*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.3.2013 18:33 Kommentteja (9)

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla Avoimen Android-pohjaisen Oyua-konsolin toimitusten on tarkoitus alkaa vielä tämän viikon aikana, mutta tulevan pelivalikoiman laajuudesta ja laadusta ei ole vielä täyttä varmuutta. Valikoimaa kasvattavat kuitenkin emulaattorit, joiden avulla laite pyörittää koko joukkoa vanhojen konsoleiden klassikkopelejä.
Ouyan sovelluskauppaan on hyväksytty emulaattorit niin NES, SNES kuin Nintendo64-peleillekkin. Kuten asiasta uutisoiva Techcrunch huomauttaa, emulaattorit itsessään eivät ole mikään uutinen, niitä on ollut tarjolla monille alustoille jo iät ja ajat, mutta niiden hyväksyminen virallisen sovelluskaupan valikoimaan on merkittävä kannanotto laitteen kehittäjiltä.

Esimerkiksi Google ei hyväksy konsoliemulaattoreita Play-kauppansa valikoimiin, vaan tarjolla olevat emulaattorit pitää ladata laitteisiin muuta kautta. Syynä on se, että vaikka emulaattorit itsessään eivät ole laittomia, niiden pelaamiseen vaadittaisiin kuitenkin itse ostettu alkuperäinen peli, joka on jollain keinolla muutettu ROM-tiedostoksi. Käytännössä kuitenkin valtaosa emulaattoreiden käyttäjistä lataa pelinsä netistä, jossa niitä on tarjolla suurin joukoin ja vieläpä helposti.

Käytännön tasolla emulaattoreiden kiellolla tuskin olisi suurempaa merkitystä, sillä avoimelle alustalle emulaattorit voitaisiin asentaa joka tapauksessa helposti. Hyväksymällä emulaattorit sovelluskauppaan, Ouya kuitenin altistaa yhtiön emulaattoreilla pelattavien alkuperäisten pelien oikeuksien omistajien haasteille.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

125.3.2013 18:38

Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.

225.3.2013 18:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 18:51

i'm still johnny from the block.

325.3.2013 19:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ranemang:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Itse kirjoitan tämän viestin sellaiselta laitteelta, joka pyörittää monia eri emulaattoreita. Tämänkin saa kytkettyä televisioon kiinni. ;) Ei tarvitse ostaa mitään halpaa kiinalaista laitetta. =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 19:22

425.3.2013 19:26

Jos olisin tiennyt kickstarterista tuolloin olisin varmaankin tuohon rahani laittanut juurikin siitä syystä että minulla on SNES mutta en löydä pelejäni mistään laatikosta, eli piraatti kunnes pelit löytyy ;)

Hauskinta tuossa konsolissa on se että se maksaa yhtä paljon kuin sen ohjain eli 50$ ;)

525.3.2013 22:54

Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.

626.3.2013 0:48

Play kaupassa on kyllä vaikka kuinka paljon emulaattoreita.

726.3.2013 8:57

Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?


"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do, it blows away your whole leg."

- Bjarne Stroustrup

826.3.2013 17:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

929.3.2013 3:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti d_2ned:
Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?

Omieni tietojeni mukaan Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset alkavat tällä viikolla ja kesäkuussa se tulee kauppoihin myyntiin kaikkien saatavaksi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti remix:
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

Netflix on jo Play-kaupassa ja oon ladannut sen sekä elokuvat pyörii hyvin Android -puhelimessani, joten uskon ainakin Netflixin olevan saatavissa myös OUYA:aan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Pian se on täällä – Samsung valmistautuu Galaxy S8:n julkaisuun Pian se on täällä – Samsung valmistautuu Galaxy S8:n julkaisuun (27.2.2017 12:18)
Heti Galaxy Tab S3:n ja Galaxy Bookin esittelyn jälkeen Samsung lähetti medioille kutsun 29. maaliskuuta järjestettävään lehdistötilaisuuteen. Korealaisjätin tarkoituksena on esitellä uudet ....
Tällaisia videoita Sonyn huippunopealla Motion Eye -kameralla voi kuvata Tällaisia videoita Sonyn huippunopealla Motion Eye -kameralla voi kuvata (27.2.2017 11:49)
Sonyn juuri esittelemä Xperia XZ Premium on ehkä markkinoiden edistyksellisin älypuhelin – ainakin paperilla sen tekniikka hakee vertaistaan. 4K-tasoisen HDR-näytön lisäksi puhelimesta löytyy ....
Sonyn uusi Xperia vie älypuhelimella kuvaamisen täysin uudelle tasolle Sonyn uusi Xperia vie älypuhelimella kuvaamisen täysin uudelle tasolle (27.2.2017 11:21)
Sony esitteli MWC-messujen avajaispäivänä kolme uutta Xperia-puhelinta. Kolmikon teknisesti kaikkein edistyksellisin mallin on Xperia XZ Premium, josta löytyy maailman ensimmäinen 4K-tarkkuuksinen ....
Onko Nokia 3310 ylihintainen? Toista samanlaista Nokia-puhelinta myydään edullisemmin Onko Nokia 3310 ylihintainen? Toista samanlaista Nokia-puhelinta myydään edullisemmin (27.2.2017 10:18)
Uusi Nokia 3310 on aiheuttanut paljon pöhinää niin vanhojen kuin uusien Nokia-fanien keskuudessa. Puhelin ei kuitenkaan vastannut kaikkein kovimpien nostalgikkojen odotuksia – Nokia 3310:tä ....
Nokian matopeli julkaistiin uudelleen – Näin pelaat sitä Nokian matopeli julkaistiin uudelleen – Näin pelaat sitä (27.2.2017 09:27)
Uuden Nokia 3310:n lisäksi HMD Globalilla oli jaettavana muutakin retroilu-uutisia: legendaarinen matopeliin tekee nimittäin paluun. Ennen matopeliä pystyi pelaamaan vain Nokian matkapuhelimilla, ....