*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tekijänoikeusjärjestö vaatii korvauksia kirjojen ääneen lukemisesta

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 14.3.2012 14:44 Kommentteja (21)

Tekijänoikeusjärjestö vaatii korvauksia kirjojen ääneen lukemisesta Tekijänoikeustaistot tapahtuvat yleensä etujärjestöjen ja piraattien välillä. Korvauksia teosten kopioimisesta haetaan kansalaisilta, jotka hyväksikäyttävät artistien, kirjailijoiden tai muiden tekijöiden työtä maksamatta penniäkään. Aika ajoin tulee kuitenkin eteen tapauksia, joissa korvausten määrä tai laatu ylittää ymmärryksen.
Yksi tällaisista tapauksista koettiin The Next Webin toimittajan Robin Wautersin kotikaupungissa Dilbeekissä, Belgiassa. Paikallinen musiikintekijöiden etujärjestö SABAM otti yhteyttä kirjastoihin tiedottaakseen, että he alkavat vaatia korvausta kirjaston tiloissa tapahtuvasta kirjojen ääneen lukemisesta.

SABAM on paikallisten lehtien mukaan ottanut yhteyttä useisiin kirjastoihin ympäri Belgiaa. Dilbeekissä tämä kohdistuu kirjastoon, jossa noin 10 lapsen ryhmä kokoontuu kahdesti kuukaudessa kuuntelemaan vapaaehtoisten lukemia kirjoja. Kirjaston edustajan mukaan tarvetta vapaaehtoisesti todella on, sillä lasten satuhetkiin ei ole varaa sijoittaa rahaa.

SABAM on kuitenkin valmis ottamaan kirjaston vähistä varoista pienen siivun. Kirjaston laskelmien mukaan maksut olisivat noin 250 euroa vuodessa. Korvaukset eivät kuulosta suurilta, mutta vapaaehtoisiin nojaavan kirjaston kohdalla se ei ainakaan helpota tilannetta.

Tekijänoikeusjärjestö SABAMia on pidetty yhtenä häikäilemättömimmistä etujärjestöistä. Se on aiemmin vaatinut muun muassa rekkakuskeilta tekijänoikeuskorvauksia radion kuuntelusta. Viime kuussa SABAM joutui itse syytteeseen talousrikoksista ja korruptiosta.

Tägit: SABAM
Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

114.3.2012 15:07



Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2012 @ 15:08

214.3.2012 15:16

Nyt alkaa lähtemään käsistä tämä touhu.. Kohta voidaan lukea että karhuryhmä on tehnyt iskun kouluun koska siellä opettaja luki kirjaston kirjaa ääneen oppilaille.


Älä Yritä Jos Et Osaa!!


Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

314.3.2012 15:20




2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit

414.3.2012 15:23

@2 tai kun opettaja kopioi sivun oppikirjasta kalvolle kirjoittaakseen tähän tehtävät tarkistusta varten.

Myös kannattaa laittaa rahaa sivuun valmiiksi mikäli aikoo jatkossa kuunnella musiikkia autossa.

514.3.2012 15:25

Ottamatta kantaa siihen onko korvaukset oikeutettuja, niin ihmettelen miksi nämä järjestöt haluavat ottaa tälläisiä PR tappioita tuollaisten summien takia...


las ballenas son el camino

614.3.2012 15:27

Ihan oikeesti. Älkää pilatko tätäkin sivusto noilla vi*** meemoilla tai mitä onkaan.

Mut itse uutiseen... Eihän näitä voi kun ihmetellä, mutta kun ihmisen ahneudella ei yksinkertaisesti ole mitään rajoja.

714.3.2012 15:39

Oikein!

Mielestäni korvauksia pitäisi maksaa myös esim. sitaateista, viittauksista, kirjan merkityksen tulkitsemisesta, luetun muistelemisesta sekä kirjan tapahtumiin liittyvistä unista.

Musiikin saralla maksamaan pitäisi joutua hyräilystä ja mukana laulamisesta, erityisen rikollista on esimerkiksi vauvalle laulaminen nukkumaanmennessä. Kitaran kielistä pitäisi maksaa ns. "kasettimaksu" koska kielillä saatetaan soittaa nuotion ääressä tekijänoikeuksien alaista musiikkia.

814.3.2012 15:45


914.3.2012 17:35

Kuten jossakin vaiheessa sanoin .... mopo karkasi jo ajat sitten to-mafialta...voi vit.. mitä touhua.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

1014.3.2012 19:12

Nyt pitäisi Eu:n sisällä kaikki tekijänoikeusjärjestöt keskittää yhteen virastoon...ja sen jälkeen pommittaa se tönö maan tasalle!

1114.3.2012 22:54
snowwa
Vahvistamaton

heti pois noi kuvat täältä.

1214.3.2012 23:12

SABAM menetti monta kiristyskeinoa, joten pitää luonnollisesti keksiä uusi, tällä kertaa jotakin näin järjetöntä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2012 @ 23:12

1315.3.2012 4:20

EiKÖ ne siella Belgiassa ymmärrä tuota, opetuksellista puolta? Mitä itse muistelen sieltä kultaiselta ala-asteelta opettaja luetti meitä ääneen että "OPITTIIN LUKEMAAN?"
Oh christ where this all is GOING?


Minäkö tyhmä! Kattoppa vaan sinne näppäimistön toiselle puolen! Että kuka SE ei osaa lukea: ps. Lukutaidottomuus Kuniaan

1415.3.2012 8:38

Miten alas nämä järjestöt voivatkaan vajota? Nyt esitän kysymyksen; löytyykö oikeasti ketään joka olisi samaa mieltä tämän SABAMn kanssa? Kotilaisen Ana maybe? Näen tämän nyt hyvänä mahdollisuutena iskeä näitä rahanahneita loisia vastaan. Levittäkää tätä tietoa, keskustelkaa ja ihmetelkää mihin ikinä menettekin. Tietoisuuden lisääminen tällaisesta röyhkeydestä on meidän aseemme. SABAM ampui itseään nilkkaan tällä, lopetetaan se ja muut headshotilla, ne ovat heikoilla nyt.

1515.3.2012 9:50

Muuttuvassa maailmassa on tämänkaltaistenkin järjestöjen jotenkin perusteltava jäsenilleen, miksi ne ovat olemassa. Mitä varmemmat palstamillit, sitä parempi.

Eli voitaneen todeta että SABAM ei liene edes puolitosissaan liikenteessä, kunhan hakee julkisuutta.


"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do, it blows away your whole leg."

- Bjarne Stroustrup

1615.3.2012 11:10

Ehkä parempi kysymys on että miksi kukaan ottaisi tuollaista järjestötoimintaa vakavasti, jossa ei ole mitään järkeä?

Toisaalta, ihmiset tuntuvat tekevät ihan hassuja asioita.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.3.2012 @ 11:11

1715.3.2012 14:32

Minäkin perustan firman, joka tekijöiden nimeen vaatii "kohtuullisia" korvauksia korvin kuulluista, silmin nähdyistä tai mieleen juolahtaneista teoksista.
-Hengitys vitonen, huokaus kymppi.
(Carl Barks)

1815.3.2012 18:11

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Tai tässä tapauksessa se joka mahdollisesti pakottaa maksamaan.

No kuitenkin naurettavuuksiin menee.

1916.3.2012 20:36

Sabam varmaan seuraavaksi lähettää tekijänoikeusfasistiset gestaponsa kansalaisten koteihin jospa joku vaikka lukee ääneen iltasatuja lapsilleen...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

2022.3.2012 14:22

Ei varmaan mene kuukauttakaan, kun kotilaisen tsto ottaa nämä käyttöön täälläkin. TO-mafian gangsterit ovat ihan töpinöissään tästä verrattomasta ansaita muodosta. Kumma ku eivät ite ole huomanneet tätä!


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

2122.3.2012 18:35

Lainaus:
Sabam varmaan seuraavaksi lähettää tekijänoikeusfasistiset gestaponsa kansalaisten koteihin jospa joku vaikka lukee ääneen iltasatuja lapsilleen...


Julkinen esitys onkin täysin sama asia kuin yksityinen esitys...

las ballenas son el camino

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....

Uutisarkisto