*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Apple TV yltää nyt täyteen teräväpiirtotarkkuuteen

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 7.3.2012 22:06 Kommentteja (19)

Apple TV yltää nyt täyteen teräväpiirtotarkkuuteen Applen tämänpäiväisen tilaisuuden ehdoton kliimaksi oli uuden iPadin julkistaminen. Teknologiayhtiöllä oli kuitenkin muitakin asioita esiteltävänä, kuten uusi Apple TV.
Uusi Apple TV -mediatoistin tuo mukanaan tuen täydelle teräväpiirtotarkkuudelle (1080p). Edellisen sukupolven laite tuki korkeintaan 720p:n videoita. Elokuvia ja televisiosarjoja voi ostaa esimerkiksi iTunesista ja säilöä ne iCloud-pilvipalveluun, mistä niitä voi katsella omalla televisiolla Apple TV:n avulla. Sisältöä voi katsella myös esimerkiksi Netflixistä, YouTubesta ja Vimeosta.

Laitteen käyttöliittymää on myös aiempaa helppokäyttöisempi. Apple TV:n myynti alkaa 16. maaliskuuta ja sen hinta on 99 dollaria.

Tägit: Apple TV iOS
Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

18.3.2012 8:03

Pystyykö tuolla katselemaan tuubia maksimi tarkkuudella televisiossa? Millä tuota ohjataan? Ja mites sarjojen yms saatavuus suomessa? Hinnan puolesta voisi tuollaisen hommata ihan huvikseenkin.

28.3.2012 9:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Pystyykö tuolla katselemaan tuubia maksimi tarkkuudella televisiossa? Millä tuota ohjataan? Ja mites sarjojen yms saatavuus suomessa? Hinnan puolesta voisi tuollaisen hommata ihan huvikseenkin.
Ohjaus onnistuu mukana tulevalla kaukosäätimellä tai aivan loistavalla iOS-laitteisiin ladattavalla ilmaisella Remote-ohjelmalla.

TV-sarjoja ei tekijänoikeussyistä vielä saa Suomen iTunesista.

YouTuben tarkkuudesta ei ole vielä kokemuksia, mutta ei luulis olevan ongelma.

38.3.2012 11:17
turhavehje
Vahvistamaton

Siis säilöä ostamansa sisältö pilveen ja tarvita kaistaa aina kun sitä katsoo - siis mitä järkee??????

48.3.2012 12:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti turhavehje:
Siis säilöä ostamansa sisältö pilveen ja tarvita kaistaa aina kun sitä katsoo - siis mitä järkee??????
Aika paljokin järkeä, sillä tällaisille pilvipalveluille löytyy nykyään paljon kysyntää. Eikä nykyisillä nopeilla verkkoyhteyksillä ole mitään ongelmia suoratoistaa pilvestä teräväpiirtolaatuista videomateriaalia.

58.3.2012 13:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti turhavehje:
Siis säilöä ostamansa sisältö pilveen ja tarvita kaistaa aina kun sitä katsoo - siis mitä järkee??????
Aika paljokin järkeä, sillä tällaisille pilvipalveluille löytyy nykyään paljon kysyntää. Eikä nykyisillä nopeilla verkkoyhteyksillä ole mitään ongelmia suoratoistaa pilvestä teräväpiirtolaatuista videomateriaalia.
Ainakin omien kokemusten perusteella elokuvien katselusta jostain netti palvelusta kuten yle areenasta niin aika karmeaa paskaa on ollut. Samoin voin kuvitella vitutuksen määrän kun netti onkin poikki tai haluaisi jossain mökillä tms. jossa kiinteäänettiä ei ole elokuvaa katsoa.

Sitten kun nettiyhteyksistä saadaan nopeita ja ennen kaikkea luotettavia niin sitten ehkä ihan jees.

Ja varmaan hienoa kun yksi katsoo elokuvaa joka vie koko kaistan niin muut talossa asuvat kiroavat netin hitautta.

68.3.2012 13:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ibanez90:
Ainakin omien kokemusten perusteella elokuvien katselusta jostain netti palvelusta kuten yle areenasta niin aika karmeaa paskaa on ollut. Samoin voin kuvitella vitutuksen määrän kun netti onkin poikki tai haluaisi jossain mökillä tms. jossa kiinteäänettiä ei ole elokuvaa katsoa.

Sitten kun nettiyhteyksistä saadaan nopeita ja ennen kaikkea luotettavia niin sitten ehkä ihan jees.

Ja varmaan hienoa kun yksi katsoo elokuvaa joka vie koko kaistan niin muut talossa asuvat kiroavat netin hitautta.

Olen vuokrannut useita HD-leffoja (720p) iTunesista 8-megaisella ADSL-yhteydellä ja koskaan ei ole esiintynyt minkäänlaista pätkimistä, bufferointia tms. ja kuvanlaatu 40-tuumaisella HD-telkkarilla on ollut hyvä.

Ja saahan ne leffat edelleen sinne iPadille mukaan, jos lähtee mökille tai jonnekin missä ei yhteydet pelaa.

Voisitko kertoa miten muut valmistajat ovat asian ratkaisseet paremmin omissa tableteissaan ja videovuokraamoissaan/kaupoissaan? :P

78.3.2012 13:53

Youtubesta sen verran että pleikkarin tai dlna/kotiteatterin kautta laatu ihan kuraa. Sillä,kiinnostaa. Jos hinta euroina sama lupaan ostaa vaikka periaatteessa kiertänyt applet kaukaa.

Nyt joku voisi hieman kertoa totuuksia bittivirroista ja laajakaistojen nopeuksista ja siitä kuinka pakattua kaikki suoratoistettava materiaali on!?! Ja siis kaukana laadusta.

88.3.2012 14:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 0132:

Olen vuokrannut useita HD-leffoja (720p) iTunesista 8-megaisella ADSL-yhteydellä ja koskaan ei ole esiintynyt minkäänlaista pätkimistä, bufferointia tms. ja kuvanlaatu 40-tuumaisella HD-telkkarilla on ollut hyvä.



720p on pelkkä resoluutio eikä kerro mitään kuvanlaadusta. Ilman minkäänlaista vertailukohtaa on mahdoton tietää mikä sinun mielestä on hyvä kuvanlaatu. Onko kuvanlaatu huonompi/parempi kuin dvd?

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

98.3.2012 15:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 0132:

Olen vuokrannut useita HD-leffoja (720p) iTunesista 8-megaisella ADSL-yhteydellä ja koskaan ei ole esiintynyt minkäänlaista pätkimistä, bufferointia tms. ja kuvanlaatu 40-tuumaisella HD-telkkarilla on ollut hyvä.



720p on pelkkä resoluutio eikä kerro mitään kuvanlaadusta. Ilman minkäänlaista vertailukohtaa on mahdoton tietää mikä sinun mielestä on hyvä kuvanlaatu. Onko kuvanlaatu huonompi/parempi kuin dvd?

Kuvanlaatu on parempi kuin DVD:llä. Wikipedian mukaan iTunesin 720p olisi 4Mbit/s. Tulevasta 1080p:stä ei vielä ole tarkempaa tietoa. Joka tapauksessa kuvanlaatu normaalikokoisella telkkarilla on varmasti "riittävä". ;)

108.3.2012 15:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
720p on pelkkä resoluutio eikä kerro mitään kuvanlaadusta. Ilman minkäänlaista vertailukohtaa on mahdoton tietää mikä sinun mielestä on hyvä kuvanlaatu. Onko kuvanlaatu huonompi/parempi kuin dvd?

Millainen kuvanlaatu HD-leffoissa muuten kokemuksesi mukaan on muissa Suomessa toimivissa nettivuokraamoissa/kaupoissa? Ja kuinka näppärästi ja luotettavasti ne käytännössä toimivat?

118.3.2012 16:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 0132:

Millainen kuvanlaatu HD-leffoissa muuten kokemuksesi mukaan on muissa Suomessa toimivissa nettivuokraamoissa/kaupoissa? Ja kuinka näppärästi ja luotettavasti ne käytännössä toimivat?

Ei ole kokemusta. Siksi kysyinkin asiaa.


Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

129.3.2012 16:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 0132:

Olen vuokrannut useita HD-leffoja (720p) iTunesista 8-megaisella ADSL-yhteydellä ja koskaan ei ole esiintynyt minkäänlaista pätkimistä, bufferointia tms. ja kuvanlaatu 40-tuumaisella HD-telkkarilla on ollut hyvä.



720p on pelkkä resoluutio eikä kerro mitään kuvanlaadusta. Ilman minkäänlaista vertailukohtaa on mahdoton tietää mikä sinun mielestä on hyvä kuvanlaatu. Onko kuvanlaatu huonompi/parempi kuin dvd?
Oman kokemukseni mukaan vuokrattujen videoiden taso vähintään samantasoinen, kuin DVD:n. Omasta mielestäni kuvanlaatu on melko hyvä. Ei vastaa Full-HD blurayn laatua, mutta sehän on täysin ymmärrettävää, koska laite ei ole tukenut sellaista tähän asti.

1311.3.2012 9:40

Voikos tolla edes katsoa normaalia televisiota?


Mikkisofta

1411.3.2012 9:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oscar808:
Voikos tolla edes katsoa normaalia televisiota?

Mikä on "normaali televisio"? Mutta ei AppleTV mikään digiboksi ole...

1512.3.2012 15:05

Tekniikkahan tuossa on varmasti kunnossa, mutta jenkkilän arvostelut ovat olleet lähes yksimielisiä siitä että esim Roku LT on boksina sisältönsä puolesta a) halvempi ja b) laajempi.

Ideana lienee, että henkilöt joilla jo kaikki Applen laitteet on läppäristä puhelimeen voivat hankkia tämän täydentämään palettia.

Muille tällä ei oikein ole mitään järkeä.

1612.3.2012 15:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti d_2ned:
Tekniikkahan tuossa on varmasti kunnossa, mutta jenkkilän arvostelut ovat olleet lähes yksimielisiä siitä että esim Roku LT on boksina sisältönsä puolesta a) halvempi ja b) laajempi.

Ideana lienee, että henkilöt joilla jo kaikki Applen laitteet on läppäristä puhelimeen voivat hankkia tämän täydentämään palettia.

Muille tällä ei oikein ole mitään järkeä.

Joo, eihän tuosta yksinään saa läheskään kaikkea irti. Mutta jos sulla on jo ennestään iPhone tai iPad, tuo on todellakin hintansa arvoinen värkki.

1712.3.2012 15:51

Mikä muuten mahtaa olla tämän laitteen suora kilpailija?

1812.3.2012 16:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Mikä muuten mahtaa olla tämän laitteen suora kilpailija?

Ei sellaista taida olla olemassa. Kuten yllä jo todettiin, laitehan on mediatoistin Applen ekosysteemiin, ja tähän koloon on kilpailijoiden hankala nykyisellään tunkea, koska iTunesin DRM-puoli ei ole kilpailijoille auki, eikä AirPlay-tukikaan ole kovin laajalle vielä levinnyt.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.3.2012 @ 16:25

1913.3.2012 23:31

Rantautuminen tyyrpuuriin yli 28m/s ..

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto