*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.3.2013 18:33 Kommentteja (9)

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla Avoimen Android-pohjaisen Oyua-konsolin toimitusten on tarkoitus alkaa vielä tämän viikon aikana, mutta tulevan pelivalikoiman laajuudesta ja laadusta ei ole vielä täyttä varmuutta. Valikoimaa kasvattavat kuitenkin emulaattorit, joiden avulla laite pyörittää koko joukkoa vanhojen konsoleiden klassikkopelejä.
Ouyan sovelluskauppaan on hyväksytty emulaattorit niin NES, SNES kuin Nintendo64-peleillekkin. Kuten asiasta uutisoiva Techcrunch huomauttaa, emulaattorit itsessään eivät ole mikään uutinen, niitä on ollut tarjolla monille alustoille jo iät ja ajat, mutta niiden hyväksyminen virallisen sovelluskaupan valikoimaan on merkittävä kannanotto laitteen kehittäjiltä.

Esimerkiksi Google ei hyväksy konsoliemulaattoreita Play-kauppansa valikoimiin, vaan tarjolla olevat emulaattorit pitää ladata laitteisiin muuta kautta. Syynä on se, että vaikka emulaattorit itsessään eivät ole laittomia, niiden pelaamiseen vaadittaisiin kuitenkin itse ostettu alkuperäinen peli, joka on jollain keinolla muutettu ROM-tiedostoksi. Käytännössä kuitenkin valtaosa emulaattoreiden käyttäjistä lataa pelinsä netistä, jossa niitä on tarjolla suurin joukoin ja vieläpä helposti.

Käytännön tasolla emulaattoreiden kiellolla tuskin olisi suurempaa merkitystä, sillä avoimelle alustalle emulaattorit voitaisiin asentaa joka tapauksessa helposti. Hyväksymällä emulaattorit sovelluskauppaan, Ouya kuitenin altistaa yhtiön emulaattoreilla pelattavien alkuperäisten pelien oikeuksien omistajien haasteille.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

125.3.2013 18:38

Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.

225.3.2013 18:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 18:51

i'm still johnny from the block.

325.3.2013 19:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ranemang:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Itse kirjoitan tämän viestin sellaiselta laitteelta, joka pyörittää monia eri emulaattoreita. Tämänkin saa kytkettyä televisioon kiinni. ;) Ei tarvitse ostaa mitään halpaa kiinalaista laitetta. =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 19:22

425.3.2013 19:26

Jos olisin tiennyt kickstarterista tuolloin olisin varmaankin tuohon rahani laittanut juurikin siitä syystä että minulla on SNES mutta en löydä pelejäni mistään laatikosta, eli piraatti kunnes pelit löytyy ;)

Hauskinta tuossa konsolissa on se että se maksaa yhtä paljon kuin sen ohjain eli 50$ ;)

525.3.2013 22:54

Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.

626.3.2013 0:48

Play kaupassa on kyllä vaikka kuinka paljon emulaattoreita.

726.3.2013 8:57

Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?


"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do, it blows away your whole leg."

- Bjarne Stroustrup

826.3.2013 17:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

929.3.2013 3:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti d_2ned:
Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?

Omieni tietojeni mukaan Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset alkavat tällä viikolla ja kesäkuussa se tulee kauppoihin myyntiin kaikkien saatavaksi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti remix:
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

Netflix on jo Play-kaupassa ja oon ladannut sen sekä elokuvat pyörii hyvin Android -puhelimessani, joten uskon ainakin Netflixin olevan saatavissa myös OUYA:aan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)