*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tempaus: Piraatit maksavat tekijänoikeusjärjestöille menetetyt miljardit

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 13.3.2012 13:12 Kommentteja (16)

Tempaus: Piraatit maksavat tekijänoikeusjärjestöille menetetyt miljardit Jake Gold on järjestänyt varainkeruuohjelman, jonka tarkoituksena on korvata tekijänoikeusjärjestöille (RIAA ja MPAA) nettilataamisen aiheuttamat miljarditappiot.
Tempauksen taustalla on tarina vanhasta japanilaisesta oikeusjutusta. Siinä tuomari sai käsiteltäväkseen riidan, jossa majatalon isäntä syytti köyhää opiskelijaa hänen kokkauksista aiheutuneiden höyryjen varastamisesta. Isännän mukaan opiskelija maustoi ateriansa syömällä ruokansa samaan aikaan kun hän itse teki ruokaa. Tuomari katsoi opiskelijan korvausvelvolliseksi. Sopiva korvaus hajujen varastamisesta oli parin kolikon putoamisesta syntyvä ääni. Isäntä ei siis saanut rahaa, vaan sai kuulla korvaukseksi rahan äänen.

Tarinan innoittamana Gold päätti pystyttää varainkeruuohjelman. Se perustuu tekijänoikeusjärjestöjen näkemykseen, jossa digitaaliset kopiot ovat yhtä arvokkaita kuin alkuperäisteokset. Ajatuksena on lähettää RIAA:lle ja MPAA:lle sähköpostitse dollarin setelistä otettuja skannauksia korvaukseksi ladatuista tiedostoista. Vaihtoehtona tarjotaan ASCII-dollaria. Goldin mukaan 20 digitaalista dollaria pitäisi riittää per lähettäjä.

Tägit: MPAA RIAA piratismi
Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

113.3.2012 13:57

:D

213.3.2012 14:15

Nerokasta!

313.3.2012 14:37

Aivan loistavaa :D


Core2 Duo E8400, ASUS ENGTX 460 DirectCU TOP, Corsair 4x1GB, ASUS P5K SE/EPU, Samsung DVD-RW, Seagate DiamondMax 320GB | BenQ G2400WA 24" | Logitech G500 | Sennheiser RS130 | Windows 7 Pro 64
DS Lite ja R4i

413.3.2012 14:51

Tämä on niiiiiiiiiiiiiiin parasta mitä olen aikoihin nähnyt kenenkään tekevän. Todellakin osallistun, tosin dollareita en omista, enkä jaksa hankkia, kai MAFIAA:lle eurotkin kelpaavat.

Edit: Ahaa, niillä olikin dollarin kuvat valmiina mitä lähettää...voisi lukea jutun ennen kommentointia. Tosin taidan silti eurojakin laittaa menemään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.3.2012 @ 14:54

513.3.2012 16:18

Eivät ota euroja? Ihan ymmärrettävää tässä eurokriisin aikana ;)

613.3.2012 16:20

Kiva kahtoo mihin tämä johtaa....

713.3.2012 16:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tomge:
Kiva kahtoo mihin tämä johtaa....
Massasyytteisiin rahanväärennöksestä?

813.3.2012 19:56

Tähän täytyy kyll osallistua, mutta ei omasta iipeestä lähetettynä. Nyt netistä rollareit ettiin...............


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

913.3.2012 21:59

Ylös manulle,pisteet taas.

1013.3.2012 22:42

Google kuvahakuun "Euro bills" ja sieltä sopivaa rahasummaa etsimään.

lisäksi ihan euroopan keskuspankin sivulta löytyy http://www.ecb.int/euro/banknotes/html/index.en.html

1113.3.2012 22:49

Aivan mahtava päivän kevennys!


1214.3.2012 0:17

Pitäähän noille oikeitakin seteleitä lähettää.

Mutta on vielä joitakin ruplia "vanhoilta hyviltä ajoilta".


HifiTollo, ikuinen ihmettelijä
Motto: Tästä voi mennä vain ylöspäin

1314.3.2012 16:25
NikiSoft
Inactive

Tää on aivan loistava!

1417.3.2012 0:17

Lainaus:
Ajatuksena on lähettää RIAA:lle ja MPAA:lle sähköpostitse dollarin setelistä otettuja skannauksia korvaukseksi ladatuista tiedostoista.

RIAA/MPAA hankkii oikeuden määräyksellä virtuaalirahaa lähettäneiden IP-tiedot jonka avulla saatuihin osoitteisiin aletaan lähettää urakalla ihka aitoja haastelappusia laittomasta lataamisesta.

Tietty skannaamallahan ei rahan "monistaminen" onnistu, kiitos skannereissa olevien kopio-estojen... kelvanneenkohan setelistä otettu valokuva??

1520.3.2012 11:55

Ellen väärin muista, mulla taitaa olla muutama dollarin seteli tallessa. Nyt löytyi niillekin käyttöä.



1622.3.2012 9:45

Mulla on niin vanha skanneri että ei tiedä miltä tämä uusi raha näyttää.


Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto