*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bay luopui torrent-tiedostoista

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 29.2.2012 09:37 Kommentteja (25)

The Pirate Bay luopui torrent-tiedostoista Kerroimme tammikuussa The Pirate Bayn aikeista luopua torrent-tiedostoista kokonaan. Maailman suurimman BitTorrent-sivuston oli tarkoitus korvata tiedostot uudelle teknologialla.
Magnet-linkit eivät ole tiedostoja vaan hash-tunnisteita, joka virallisen blogin mukaan "vähentää tilantarvetta ja vaivaa". Torrent-linkit poistuivat lopullisesti sivustolta eilen illalla Suomen aikaa.

The Pirate Bayn virallisessa blogissa korostetaan, että vaikka useat mediat keskittyvät kertomaan torrent-tiedostojen katoamisesta, niin kyseessä on vain muutos uuteen ja parempaan teknologiaan. "On kuin kertoisi ettei Ferrari myy enää autoja - he vain myyvät PAREMPIA autoja", kerrotaan blogissa.

Sivusto otti käyttöö magnet-linkit jo vuonna 2009 ja siirsi ne viime kuussa pääasialliseksi latauslinkiksi. Koska palvelu ei sisällä enää tiedostoja, sen sensuroiminen on vaikeampaa. Blogissa kerrotaan, että harvassa maassa näin rajuja sensuurikeinoja on käytössä. Maista yksi on Suomi.

The Pirate Bayn siirtyminen magnet-linkkeihin mahdollistaa palvelun kopioimisen tai mirror-palveluiden tekemisen. Muutama viikko sitten TPB julkaisikin palvelunsa 90 megatavun kokoisena pakettina, jolla oman 1,6 miljoonaa BitTorrent magnet-linkkiä sisältävän saa vaikka omalle koneelle. Luonnollisesti palvelun pyörittämisestä kotoa käsin voi joutua vastaamaan tekijänoikeusrikoksesta.

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

129.2.2012 11:00

Magnet-linkeillä on aivan selkeä etu torrent-tiedostoihin verrattuna, esimerkiksi magnet-linkkien hävyttömän pieni tilan tarve. Joten siirtyminen on erittäin hyvä juttu. Ainoana miinuksena se, että nuo magnet-linkit ovat tuottaneet (ainakin minulle) TPB-sensuurista asti päänvaivaa. Ne kun eivät tunnu toimivan proxyn takaa. Olen toki istunut vain käsieni päällä, joten vika voi olla käyttäjässäkin.

229.2.2012 11:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Ainoana miinuksena se, että nuo magnet-linkit ovat tuottaneet (ainakin minulle) TPB-sensuurista asti päänvaivaa. Ne kun eivät tunnu toimivan proxyn takaa.
Asenna Opera ja laita Turbo päälle, TPB ja Magnet-linkit toimivat loistavasti.

329.2.2012 12:15

Milläs hitolla noita ladataan.
(Testi olen piratointia vastaan)

429.2.2012 12:18

vähän menee nyt kyllä offtopiciksi mutta mikähän mahtaa olla vikana kun en itse pääse enää ollenkaan Pirate Bayn sivustolle? En siis minkään proxy-sivuston kauttakaan. Aiemmin kun olen käyttänyt mm. hidemyass:ia niin toimi aivan loistavasti, mutta nyt ei vain mitenkään suostu menemään sivustolle..

Mutta uutisesta, pelkät magnetlinkit on tosiaan hyvä veto. itse ainakin aiemmin pääasiassa käyttänyt. Ja pelkkiin magnetlinkkeihin siirtyminen tosiaan taitaa helpottaa TPB:n ylläpitäjienki elämää huomattavasti..

529.2.2012 12:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tomge:
Milläs hitolla noita ladataan.
(Testi olen piratointia vastaan)
Magnet-linkkejä ei "ladata", ne yleensä osaavat automaattisesti käynnistää torrent-ohjelman ja aloittevat latailun. Toi sitten kopioit magnet-linkin osoitteen ja liität torrent-ohjelmaan. (Esim. "avaa URL"-kohtaan.)

629.2.2012 12:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikis1:
vähän menee nyt kyllä offtopiciksi mutta mikähän mahtaa olla vikana kun en itse pääse enää ollenkaan Pirate Bayn sivustolle? En siis minkään proxy-sivuston kauttakaan. Aiemmin kun olen käyttänyt mm. hidemyass:ia niin toimi aivan loistavasti, mutta nyt ei vain mitenkään suostu menemään sivustolle..

Mutta uutisesta, pelkät magnetlinkit on tosiaan hyvä veto. itse ainakin aiemmin pääasiassa käyttänyt. Ja pelkkiin magnetlinkkeihin siirtyminen tosiaan taitaa helpottaa TPB:n ylläpitäjienki elämää huomattavasti..
Itsellänikään ei hidemyass toimi, mutta www.piraattilahti.org toimii.

729.2.2012 13:16

Itse tykkään .torrenteista koska voi valita mitä koko paketista lataa. Miten onnistuu magnet linkeillä sama?

829.2.2012 13:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Itse tykkään .torrenteista koska voi valita mitä koko paketista lataa. Miten onnistuu magnet linkeillä sama?

Ennen latauksen aloittamista ei valitettavasti onnistu. Mutta esim uTorrentissa heti latauksen jälkeen voit tiedostot-välilehdellä poistaa kaikki roskat.

Tämä on pieni miinus "vanhaan ja huonoon" verrattuna.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.2.2012 @ 13:46

929.2.2012 14:41

Entäs voiko magneeteilla päättää latauksen alkaessa mihin kansioon ne tallennetaan? Bittorrent ainakin heittää kaikki automaattisesti latauskansioon, kun taas .torrenteilla sai valita kätevästi

1029.2.2012 14:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jzw:
Entäs voiko magneeteilla päättää latauksen alkaessa mihin kansioon ne tallennetaan? Bittorrent ainakin heittää kaikki automaattisesti latauskansioon, kun taas .torrenteilla sai valita kätevästi
µTorrentilla ainakin onnistuu.

1129.2.2012 16:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikis1:
vähän menee nyt kyllä offtopiciksi mutta mikähän mahtaa olla vikana kun en itse pääse enää ollenkaan Pirate Bayn sivustolle? En siis minkään proxy-sivuston kauttakaan. Aiemmin kun olen käyttänyt mm. hidemyass:ia niin toimi aivan loistavasti, mutta nyt ei vain mitenkään suostu menemään sivustolle..

Mutta uutisesta, pelkät magnetlinkit on tosiaan hyvä veto. itse ainakin aiemmin pääasiassa käyttänyt. Ja pelkkiin magnetlinkkeihin siirtyminen tosiaan taitaa helpottaa TPB:n ylläpitäjienki elämää huomattavasti..
Itsellänikään ei hidemyass toimi, mutta www.piraattilahti.org toimii.
HMA näyttäisi yskivän. Tässä vähän lisälinkkejä bookmarkkeihin:
http://www.malaysiabay.org/
http://proxyitalia.appspot.com/thepiratebay.org/
http://piraattilahti.org
http://depiraatbaai.be.nyud.net/

Edit1: Kaikista proxiesta, teidän on pakko käyttää juuri sitä, mikä on tunnettu käyttäjätietojen luovuttamisesta (HMA) :p

Edit2: Voin vahvistaa, että magneetit toimivat hyvin ainakin tuon piraattilahti.orgin kautta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.2.2012 @ 17:08

1229.2.2012 18:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:

Edit1: Kaikista proxiesta, teidän on pakko käyttää juuri sitä, mikä on tunnettu käyttäjätietojen luovuttamisesta (HMA) :p

Off topic:

"Hups." :D En tosin käyttänyt hidemyaasia pitkään, kun minut ystävällisesti ohjattiin piraattilahti.orgin pariin, mikä onkin paljon kätevämpi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Edit2: Voin vahvistaa, että magneetit toimivat hyvin ainakin tuon piraattilahti.orgin kautta.

Vika taitaa siis olla minun päässäni. (Heh.) Ehkä magneetti-linkkien toimimattomuuden taustalla on Crunchbang tai Deluge, tiedä häntä. Pitänee selvittää jossain vaiheessa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.2.2012 @ 18:05

131.3.2012 9:12

Mitenkäs nas asemien BT clientit ja magnet linkkien toimivuus?

141.3.2012 9:30

Eivät taida toimia ennen kuin ominaisuus lisätään rtorrenttiin...

151.3.2012 9:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Eivät taida toimia ennen kuin ominaisuus lisätään rtorrenttiin...

jep, olen yrittänyt etsiä ratkaisua tuohon, mutta ei ole kyllä tullut vastaan. Tuo ominaisuus saattaa tulla hyvinkin pian tämän muutoksen ansiosta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2012 @ 09:37

161.3.2012 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Eivät taida toimia ennen kuin ominaisuus lisätään rtorrenttiin...
rtorrent on tukenut magnet-linkkejä versiosta 0.8.7 lähtien, joten ei pitäisi vaatia muuta kuin sen, että valmistaja päivittää pakettinsa.

171.3.2012 20:18
anonyymi1
Vahvistamaton

En saa mitään ladattua piraattilahdenkaan kautta :o. KUn painan "Get this torrent" - painiketta, ei tapahdu yhtikäs mitään! Missä vika? Käytän yTorrenttia

182.3.2012 9:02

Ihan kätevä tuo piraattilahti, näin muita proxyja käyttäneenä. Lähtee leuanvedotkin häiritsemästä!

192.3.2012 17:57

Lainaus:
Pihlis12
Mitenkäs nas asemien BT clientit ja magnet linkkien toimivuus?

Infoa nmt-boxin käyttäjille
http://j.mp/AfE3Nf
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.3.2012 @ 17:58

202.3.2012 20:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Lainaus:
Pihlis12
Mitenkäs nas asemien BT clientit ja magnet linkkien toimivuus?

Infoa nmt-boxin käyttäjille
http://j.mp/AfE3Nf

Itse sainkin tuon magneetti linkit toimimaan päivittämällä aseman firmiksen.

219.3.2012 14:44

Ovat toimineet jo jonkun aikaa, tosin muuallakin kuin TPB:ssa.

Enää ei tarvita pohjoiseen osoittavaa kompassia...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

226.4.2012 17:55

tietääkö kukaan et voiko mangnet linkeillä ladata jos käyttää Tor verkkoa. Itselläni ei tapahdu mitään jos painan sitä mangneetin kuvaa...voisiko olla asetuksista kiinni

238.4.2012 12:56

Aloitetaan vaikka siitä, ettei Tor-verkkoa pidä käyttää Torrentien lataamiseen. Se kuormittaa verkkoa turhaan, eikä tuo minkään asteen anonymiteettiä [lähde]. Torrent-protokolla kertoo nimittäin oikean IP-osoitteesi Torrent-verkkoon, eikä Tor piilota sitä millään tavalla.

Magnet-linkkien avaaminen ei liity Tor:n käyttöön mitenkään. magnet:? -muotoiset URI:t avataan ohjelmalla, joka on määrätty ne avaamaan. [Wikipedia] [µtorrent foorumi]. Jos ongelmana on se, ettei lataus käynnisty, todennäköisesti UDP-liikenne ei kulje Tor-verkon läpi.

Jos haluat oikeasti ladata Torrent-tiedostoja anonyymisti, kannattaa tutustua erilaisiin VPN-palveluihin (esim. IPredator).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.4.2012 @ 12:58

Jari Ketola
Administrator
http://www.AfterDawn.com

248.4.2012 13:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti _Kk_:
tietääkö kukaan et voiko mangnet linkeillä ladata jos käyttää Tor verkkoa. Itselläni ei tapahdu mitään jos painan sitä mangneetin kuvaa...voisiko olla asetuksista kiinni
Jos haluat oikeasti vaihtaa nopeutta lähes aukottomaan anonyymisyyteen, niin voit kokeilla I2P:tä. Se on suunniteltu tiedostojenjako mielessä.

Tor käyttää TCP:tä ja modernit bittorrent-asiakasohjelmat UDP:tä; it's just not going to work, man.

2516.4.2012 2:38

Moikka! Auttakaa joku hölmöä =D Elikkäs ongelma on nyt se että kun koitan ladata piratebayn sivulta jotain, ja painan sitä magnet linkkiä, niin se avaa dc++:n ja herjaa siinä tällästä: Magnet linkki annettiin dc++:lle, mutta se ei sisältänyt oikeata tarkistussummaa direct connect- verkkoa varten. Mitään toimintoa ei suoriteta. Eli mitäs mun pitäis nyt sit tehä?? Kiitokset jo etukäteen :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Katsomo siirsi ohjelmat kirjautumisen taakse – Käytännössä pakko luoda tunnukset Katsomo siirsi ohjelmat kirjautumisen taakse – Käytännössä pakko luoda tunnukset (16.8.2017 13:22)
MTV:n Katsomo-nettitelevisiopalvelun ohjelmia voi jatkossa katsoa pääasiassa vain kirjautuneena. Muutos tuli voimaan tänään. Sisältöjen siirtoa vapaasta katselusta kirjautumisen taakse perustellaan ....
9 kommenttia
Qualcomm haastaa Applen – AR-teknologia tulossa Android-puhelimiin Qualcomm haastaa Applen – AR-teknologia tulossa Android-puhelimiin (16.8.2017 12:04)
Applen WWDC-kehittäjätapahtuman jälkeen on ollut aika selvää, että seuraava iso "juttu" älypuhelinmarkkinoilla tulee olemaan laajennettua todellisuutta hyödyntävät sovellukset. Teknologian yleistymistä ....
OnePlus paljasti – Ei uutta Androidia OnePlus 3:lle ja 3T:lle ensi vuonna OnePlus paljasti – Ei uutta Androidia OnePlus 3:lle ja 3T:lle ensi vuonna (16.8.2017 10:10)
OnePlus kaataa kylmää vettä OnePlus 3:n ja 3T:n käyttäjien päälle, sillä kiinalaismerkki ei aio julkaista uusia Android-käyttöjärjestelmäpäivityksiä puhelimille Android O:n jälkeen. OnePlus ....
2 kommenttia
Snapin uusi ominaisuus – Seuraa konserttia eri kuvakulmista Snapin uusi ominaisuus – Seuraa konserttia eri kuvakulmista (16.8.2017 09:56)
Älypuhelimella kuvaamisesta on tullut kiinteä osa musiikkikonsertteja ja Snapchatin uuden ominaisuuden ansiosta yleisön kädessä saatetaan nähdä yhä useammin puhelimia. Snap on nimittäin esitellyt ....
Facebook avasi Suomessa oman nettikirpputorin Facebook avasi Suomessa oman nettikirpputorin (15.8.2017 13:59)
Yhteisöpalvelujätti Facebook on ottanut käyttöön Marketplace-ominaisuuden Suomessa. Samaan aikaan ominaisuuden saatavuusaluetta laajennetaan 16 muuhunkin maahan ja nyt se on käytettävissä yhteensä ....
1 kommentti

Uutisarkisto