*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ubuntu Linuxin seuraava versio tietää mitä haluat Amazonista

Kirjoittaja Janne Häyrynen @ 25.9.2012 12:45 Kommentteja (12)

Ubuntu Linuxin seuraava versio tietää mitä haluat Amazonista Ubuntun Linuxin Unity-työpöydän "päävalikko" eli dashboard tulee jatkossa sisältämään hakutuloksia myös internetistä. Lokakuussa julkaistava 12.10 Ubuntu tarjoaa ehdolle hakusanoihin liittyviä tuotteita Amazonin verkkokaupasta.
Ubuntu Linuxia tarjoava Canonical on päättänyt sisällyttää 12.10 Quantal Quetzal -käyttöjärjestelmäversioon ominaisuuden, joka tarjoaa käyttäjälle päävalikon hakukenttään kirjoitettujen sanojen perusteella Amazon-ostoksia. Ominaisuus on herättänyt Linux-yhteisössä paljon keskustelua.

Ubuntun perustaja Mark Shuttleworth painottaa blogiviestissään, ettei toiminto ole vielä valmis, vaan päävalikon kotinäkymä voidaan ohjelmoida näyttämään hakutuloksia myös muista online-palveluista. Tarkoitus on kehittää älykäs hakukenttä, jolta voi kysyä 'mitä tahansa'. Shuttleworthin mielestä nyt toteutetut Amazon-hakutulokset eivät ole mainoksia, sillä ne ovat käyttäjän haun tuloksia. Hän myös arvioi, että ominaisuus kypsyy hiljalleen, ja tulee olemaan huomattavasti kehittyneempi laajennetun tuen julkaisussa vuonna 2014.

Shuttleworthin mukaan käyttäjiltä saatu palaute on paras tapa kehittää uutta ominaisuutta. Mitä tulee yksityisyydensuojaan, tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä. Shuttleworth kuitenkin huomauttaa, että käyttäjät joutuvat jo nyt luottamaan Canonicaliin ja kehittäjäyhteisöön, sillä 'heillä on pääkäyttäjäoikeudet' siinä mielessä, että miltei jokainen sovellus asennetaan pääkäyttäjäoikeuksin heidän palvelimiltaan.

Tägit: Amazon Linux Ubuntu
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

125.9.2012 13:15

Yes, Ubuntuun tulee oma oraakkeli :-)

225.9.2012 13:33

Niin kauan kun Unitya ei ole pakko käyttää, niin käytän Ubuntua. Sitten, kun se on pakko, niin opettelen vaikka gentoon asentamisen. ;) Tai ehkä siirryn Windows -käyttäjäksi o.0


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

325.9.2012 14:07

Jaa, että mainontaa.

Itse en oikein pitänyt Ubuntun Unitystä joten rupesin käyttämään Linux Mint Cinnamonia. Windows ei ole enään minulle vaihtoehto, sen kehitys kulkee minun makuuni väärään suuntaan.

"tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä."

Miten poistat ip-osoitteen?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 14:08

425.9.2012 14:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

"tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä."

Miten poistat ip-osoitteen?

Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta.


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

525.9.2012 14:14

"Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta."

Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

625.9.2012 14:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
"Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta."

Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

Ei mitenkään. :D


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

725.9.2012 14:51

Lainaus:
Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

Kuka sanoo että niitä ip:tä säilötään mihinkään? Ja kuten piraatit jaksavat aina muistuttaa niin eihän IP ole mikään yksilöivä tunnus...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 14:53

las ballenas son el camino

825.9.2012 14:54

eiköhän tuo muutamalla sudo komennolla lähde amazon ja muut palvelut hevon kuuseen joten ei ongelmia.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

925.9.2012 16:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
eiköhän tuo muutamalla sudo komennolla lähde amazon ja muut palvelut hevon kuuseen joten ei ongelmia.
Onneksi windowsissani ei ole mainoksia niin niitä ei tarvitse hakkeroida pois.

1025.9.2012 21:19

Miten niin? W8siin on store pultattu kiinni joten missä kauppa siellä mainokset.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library...s/hh694064.aspx

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 21:20

"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

1126.9.2012 14:17

Hieno juttuhan tuo on, vähän niin kuin Siri!

Ps. Dash suomennetaan Unity-valikko.

1226.9.2012 21:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Miten niin? W8siin on store pultattu kiinni joten missä kauppa siellä mainokset.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library...s/hh694064.aspx
Kuka ajatteleva ihminen käyttäisi Windows 8?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto