*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 12.1.2013 18:35 Kommentteja (12)

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin Noin 13 000 brittiä katselee tv-lähetyksiä edelleen mustavalkoisista televisioista, selviää paikallisen televisiolupamaksuja keräävän viranomaisen tilastoista. Lukema on erityisen yllättävä siksi, että Englannissakin viimeiset analogiset tv-lähetykset lopetettiin viime syksynä.
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa vuodessa, kun mustavalkotelkkarin omistaja saa katsella lähetyksiä noin 59 punnan eli noin 60 euron vuosihinnalla.

Mustavalkokuvan nimeen vannovat ovat myös muutoin varovaisia uuden tekniikan suhteen, sillä täyden maksun joutuu maksamaan siinäkin tapauksessa, että taloudesta löytyy tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla pääsee käsiksi värillisiin televisiolähetyksiin verkossa.

The Guardianin haastatteleman mediaan keskittyvän museon edustaja epäilee, että taloudellisten syiden lisäksi mustavalkotelevisioita käytetään nostalgiasyistä. "Vanhojen televisioiden ulkoasu on 'retroa' ja ne ovat mielenkiintoisia esineitä myös ilman, että niitä edes pidetään päällä. Sellaisen omistaminen on vähän kuin antiikkisen auton omistaminen", museon edustaja vertaa.

Tägit: televisio
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.1.2013 19:00
iivanajulma
Vahvistamaton

Voi kuinka britit ovat erittäin vanhoillisia! Jos tuosta 200mlj ihmisestä nämä vanhoilliset ostaisivat nykytekniikalla tehtyjä tuotteita ja jotka olisivat briteissä tehtyjä niin kansantalous nousta kohisisi rutkasti ja lamakin olisi osittain pois pyyhitty
ja kun vielä lähtisivät samalla eu:sta niin kävisi eurostosuomellakin kateeksi ainakin käteisellä ja juttiksella?

212.1.2013 19:20

Tai ainakin niin ilmoittavat.

Ja miksipä ei, jos viranomainen sallii (= ei tarkasta).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2013 @ 19:24

312.1.2013 19:24

Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

412.1.2013 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Muuttui vastikään veromuotoiseksi. :)

512.1.2013 23:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Onpa noita ihmisiäkin vähemmän maksamassa. Ja televisio-ohjelman teko ja nettisivujen pyörittäminen maksaa suunnilleen saman verran riippumatta siitä kuinka monta katsojaa ja käyttäjää sattuu olemaan.

613.1.2013 3:52

Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?

713.1.2013 5:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Digiboksi vain kiinni mustavalkotelkkariin.

813.1.2013 5:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Vetäsee väriasetukset nollille.

iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu.

913.1.2013 14:01

Vähän huolellisuutta kiitos. 59 puntaa on n. 70 euroa.

1014.1.2013 18:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?

1114.1.2013 19:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?
eikös tuo ole per talous? kun taas suomessa jokainen joutuu maksamaan.. esim meidän perheessä minä ja vaimoni (itse maksimin ja vaimo noin 100..) ja kun lapsemme täyttävät 18 myös he joutuvat maksamaan..

off topic: VITUN SUOMI!!!

† RTFM †

1216.1.2013 19:30

Ihan oikeassa olet. Enpä huomioinut tuota.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? (31.10.2014 21:37)
Nvidian uusi näytönohjainsukupolvi julkaistiin vastikään GTX 980:n muodossa, ja sitäkin tehokkaampia näytönohjaimia on tulossa huhujen mukaan jo ensi vuoden alkupuolella, mutta samaan aikaan ....
4 kommenttia
Muutamassa vuodessa 40 miljardin dollarin yhtiöksi: Kiinan Apple hakee lisää rahaa Muutamassa vuodessa 40 miljardin dollarin yhtiöksi: "Kiinan Apple" hakee lisää rahaa (31.10.2014 17:47)
Maailman kolmanneksi suurin älypuhelinmerkki Xiaomi suunnittelee nostavansa sijoittajilta rahaa yli 40 miljardin dollarin arvostuksella, kertoo talousjulkaisu Forbes. Viime vuoden kesällä ....
3 kommenttia
Miniopas: Näin paritat PlayStation-peliohjaimen Xperia Z3 -laitteen kanssa Miniopas: Näin paritat PlayStation-peliohjaimen Xperia Z3 -laitteen kanssa (31.10.2014 16:31)
Toivoisitko parempia kontrolleja Sony Xperia Z3 -laitteellasi pelaamiisi peleihin? Löytyykö sinulta myös PlayStation 3 tai 4 -pelikonsoli? Mikäli vastasit kyllä, ongelmaan on helppo ratkaisu: ....
3 kommenttia
Lumia 930:n hinta putosi 100 euroa – Oikea huippupuhelin irtoaa nyt edullisesti Lumia 930:n hinta putosi 100 euroa – Oikea huippupuhelin irtoaa nyt edullisesti (31.10.2014 14:46)
Elisa Saunalahti on laskenut kesällä Suomeen saapuneen Nokia Lumia 930:n hintaa sadalla eurolla, joten Microsoftin tuoreimman lippulaivan saa omakseen nyt 399 eurolla. Mainossähköpostissa ....
13 kommenttia
Suomalainen hittipeli Best Fiends päivittyi Suomalainen hittipeli Best Fiends päivittyi (31.10.2014 12:47)
Suomalaisen peliyhtiö Seriouslyn lokakuun alussa App Storeen ilmestyneelle Best Fiends -pulmapelille on julkaistu päivitys, jonka mukana tulee uutta pelattavaa 20 tason verran lisää. Best ....

Uutisarkisto