*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Verkkokauppa lisäsi Internet Explorerilla shoppaileville haittaveron

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 14.6.2012 15:25 Kommentteja (34)

Verkkokauppa lisäsi Internet Explorerilla shoppaileville haittaveron Jokaisen verkkokehittäjän painajainen on tietysti antiikkinen Internet Explorer -selain. Vaikka näinä Google Chromen aikoina vanhempien Internet Explorer -versioiden määrä on häviävän pieni, niin se aiheuttaa silti kustannuksia kehittäjille.
Täysin mielivaltaisesti toimivat ja nykystandardeista välinpitämättömät selainversiot yleensä luetellaan Internet Explorer 7:stä alaspäin. Näille selaimille verkkosivustoja kehittäessä kustannukset kasvavat, sillä ylimääräistä työtä joudutaan tekemään muita selaimia selvästi enemmän, jotta sivusto näkyisi oikein.

Australialainen verkkokauppa Kogan on päättänyt, että mikäli selaimen päivittäminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin saat maksaa siitä ostoksissasi. Kogan kertoo blogissaan, että se on ensimmäisenä maailmassa lanseerannut Internet Explorer 7 -veron. Jokaiseen ostokseen lisätään 6,8 prosenttia veroa -- 0,1 prosenttia jokaista kuukautta kohti, jolloin Internet Explorer 7 on ollut markkinoilla.

Kogan on varmasti lisännyt veron osittain kieli poskessa, mutta taustalla on aito tahto päästä eroon IE7:stä ja/tai kattaa sen aiheuttamat kulut. Verkkokauppa muistuttaakin, että tästä verosta pääsee tavanomaisia veroja helpommin eroon.

Edellinen Seuraava  

34 kommenttia

114.6.2012 15:39

Että näin... Koskeeko tuo myös vanhempia IE-versioita?

Jos kuva on liian pieni (kuten minulle), niin tässä hieman parempi versio:






Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kogan.com:
As Internet citizens, we all have a responsibility to make the Internet a better place. By taking these measures, we are doing our bit.

This will help us increase our efficiency, help keep prices for all smart shoppers down, and hopefully help eradicate the world of the pain in the rear that is IE7!

So, what are you waiting for? Time to upgrade your browser!
Koskakohan muut ottaa mallia?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.6.2012 @ 15:44

214.6.2012 15:46

Haha ihan oikein! Odotan itsekkin innolla milloin kouluissa siirrytään pois IE7:kasta koska sillä ei toimi mikään sivu kunnolla ja on mahdotonta asentaa uutta selainta johtuen järjestelmänvalvojan asettamista rajoituksista.

314.6.2012 16:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jogikarhu:
Haha ihan oikein! Odotan itsekkin innolla milloin kouluissa siirrytään pois IE7:kasta koska sillä ei toimi mikään sivu kunnolla ja on mahdotonta asentaa uutta selainta johtuen järjestelmänvalvojan asettamista rajoituksista.
Kouluissa on IE ihan syystä. Helpompi palvelimilta polisyistä määritellä kaikkien koneiden selainten kaikki asetukset ilman ylimääräsitä kikkailua. Myös valvonta onnistuu paremmin. Lisäksi siirtyminen selaimesta toiseen tuottaa aina lisäkustannuksia kun kaikki pitää testata ja säätää niin, että ne toimii. Yksittäinen kotikone jossa selain saattaa temppuilla joskus on eri asia kun 1000+ konetta joilla kaikilla tai vaikka vain osalla selain temppuilee. Maksaa yrityksille rahaa kun työaikaa kuluu ihmettelemiseen.

Myös rajoitukset on ihan syystä. Sielä olis muuten kaikilla koneilla jonkun oppilaan torrentit latauksessa tai jotain muuta vastaavaa.

Muuten tämä IE7 vero kuullostaa hyvältä.

414.6.2012 16:48

Toihan on fantastinen keksintö. kannatan. ja toimisi myös hyvin muissakin kuin verkkokauppaan keskyttyvissä sivuissa esim, banneri joka muistuttaa minuutin välein...

ei pitäisi olla ylitsepääsemättöman vaikeaa päivittää niinkin yksinkertainen asia kuin selain, ja aina siitä voi adminille valittaa ja täytyy olla typerä admin tosiaan jos elää 5 vuotta jäljessä eikä välitä tietoturvasta tuon taivaallista...

kannatan tuota ie7 vero systeemiä, toivottavasti lisääntyy

ymmärrän senkin että laitokset karttavat monimutkaisia/uusia systeemejä jotka sitten pitäisi oppia mutta jos/kun kyse on TODELLA vanhoista softista / heikko tietorva siinä mukana

mutta peruskäyttäjällä ei pitäisi olla mitään perusteltuja syitä enää käyttää antiikki selaimia ainakaan täys päiväisesti.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.6.2012 @ 16:59

- Always use protection. Safe browsing!

514.6.2012 18:56

Jos organissaatiossa on Wanhanaikaiset ohjelmat, niin sitten pitää käyttäjien alkaa käyttämään muistitikulle asennettuja ohjelmia.
esimerkiksi

Firefox Portable
http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable

Libreoffice Portable.
http://portableapps.com/apps/office/libreoffice_portable


http://www.portablefreeware.com/
http://portableapps.com/

614.6.2012 19:04

Sinänsä typerää, että kauppa kehottaa vaihtamaan selainta, eikä anna vaihtoehtona päivittämistä IE9:iin, joka on ihan kelpo selain.

714.6.2012 19:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti katsoja:
Sinänsä typerää, että kauppa kehottaa vaihtamaan selainta, eikä anna vaihtoehtona päivittämistä IE9:iin, joka on ihan kelpo selain.
Joku ehdottaa IEtä vuonna 2012?

814.6.2012 20:00

Vaikka IE7 on kyllä tosi vanha, mutta kyllä se on sen käyttäjän oma asia.

Mielenkiintoista lukea mielipiteitä joissa ihmiset paheksuvat TOISTEN ihmisten toimintatapoja, jotka on erillaisia kuin heidän omat. Kyllä se on niin helppoa tuomita toisen tekemisiä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.6.2012 @ 20:01

914.6.2012 20:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BFlorry:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti katsoja:
Sinänsä typerää, että kauppa kehottaa vaihtamaan selainta, eikä anna vaihtoehtona päivittämistä IE9:iin, joka on ihan kelpo selain.
Joku ehdottaa IEtä vuonna 2012?
6: Kieltämättä erikoinen veto olla tarjoamatta päivitys mahdollisuutta.
7: Joku taitaa elää vielä muinaisuudessa?

1014.6.2012 20:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti katsoja:
Sinänsä typerää, että kauppa kehottaa vaihtamaan selainta, eikä anna vaihtoehtona päivittämistä IE9:iin, joka on ihan kelpo selain.
Lukuisat maailman XP:t eivät sitä saa.
Pysähtyy IE8:iin,kuten omassa vanhuksessani.

Vistassani on IE9,automaattipäivittyneenä.Vain ilmoitti kun vaihtoi.
Kummassakin on myös Chrome,eikä maalta merelle vie noiden erot.

1114.6.2012 21:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Vaikka IE7 on kyllä tosi vanha, mutta kyllä se on sen käyttäjän oma asia.

Mielenkiintoista lukea mielipiteitä joissa ihmiset paheksuvat TOISTEN ihmisten toimintatapoja, jotka on erillaisia kuin heidän omat. Kyllä se on niin helppoa tuomita toisen tekemisiä.
Tavallaan joo, mutta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että vanhentuneita selaimia käyttävät käyttäjät eivät ihmettele, kun sivut eivät toimi heillä oikein. Näinhän ei ole, vaan auta armias, jos joku saitti ei toimi jollain Netscape 3.x:llä, niin tasan varmasti siitä tulee palautetta ylläpitoon :-)

Pointti lienee se, että selaimet, jotka eivät seuraa standardien kehitystä, kuluttavat kehittäjien aikaa -- ja siten myös firmojen rahaa. Ja tuon ajan/rahan voisi käyttää tehokkaamminkin kuin tukemaan wanhaa - tässä tapauksessa 6 vuotta vanhaa - selainta.

1214.6.2012 21:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Vaikka IE7 on kyllä tosi vanha, mutta kyllä se on sen käyttäjän oma asia.

Mielenkiintoista lukea mielipiteitä joissa ihmiset paheksuvat TOISTEN ihmisten toimintatapoja, jotka on erillaisia kuin heidän omat. Kyllä se on niin helppoa tuomita toisen tekemisiä.
Tavallaan joo, mutta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että vanhentuneita selaimia käyttävät käyttäjät eivät ihmettele, kun sivut eivät toimi heillä oikein. Näinhän ei ole, vaan auta armias, jos joku saitti ei toimi jollain Netscape 3.x:llä, niin tasan varmasti siitä tulee palautetta ylläpitoon :-)

Pointti lienee se, että selaimet, jotka eivät seuraa standardien kehitystä, kuluttavat kehittäjien aikaa -- ja siten myös firmojen rahaa. Ja tuon ajan/rahan voisi käyttää tehokkaamminkin kuin tukemaan wanhaa - tässä tapauksessa 6 vuotta vanhaa - selainta.
wanhan selaimen käytöstä verottaminen on toki helppo ymmärtää, mutta tässä tapauksessa asian läpinäkyvä pointti paljastuu siinä että kyseisen verkkokaupan ilmoituksessa ei päivitysvaihtoehdoissa ole lainkaan uutta IE-versiota... eli taitaa olla yksi näitä statcounterin "miljardeja" yhteistyökumppaneita jotka kaikin mahdollisin keinoin yrittävät vähentää IE:n osuutta selainmarkkinoista

1314.6.2012 22:15

Lainaus:
Pointti lienee se, että selaimet, jotka eivät seuraa standardien kehitystä, kuluttavat kehittäjien aikaa -- ja siten myös firmojen rahaa. Ja tuon ajan/rahan voisi käyttää tehokkaamminkin kuin tukemaan wanhaa - tässä tapauksessa 6 vuotta vanhaa - selainta.

Oliskohan helpompaa vain lopettaa tukeminen? Jos vaikka näyttäysi sivun jolla kerrotaan että käyttämääsi selainveriota ei tueta. Ei kukaat pakota tukemaan kaikkia selaimia.
Lainaus:
Lukuisat maailman XP:t eivät sitä saa.

kannattaa sitä käyttöjärjestelmääkin joskus päivittää...
Lainaus:
mutta tässä tapauksessa asian läpinäkyvä pointti paljastuu siinä että kyseisen verkkokaupan ilmoituksessa ei päivitysvaihtoehdoissa ole lainkaan uutta IE-versiota...

Tämä pisti itselläkin silmään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.6.2012 @ 22:17

las ballenas son el camino

1414.6.2012 22:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus:
Pointti lienee se, että selaimet, jotka eivät seuraa standardien kehitystä, kuluttavat kehittäjien aikaa -- ja siten myös firmojen rahaa. Ja tuon ajan/rahan voisi käyttää tehokkaamminkin kuin tukemaan wanhaa - tässä tapauksessa 6 vuotta vanhaa - selainta.

Oliskohan helpompaa vain lopettaa tukeminen? Jos vaikka näyttäysi sivun jolla kerrotaan että käyttämääsi selainveriota ei tueta. Ei kukaat pakota tukemaan kaikkia selaimia.
Lainaus:
Lukuisat maailman XP:t eivät sitä saa.

kannattaa sitä käyttöjärjestelmääkin joskus päivittää...
Lainaus:
mutta tässä tapauksessa asian läpinäkyvä pointti paljastuu siinä että kyseisen verkkokaupan ilmoituksessa ei päivitysvaihtoehdoissa ole lainkaan uutta IE-versiota...

Tämä pisti itselläkin silmään.
Kyllä järkevintä minulle tähänasti on ollut päivittää kaikki moiset valmistajan ylläpidosta,josta ne automaattipäivitys-asetuksella saan oikea-aikaisesti tarjolle.
Miksi niitä pitäisi jostain alalinkeistä ottaa?

Epäilen että jos asioit IE6 tai 7 kanssa XP:llä,ei ysi ole vaihtoehto ollenkaan.Miksi sitä siis tyrkytettäisi?
IE8 on ihan toimiva,se pitää kuitenkin hakea MS-Updatesta.

1515.6.2012 0:50

Mitä ne itkee ko ei IE:tä ole listassa. Miksi ne nyt käyttissidonnaisen selaimen listaan laittais, ku esim chrome ja firefox löytyy vähä joka järjestelmälle. Vai onko kyseessä windows-only kauppa?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2012 @ 00:50

1615.6.2012 0:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti emagdnim:
Mitä ne itkee ko ei IE:tä ole listassa. Miksi ne nyt käyttissidonnaisen selaimen listaan laittais, ku esim chrome ja firefox löytyy vähä joka järjestelmälle. Vai onko kyseessä windows-only kauppa?
Tuskin.Mutta kaiketi olettavat,että noin basic asiat hoitaa MS-Update,joten miksi vaivautua? Ja hoitaakin,jos on lisenssi- eikä piraatti-Win,eikä autoupdate off.

1715.6.2012 1:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
kannattaa sitä käyttöjärjestelmääkin joskus päivittää...

Todellakaan ei kannata monissa tapauksissa. Monelle vanhalle raudalle Xp on paras vaihtoehto. Turha ostaa uutta jos vanhallakin pärjää.

Lisäksi uusi käyttis tuo ongelmia jos laitevalikoimassa on vanhoja tai erikoisia laitteita. Ajureita ei välttämättä löydy eikä niitä tule. Minunkin kaapista löytyy hyvä force feedback ratti joka ei toimi Xp:tä uudemmilla käyttiksillä.

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1815.6.2012 1:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
kannattaa sitä käyttöjärjestelmääkin joskus päivittää...

Todellakaan ei kannata monissa tapauksissa. Monelle vanhalle raudalle Xp on paras vaihtoehto. Turha ostaa uutta jos vanhallakin pärjää.

Lisäksi uusi käyttis tuo ongelmia jos laitevalikoimassa on vanhoja tai erikoisia laitteita. Ajureita ei välttämättä löydy eikä niitä tule. Minunkin kaapista löytyy hyvä force feedback ratti joka ei toimi Xp:tä uudemmilla käyttiksillä.
Eihän päivittäminen ajantasalle mitään ostamista ole.
Vain vanhan modernisointia mahd.uuteen versioon,ilmaiseksi.
Eikä taatusti vaienna mitään aiemmin toiminutta.

Päivittämättä jättäminen on kelkasta putoamista joiltain osin.

1915.6.2012 1:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
kannattaa sitä käyttöjärjestelmääkin joskus päivittää...

Todellakaan ei kannata monissa tapauksissa. Monelle vanhalle raudalle Xp on paras vaihtoehto. Turha ostaa uutta jos vanhallakin pärjää.

Lisäksi uusi käyttis tuo ongelmia jos laitevalikoimassa on vanhoja tai erikoisia laitteita. Ajureita ei välttämättä löydy eikä niitä tule. Minunkin kaapista löytyy hyvä force feedback ratti joka ei toimi Xp:tä uudemmilla käyttiksillä.
Kun huolehdit,että XP:ssäsi on Service Pack 3 ja IE8 uusimmat päivitykset,ei kokemukseni mukaan mikään töki.

Käyttiksen vaihtoa ei edes MS-Finlandin tukihenkilö suositellut.

2015.6.2012 12:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

Kun huolehdit,että XP:ssäsi on Service Pack 3 ja IE8 uusimmat päivitykset,ei kokemukseni mukaan mikään töki.

Käyttiksen vaihtoa ei edes MS-Finlandin tukihenkilö suositellut.

Minulla on kaksi konetta ja molemmissa käyttiksenä Windows 7 64 bit. Uudempiin koneisiin Xp on surkea valinta ja IE 8 niin huono, että välttelisin sitä niinkuin ruttoa. IE9 on ihan toista maata, mutta xp:lle sitä ei saa.

Toki ottihan se päähän heittää heittää kaappiin pölyttymään 80€ ratti mutta, elämä on valintoja. Niin ja tukihenkilöissä on paljon vanhoja jääriä mitkä eivät tiedä mitään nykytietotekniikasta.



Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

2115.6.2012 14:50

Hahahah....

2215.6.2012 15:17

Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka eivät viitsi päivittää näitä antiikkisia koneitaan uudempiin. Esim XP on käyttiksenä jo niin vanha että tuki päättyy vuonna 2014. Exploreria en ole itse käyttänyt vuosiin enkä käytä, pysyypähän kone puhtaampana ja toimivana. Nykyinen käyttis on ollu käytössä lokakuusta 2009 eikä ole tarvinnu asennella uudestaan, niinkuin eräillä on tapana, toimii edelleen nopeasti ja vakaasti. Bsodn olen viimeks nähny joskus XP aikoina mutta sehän olikin ominaisuus eikä vika.

2315.6.2012 17:51

Kyllä ihmiset sitten puhuu paskaa. Ei se uuteen päivittäminen ole mikään itsestäänselvyys.

Täällä on kummallinen asenne että pitää olla se uusin koko ajan. Ihan kuin pitäisi kaverille päästä leuhkimaan että mulla on se uusin lelu, mä olen "cool. Kyllä itselläni se todellinen tarve määrittelee asiat, eikä mikään mutta kun toisillakin on tämä. Kyse on arvomaailmasta, eli mikä on kenellekin tärkeää.

Ainoa kohta jossa itse suosittelen uuteen siirtymistä on se tilanne kun tietoturvapäivyksiä ei enään saa kyseiselle "ohjelmistolle" tai siinä uudessa on todellakin jokin ominaisuus jota tarvitsee ja se puuttuu tai ei toimi vanhemmasta. Itse olen todennut että useimmat uudet asiat on sellaista sontaa että koiranpaskakin on arvokkaampaa. Kysymys ei ole siitä että uusi "pelottaisi" vaan siitä että sille uudelle "cool" sonnalle ei ole mitään TARVETTA.

Etenkin jos ihmisillä on vanhoja tietokoneita ja uudelle ei ole mitään tarvetta niin usein vanhemmat sovellutukset ovat yksinkertaisesti tilanteeseen PAREMPIA. Uusi ei aina ole parempi, mutta ei se aina ole myöskään huonompi. Pitää arvioda se oma todellinen tarve, saadut hyödyt ja haitat.

Itse käytin Windows 2000 Pro:ta todella pitkään. Lopulta totesin että nämä uudet Windowsit eivät enään sovellu minun työskentely tyyliin, eli ne olivat minulle huonompia. Siirryin Linuxiin.

Mitä tulee IE7:kaan niin en oikein tiedä miksi kukaan sitä haluaisi käyttää, mutta käyttäköön mitä haluaa. Mitä se minulle kuuluu, minä en edes käytä koko IE:tä. Luulisin kuitenkin että suurin osa ohjelmistojen päivittämätömyydestä johtuu tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta. Mutta on siellä niitä myös jotka käyttää vanhoja asioita ihan tarkoituksella.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2012 @ 17:59

2415.6.2012 19:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Kyllä ihmiset sitten puhuu paskaa. Ei se uuteen päivittäminen ole mikään itsestäänselvyys.

Täällä on kummallinen asenne että pitää olla se uusin koko ajan. Ihan kuin pitäisi kaverille päästä leuhkimaan että mulla on se uusin lelu, mä olen "cool. Kyllä itselläni se todellinen tarve määrittelee asiat, eikä mikään mutta kun toisillakin on tämä. Kyse on arvomaailmasta, eli mikä on kenellekin tärkeää.

Ainoa kohta jossa itse suosittelen uuteen siirtymistä on se tilanne kun tietoturvapäivyksiä ei enään saa kyseiselle "ohjelmistolle" tai siinä uudessa on todellakin jokin ominaisuus jota tarvitsee ja se puuttuu tai ei toimi vanhemmasta. Itse olen todennut että useimmat uudet asiat on sellaista sontaa että koiranpaskakin on arvokkaampaa. Kysymys ei ole siitä että uusi "pelottaisi" vaan siitä että sille uudelle "cool" sonnalle ei ole mitään TARVETTA.

Etenkin jos ihmisillä on vanhoja tietokoneita ja uudelle ei ole mitään tarvetta niin usein vanhemmat sovellutukset ovat yksinkertaisesti tilanteeseen PAREMPIA. Uusi ei aina ole parempi, mutta ei se aina ole myöskään huonompi. Pitää arvioda se oma todellinen tarve, saadut hyödyt ja haitat.

Itse käytin Windows 2000 Pro:ta todella pitkään. Lopulta totesin että nämä uudet Windowsit eivät enään sovellu minun työskentely tyyliin, eli ne olivat minulle huonompia. Siirryin Linuxiin.

Mitä tulee IE7:kaan niin en oikein tiedä miksi kukaan sitä haluaisi käyttää, mutta käyttäköön mitä haluaa. Mitä se minulle kuuluu, minä en edes käytä koko IE:tä. Luulisin kuitenkin että suurin osa ohjelmistojen päivittämätömyydestä johtuu tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta. Mutta on siellä niitä myös jotka käyttää vanhoja asioita ihan tarkoituksella.
Sairastatko aspergeriä kun joka uutisen kommenteissa yrität perustella järjettömiä mielipiteitäsi?
Selaimet ovat ilmaisia, kenelläkään ei ole siis syytä Olla Siirtyämttä käyttämään uudempaa kuin 6 vuotta vanhaa selainta.

2515.6.2012 21:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Sairastatko aspergeriä kun joka uutisen kommenteissa yrität perustella järjettömiä mielipiteitäsi?
Selaimet ovat ilmaisia, kenelläkään ei ole siis syytä Olla Siirtyämttä käyttämään uudempaa kuin 6 vuotta vanhaa selainta.
itse käytän joskus aspiriinia, ja ehkä sen avulla ymmärrän että vanhassa tietokoneessa voi olla aivan hyvä syy käyttää vanhaa selainta siksi koska uudet selaimet (tai käyttöjärjestelmät) ovat huomattavasti raskaampia eivätkä välttämättä pyöri kovin sujuvasti vanhalla tietokoneella... vaikka selain olisikin ilmainen, se uusi tietokone ei välttämättä ole ilmainen

2616.6.2012 1:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:

itse käytän joskus aspiriinia, ja ehkä sen avulla ymmärrän että vanhassa tietokoneessa voi olla aivan hyvä syy käyttää vanhaa selainta siksi koska uudet selaimet (tai käyttöjärjestelmät) ovat huomattavasti raskaampia eivätkä välttämättä pyöri kovin sujuvasti vanhalla tietokoneella... vaikka selain olisikin ilmainen, se uusi tietokone ei välttämättä ole ilmainen

Niin totta. Olen säädellyt vanhoja kannettavia nettikoneiksi missä prossuina on ollut Athlon XP:tä ja Pentium nelosta. Oikeilla ohjelmavalinnoilla ja luovilla säädöillä käynnistymisnopeus ja netin käyttö kokemus samaa luokkaa uusien kannettavien kanssa, mitkä on isketty täyteen konetta hidastavia ohjelmia.

Valinnat ovat kuitenkin hemmetin tärkeitä noissa vahoissa koneissa. Tuollaiseen vanhaan koneeseen kun iskee väärän käyttiksen tai vääriä ohjelmia niin suihkussa kerkeää käydä ennenkuin kone aukeaa. Uudet ohjelmat eivät siis todellakaan ole aina parhaita.


Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

2716.6.2012 7:37

Lainaus:
Selaimet ovat ilmaisia, kenelläkään ei ole siis syytä Olla Siirtyämttä käyttämään uudempaa kuin 6 vuotta vanhaa selainta.

Kuten tuossa yllä jo kommentoitiinkin, niin kyllä niitä tilanteita voi olla että ei kannata päivittää vaikka ilmaiseksi saisi. Pitäisi katsoa tilanteita hieman laajemmin kuin se oma näkökulma asioiden suhteen.

PS: Itselläni on aina päivitettynä, mutta minulla on myös sen verran tekokas tietokone että usein ei ole mitään syytä olla päivittämättä. Puhumattakaan että kaikki softat tietokoneessani ovat muutenkin ilmaisia.

PPS: Muuten se että saa ilmaiseksi jotain ei tarkoita että se kannattaa AINA ottaa vastaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2012 @ 07:46

2820.6.2012 1:52
P_7
Vahvistamaton

Vaikka IE onkin kivikautinen ja turvaton, älkää nyt menkö Googlen selainta esittämään hyvässä valossa!
Kaikki käyttäjän tiedot ja tekemiset (joita selain kerää ja lähettää vaikka lupaa ei annettaisi) on suoraan rahalla ostettavissa, tai jos kyse on mistä tahansa yhdysvaltalaisesta "turvallisuutta edistävästä" instituutiosta, ilmaiseksi saatavilla "terrorismin ehkäisemiseksi".
Tietoturvasta puhuttaessa on nykyään syytä myös ottaa huomioon kerätyn tiedon mahdolliset luovutukset ns. "laillisia" reittejä pitkin. Ja näin kun asian tutkii, on Chrome kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista turvattomin selain.

2921.6.2012 0:05

Tietoturvasta puhuttaessa on nykyään syytä myös ottaa huomioon kerätyn tiedon mahdolliset luovutukset ns. "laillisia" reittejä pitkin. Ja näin kun asian tutkii, on Chrome kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista turvattomin selain.


Voi hyvinkin olla.Jolloin kysymys on,mitä salattavaa?

Jos ei ole,yhdentekevää.
Jos on,älä asioi netissä. Muitakin tapoja on.


3021.6.2012 12:18
P_7
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:

Tietoturvasta puhuttaessa on nykyään syytä myös ottaa huomioon kerätyn tiedon mahdolliset luovutukset ns. "laillisia" reittejä pitkin. Ja näin kun asian tutkii, on Chrome kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista turvattomin selain.
Voi hyvinkin olla.Jolloin kysymys on,mitä salattavaa?

Jos ei ole,yhdentekevää.
Jos on,älä asioi netissä. Muitakin tapoja on.


Asioin jatkossakin netissä turvallisesti, kuten tähänkin saakka. Viesti oli tarkoitettu niille, jotka sitä eivät osaa tehdä.

Avaat esimerkiksi uutisotsikon, jossa kerrotaan onnettomuudesta. Sisältö onkin muuta: kirjoittaja epäilee terroristiryhmän osallistuneen, ja pitää sitä hyvänä asiana.
Nyt historiastasi löytyy terrorismia ihailevan sivun osoite, ja se on tallennettuna yhdysvaltalaisen yrityksen palvelimelle. Tällä perusteella Yhdysvallat voi käännyttää sinut takaisin kotimaahan ja kalliit lomalennot menee hukkaan.

Voit tietysti avata vain ja ainoastaan muutaman tunnetun sivuston linkkejä, jos maailman uutiset ei laajemmin kiinnosta. Tällöin tämä asia ei sinua kosketa.
Matkustaakaan ei ole pakko.

Kannattaa ajatella omaa nenää pidemmälle. Tuollaisista kapea-alaisista kommenteista ei hyödy kukaan.
Jos haluat kertoa omasta suppeasta elämästäsi, aloita vaikka blogi.

3122.6.2012 12:14



Kannattaa ajatella omaa nenää pidemmälle. Tuollaisista kapea-alaisista kommenteista ei hyödy kukaan.
Jos haluat kertoa omasta suppeasta elämästäsi, aloita vaikka blogi.
Mikähän mahtoi mennä ohi,kun piti ryhtyä asian vierestä henkilöön?
Käytän Chromea ja gmailia,IE9:n ja W-mailin ohessa.

Vain gmail poimii sanoja kirjeistäni,ja ehdottaa linkkejä "vastaaville sivuille".Joo.
Vain gmail lähettää "3 suosituinta"-ehdotuksia.

Kun Skype ostettiin Googlelle,privacy-asetukset menettivät merkityksensä.

Kerran, pari illassa,tulee "tarjouksia" Lindalove tai Honeybee-tyyppisiltä nimmareilta. 90% noista Ghanasta,loput muualta.

Tuntuu perskärpäseltä.

Myös C-Cleaner poistaa päivittäin eniten Chromen jätöksiä.

Käytän,mutten pidä tyylistään.
Enkä alennu ehdottelemaan toisenlaista elämää sinulle.

3225.6.2012 1:08

Just joo. Näin siitää internet alkaa taas muuttua. Jos et käytä sen ja ja sen firman selinta tai käyttistä, jos versio ei ole oikea, operaattorisi väärä, tms maksat veroa. Saadaan internettiin monopoli.
Eikös Micorosoft voi junailla samoin. Jos ostat kaupasta linuxilla, tai chromella vero päälle. Ja yrityksen osakkeia omistaville 50% alennus.
Näin voidaan pakottaa ihmiset tiettyihin ohjelmiin ja laitevalmistajiin.

Kyse ei ole pelkästään selainversiosta vaan vapaudesta valita ilman, että ulkopuolinen kapitalistinen yritys pakottaa sinua.

Jos tällaiset verot hyväksytään ollaan ns. Laillisen jokamiehen sakottamisoikeuden tiellä. Luet netistä iltalehteä ja IP:osoitteesi perusteella saat laskun koska selainversiosi oli väärä tai kuulut väärään puolueseen ja sähköyhtiösi lähettää lisälaskun, kun et kuulu kokoomukseen. Just joo. Näin siitää internet alkaa taas muuttua. Jos et käytä sen ja ja sen firman selinta tai käyttistä, jos versio ei ole oikea tms maksat veroa. Saadaan internettiin monopoli.
Eikös Micorosoft voi junailla samoin. Jos ostat kaupasta linuxilla, tai chromella vero päälle. Ja yrityksen osakkeia omistaville 50% alennus.
Näin voidaan pakottaa ihmiset tiettyihin ohjelmiin ja laitevalmistajiin.

Kyse ei ole pelkästään selainversiosta vaan vapaudesta valita ilman, että ulkopuolinen kapitalistinen yritys pakottaa sinua.

Jos tällaiset verot hyväksytään ollaan ns. Laillisen jokamiehen sakottamisoikeuden tiellä. Luet netistä iltalehteä ja IP:osoitteesi perusteella saat laskun koska selainversiosi oli väärä tai kuulut väärään puolueseen ja sähköyhtiösi lähettää lisälaskun, kun et kuulu kokoomukseen.
Isoveli ei valvo, isoveli ohjaa ja määrää...
Isoveli ei valvo, isoveli ohjaa ja määrää...

3325.6.2012 1:09

Just joo. Näin sitä internet alkaa taas muuttua. Jos et käytä sen ja ja sen firman selainta tai käyttistä, jos versio ei ole oikea, operaattorisi väärä, tms maksat veroa. Saadaan internettiin monopoli.
Eikös Micorosoft voi junailla samoin. Jos ostat kaupasta linuxilla, tai chromella vero päälle. Ja yrityksen osakkeita omistaville 50% alennus.
Voidaan pakottaa ihmiset tiettyihin ohjelmiin ja laitevalmistajiin jne.

Kyse ei ole pelkästään selainversiosta vaan vapaudesta valita ilman, että ulkopuolinen kapitalistinen yritys pakottaa sinua.

Jos tällaiset verot hyväksytään ollaan ns. Laillisen jokamiehen sakottamisoikeuden tiellä. Luet netistä iltalehteä ja IP:osoitteesi perusteella saat laskun koska selainversiosi oli väärä tai kuulut väärään puolueseen ja sähköyhtiösi lähettää lisälaskun, kun et kuulu kokoomukseen. Just joo. Näin siitää internet alkaa taas muuttua. Jos et käytä sen ja ja sen firman selainta tai käyttistä, jos versio ei ole oikea tms maksat veroa. Saadaan internettiin monopoli.
Eikös Micorosoft voi junailla samoin. Jos ostat kaupasta linuxilla, tai chromella vero päälle. Ja yrityksen osakkeia omistaville 50% alennus.

Kyse ei ole pelkästään selainversiosta vaan vapaudesta valita ilman, että ulkopuolinen kapitalistinen yritys pakottaa sinua.

Jos tällaiset verot hyväksytään ollaan ns. Laillisen jokamiehen sakottamisoikeuden tiellä. Luet netistä iltalehteä ja IP:osoitteesi perusteella saat laskun koska selainversiosi oli väärä tai kuulut väärään puolueseen ja sähköyhtiösi lähettää lisälaskun, kun et kuulu kokoomukseen.
Isoveli ei valvo, isoveli ohjaa ja määrää...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.6.2012 @ 01:11

3426.6.2012 1:08

Jos tällaiset verot hyväksytään ollaan ns. Laillisen jokamiehen sakottamisoikeuden tiellä. Luet netistä iltalehteä ja IP:osoitteesi perusteella saat laskun koska selainversiosi oli väärä tai kuulut väärään puolueseen ja sähköyhtiösi lähettää lisälaskun, kun et kuulu kokoomukseen.
Isoveli ei valvo, isoveli ohjaa ja määrää...



-----------------------------------------------------
En ole vielä törmännyt tapaan,jolla minulta pystyttäisi veloittamaan latiakaan ilman suostumustani.

Aina voin vastata "ei",jos ei miellytä.
Kun huomaan tuotteen tai myyntiehdot epäkelvoiksi,lopetan.

Mikä siis mättää? Kaikki ei käy kaikille,muistaakseni.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....