön emulaattoreilla pelattavien alkuperäisten pelien oikeuksien omistajien haasteille.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

125.3.2013 18:38

Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.

225.3.2013 18:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 18:51

i'm still johnny from the block.

325.3.2013 19:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ranemang:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Itse kirjoitan tämän viestin sellaiselta laitteelta, joka pyörittää monia eri emulaattoreita. Tämänkin saa kytkettyä televisioon kiinni. ;) Ei tarvitse ostaa mitään halpaa kiinalaista laitetta. =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 19:22

425.3.2013 19:26

Jos olisin tiennyt kickstarterista tuolloin olisin varmaankin tuohon rahani laittanut juurikin siitä syystä että minulla on SNES mutta en löydä pelejäni mistään laatikosta, eli piraatti kunnes pelit löytyy ;)

Hauskinta tuossa konsolissa on se että se maksaa yhtä paljon kuin sen ohjain eli 50$ ;)

525.3.2013 22:54

Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.

626.3.2013 0:48

Play kaupassa on kyllä vaikka kuinka paljon emulaattoreita.

726.3.2013 8:57

Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?


"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do, it blows away your whole leg."

- Bjarne Stroustrup

826.3.2013 17:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

929.3.2013 3:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti d_2ned:
Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?

Omieni tietojeni mukaan Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset alkavat tällä viikolla ja kesäkuussa se tulee kauppoihin myyntiin kaikkien saatavaksi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti remix:
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

Netflix on jo Play-kaupassa ja oon ladannut sen sekä elokuvat pyörii hyvin Android -puhelimessani, joten uskon ainakin Netflixin olevan saatavissa myös OUYA:aan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin Google Talk poistuu kokonaan, uudistuksia Androidin viestisovelluksiin (25.3.2017 18:56)
Google Talk tuli monille tunnetuksi mm. Gmailin lisäominaisuutena, josta käytettiin usein mm. nimeä Gchat. Jo yli kymmenen vuotta vanhan sovelluksen käyttäjiä on yritetty siirtää uuteen Hangouts-alustaan ....
Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla Ensimmäinen koeajo Teslan Model 3:n julkaisuehdokkaalla (25.3.2017 17:17)
Teslan perustaja ja toimitusjohtaja Elon Musk on julkaissut Twitterissä videon, jossa esitellään ensimmäistä koeajoa tulevan Model 3 -mallin myöhäisellä testiversiolla, niin kutsutulla julkaisuehdokkaalla ....
Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja Tässä ovat yli 100 uudistunutta emojia: vampyyri, parsakaali ja saunoja (25.3.2017 16:56)
Unicode Consortium on julkaissut tulevat uudet ja uudistuneet emojit. Omia tunnereaktioita voi lähettää pian entistä paremmin älylaitteilla, kun uudet kuvat saapuvat Emoji 5.0 -paketissa. ....
Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti Kevään hittielokuva uhattiin vuotaa nettiin – Kiristäjälle kävi köpelösti (24.3.2017 18:51)
Apple ei ole ainoa bitcoin-kiristyksen kohteeksi joutunut suuryritys, sillä myös 20th Century Foxilta ja Dreamworksilta on yritetty lypsää rahaa virtuaalivaluutan muodossa. Elokuvajättien ....
1 kommentti
Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille Operaattori saa jatkossa myydä käyttäjien selailuhistorian mainostajille (24.3.2017 13:06)
Republikaanienemmistöinen senaatti on ehdottanut muutosta lainsäädäntöön, joka sallisi operaattorien myydä käyttäjistään keräämää selailuhistoriaa ja muuta dataa suoraan mainostajille.