*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 12.1.2013 18:35 Kommentteja (12)

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin Noin 13 000 brittiä katselee tv-lähetyksiä edelleen mustavalkoisista televisioista, selviää paikallisen televisiolupamaksuja keräävän viranomaisen tilastoista. Lukema on erityisen yllättävä siksi, että Englannissakin viimeiset analogiset tv-lähetykset lopetettiin viime syksynä.
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa vuodessa, kun mustavalkotelkkarin omistaja saa katsella lähetyksiä noin 59 punnan eli noin 60 euron vuosihinnalla.

Mustavalkokuvan nimeen vannovat ovat myös muutoin varovaisia uuden tekniikan suhteen, sillä täyden maksun joutuu maksamaan siinäkin tapauksessa, että taloudesta löytyy tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla pääsee käsiksi värillisiin televisiolähetyksiin verkossa.

The Guardianin haastatteleman mediaan keskittyvän museon edustaja epäilee, että taloudellisten syiden lisäksi mustavalkotelevisioita käytetään nostalgiasyistä. "Vanhojen televisioiden ulkoasu on 'retroa' ja ne ovat mielenkiintoisia esineitä myös ilman, että niitä edes pidetään päällä. Sellaisen omistaminen on vähän kuin antiikkisen auton omistaminen", museon edustaja vertaa.

Tägit: televisio
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.1.2013 19:00
iivanajulma
Vahvistamaton

Voi kuinka britit ovat erittäin vanhoillisia! Jos tuosta 200mlj ihmisestä nämä vanhoilliset ostaisivat nykytekniikalla tehtyjä tuotteita ja jotka olisivat briteissä tehtyjä niin kansantalous nousta kohisisi rutkasti ja lamakin olisi osittain pois pyyhitty
ja kun vielä lähtisivät samalla eu:sta niin kävisi eurostosuomellakin kateeksi ainakin käteisellä ja juttiksella?

212.1.2013 19:20

Tai ainakin niin ilmoittavat.

Ja miksipä ei, jos viranomainen sallii (= ei tarkasta).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2013 @ 19:24

312.1.2013 19:24

Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

412.1.2013 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Muuttui vastikään veromuotoiseksi. :)

512.1.2013 23:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Onpa noita ihmisiäkin vähemmän maksamassa. Ja televisio-ohjelman teko ja nettisivujen pyörittäminen maksaa suunnilleen saman verran riippumatta siitä kuinka monta katsojaa ja käyttäjää sattuu olemaan.

613.1.2013 3:52

Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?

713.1.2013 5:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Digiboksi vain kiinni mustavalkotelkkariin.

813.1.2013 5:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Vetäsee väriasetukset nollille.

iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu.

913.1.2013 14:01

Vähän huolellisuutta kiitos. 59 puntaa on n. 70 euroa.

1014.1.2013 18:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?

1114.1.2013 19:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?
eikös tuo ole per talous? kun taas suomessa jokainen joutuu maksamaan.. esim meidän perheessä minä ja vaimoni (itse maksimin ja vaimo noin 100..) ja kun lapsemme täyttävät 18 myös he joutuvat maksamaan..

off topic: VITUN SUOMI!!!

† RTFM †

1216.1.2013 19:30

Ihan oikeassa olet. Enpä huomioinut tuota.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Delliltä edullisia 4K IPS-näyttöjä Delliltä edullisia 4K IPS-näyttöjä (20.11.2014 18:38)
Toistaiseksi markkinoilla olevat 4K-näytöt ovat joko n. 500 euron tienoilla liikkuvia TN-paneeleja, tai huomattavasti kalliimpia IPS-malleja. Dell on kuitenkin tuomassa asiaan muutoksen uusilla ....
Kaikki Samsungin uudet 4K-näytöt tukevat jatkossa AMD:n FreeSynciä Kaikki Samsungin uudet 4K-näytöt tukevat jatkossa AMD:n FreeSynciä (20.11.2014 18:09)
AMD:n Future of Compute -tapahtumassa Singaporessa Samsung on vihdoin julkistanut, että kaikki yrityksen tulossa olevat 4K-näytöt tulevat tukemaan FreeSynciä. Samsung on ensimmäinen yritys, ....
Kestääkö Gorilla-lasi? Myytinmurtajat ottivat käsittelyyn lasin Kestääkö Gorilla-lasi? Myytinmurtajat ottivat käsittelyyn lasin (20.11.2014 16:26)
Juuri uuden ja paremman Gorilla-lasin julkistanut Corning haluaa tuoda julki sanomaa paremmasta lasista – erityisesti safiirin hengittäessä niskaan. Ja me autamme, koska tämä sanoma on toteutettu ....
8 kommenttia
Älypuhelimien näytöt rikkoontuvat pudotusten takia: Uusi Gorilla Glass 4 yrittää korjata tilanteen Älypuhelimien näytöt rikkoontuvat pudotusten takia: Uusi Gorilla Glass 4 yrittää korjata tilanteen (20.11.2014 15:39)
Corningin valmistamaa Gorilla Glass -lasia käytetään älypuhelimissa jo niin yleisesti, että tuotteesta on tullut lähes synonyymi kestävälle näyttölasille. Vaikka Gorilla Glass kestääkin jo ....
2 kommenttia
GTA V:n PS4 ja Xbox One -versioista löytyi kummallinen ero GTA V:n PS4 ja Xbox One -versioista löytyi kummallinen ero (20.11.2014 14:57)
Grand Theft Auto V on nyt julkaistu molemmille uusimman sukupolven konsoleille, joten enää ei häviä onpa PlayStation 4:n tai Xbox Onen omistaja. Vai häviääkö? Suurten pelitalojen tuotteet ....
5 kommenttia

Uutisarkisto