*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 12.1.2013 18:35 Kommentteja (12)

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin Noin 13 000 brittiä katselee tv-lähetyksiä edelleen mustavalkoisista televisioista, selviää paikallisen televisiolupamaksuja keräävän viranomaisen tilastoista. Lukema on erityisen yllättävä siksi, että Englannissakin viimeiset analogiset tv-lähetykset lopetettiin viime syksynä.
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa vuodessa, kun mustavalkotelkkarin omistaja saa katsella lähetyksiä noin 59 punnan eli noin 60 euron vuosihinnalla.

Mustavalkokuvan nimeen vannovat ovat myös muutoin varovaisia uuden tekniikan suhteen, sillä täyden maksun joutuu maksamaan siinäkin tapauksessa, että taloudesta löytyy tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla pääsee käsiksi värillisiin televisiolähetyksiin verkossa.

The Guardianin haastatteleman mediaan keskittyvän museon edustaja epäilee, että taloudellisten syiden lisäksi mustavalkotelevisioita käytetään nostalgiasyistä. "Vanhojen televisioiden ulkoasu on 'retroa' ja ne ovat mielenkiintoisia esineitä myös ilman, että niitä edes pidetään päällä. Sellaisen omistaminen on vähän kuin antiikkisen auton omistaminen", museon edustaja vertaa.

Tägit: televisio
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.1.2013 19:00
iivanajulma
Vahvistamaton

Voi kuinka britit ovat erittäin vanhoillisia! Jos tuosta 200mlj ihmisestä nämä vanhoilliset ostaisivat nykytekniikalla tehtyjä tuotteita ja jotka olisivat briteissä tehtyjä niin kansantalous nousta kohisisi rutkasti ja lamakin olisi osittain pois pyyhitty
ja kun vielä lähtisivät samalla eu:sta niin kävisi eurostosuomellakin kateeksi ainakin käteisellä ja juttiksella?

212.1.2013 19:20

Tai ainakin niin ilmoittavat.

Ja miksipä ei, jos viranomainen sallii (= ei tarkasta).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2013 @ 19:24

312.1.2013 19:24

Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

412.1.2013 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Muuttui vastikään veromuotoiseksi. :)

512.1.2013 23:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Onpa noita ihmisiäkin vähemmän maksamassa. Ja televisio-ohjelman teko ja nettisivujen pyörittäminen maksaa suunnilleen saman verran riippumatta siitä kuinka monta katsojaa ja käyttäjää sattuu olemaan.

613.1.2013 3:52

Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?

713.1.2013 5:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Digiboksi vain kiinni mustavalkotelkkariin.

813.1.2013 5:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Vetäsee väriasetukset nollille.

iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu. Asus X70AC Series.

913.1.2013 14:01

Vähän huolellisuutta kiitos. 59 puntaa on n. 70 euroa.

1014.1.2013 18:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?

1114.1.2013 19:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?
eikös tuo ole per talous? kun taas suomessa jokainen joutuu maksamaan.. esim meidän perheessä minä ja vaimoni (itse maksimin ja vaimo noin 100..) ja kun lapsemme täyttävät 18 myös he joutuvat maksamaan..

off topic: VITUN SUOMI!!!

† RTFM †

1216.1.2013 19:30

Ihan oikeassa olet. Enpä huomioinut tuota.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Käyttäjien mielestä Suomen paras Android-uutissovellus päivittyi - lisää material designia Käyttäjien mielestä Suomen paras Android-uutissovellus päivittyi - lisää material designia (1.8.2015 13:35)
Android-versio HIGH.FI Uutisvahdista lähenee pikkuhiljaa vuoden ikää. Siitä, kun viimeksi uutisoimme sovelluksen päivityksistä, onkin tullut kuluneeksi jo reilut pari kuukautta, vaikka väliin ....
BMW ja Apple voivat vielä aloittaa yhteistyön autoissa BMW ja Apple voivat vielä aloittaa yhteistyön autoissa (1.8.2015 10:12)
Apple ja BMW saattavat palata uudelleen neuvottelupöytiin sähköauton kehittämiseksi, kertoo uutistoimisto Reutersille puhunut sisäpiirilähde. Yhtiöt kävivät neuvotteluita jo viime vuoden ....
Kalifornialainen yritys aloitti bitcoineilla ostettavan kannabiksen myynnin – toimitukset lennokeilla Kalifornialainen yritys aloitti bitcoineilla ostettavan kannabiksen myynnin – toimitukset lennokeilla (31.7.2015 16:20)
San Franciscon alueella toimiva Trees aloitti droneilla eli lennokeilla toimitettavan kannabiksen myynnin, kertoo CoinDesk. Perinteisten maksutapojen lisäksi Trees hyväksyy myös bitcoinit. ....
4 kommenttia
Sony julkaisee uuden Xperian 3. elokuuta Sony julkaisee uuden Xperian 3. elokuuta (31.7.2015 15:50)
Sony paljasti eilen Twitterissä julkaisevansa uuden Xperia-puhelimen 3. päivä elokuuta. Kyseessä on todennäköisesti Xperia C5 Ultra, joka tunnettiin aiemmin koodinimellä Lavender. Huhuissa ....
HBO: Game of Thrones jatkunee odotettua pidempään – myös esiosat mahdollisia HBO: Game of Thrones jatkunee odotettua pidempään – myös esiosat mahdollisia (31.7.2015 14:58)
Television Critics Association -tapahtumassa äänessä ollut HBO-pomo Michael Lombardo kertoi The Guardianin haastattelussa suositun Game of Thrones -sarjan tulevaisuudesta. Lombardon mukaan ....
2 kommenttia

Uutisarkisto