*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoftin selaintaktiikat taas EU:n syynissä

Kirjoittaja Panu Roivas (Google+) @ 19.7.2012 17:53 Kommentteja (11)

Microsoftin selaintaktiikat taas EU:n syynissä Microsoftia uhkaavat taas EU:n jättisakot kun se ei onnistunutkaan toteuttamaan EU:n käskemän selainvalikon ylläpitoa käyttöjärjestelmässään. Lisäksi EU on päättänyt alkaa tutkimaan uudelleen Microsoftin selainkäytäntöjä, erityisesti sitä, aikooko Microsoft taas unohtaa kilpailevien selainten tarjoamisen Windows 8:n myötä.
Euroopan komissio ilmoitti tällä viikolla aloittavansa tutkimuksen Microsoftin kilpailutaktiikoista selainsodassa. Vuonna 2009 komissio käski Microsoftia lisäämään valintaruudun vaihtoehtoisille selaimille Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmiin. Selainruutua ei kuitenkaan ole nähty Windows 7 SP1 -koneissa, ja Microsoft kertoi syyksi teknisen virheen.

"Teknisen virheen takia emme pystyneet tarjoamaan BCS-sovellusta PC-koneille, jotka tulivat varustettuna Windows 7:n service pack 1 -päivityksellä."


EU:n kilpailukomissaari Joaquin Almunian mukaan selainvalikon puuttuminen jätti 28 miljoonaa kuluttajaa ilman selainvaihtoehtoa. Microsoft saattaakin tämän ansiosta saada itselleen tuhdit sakot.

Reutersin
mukaan komissio aikoo tutkia myös Windows 8 -käyttöjärjestelmän selainkäytänteitä. Väitteiden mukaan Microsoft ei tarjoa täyttä rajapintaa muille selaimille Windows 8:ssa. Tähän liittyen tutkimuksen alla on myös väite, että Microsoftin Windows RT -käyttöjärjestelmälle ei voi asentaa ollenkaan muita selaimia. Google ja Mozilla ovat jo aiemmin kertoneet, että RT-tableteille voitaisiin julkaista vain hyvin rampautettu kolmannen osapuolen selain.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

119.7.2012 19:15

No mitäs ihmettä se Mozilla nyt vinkuu ja parkuu? Ei niillä ole iOS:llekaan omaa selainta, vaikka se on nimenomaan tablet-puolella monopoliasemassa.

Mitä vittua nyt.

220.7.2012 12:36

Vapaa kilpailu on vinkumista?

Monopoliasemassa olevilla tuotteilla ja yhtiöillä on velvotteita.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.7.2012 @ 12:36

320.7.2012 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Vapaa kilpailu on vinkumista?

Monopoliasemassa olevilla tuotteilla ja yhtiöillä on velvotteita.
Koskeeko tämä muitakin kuin microsoftia, esim. googlea?
En ole vielä nähnyt android-puhelimessani selainvalinta valikkoa, ja androidinhan väitetään olevan markkinajohtaja älypuhelimissa, ja entä kysyykö google chrome selain hakua tehdessä haluaako käyttäjä suorittaa haun bingillä vai googlella?

420.7.2012 21:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
, ja entä kysyykö google chrome selain hakua tehdessä haluaako käyttäjä suorittaa haun bingillä vai googlella?
Ei varsinaisesti kysy, mutta Chromen asetuksista voi vaihtaa oletushakukoneeksi Bingin, joten periaatteessa Chrome antaa käyttäjän valita mitä hakukonetta hän käyttää oletuksena.

AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64

520.7.2012 22:12

Annetaan vaan ison rahan tapella, mehän kuitenki käytetään just sitä selainta mitä halutaan..eix joo?

620.7.2012 23:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MacSucks:
Annetaan vaan ison rahan tapella, mehän kuitenki käytetään just sitä selainta mitä halutaan..eix joo?
Nahkeeta käyttää rampautettua selainta. Eli esimerkiksi mikäli Firefoxia tai Chromea saada pelittämään kunnolla tuossa Win 8:ssa ja ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi jäisi tuo Xplorer niin silloinhan valinnanvarat ollaan jo alkuunsa rampautettu, ei hyvä. Onneksi on vaihtoethtoisia käyttöjärjestelmiäkin.

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless

721.7.2012 0:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boss93:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
, ja entä kysyykö google chrome selain hakua tehdessä haluaako käyttäjä suorittaa haun bingillä vai googlella?
Ei varsinaisesti kysy, mutta Chromen asetuksista voi vaihtaa oletushakukoneeksi Bingin, joten periaatteessa Chrome antaa käyttäjän valita mitä hakukonetta hän käyttää oletuksena.
Miksi sitten microsoftin tuotteille ei riitä se että käyttäjä voi itse halutessaan valita selaimen, miksi käyttäjä pitää pakottaa tekemään tämä valinta?
Vai halutaanko tällä tuoda esille sitä asiaa että kolmannen osapuolen selainten käyttäjät ovat todellakin niin tyhmiä että he eivät ymmärrä selaimen vaihtamisen olevan mahdollista ilman että heitä siitä muistutetaan?

821.7.2012 1:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _kooma_:
Eli esimerkiksi mikäli Firefoxia tai Chromea saada pelittämään kunnolla tuossa Win 8:ssa ja ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi jäisi tuo Xplorer niin silloinhan valinnanvarat ollaan jo alkuunsa rampautettu, ei hyvä. Onneksi on vaihtoethtoisia käyttöjärjestelmiäkin.

Aivan uskomaton väite jolla ei mitään todenperää voi olla kun puhutaan pc-käyttiksestä. Se vihan ja oikeusjuttujen määrä olisi aivan uskomaton...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
No mitäs ihmettä se Mozilla nyt vinkuu ja parkuu? Ei niillä ole iOS:llekaan omaa selainta, vaikka se on nimenomaan tablet-puolella monopoliasemassa.

Mitä vittua nyt.

Mietin itsekkin samaa, enkä keksi muuta syytä kuin Googlen kosto microsoftille. Google on kuitenkin ylivoimaisesti suurin firefoxin rahoittaja, joten en yhtään ihmettelisi vaikka siellä sopimuksessa olisi pieni pykälä, missä olisi tiettyjä velvoitteita jotta rahoitus jatkuu... Google on ennempääkin käyttänyt toisia yrityksiä oman taistelun välineenä, joten kuvaan sopisi että nyt on Firefoxin aika toimia taisteluvälineenä.

Niin ja kyse siis maksuista mitä MS kerää jokaisesta Android kännykästä...


Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

921.7.2012 1:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _kooma_:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MacSucks:
Annetaan vaan ison rahan tapella, mehän kuitenki käytetään just sitä selainta mitä halutaan..eix joo?
Nahkeeta käyttää rampautettua selainta. Eli esimerkiksi mikäli Firefoxia tai Chromea saada pelittämään kunnolla tuossa Win 8:ssa ja ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi jäisi tuo Xplorer niin silloinhan valinnanvarat ollaan jo alkuunsa rampautettu, ei hyvä. Onneksi on vaihtoethtoisia käyttöjärjestelmiäkin.
Oikeassa olet, unohdin vaan todeta,että ei mulla siihen Win8:in ole mitään hinkua. Omassa "hupikoneessa" triple-boot(winxp, win7 ja linux), ihan itse valitsin ilman määrääviä markkinavoimia!

1021.7.2012 1:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _kooma_:
Eli esimerkiksi mikäli Firefoxia tai Chromea saada pelittämään kunnolla tuossa Win 8:ssa ja ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi jäisi tuo Xplorer niin silloinhan valinnanvarat ollaan jo alkuunsa rampautettu, ei hyvä. Onneksi on vaihtoethtoisia käyttöjärjestelmiäkin.

Aivan uskomaton väite jolla ei mitään todenperää voi olla kun puhutaan pc-käyttiksestä. Se vihan ja oikeusjuttujen määrä olisi aivan uskomaton...

Kommenttini olikin enempi sarkasmia, en siis usko noin käyvän. EU:n kilpailu viranomaiset pitänevät tuosta huolen. Toisaalta ymmärrän myös hämärästi Micrsoftin ajatuskannan, niiden kun on ilmeisesti tarkoitus saada käyttöjärjestelmänsä toimimaan niin PC:llä, tableteilla kuin kännyköilläkin. Eli tuota ajatellen, myös kilpailevien selainten pitää pystyä integroitumaan muihinkin laitteisiin kuin vain tietokoneisiin. Tästä tuskin kuitenkaan tulee ongelmaa. Eli todennäköisesti niin Mozilla säätiö kuin Googelkin kykenevät tuomaan toimivat selaimet myös Win 8 ympäristöön. Xplorer ei taatusti jää ainoaksi vaihtoehdoksi, joka tapauksessa joku jossakin paikassa maailmaa koodailee tuohonkin järjestelmään toimivan vaihtoehdon, tuo siis pahimmassa skenaariossa.

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless

1124.7.2012 12:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MacSucks:
Annetaan vaan ison rahan tapella, mehän kuitenki käytetään just sitä selainta mitä halutaan..eix joo?
niimpä

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto