*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Vielä ehdit poistaa Googlen keräämät tietosi

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 28.2.2012 15:47 Kommentteja (15)

Vielä ehdit poistaa Googlen keräämät tietosi Google muuttaa ensi kuun ensimmäinen päivä eli ylihuomenna yksityisyyssääntöjä. Muutosten jälkeen Google voi käyttää käyttäjätietojasi yhä tehokkaammin esimerkiksi mainonnan edistämiseen. Tämä voi puolestaan loukata joidenkin yksityisyyttä.
Electronic Frontier Foundation onkin suositellut käyttäjiä poistamaan kerätyn datan ennen uusien asetusten käyttöönottoa. Samalla Web Historyn käytön poistaminen estää eri Google-palveluiden tiedon yhdistämisen ja käyttämisen mainonnassa.

Google tallentaa tiedot omaan sisäiseen käyttöönsä edelleen, muuttaen ne kuitenkin anonyymeiksi 18 kuukauden päästä. EFF huomauttaa lisäksi, että tieto voi päätyä lainvalvojien käsiin riippumatta yksityisyysasetuksista.

Historiadatan saa pois päältä vierailemalla sisäänkirjautuneena osoitteessa https://www.google.com/history. Mikäli omistat useampia Google-tunnuksia, tulee toimenpide tehdä jokaiselle erikseen. Mikäli kaipaa kohdennetumpaa mainontaa tai hakutuloksia, voi asetuksen laittaa päälle samasta osoitteesta.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

128.2.2012 15:52

OT/ Miksi AF:ssä linkin klikkaaminen vie aina suoraan sinne sivuille, avaamatta uutta välilehteä? Ärsyttävää, kun ei aina muista erikseen itse avata sitä uuteen välilehteen. /OT

228.2.2012 16:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JuhaW:
OT/ Miksi AF:ssä linkin klikkaaminen vie aina suoraan sinne sivuille, avaamatta uutta välilehteä? Ärsyttävää, kun ei aina muista erikseen itse avata sitä uuteen välilehteen. /OT

Tuosta tuli joskus W3C:n suositus, että käyttäjän annettaisiin itse valita omalla toiminnallaan se, miten linkin haluaa avata. target="_blank":ia käyttämällähän tuota valinnan mahdollisuutta ei ole.

Toki tuosta voidaan keskustella, että pitäisikö pitäytyä sittenkin wanhasssa mallissa vai ei, mutta se keskustelu ei varmaan kuulu tähän uutiskommenttiketjuun vaan pikemminkin forumeille :-)

/offtopic

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

328.2.2012 17:34

Myös YouTubesta voi poistaa tiedot samalla, kuten EFF suosittelee
https://www.eff.org/deeplinks/2012/02/h...-privacy-policy

428.2.2012 19:14

Kun EFF:lta asian tiimoilta tiedotettiin (ja HS.fi:n uutisiinkin pääsi) en vielä uskonut, mutta kun F-Securen tutkimuspäällikkö kertoi että näin kannattaa tehdä, niin tein sen välittömästi. Mielenkiintoinen auktoriteettiusko, erittäin jännä. Afterdawnia uskonut olisin, mutta F-Secure ehti ensin. Ei riittänyt EFF, on se jännä.

Jos käytän kahta (tai useampaa) Google-tiliä, joista yhtä "pääasiallisesti", niin pitääkö minun poistaa tiedot jokaiselta tililtä? Tarkoitan siis, että jos olen 99% ajasta kirjautuneena tilillä X, niin poistamalla tuon tilin historian, poistan 99% Googlen tallentamasta historiasta yhteensä? Äh, vaikea selittää. Että nuo tilit eivät jaa keskenään niitä historiatietoja tai ollessani tilillä X ja hakiessani, ei tieto tallennu tilille Y?

528.2.2012 20:16

Google tallentaa noita tiliin liittyviä tietoja vain silloin kun olet kirjautuneena sisään. Eli jos kakkostiliä ei ole juuri koskaan käyttänyt, siellä ei pitäisi suuremmin mitään näkyä.

628.2.2012 20:31

Ilmeisesti ei huolta itsellä kun käytän google tunnuksia vain kun tsekkaan postit.

728.2.2012 20:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Ilmeisesti ei huolta itsellä kun käytän google tunnuksia vain kun tsekkaan postit.
Kyllä se tietosi tallentaa jos sulla kerran gmail -tunnus on. :)

"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

828.2.2012 21:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Ilmeisesti ei huolta itsellä kun käytän google tunnuksia vain kun tsekkaan postit.
Tarkistapa se googlen verkkohistoria.

928.2.2012 23:47

@8
Kävin tarkistamassa eikä näyttänyt mitään. Kysyi vain että otetaanko käyttöön.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.2.2012 @ 23:47

1029.2.2012 10:17
kuukka
Vahvistamaton

Siis kuka ihan oikeasti pysyy kirjautuneena googlen vakoilutilille muulloin kuin postia katsoessaan???? Koska parempiakin posteja löytyy, vaikka jostain syystä ajattelisi olevan niin kauhean tärkeää nähdä se saapuneen viestin ilmoitus välittömästi kännykässään, niin on kumma miksi joku 'myisi sielunsa' googlelle :P

1129.2.2012 11:22

^ Jos kirjautuu YouTubeen (Gmail-tunnuksella), on kirjautuneena myös "Googleen" samalla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.2.2012 @ 11:23

1229.2.2012 12:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kuukka:
Siis kuka ihan oikeasti pysyy kirjautuneena googlen vakoilutilille muulloin kuin postia katsoessaan???? Koska parempiakin posteja löytyy, vaikka jostain syystä ajattelisi olevan niin kauhean tärkeää nähdä se saapuneen viestin ilmoitus välittömästi kännykässään, niin on kumma miksi joku 'myisi sielunsa' googlelle :P
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Viljis:
^ Jos kirjautuu YouTubeen (Gmail-tunnuksella), on kirjautuneena myös "Googleen" samalla.
Sisällä Google-tilissäni pysyn koska, 1. tarkistan söhköpostin niin usein, että olisi oikea vaiva aina kirjautua uudestaan sisään. 2. Käytän myös iGoogle-palvelua (etusivunani). Pitää olla kirjautunut että näkee henkilökohtaiset sisällöt. 3. G+. 4. Kätevää, kun on valmiiksi kirjautunut YouTubeen, kun menee selailemaan videoita.

Ja itse en näe "sielun myymistä" (miten lievässä merkityksessä sitä tässä käytetäänkään) Googlelle kovin vaarallisena. Google on toistaiseksi käyttäytynyt melko hyvin ja avoimesti, mielestäni. Saa nähdä tulevaisuudessa.

Ja itse olen päätynyt Gmailiin, koska a) ilmainen b) tilava. En näe tarvetta etsiä toista sähköpostia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.2.2012 @ 12:15

131.3.2012 20:35
pekka1239
Vahvistamaton

Hehehee :D miksi ihmeessä Google tommosesta ilmottaa ku alusta asti keränny ja myynyt tietoja. Eikä varmasti pysty poistamaan enää ikinä tietojaan Googlelta kun ne on kerran sinne mennyt se on kuule menetetty peli.

142.3.2012 8:15

Joo kaikki jotka käyttää Googlen palveluja ovat kyllä tienyt alusta asti että ihan julkista kauppatavaraa ne heidän tiedot on. Joten turha tässä on ilmoitella asiasta, ei ne henkilöt välitä asiasta hevonpaskaa. Ne jotka välittää, niillä ei ole koskaan ollut Googlen palveluja.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.3.2012 @ 08:16

152.3.2012 19:15

on v**ttu taas melkosta vouhotusta. huuuuuu!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto