*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hovioikeus: Elisan Pirate Bay -esto pysyy voimassa

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 15.6.2012 14:06 Kommentteja (21)

Hovioikeus: Elisan Pirate Bay -esto pysyy voimassa Hovioikeus on hylännyt Elisan tekemän valituksen Helsingin käräjäoikeuden päätöksestä, jonka perusteella teleoperaattori joutui 9. tammikuuta estämään liikenteen The Pirate Bay -verkkosivustolle. Elisa ei jätä asiaa tähän, vaan se aikoo pyytää valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.
Hovioikeuden ja käräjäoikeuden päätökset perustuivat Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) Musiikkituottajat - IFPI Finland ry:n puolesta tekemään hakemukseen. IFPI on vaatinut samankaltaista estoa myös DNA:lle ja TeliaSoneralle.

"Asia on oikeudellisesti erittäin monimutkainen ja vaikea, joten siihen on tarpeen saada ennakkopäätös ylimmän oikeusasteen ratkaisuna. Pidämme tekijänoikeuksia tärkeinä ja toimijoiden pitäisi keskittyä toimenpiteisiin, joilla aidosti voidaan vähentää piratismia eli käytännössä sisällön saamista verkkojakeluun kohtuullisella hinnalla ja samaan aikaan muun jakelun kanssa", kertoo Elisan liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

115.6.2012 15:07

Minkäköhän lain ja mihin pykälään päätös perustuu ?

215.6.2012 16:26

Tässä on kyllä pakko olla jokin toista osapuolta suosiva laintulkinta. Keskseyttämimääräys ei nimenomaan saisi haitata kolmannen osapuolen oikeutta tiedon saamisessa ja välittämisessä. Suomen internetin sensuurihalut tulivat selviksi jo laposuodattimessa, mutta tässä sitä sitten ollaan. En usko tuomion muuttuvan, luki lakikirjassa mitä tahansa.

Jokainen TO-järjestöille mennyt sentti on sentti sensuurin puolesta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2012 @ 16:47

315.6.2012 16:59

Hyvin on voideltu....

415.6.2012 17:17

Kun korruptiolle tavallinen kuluttaja ei voi mitään. Eli yksipuolisten asioiden esitys oikeudessa. Eikä viranomaiset välitä pätkääkään kuluttajasta ongelmista. Vain rahalla tuntuu olevan merkitystä.

Joten hyvä keino on yksinkertaisesti että jokainen henkilö joka ei pidä tekijäoikeusjärjestöjen nykyisestä toiminnasta, vähentää henkilökohtaiseti viihteen ostamista. Itse olen näin jo tehnyt. Kysymys ei ole siitä että saammeko mitään "tulosta" tällä. Vaan ainakin olemme ilmaisseet mielipiteemme kukkarollamme. Kyllä niitä rahoja voi käyttää muuhunkin kuin viihteen ostamiseen.

Jos kerran raha vain merkitsee jotain, niin olkaa ilman minun rahoja. :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2012 @ 17:20

515.6.2012 17:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RaimoHa:
Minkäköhän lain ja mihin pykälään päätös perustuu ?
Ei mihinkään. Kyseinen laki, jolla sensuuri saatiin voimaan, kieltää "keskeyttämismääräyksen", jos se vaarantaa kolmannen osapuolen mahdollisuutta lähettää ja vastaanottaa viestejä. TPB:ssä on paljon laillista tavaraa, jonka mahdollinen saattaminen yleisölle on nyt vaarantunut.

Lex Karpelan pykälä 60 c § (21.7.2006/679) sanoo näin:

"Tuomioistuin voi 60 b §:ssä tarkoitettua kannetta käsitellessään tekijän tai hänen edustajansa vaatimuksesta määrätä lähettimen, palvelimen tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjän taikka muun välittäjänä toimivan palvelun tarjoajan sakon uhalla keskeyttämään tekijänoikeutta loukkaavaksi väitetyn aineiston saattamisen yleisön saataviin (keskeyttämismääräys), jollei sitä voida pitää kohtuuttomana ottaen huomioon aineistoa yleisön saataviin saattavan henkilön, välittäjän ja tekijän oikeudet."

Neljäs momentti kuitenkin alkaa virkkeellä:

"Tämän pykälän nojalla annettu keskeyttämismääräys ei saa vaarantaa kolmannen oikeutta lähettää ja vastaanottaa viestejä."

Kyseinen esto on siis täysin laiton.

615.6.2012 18:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RaimoHa:
Minkäköhän lain ja mihin pykälään päätös perustuu ?

Lainaus:
Hovioikeuden ja käräjäoikeuden päätökset perustuivat TTVK ry Musiikkituottajat - IFPI Finland ry:n puolesta tekemään hakemukseen.

...HAKEMUS!?!?!?!?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2012 @ 18:02

AMD Phenom II X3 720 @ 3.0 Ghz & AC Freezer 7 Pro | ASRock 970 Extreme4 | Kingston 2x4GB 1333MHz | HIS ATI Radeon 4770 512 MB | Kingston 120GB SSD | WD Caviar Blue 500GB | Antec 902 | XFX 550W | Windows 7 | Logitech G5 | Prodige FlatX | Acer V233H + S231HL 23"

715.6.2012 18:38

Täysin järjetön ja lain vastainenkin tuomio jälleen kerran. Ei voi kuin ihmetellä tuollaisten tuomareiden käsityskykyä. Ilmeisesti peruskoulussa jäi lukemisenymmärtämisen oppiminen vähän heikommalle, kun ei lakitekstiä pysty ymmärtämään. Korkeimman oikeuden on muutettava tuomio, mutta ilmapiirin ja korruption määrän tuntien sitä ei edes käsittelyyn oteta.

NUIJA NUIJA NUIJA NUIJA kuuluisi yleisöstä, jos tällaisia tuomioita pallopeleissä jaeltaisi.

815.6.2012 20:03

Itkekääs nyt vielä lisää sananvapaudesta ja muusta hippipaskasta.
Sivulle pääsee näillä vaihtoehto IPillä tai proxyillä yms tms.
Eikä kukaan voi esittää olevansa viisas sanoessaan että "sivulla on myös laillista materiaalia" kun 99% koko sivun käyttötarkoituksesta on piratismi.

916.6.2012 0:37

Miten tää voi koskea vain Pirate-Bayta??
Me nyt ollaan kopsattu vaikka mitä. Kanavia löytyy. Täss taitaa olla asiaa ymmärtämättömien ja sitä kautta "MUTU" tuomareiden kantoja. Siirrymmekö pian Pohjois-Korean malliin ja kuinkahan monelta TTVK- virkailijalle ei tule edes sitä tikkaria suuhun, kun koko netti suljetaan.


Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.

1016.6.2012 4:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Itkekääs nyt vielä lisää sananvapaudesta ja muusta hippipaskasta.
Sivulle pääsee näillä vaihtoehto IPillä tai proxyillä yms tms.
Eikä kukaan voi esittää olevansa viisas sanoessaan että "sivulla on myös laillista materiaalia" kun 99% koko sivun käyttötarkoituksesta on piratismi.
Mutta se silti rikkoo sen 1% oikeuksia. Sekö voidaan polkea paremman hyvän nojalla? Samaa voidaan soveltaa moneen asiaan... ei varmaan tarvii paljon enempää sanoa


1116.6.2012 17:13
neptunus
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Itkekääs nyt vielä lisää sananvapaudesta ja muusta hippipaskasta.
Sivulle pääsee näillä vaihtoehto IPillä tai proxyillä yms tms.
Eikä kukaan voi esittää olevansa viisas sanoessaan että "sivulla on myös laillista materiaalia" kun 99% koko sivun käyttötarkoituksesta on piratismi.
Alkaa tää kommentti muistuttaa jo ilta-lehden keskustelufoorumin kommentteja... varsinkin tuo alku viestistä.

Mutta onhaa toi estopäätös hyvä alku muullekin sensuurille.
Aivan sama vaikka piraatilahteen pääsekin helposti estoista huolimatta. Sillä kohta sivulle jos toiselle pitää varmaan mennä jotain kiertotietä. Kun joku jonninjoutava yhdistys päättää hakea oikeudelta estomääräystä milloon millekin sivulle.

Nyt jatkan krapulani parantelua... Party on!

1216.6.2012 17:58

Eikö tuo Etiopian Skype-uutinen ole taas hyvä muistutus siitä mihin pahimmillaan tilanne johtaa kun valtio innostuu puuttumaan asiohin internet-aikakaudella? Ovathan poliitikot jo välytelleet sitäkin että kovasti otsikoissa ollutta vihapuhetta ei tulisi sallia ja tarvittaessa estää pääsy tällaisille sivuistoille joissa vihapuhe hyväksytään. Nettipoliisi Fobbahan pyysi palautetta asiaa koskien jokunen kuukausi sitten. Tässä siis syy miksi minkäänlaista sensuuria ei pidä hyväksyä, oli alkuperäinen tarkoitus kuinka hyvä tahansa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2012 @ 17:59

1316.6.2012 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Itkekääs nyt vielä lisää sananvapaudesta ja muusta hippipaskasta.

On surullista, että joku pitää sananvapautta "hippipaskana", erittäin surullista. Toivon todella, ettei tällaisia ihmisiä paljoa ole. Ilmeisesti on siis Palleron mielestä OK, että valtio päättää mitä saa sanoa ja mitä ei. Tokihan ne sen paremmin tietävät. Itse ei kannata ajatella. Oikea totuus tulee ylhäältä.

1417.6.2012 17:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Itkekääs nyt vielä lisää sananvapaudesta ja muusta hippipaskasta.
Sivulle pääsee näillä vaihtoehto IPillä tai proxyillä yms tms.
Eikä kukaan voi esittää olevansa viisas sanoessaan että "sivulla on myös laillista materiaalia" kun 99% koko sivun käyttötarkoituksesta on piratismi.
Vai että ihan hippipaskasta. No ei ihme että perusoikeudet rapautuvat ja ihmisten vapaus katoaa, kun ihmisoikeudet ovat eräille vain hippipaskaa. Sitten kyllä mahtaisi Palleroakin itkettää, kun itsellä olisikin jotain sanottavaa, kerrankin, mutta valtiopa onkin jo kriminalisoinut mielipiteensä vapaan ilmaisun. Tulisi äkkiä Pallerostakin hippipaskiainen.

1518.6.2012 12:57
Josari
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Curvy2:
Miten tää voi koskea vain Pirate-Bayta??
Me nyt ollaan kopsattu vaikka mitä. Kanavia löytyy. Täss taitaa olla asiaa ymmärtämättömien ja sitä kautta "MUTU" tuomareiden kantoja. Siirrymmekö pian Pohjois-Korean malliin ja kuinkahan monelta TTVK- virkailijalle ei tule edes sitä tikkaria suuhun, kun koko netti suljetaan.
Nyt koskee vain Pirate Bayta, mutta mitä väliä? Helsingin käräjäoikeudessa ei tajuta, että Pirate Bayn on erittäin helppoa kiertää ip-osoite-estot vain käyttämällä toista ip-osoitetta. Pirate Bayn estäminen kokonaan ihmisiltä on lähes mahdotonta. Pirate Bayn estot ovat palveluntarjoajille ja hallituksille erittäin kalliita ja pitkiä oikeusprosesseja, joten on luultavasti vain ajan kysymys, milloin kyseisten estojen tekeminen todetaan mahdottomaksi – jopa Helsingin käräjäoikeudessa ja Ttvk ry:ssä. Ainoa tapa estää Pirate Bayta on sivuston sulkeminen kokonaan.

Eivät tietokoneet ole ongelmallisia tai vaikeita - niiden omistajat ovat.

1618.6.2012 20:18

Niin, jää nekin tulot nyt saamatta kotimaahan kun minä tilailen ulkoiset kiintolevyt ja muut tallennusvälineet maailmalta ilman mitään teostomaksuja.
Tänään katoin marketissa, että yks DVD-levy maksaa 2.5 euroa ja saan esim Saksasta noin kymmenen kertaa halvemmalla. Kuitenkin niistäkin on ALV maksettu.


Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.

1718.6.2012 20:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Curvy2:
Niin, jää nekin tulot nyt saamatta kotimaahan kun minä tilailen ulkoiset kiintolevyt ja muut tallennusvälineet maailmalta ilman mitään teostomaksuja.
Tänään katoin marketissa, että yks DVD-levy maksaa 2.5 euroa ja saan esim Saksasta noin kymmenen kertaa halvemmalla. Kuitenkin niistäkin on ALV maksettu.
juu. ja tulee nopeemmin perillekkin kun suomesta postin(etana) kautta =)

en itse näe paljon syitä tilata suomesta mitään tallennus formaatteja

- Always use protection. Safe browsing!

1828.6.2012 16:34

Intiassakin oikeus toimii paremmin kuin Suomessa, jonka tuomareiden siunaamia ihmisoikeusrikoksia joudutaan setvimään EU:n ihmisoikeustuomioistuimissa asti...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

195.7.2012 16:05
hiilihappo
Vahvistamaton

Onko joku väittänyt että suomessa olisi jotain lakeja??
kuka tahansa pystyy jollakin typerällä hakemuksella saamaan mitä vain aikaiseksi.
Musiikki ja elokuva yhtiöt tuottaavat pelkkää sontaa liukuhihnalla ja ihmettelevät miksi kukaan ei ostaa niitä ja kun ei ole vastauksia niin yritetään viedä sitäkin rauha joka on jokaisen oikeus tehdä ja olla nettissä.

Suurimmat syyliset ovat raha ahnet gramex ja teosto.

205.7.2012 16:25

Sinänsä ihmettelen näitä "estoyrityksiä", mutta kyllä nämä kommentitkin aika huvittavia on.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hiilihappo:

Musiikki ja elokuva yhtiöt tuottaavat pelkkää sontaa liukuhihnalla
Torrenttina ladattuna muuttuu sitten laadukkaaksi vai?

215.7.2012 18:27
hiilihappo
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Sinänsä ihmettelen näitä "estoyrityksiä", mutta kyllä nämä kommentitkin aika huvittavia on.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hiilihappo:

Musiikki ja elokuva yhtiöt tuottaavat pelkkää sontaa liukuhihnalla
Torrenttina ladattuna muuttuu sitten laadukkaaksi vai?
Ei todellakaan!
Homman nimi on se että ihmiset eivät halua ostaa niitä koska sisältö ei ole sen myyntihinnan arvoinen ja luonnollisesti ladataan niitä.

Huono laatuista musiikkia ja elokuvia tehdän liikaa joista ihmiset eivät halua maksaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto