*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Laki Yle-verosta eduskunnan käsiteltäväksi

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 4.4.2012 16:02 Kommentteja (13)

Laki Yle-verosta eduskunnan käsiteltäväksi Hallitus on tuonut eduskunnan käsiteltäväksi lakiehdotukset Yle-veron toteuttamisesta. Aiempi lausuntokierros ei tuonut merkittäviä uudistuksia esityksen sisältöön. Ensi vuodesta alkaen jokainen yli 18-vuotias maksaa Yle-veroa 50 - 140 euroa tuloistaan riippuen.
Käytännössä muutoksen myötä vähintään kahden hengen kotitalouksien maksun määrä kasvaa hieman nykyisestä, mutta suuri joukko yksinasuvia ja pienituloisia selviää huomattavasti halvemmalla. Kahden aikuisen kotitaloudessa maksun määrä nousee 280 euroon, mikä tarkoittaa 28 euron kasvua nykyisen tv-luvan hinnasta. Yksinasuvilla kokonaishinta sen sijaan lähes puolittuu.

Yle-veron määräksi on asettunut 0,68 prosenttia verovelvollisen yhdistetyistä ansio- ja pääomatuloista enimmäismäärän ollessa 140 euroa ja vähimmäismäärän 50 euroa. Käytännössä täysi 140 euron vero maksetaan jo vajaan 22 000 euron vuosituloilla. Alle 50 euron verokertymää ei peritä lainkaan, mikä tulee kyseeseen runsaan 7000 euron vuosituloilla.

Verolla aiotaan kerätä noin 500 miljoonaa Yleisradion vuoden 2013 budjettia varten. Tulevaisuudessa tasoa tullaan tarkistamaan vastamaan vuotuista kustannustason nousua. Kulujen kasvua pyritään hillitsemään lisäämällä yhtiön valvontaa ja määrittelemällä tarkemmin Ylen julkiseen palveluun kuuluvat tehtävät.

Tägit: YLE
Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

14.4.2012 16:13

"Kulujen kasvua pyritään hillitsemään lisäämällä yhtiön valvontaa ja määrittelemällä tarkemmin Ylen julkiseen palveluun kuuluvat tehtävät. "

LOL tuota nyt ei usko kukaan. Kun ainoa keino vaikuttaa tarjonnan tasoon otetaan pois niin johan alkoi yle pampuilla kissanpäivät.

24.4.2012 16:20

Tuosta uutisesta on tainut unohtua että myös Yritykset joiden liikevaihto on yli 400 000 euroa maksavat tulevaisuudessa Yle-veroa, joko noin 317 euroa tai 634 euroa yhtiön liikevaihdon mukaan.

"Yksityisiltä kerätään vuonna 2013 noin 480 miljoonaa euroa. Yritysten Yle-verolla taas kerätään arviolta 22 miljoonaa euroa. Yhteensä Ylen toimintaan ohjataan siis noin 500 miljoonaa euroa."

Miten on se että koko Suomen kansa tukee yle-verorahoista jotain helsingissä sijaitsevaa oopperataloa. Eikö paikallisen toiminnan hoida yleensä kunta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.4.2012 @ 22:49

34.4.2012 16:42

YLE:n kulut voisi karsia helposti puoleen, jolloin "YLE-vero" muuttuisi kohtuulliseksi.
Mielestäni kuitenkin YLE:n pitäisi pistää kanavat kortin taakse ja YLE:n kulut maksaa ne jotka YLE:n kanavia katsoo. Areenan materiaaliin pääsee tunnuksia ja radion kuuntelijat "vapaamatkustajina".
Nimim: En käytä mitään YLE:n palveluita.

44.4.2012 21:34

Mielestäni on hyvä että vanhentunut TV-maksu vaihtuu tällaiseen järkevämpään, kaikille kansalaisille kulluvaan YLE-maksuun. On tärkeää että Suomessa on YLE:n tapainen julkinen teidotuskanava joka ei ole mainostajien ja suuryritysten lahjottavissa.

54.4.2012 22:29

Voi pääveli... tuollekkin 140€ olisi muuta käyttöä... En kaipaa Ylen palveluja.


i7-5930k 4.4GHz Water Cooled / 32Gb / GTX 980 / 512Gb SSD / +16Tb in Server /
http://www.riceracing.net/Gallery/ Maalämpöä 16.01.2013 lähtien. ISÄ 05.09.2011 23:17

65.4.2012 0:03
dghdf
Vahvistamaton

dthydeth

75.4.2012 0:11
Jepper64357468
Vahvistamaton

Kuinka helppoa on olla Ylen toimitusjohtaja? Siis vaatimus hyvä, kun yläasteelta päässyt pois. Rahaa tulee "pakko pullana" kansalaisilta... Siis Ylen kanavilta katsoin ennen jääkiekon MM-kisat yms. "Leijonan metsästystä"... Sveitsi 3 - 0 Suomi... =))))))))))) ... nyt, kun nekin siirtyneet muualle, niin... Kaikki kanavat maksullisiksi ja sitten katsotaan, kun Yle poistuu eetteristä... onhan noita muitakin kanavia? Vai onko?

85.4.2012 0:11
Jepper64357468
Vahvistamaton

Kuinka helppoa on olla Ylen toimitusjohtaja? Siis vaatimus hyvä, kun yläasteelta päässyt pois. Rahaa tulee "pakko pullana" kansalaisilta... Siis Ylen kanavilta katsoin ennen jääkiekon MM-kisat yms. "Leijonan metsästystä"... Sveitsi 3 - 0 Suomi... =))))))))))) ... nyt, kun nekin siirtyneet muualle, niin... Kaikki kanavat maksullisiksi ja sitten katsotaan, kun Yle poistuu eetteristä... onhan noita muitakin kanavia? Vai onko?

95.4.2012 13:32

Perkk..... muuten ihan kiva laki mutta tuo prosentti osuus pitäisi mennä KAIKILTA juuri niistä ansiotuloista ilman mitään kattorajoja. Selvästikin tätä lakia on ollut vääntämässä henkilöt joilla on kolminumeroinen tuntipalkka > : (

105.4.2012 14:00

Olisi tullut suoraan valtion budjetista olisi säästynyt kauhealta laskutus ymm vaivalta.
Mutta eihän rikkaimpia saa rokottaa koskaan.


Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

115.4.2012 16:40

Tuo 50€ alaraja jäi kyllä hieman epäselväksi. Eli jos joku tienaa vuodessa vaikka 1000€ niin maksaako hän 50€/vuosi vai ei mitään?

125.4.2012 18:12

@Lumikki Tietysti maksaa. Aluksi sen 50e, joka sitten vuosien mittaan nousee hurjasti.



Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

136.4.2012 19:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Tuo 50€ alaraja jäi kyllä hieman epäselväksi. Eli jos joku tienaa vuodessa vaikka 1000€ niin maksaako hän 50€/vuosi vai ei mitään?

Jos vähennyksien jälkeen vuositulo on alle 7 350e, ei yleisradioveroa makseta. Jos vuositulo on 20 590 euroa tai yli, yle-vero on 140e. Tasan 7 350 euron kohdalla veron 50e. Yleisradiovero on 0,68 prosenttia verotettavan tulon ollessa 7 350 euron ja 20 590 euron välillä.
Vero sisällytetään ennakonpidätysprosenttiin eli siitä ei tule erillistä verolappua, joten sitä ei voi jättää maksamatta, paitsi tietysti pimeästä tulosta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla (22.4.2017 20:16)
Microsoftin viime vuosien onnistuneimmat laitteet ovat kantaneet Surface-brändin nimeä. Yhtiön Windows 10 -tabletit ja -läppärit ovat keränneet valtavasti kehuja, jonka lisäksi myyntilukematkin ....
Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? (22.4.2017 20:00)
Samsungin uutuuslaite Galaxy S8 on saapunut jo ensimmäisten ennakkotilaajien kätösiin ympäri maailman ja Suomessakin laite saapuu kauppoihin ensi viikolla, mutta Samsungilla on yhä yksi ongelma ....
Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian (22.4.2017 18:29)
Viime vuoden sensaatiopeli Pokémon Go on edelleen suosittu, ainakin silloin, kun päivityksiä saapuu. Päivityksiä ja sitä myöten uusia Pokémoneja on aiempien tietojen mukaan määrä odottaa vasta ....
OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista (22.4.2017 18:14)
Suomessa Windows-puhelinten suhteellisen suosion siivittämänä on varmasti maailman muuhun väestöön verrattuna paljon ihmisiä, jotka käyttävät OneDriveä. Monet näistä ovat kuitenkin saattaneet ....

Uutisarkisto