*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kaleva: Oulun kaupunki pitää karttadatan suljettuna

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 16.5.2012 13:16 Kommentteja (10)

Kaleva: Oulun kaupunki pitää karttadatan suljettuna Keskustelu julkisen datan, kuten esimerkiksi verovaroin kustannettujen kartastojen, avaamisesta kansalaisten ja yrityisten avoimeen ja vapaaseen käyttöön on keskusteltu aktiivisesti.
Edelläkävijänä on toiminut Maanmittauslaitos, joka avasi karttansa viime vuoden lopussa. Nyt Oulun kaupunki on ilmoittanut pysyvänsä suljetussa ja maksullisessa datassa.

Oulun kaupungilta kerrotaan Kalevalle, että jatkossakin useimmat kaupungin kartoista saa vain maksua vastaan. Karttatietoja saa jäljennöksinä alkaen kolmen euron hintaan.

Vuositasolla puhutaan parinsadantuhannen euron tulovirroista. Summa voi tuntua pieneltä, mutta meidän toimintamme kannalta kyseessä on merkittävä raha. Sillä katetaan aineiston ja palveluiden tuottamisesta syntyviä kuluja.

Kartastopäällikkö Eero Keski-Oja Kalevalle


Hallitusohjelman periaatepäätös julkisen sektorin tietovarantojen avaamisesta ei siis toteudu vielä kuntatasolla. Tosin valtiovarainministeriön mielipide oli vielä viime vuoden puolella avointa dataa vastaan, sillä esimerkiksi Maanmittauslaitoksen tapauksessa valtio keräsi datan myynnistä noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Myöhemmin ministeriö ilmaisi kuitenkin puoltavansa laajempaa ilmaiskäyttöä, sillä uskottiin, että datan avaamisen seurauksena voi syntyä satojen miljoonien arvosta liiketoimintaa.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

116.5.2012 14:15

Karttadata olisi hyvä jakaa ilmaiseksi yksityiseen käyttöön ja maksua vastaan kaupalliseen käyttöön.

216.5.2012 14:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Karttadata olisi hyvä jakaa ilmaiseksi yksityiseen käyttöön ja maksua vastaan kaupalliseen käyttöön.
Nimenomaan kaupallisessa käytössähän se avoimen datan hyöty revitäänkin irti -> ihmiset voivat kehitellä uusia bisnesmalleja avoimen datan päälle -> työpaikkoja -> verotuloja.

Eli harrastelijakoodaajatkin voivat tehdä vaikka minkälaisia virityksiä avoimella datalla, kun se on ilmaista ja pikkuhiljaa rakentaa siitä uutta bisnestä. Vaikka vain itse itsensä työllistäen. Ei tarvitse montaa uutta työpaikkaa Oulunkaan avoimen datan tehdä, kun se tuottaa yhteiskunnalle enemmän kuin nyt kartta-aineiston maksuina.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.5.2012 @ 14:30

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

316.5.2012 14:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Karttadata olisi hyvä jakaa ilmaiseksi yksityiseen käyttöön ja maksua vastaan kaupalliseen käyttöön.
Komppaan.

416.5.2012 14:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Karttadata olisi hyvä jakaa ilmaiseksi yksityiseen käyttöön ja maksua vastaan kaupalliseen käyttöön.
Samaa mieltä. Varsinkin kun ne kartat on verovaroilla tuotettu, voisi ne jotka ovat niitä veroja maksaneet myös käyttää niitä. Tietysti on myös ihan reilua että yritys joka tekee rahaa näillä kartoilla myös maksaa niistä jonkin korvauksen takaisin karttojen teosta maksaneelle taholle.

516.5.2012 14:34

Lainaus:
Vuositasolla puhutaan parinsadantuhannen euron tulovirroista. Summa voi tuntua pieneltä, mutta meidän toimintamme kannalta kyseessä on merkittävä raha. Sillä katetaan aineiston ja palveluiden tuottamisesta syntyviä kuluja.

Jos näin ahneeksi ja ahdasmieliseksi aletaan niin mielestäni silloin pitäisi varmistaa, ettei verotuloista käytetä senttiäkään tähän touhuun, vaan se rahoitetaan sitten karttojen myynnillä.

616.5.2012 14:42
Justjoooo
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Lainaus:
Vuositasolla puhutaan parinsadantuhannen euron tulovirroista. Summa voi tuntua pieneltä, mutta meidän toimintamme kannalta kyseessä on merkittävä raha. Sillä katetaan aineiston ja palveluiden tuottamisesta syntyviä kuluja.

Jos näin ahneeksi ja ahdasmieliseksi aletaan niin mielestäni silloin pitäisi varmistaa, ettei verotuloista käytetä senttiäkään tähän touhuun, vaan se rahoitetaan sitten karttojen myynnillä.
Miksi julkisen puolen pitäisi tällaisia karttoja edes tuottaa, jos se ei saa niistä myyntituloja???

716.5.2012 15:32
ettäniinqhä
Vahvistamaton

Justjoooo: että niinq hä?

Karttoja tuotetaan siksi kun niitä tarvitaan, ja ne kartat maksaa - arvaa kuka...

816.5.2012 17:54

Lainaus:
Miksi julkisen puolen pitäisi tällaisia karttoja edes tuottaa, jos se ei saa niistä myyntituloja???

Ehkä siksi että moni asia maksaisi kuluttajalle liikaa jos sitä ei tuotettaisi yhteiskunnan varoilla. Jos kartat olisi yksityisesti tuotettuja, niin ne maksaisi ihan ... , no sanotaan tosi paljon. Myös Suomen valtio ja kunnat on velvollinen pitämään kirjaa omista maa-alueista. Joten koska se täytyy tehdä kuitenkin meidän rahoilla, niin miksi sitä tietoa ei jakaisi, kun ei se mitään salaista tietoa ole. Me kansa olemme myös maksaneet jo noiden karttojen tekemisen veroissa, miksi maksaisimme uudestaan samasta asiasta?

Oletko itse tarvinnut karttoja jossain?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.5.2012 @ 07:45

916.5.2012 20:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Justjoooo:

Miksi julkisen puolen pitäisi tällaisia karttoja edes tuottaa, jos se ei saa niistä myyntituloja???
Ymmärsitköhän edes itse omaa kysymystäsi? Jos kyse olisi yksityisesta puolesta, silloin tuskin kukaan haluaisi mitään tuottaa, ellei siitä saisi voittoa, mutta tämä data on veronmaksajien rahoilla tuotettu, joten kohtuullista olisi tarpeen mukaan antaa sitä dataa ilman eri korvausta niiden käyttöön, jotka ovat sen tuottamista rahoittaneet.

1017.5.2012 16:42

Eipä noita käytännön tuotoksia kaukaa tarvi repiä (esim mobiilipuolen sovelluksista) karttaselain.. Aluksi hintaa perusteltiin maksullisilla karttaaineistolla.Nyt perusteellaan ilmaisen karttaaineiston käyttöä ilman selvitystä kalliilla työvoimalla vai?Vuosimaksullisena paskana softa silti on säilynyt.

http://www.karttaselain.fi/blog/?p=890

Kyllä softa hyvä on mutta suhteeton hintaansa nähden ja huonosti selvitetty kuluttajalle. Et todellakaan voi ladata ja käyttää kaikkea karttaaineisto mitä maksullisella ajalla olet ladannut,ajan päätyttyä.(kuten useat luulevat.)


Uutiseen..

Lainaus:
Kartastopäällikkö Eero Keski-Oja:
"Vuositasolla puhutaan parinsadantuhannen euron tulovirroista. Summa voi tuntua pieneltä, mutta meidän toimintamme kannalta kyseessä on merkittävä raha. Sillä katetaan aineiston ja palveluiden tuottamisesta syntyviä kuluja.
Mitä ihmeen kuluja? Onko Ojan mielessä kenties oulun "keskeinen" sijainti kaikkeen? Vai unohtaako herra jotta ketä ihmettä oulun keskusta tai kiinteistöt TAI niiden rajat kiinnostaa?? se mitä näistä tarvitaan löytyy jo ilmaiseksi googlelta.Itse olisin kiinnostunut oulun lähiseudun ulkoilureiteistä KUTEN muidenkin kaupunkien jotka on merkitty kartoille kansalle esim.ulkoilu reiteiksi. JA NÄIDEN PITÄISI OLLA ILMAISIA EDELLEEN MYÖS OULUN KARTALLA.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.5.2012 @ 10:49

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....