*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Neljäs ulottuvuus elokuvateattereihin, eikä se ole aika

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 10.7.2012 12:17 Kommentteja (13)

Neljäs ulottuvuus elokuvateattereihin, eikä se ole aika Elokuvateatterit ja elokuvateollisuus kiittivät varmasti 3D-teknologiaa, jolla rahavirtaa on saatu nostettua hitusen ylöspäin vuosia jatkuneesta taantumasta. Joidenkin tutkimusten mukaan ihmiset ovat tosin jo kyllästyneet 3D-kokemukseen, jota käytetään usein varsin vähäisin sisällöllisin perustein. Uutta nostetta teattereiden elokuvakokemukseen haetaan nyt neljännestä ulottuvuudesta, kertoo LA Times.
Koreassa startattu 4DX-teknologia pyrkii tuomaan teattereihin uudenlaisen kokemuksen, joka lisää todentuntua erilaisilla fyysisillä ärsykkeillä. Teatteriin asennettava järjestelmä tuottaa esimerkiksi hajuja ja penkin liikettä.

Aasian suurimpaa elokuvateatteriketjua operoivan korealaisen CJ Groupin teknologialla penkit tärisevät ja tulitaistelun ruuti haisee. Kaksi miljoonaa dollaria maksavaa järjestelmää demotaan nyt Yhdysvalloissa. CJ Groupin mukaan asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä muun muassa Koreassa ja Mexicossa näytettyihin 4D-elokuviin.

4DX-Järjestelmän asentaminen teatteriin näkyy tietysti lipunhinnoissa. Yhtiö arvelee, että rapakon takana asiakkaat maksavat mukisematta 8 taalaa ylimääräistä uudesta elämyksestä.

Hullunkuriselta kuulostava idea on ollut ilmeisen suosittu. Kaiken kaikkiaan 29 teatteria on avattu ja lisää tulee kokoajan. Yhdysvaltojen lisäksi teknologia laajenee ainakin Peruun ja Brasiliaan maailman suurimpiin teatteriketjuihin kuuluvan Cinepoliksen toimesta.

Nähtäväksi jää kauanko kestää, että Finnkino tarjoaa avaruusolioiden sisäelimet suihkuna kasvoille?

Tägit: 4DX 4D
Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

110.7.2012 12:40

Itse en ole kovinkaan halukas tuollaista "kokemaan"

voi tulla "popkornit ulos" kun kuvataan kohtausta kaatopaikalta tai Wc:stä

Eikös tuo Penkkien tärinä ole jo vanha juttu?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.7.2012 @ 12:41

- Always use protection. Safe browsing!

210.7.2012 13:22

Tehosteita ja tehosteita...
Itselleni riittää, että juoni on kiinnostava, ohjaus laadukasta ja musiikki mieleenpainuvaa.
Siksi esim. mustavalkoinen mykkäelokuva The Artist peittoaa kaikenmaailman 3D-actiontykitykset.

310.7.2012 15:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:

Eikös tuo Penkkien tärinä ole jo vanha juttu?
Kotiteatterihifistelijät ovat jo pitkän aikaa asennelleet subwooferien puhekeloja sohviin ja tuoleihin tärinäefektien aikaansaamiseksi.

410.7.2012 15:47

Joo ei minuakaa oikein kiinnosta. Elokuvateatterit alkaa olla jo historiaa. Ei myöskään mikään 3D-elämys 2D-näytöissä kiinnosta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.7.2012 @ 15:47

510.7.2012 16:31

Jaa, että noi linnanmäen neljädee-touhut nytten sitten ihan leffateattereihin... mikäs siinä, varmasti puree nuorempaan väkeen, itseäni ei kyllä paljoa jaksaisi kiinnostaa.


YARR!

610.7.2012 18:01

Lainaus:
Yhtiö arvelee, että rapakon takana asiakkaat maksavat mukisematta 8 taalaa ylimääräistä uudesta elämyksestä.
Täällä maksaa liput jo valmiiks 12e, niin turha luulla että alan maksamaan leffasta 20e hajun ja tärinän vuoksi.

710.7.2012 18:49

Stereokuva imee jo tarpeeksi säkkei ja vielä lisää hömpötyksiä tulossa viemään huomion pois itse elokuvasta.

811.7.2012 13:05

olipa yllätys että ihmiset ovat kyllästyneet 3D:hen. Eikös tämä ollut jo ennustettu ja myös historiasta opittu?

913.7.2012 12:39

Kyseessä pikemminkin viihdehuvipuistomainen elämysbisnes. Onhan noita virtuaalivuoristoratoja ja edistuneempiä "kummitusjunia" ollut jo vuosia.

1014.7.2012 12:01

Tämähän on loistavaa. Jatkossa ei tarvitse elokuvissa pieruaan pidätellä, kun ympärilläolijat luulevat hajun kuuluvan elokuvan kohtaukseen.

1114.7.2012 17:46

Enpä halua mitään ihmeen tärinöitä tuoliinikaan...


Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

1220.7.2012 12:16

Mielestäni 3D ei koskaan ole yltänyt sille tasolle kuin olisi pitänyt! Hehkutus oli aivan liian ylimitoitettua. Hajua en myöskään kuitenkaan kannata! Linnanmäen elokuva kokemus on kyllä aivan mahtava, mutta en sitäkään kestäisi kuin max puoli tuntia!


helena

1320.7.2012 21:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti akse:
olipa yllätys että ihmiset ovat kyllästyneet 3D:hen. Eikös tämä ollut jo ennustettu ja myös historiasta opittu?
Olis edes kunnon 3D eikä nykyisen kaltainen "esineet kahdella erillisellä tasolla" 3D, jossa se keskeinen esine/olio on ihan yhtä lättänä, kuin taustakin, mutta näyttää olevan irrallaan taustasta.

AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)