*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.3.2013 18:33 Kommentteja (9)

Avoin Ouya-konsoli paikkaa pelien puutetta emulaattoreilla Avoimen Android-pohjaisen Oyua-konsolin toimitusten on tarkoitus alkaa vielä tämän viikon aikana, mutta tulevan pelivalikoiman laajuudesta ja laadusta ei ole vielä täyttä varmuutta. Valikoimaa kasvattavat kuitenkin emulaattorit, joiden avulla laite pyörittää koko joukkoa vanhojen konsoleiden klassikkopelejä.
Ouyan sovelluskauppaan on hyväksytty emulaattorit niin NES, SNES kuin Nintendo64-peleillekkin. Kuten asiasta uutisoiva Techcrunch huomauttaa, emulaattorit itsessään eivät ole mikään uutinen, niitä on ollut tarjolla monille alustoille jo iät ja ajat, mutta niiden hyväksyminen virallisen sovelluskaupan valikoimaan on merkittävä kannanotto laitteen kehittäjiltä.

Esimerkiksi Google ei hyväksy konsoliemulaattoreita Play-kauppansa valikoimiin, vaan tarjolla olevat emulaattorit pitää ladata laitteisiin muuta kautta. Syynä on se, että vaikka emulaattorit itsessään eivät ole laittomia, niiden pelaamiseen vaadittaisiin kuitenkin itse ostettu alkuperäinen peli, joka on jollain keinolla muutettu ROM-tiedostoksi. Käytännössä kuitenkin valtaosa emulaattoreiden käyttäjistä lataa pelinsä netistä, jossa niitä on tarjolla suurin joukoin ja vieläpä helposti.

Käytännön tasolla emulaattoreiden kiellolla tuskin olisi suurempaa merkitystä, sillä avoimelle alustalle emulaattorit voitaisiin asentaa joka tapauksessa helposti. Hyväksymällä emulaattorit sovelluskauppaan, Ouya kuitenin altistaa yhtiön emulaattoreilla pelattavien alkuperäisten pelien oikeuksien omistajien haasteille.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

125.3.2013 18:38

Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.

225.3.2013 18:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 18:51

i'm still johnny from the block.

325.3.2013 19:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ranemang:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miiu74:
Ihan oikeasti, tarviiko investoida miljoonia jotta keksittäisiin pyörä uudelleen? Esim. ebayssa on lukemattomia halpis kiinapelikonsoleita jotka pyörittävät nimenomaan kaikenmaailman emuja.
Laita linkkiä? :D Itse löydän jotain 100-150 dollarin laitteita, ei kyllä mielestäni ole kovin halpis. Käsikonsolit ovat halvempia, mutta ne eivät juuri kiinnosta.
Itse kirjoitan tämän viestin sellaiselta laitteelta, joka pyörittää monia eri emulaattoreita. Tämänkin saa kytkettyä televisioon kiinni. ;) Ei tarvitse ostaa mitään halpaa kiinalaista laitetta. =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.3.2013 @ 19:22

425.3.2013 19:26

Jos olisin tiennyt kickstarterista tuolloin olisin varmaankin tuohon rahani laittanut juurikin siitä syystä että minulla on SNES mutta en löydä pelejäni mistään laatikosta, eli piraatti kunnes pelit löytyy ;)

Hauskinta tuossa konsolissa on se että se maksaa yhtä paljon kuin sen ohjain eli 50$ ;)

525.3.2013 22:54

Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.

626.3.2013 0:48

Play kaupassa on kyllä vaikka kuinka paljon emulaattoreita.

726.3.2013 8:57

Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?


"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do, it blows away your whole leg."

- Bjarne Stroustrup

826.3.2013 17:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Kas kas. Itse tuli rahoitettua tuota juuri sen takia, että sillä voisi pyörittää emuja, netflixiä ja hbo nordicia. Mukava nähdä emut suoraan storessa. Olen kyllä hieman skeptinen edelleen toimitusajasta, tällä viikolla pitäisi lähteä.
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

929.3.2013 3:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti d_2ned:
Mitenkäs tämä nyt toimii? Siis alkavatko ne Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset tällä viikolla?

Amazonissa on arvioitu toimitus tällä hetkellä kesäkuussa. Lieneekö vain laitemenekkiä vai tarkoituksella näin?

Omieni tietojeni mukaan Kickstarter-rahoittajien laitteiden toimitukset alkavat tällä viikolla ja kesäkuussa se tulee kauppoihin myyntiin kaikkien saatavaksi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti remix:
Noita maksullisia elokuvapalveluja tuskin Oyalla nähdään. Ainakin toistaiseksi DRM-suojattuun mediaan on aika huonosti pääsyä vapaan lähdekoodin järjestelmistä.

Netflix on jo Play-kaupassa ja oon ladannut sen sekä elokuvat pyörii hyvin Android -puhelimessani, joten uskon ainakin Netflixin olevan saatavissa myös OUYA:aan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....