*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Mozilla: Ei Firefoxia iOS:lle, Applella liikaa rajoituksia

Kirjoittaja Sami Koivunen (Google+) @ 11.3.2013 14:56 Kommentteja (13)

Mozilla: Ei Firefoxia iOS:lle, Applella liikaa rajoituksia Mozillan tuotelinjan varajohtaja Jay Sullivan kertoi viikonloppuna South by Southwest -tapahtumassa Austinissa Texasissa, että selainjätti ei aio jatkaa suositun Firefoxin kehittämistä Applen järjestelmille ennen kuin kolmannen osapuolen selaimia tuetaan paremmin.
Esimerkkinä Applen kehittämä Safari-selain käyttää nopeaa Nitro JavaScript -moottoria, kun taas kolmannen osapuolen selaimet pakotetaan käyttämään hitaampaa UIWebView-moottoria.

Sullivan pitää pääsyynä kehittämisen lopettamiseen sitä, että Mozilla ei pysty Applen rajoitusten takia kehittämään selainta, joka täyttäyisi Mozillan vaatimukset käyttäjiä ajatellen. CNET kertoo, että Mozilla pitää tällä hetkellä mobiilimarkkinoilla alle yhden prosentin markkinaosuutta. Applen Safari sen sijaan hallitsee markkinoita 55 prosentin osuudella.

Sekä Sullivan että Dolphin-päällikkö David Dehgahn kertoivat yleisölle, että rajatut mahdollisuudet aiheuttavat kärsimystä Applen käyttäjille. Kuitenkin tapahtumassa pidetyn paneelin yleisössä tehty kysely kertoi, että käyttäjät eivät koe kärsivänsä, vaikka useimmat käyttivät Applen laitteita.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

111.3.2013 20:46

Kuulostaa niin applelta... en tajua miten joku edes tukee tommosta yritystä.


Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

211.3.2013 21:10

Eikös tästäkin sietäisi antaa sanktiota Applelle... Ikäänkuin samassa hengessä kuin MS sai IE:n etuja ajamalla omissa käyttiksissään. Tästä tulikin mieleeni... Tarjoaakos MAC ollenkaan käyttäjille mahdollisuutta valita selainta? Vai pakkosyötetäänkö siellä Safaria. En niin tarkkaan ole MAC maailmaan syventynyt, kun ei innosta tukea pätkääkään kyseistä lafkaa. Voin siis olla täysin väärässäkin. :)

Ajattelin vain, että missä on tasa-arvo jos nyt kuitenkin MS pakotetaan sanktioiden uhalla antamaan muillekkin mahdollisuus niin mielestäni Applen tuotteissa pitäisi olla sama homma.

Nimimerkillä... kaikkiin laitteisiin menee heti ensimmäisenä Opera sisään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.3.2013 @ 21:11

Intel i7 6700 + Noctua NH-C12P SE14 | Asus Z170 Pro Gaming | Asus Strix GTX 970 DirectCU II OC | Kingston HyperX 16Gb DDR4 | Samsung 120gb 840 Evo SSD+Samsung Spinpoint F3 1T+WD Cavier Blue 1T | Nexus NX-6000 R3 | Win 10 Pro x64 | Super Flower SF-2000B-BK | LG Flatron E2381 | Logitech G105+G300 & Xbox 360 controller |
+ Lumia 930 & Acer Iconia B1-721 & Acer Aspire E1 (Win 10) & Xbox One

311.3.2013 21:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:
Eikös tästäkin sietäisi antaa sanktiota Applelle... Ikäänkuin samassa hengessä kuin MS sai IE:n etuja ajamalla omissa käyttiksissään. Tästä tulikin mieleeni... Tarjoaakos MAC ollenkaan käyttäjille mahdollisuutta valita selainta? Vai pakkosyötetäänkö siellä Safaria. En niin tarkkaan ole MAC maailmaan syventynyt, kun ei innosta tukea pätkääkään kyseistä lafkaa. Voin siis olla täysin väärässäkin. :)

Ajattelin vain, että missä on tasa-arvo jos nyt kuitenkin MS pakotetaan sanktioiden uhalla antamaan muillekkin mahdollisuus niin mielestäni Applen tuotteissa pitäisi olla sama homma.

Nimimerkillä... kaikkiin laitteisiin menee heti ensimmäisenä Opera sisään.
Mitäpä lottoot??? Totta helvetissä app storessa on muitakin selaimia.. tää on taas niin näitä keskusteluja.. joku loistokas tuumas kerran ku katto mun iphonea että hän ei ainakaan ostas applen laitetta kun applelle ei ole kehitetty yhtään ohjelmaa tai sovellusta, sillä ei voi kun soittaa ja tekstata :O siis applelle on jumalaton määrä sovelluksia ja lisää tulee. Toisin kun väitetään niin myös applella on mahdollista kiertää sekin ettei se tue sontaläjä "flashia".. joten ihan samoja videoita voi tuijottaa kun muillakin laitteilla.

Kuten olen ennenkin todennut täällä niin aika usein ihmiset jotka haukkuu applen vehkeitä eniten, eivät ole koskaan omistaneet yhtään nykyaikasta applen laitetta. tällä nyt tarkoitan sitä että verukkeeksi ei käy että mummolassa oli 80-luvulla applen pöytäkone.

Näissä jutuissa pitäis aina muistaa se että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Olen koittanut win phonea ja androidia. se mitä mulla on molemmista sanottavana jätän omaan arvoon koska tuskin mun haukkuminen edesauttas mitään. Omasta mielestä apple on looginen, easy, käytännöllinen ja helposti lähestyttävä. jos joku joka on omistanut iphonen, ipadin tai macin ei ole samaa mieltä niin oolrait, eihän siinä mitään.

Sun kyssäriin sen verran että applen laitteissa on vakioselaimena safari, aivan samalla tavalla kun winukassa on ie.

Asus P5B Deluxe - Intel Q8200 - 4GBDDR2 - M-Audio Audiophile 2496 - Nvidia gt210 - Silverstone 500W - Fractal Design XL

411.3.2013 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rick79:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:
Eikös tästäkin sietäisi antaa sanktiota Applelle... Ikäänkuin samassa hengessä kuin MS sai IE:n etuja ajamalla omissa käyttiksissään. Tästä tulikin mieleeni... Tarjoaakos MAC ollenkaan käyttäjille mahdollisuutta valita selainta? Vai pakkosyötetäänkö siellä Safaria. En niin tarkkaan ole MAC maailmaan syventynyt, kun ei innosta tukea pätkääkään kyseistä lafkaa. Voin siis olla täysin väärässäkin. :)

Ajattelin vain, että missä on tasa-arvo jos nyt kuitenkin MS pakotetaan sanktioiden uhalla antamaan muillekkin mahdollisuus niin mielestäni Applen tuotteissa pitäisi olla sama homma.

Nimimerkillä... kaikkiin laitteisiin menee heti ensimmäisenä Opera sisään.
Mitäpä lottoot??? Totta helvetissä app storessa on muitakin selaimia.. tää on taas niin näitä keskusteluja.. joku loistokas tuumas kerran ku katto mun iphonea että hän ei ainakaan ostas applen laitetta kun applelle ei ole kehitetty yhtään ohjelmaa tai sovellusta, sillä ei voi kun soittaa ja tekstata :O siis applelle on jumalaton määrä sovelluksia ja lisää tulee. Toisin kun väitetään niin myös applella on mahdollista kiertää sekin ettei se tue sontaläjä "flashia".. joten ihan samoja videoita voi tuijottaa kun muillakin laitteilla.

Kuten olen ennenkin todennut täällä niin aika usein ihmiset jotka haukkuu applen vehkeitä eniten, eivät ole koskaan omistaneet yhtään nykyaikasta applen laitetta. tällä nyt tarkoitan sitä että verukkeeksi ei käy että mummolassa oli 80-luvulla applen pöytäkone.

Näissä jutuissa pitäis aina muistaa se että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Olen koittanut win phonea ja androidia. se mitä mulla on molemmista sanottavana jätän omaan arvoon koska tuskin mun haukkuminen edesauttas mitään. Omasta mielestä apple on looginen, easy, käytännöllinen ja helposti lähestyttävä. jos joku joka on omistanut iphonen, ipadin tai macin ei ole samaa mieltä niin oolrait, eihän siinä mitään.

Sun kyssäriin sen verran että applen laitteissa on vakioselaimena safari, aivan samalla tavalla kun winukassa on ie.
:'DDD moro. Yks henkilö heittää tietämättömyyttään kysymyksen ilmoille ja yks applefriikki tulee heti puolustelee paskat housus. eeeeehh....

Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

511.3.2013 21:47

No mun kommentissa oli sentään joku pointti.. toisin kun noissa sun kahdessa.. hmm.. mitähän nuo nyt olis.. aivopieruja?


Asus P5B Deluxe - Intel Q8200 - 4GBDDR2 - M-Audio Audiophile 2496 - Nvidia gt210 - Silverstone 500W - Fractal Design XL

612.3.2013 0:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rick79:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti figo10:
Eikös tästäkin sietäisi antaa sanktiota Applelle... Ikäänkuin samassa hengessä kuin MS sai IE:n etuja ajamalla omissa käyttiksissään. Tästä tulikin mieleeni... Tarjoaakos MAC ollenkaan käyttäjille mahdollisuutta valita selainta? Vai pakkosyötetäänkö siellä Safaria. En niin tarkkaan ole MAC maailmaan syventynyt, kun ei innosta tukea pätkääkään kyseistä lafkaa. Voin siis olla täysin väärässäkin. :)

Ajattelin vain, että missä on tasa-arvo jos nyt kuitenkin MS pakotetaan sanktioiden uhalla antamaan muillekkin mahdollisuus niin mielestäni Applen tuotteissa pitäisi olla sama homma.

Nimimerkillä... kaikkiin laitteisiin menee heti ensimmäisenä Opera sisään.
Mitäpä lottoot??? Totta helvetissä app storessa on muitakin selaimia.. tää on taas niin näitä keskusteluja.. joku loistokas tuumas kerran ku katto mun iphonea että hän ei ainakaan ostas applen laitetta kun applelle ei ole kehitetty yhtään ohjelmaa tai sovellusta, sillä ei voi kun soittaa ja tekstata :O siis applelle on jumalaton määrä sovelluksia ja lisää tulee. Toisin kun väitetään niin myös applella on mahdollista kiertää sekin ettei se tue sontaläjä "flashia".. joten ihan samoja videoita voi tuijottaa kun muillakin laitteilla.

Kuten olen ennenkin todennut täällä niin aika usein ihmiset jotka haukkuu applen vehkeitä eniten, eivät ole koskaan omistaneet yhtään nykyaikasta applen laitetta. tällä nyt tarkoitan sitä että verukkeeksi ei käy että mummolassa oli 80-luvulla applen pöytäkone.

Näissä jutuissa pitäis aina muistaa se että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Olen koittanut win phonea ja androidia. se mitä mulla on molemmista sanottavana jätän omaan arvoon koska tuskin mun haukkuminen edesauttas mitään. Omasta mielestä apple on looginen, easy, käytännöllinen ja helposti lähestyttävä. jos joku joka on omistanut iphonen, ipadin tai macin ei ole samaa mieltä niin oolrait, eihän siinä mitään.

Sun kyssäriin sen verran että applen laitteissa on vakioselaimena safari, aivan samalla tavalla kun winukassa on ie.
Joo kyllähän sieltä App Storesta muita selaimia löytyy, mutta kun pointti onkin siinä, että Apple pakottaa kolmannet osapuolet käyttämään paskempaa engineä. Muutenkin ihan liian tiukasti rajattu toi iOS. Siitä ei löydy edes minkäänlaista sovellustenhallintaa. Ei hyvää päivää...

712.3.2013 0:41

En jaksa ees alottaa tätä iänikuista vääntöä tästä.. Ei tuu sen selvempää kuin näistä muistakaan suosikkiaiheista täällä kuten: amd vs intel tai amd vs nvidia... Niinku kirjotin yks tykkää äidistä toinen tyttärestä. Jos joku toinen diggaa androidista ja ite tykkään applen laitteista niin ei mulla ole tarvetta nähä vaivaa sen android käyttäjän puolesta, tai miten shaiba android sitten oliskaan..

Noh, vielä kerran vastaus yhteen kyssäriin.. Löytyy applelle opera joka toimii ihan just niin hyvin kun opera toimii winukassakin.. Minun osalta keskustelu jääpi tähän.


Asus P5B Deluxe - Intel Q8200 - 4GBDDR2 - M-Audio Audiophile 2496 - Nvidia gt210 - Silverstone 500W - Fractal Design XL

812.3.2013 8:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rick79:
En jaksa ees alottaa tätä iänikuista vääntöä tästä.. Ei tuu sen selvempää kuin näistä muistakaan suosikkiaiheista täällä kuten: amd vs intel tai amd vs nvidia... Niinku kirjotin yks tykkää äidistä toinen tyttärestä. Jos joku toinen diggaa androidista ja ite tykkään applen laitteista niin ei mulla ole tarvetta nähä vaivaa sen android käyttäjän puolesta, tai miten shaiba android sitten oliskaan..

Noh, vielä kerran vastaus yhteen kyssäriin.. Löytyy applelle opera joka toimii ihan just niin hyvin kun opera toimii winukassakin.. Minun osalta keskustelu jääpi tähän.
Hei, en ajanut ihan tuota takaa tuolla... Winukassahan on nykyisin se selainvalinta mistä tulee valita mitä selainta käyttää kun tästähän väännettiin jonkinlainen tuomio MS:lle kun tarjosivat uusissa käyttiksessä vain IE:tä. Vai ajaako tässä nyt sitten asian se, että app storessa on ladattavissa ne muutkin (en tullut app storea ajatelleeksi). Lähinnä siis ajattelin sitä, että pitäisi näin äkkiseltään ajateltuna tarjota samanlainen selainvalinta MAC laitteissa työpöydälle myös kuten on MS:n laitteissa. Safari on kuitenkin käsittääkseni suoraan asennettuna ja toiminnassa.

Tottahan toki minä tiesin, että app storessa on ladattavissa noita (vaikka myönnetään, että en nyt muistanut sitä huomioida).

Samalla periaatteella ajattelin siis tuota Javascript-moottorin käyttöä. Vapaassa kilpailussa pitäisi olla muillakin mahdollisuus käyttää samaa moottoria. Nythän käsittääkseni tuolla toimenpiteellä estetään vapaata kilpailua selaimien osalta Applen tuotteissa?!?

Näin siis nopeasti ajateltuna ja en nyt mitään riitaa haasta Appleen luottavien kesken... Ihan hyvässä hengessä vain kyselin, kun en nyt niin paljoa ole MAC:n ihanaan maailmaan tutustunut. Kokeillut kyllä, mutta ei ole minua varten.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.3.2013 @ 08:19

Intel i7 6700 + Noctua NH-C12P SE14 | Asus Z170 Pro Gaming | Asus Strix GTX 970 DirectCU II OC | Kingston HyperX 16Gb DDR4 | Samsung 120gb 840 Evo SSD+Samsung Spinpoint F3 1T+WD Cavier Blue 1T | Nexus NX-6000 R3 | Win 10 Pro x64 | Super Flower SF-2000B-BK | LG Flatron E2381 | Logitech G105+G300 & Xbox 360 controller |
+ Lumia 930 & Acer Iconia B1-721 & Acer Aspire E1 (Win 10) & Xbox One

912.3.2013 11:09

Ei tainnut omenamies vieläkään ihan ymmärtää, mistä on kyse. EU: kilpailuviranomaiset määräsivät Microsoftin antamaan käyttäjälle muita vaihtoehtoja IE:n lisäksi, jonka seurauksena nyt kun asennat koneelle Windows 7:n, ensimmäisellä käyttökerralla aukeaa ikkuna, jossa kysytään "Mitä selainta haluat käyttää? Firefox, Chrome, IE, Safari, Opera tai selaa muita" muistaakseni. Ja pieni selostus siitä, mitä selain tekee.

Lisäksi MS sai toruja siitä, että oli jättänyt kertomatta yksityiskohtia, joiden avulla Windowsille olisi voinut kehittää nopeammin toimivia ohjelmia.

Ja eikö omenamies ole huomannut, että Maceissa ja Applen mobiililaitteissa on eri käyttöjärjestelmä? Tottakai Maceissa Opera toimii hyvin ja niin toimii Firefoxkin. Nyt puhuttiin mobiililaitteista, eli iOS:stä, jossa kilpailijat joutuvat käyttämään hitaampaa JS-moottoria. Eli tilanne on aivan sama, kuin MS:llä aikanaan. Kilpailijoiden selainten tarjoamisesta ei ole toivoakaan edes Maceilla, saati sitten iOS:llä. Siitä tässä puitiin.

Kannattaa ensin lukea vähän tarkemmin mitä sanotaan, eikä huutaa ääneen vainoharhaisia applehoureita mitä muka luit rivien välistä vain sen takia, että joku muu on haukkunut Applea kokeilematta sitä ensin itse. Ja on muuten aika hauska katsoa kun pojan lauseet on ristiriidassa itsensäkin kanssa... Heh


Intel i7-3820 @ 5,1Ghz | HIS HD7950 @ 925Mhz | Kingston 16Gt DDR3 | Samsung 250Gt SSD | Sonera 100/100M

1012.3.2013 11:37

Turha sitä on urputtaa että Apple ei tarjoa tukea kolmannen osapuolten asiohin tai yleensä muita vaihtoehtoja. Jokainen joka hankkii Applen tuoteen tietää alusta lähtien olevansa sidottu Applen omiin "suljettuihin" palveluihin. Eli ei ole mitään "valinnan vapautta", vaan ainoastaan se mitä Apple haluaa sallia.

1112.3.2013 14:46

Apple ei anna käyttää muissa selaimissa selaimen valmistajan itse valitsemaa engineä vaan pakottaa tohon yhteen muottiin. Siksi ei löydy opera mobilea omenoille. Operan Mobilessa kun on on Operan kehittämä on engine niin mikään ei sitten omenoissa kunnolla toimi.

1212.3.2013 14:51

Meniköhän mulla jotain ohi? Eikös tässä uutisessa ollut kysymys siitä, että Mozilla ei tarjoa Firefoxia Applelle, eikä päinvastoin?

Ei kai niiden mikään pakko ole sitä Applelle tehdä.

1313.3.2013 9:17

Meni sinulla pikkasen ohi.

Mozillaa ei tarjoa Appleen, koska Apple "työntää" toimillaan muut kilpailijat pois. Vertauskuvainnolisesti, kilpalijoiden tuoteita otetaan mutta ei niitä laiteta myymälän puolelle vaan varastoon piiloon. Siitä tuossa on kyse.

Eli Apple pakottaa kilpailjat käyttämään huonompia asioita kuin Apple itse käyttää heidän ympäristössä. Näin saadaan omat asiat näyttämään paremmilta, kuin kilpailjoiden.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....

Uutisarkisto