*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU-tuomioistuin: Sivustotkaan eivät ole vastuussa käyttäjien jakamista tiedostoista

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 16.2.2012 16:48 Kommentteja (11)

EU-tuomioistuin: Sivustotkaan eivät ole vastuussa käyttäjien jakamista tiedostoista EU-tuomioistuimen päätöksen mukaan verkkosivustoa ei voida velvoittaa suodattamaan tai tarkkailemaan käyttäjien jakamia tiedostoja.
Päätös liittyy vuonna 2009 alkaneeseen kiistaan SABAMin (Teostoa vastaava järjestö Belgiassa) ja yhteisöpalvelu Netlogin välillä. SABAM halusi että palvelu asennuttaisi suodatusjärjestelmän, joka estäisi tekijänoikeudenalaisen materiaalin julkaisemisen sivustolla ilman oikeudenhaltijan lupaa.

Tuomioistuimen mukaan tällaista kaikkia käyttäjiä koskevaa ja yleistä suodatusjärjestelmää ei voida vaatia asennettavaksi, koska sellainen rikkoisi sananvapautta ja yksityisyydensuojaa. Päätös on linjassa viime vuoden marraskuussa annettuun päätökseen, jonka mukaan teleoperaattori ei ole velvollinen ottamaan käyttöön yleistä suodatusjärjestelmää sisällöntuottajien vaatimusten takia.

Molemmissa edellä mainituissa päätöksissä huomio on kohdistunut suodatinjärjestelmän yleisyyteen/kattavuuteen.

Lisää uutisotsikoita

Edellinen Seuraava

Muita aiheeseen liittyviä uutisia

 

11 kommenttia

116.2.2012 17:27

Ja mistä TO-mafia sitten saa ylimääräiset hillot, jos ei enää oikeusteitse palveluiden ylläpitäjiltä. Se on kuitenkin niin paljon helpompaa, kuin käyttäjien jahtaaminen.
MegaBox tyyppisen palvelun perustaminen pitää ainakin pystyä kieltämään, kun se veisi köyhältä mafialta viimeisetkin rahat.

216.2.2012 17:32

Hieno, EU-tuomioistuin! Tuolla tuomioistuimessa on nyt ainakin pariin kertaan tehty erittäin lupaavia päätöksiä. Harmi vain, että vaikka niin moni asia tehdään ripeästi ja EU:n vaatimalla tavalla, nämä tuomioistuimen päätökset eivät tunnu vaikuttavan millään tavalla.

316.2.2012 23:09

Juuri tämän vastuuvapauden puutteen takia Suomeen ei voi luoda mitään palvelua, minne käyttäjät voivat ladata tiedostoja. Ehkä tämä EU-päätös nyt muuttaisi asian.

417.2.2012 0:53

Itsestäänselviä asioita täytyy oikeudessa käydä vääntämässä. Tykkään verrata näitä kirjesalaisuuteen. Jos velvoitettaisi tutkimaan jokainen ladattu tiedosto olisi se täysin sama, kuin se, että posti olisi velvollinen avaamaan ja tutkimaan jokaisen kirjeen ja paketin. Kukaan ei vaadi tällaista, miksi kuitenkin nettiliikenteen salaisuutta ei pidetä minkään arvoisena. Aivan sama asia. Jopa lain edessä!

Minua vihastuttaa (ja olen väsynyt tähän aikaan yöstä) tällainen sonta, että joutuu perusoikeuksiensa puolesta taistelemaan Suomessa 2010-luvulla! Meiltä ollaan koko ajan viemässä ihan näitä perustavimpia oikeuksia, kuten sananvapaus ja yksityisyydensuoja. Täytyy taistella, taistella ja kovaa. Näitä oikeuksia meillä ei ole varaa menettää. Onneksi EU:ssa on ainakin jossain paikoin vielä järkeä olemassa. Tämä kuitenkin jo toinen hyvä päätös muutamaan kuukauteen.

517.2.2012 8:59

Tämä päätös antaa hyvät eväät TPB oikeudenkäynnin tuomioiden purkuihin. Samoin esim. Sarah Secrect Chamber ja muut vastaavat oikeudenkäynnit pitäisi käydä uudestaan tämän päätöksen pohjalta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.2.2012 @ 08:59



"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

617.2.2012 9:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Tämä päätös antaa hyvät eväät TPB oikeudenkäynnin tuomioiden purkuihin. Samoin esim. Sarah Secrect Chamber ja muut vastaavat oikeudenkäynnit pitäisi käydä uudestaan tämän päätöksen pohjalta.
Voi olla ettei tälläistä lakia sovelleta taannehtivasti, varsinkaan juttuihin jotka on jo nuijittu läpi ja tuomiot jaettu. Enemmän kiinnostaa, miten tämä vaikuttaa Suomessa käytäviin sensuurilistoihin, eli voidaanko estää pääsy "rikolliselle" sivustolle, jos koko sivustoa ei voida pitää vastuullisena tehdyistä rikoksista?

717.2.2012 19:13

Entä ne päätökset, joiden kanssa tämä EI ole linjassa? Eivät liene EU-tuomionistuimen päätöksiä (vielä) mutta miten kävi MegaUploadille ja PirateBaylle? Molemmat pelkkiä palveluntarjoajan osassa toimivia tahoja, jotka kriminalisoitiin, koska osa käyttäjistä käyttää sitä laittomiin tarkoituksiin.


Asus M4N78 PRO // AMD Phenom II X4 940 BE // Asus Radeon HD 4890 // Corsair 2+2GB DDR2 // Samsung Spinpoint 1TB // Antec Earthwatts 500W // Nexus Clodius Black // Samsung T240

Merrily, merrily, merrily, merrily, life is but a dream.

819.2.2012 16:37

Laittoikohan mikään taho Finreactor-tapauksen yhteydessä kyselyä EU-tasolle tästä asiasta? Meinaan eikös tämä ole aika yksi yhteen tuon jutun sisällön kanssa =/

920.2.2012 14:37

Hmmm tarkoitaako tämä laki nyt sitä että esim megauploadin porukka on syytön? ja että heidät pidätettiin laittomasti?

1020.2.2012 14:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti susy86:
Hmmm tarkoitaako tämä laki nyt sitä että esim megauploadin porukka on syytön? ja että heidät pidätettiin laittomasti?
MegaUploadia pyöritettiin Hong Kongista..

1124.2.2012 19:03

...kuten ei postilaitoskaan ole vastuussa lähetysten sisällöistä ja postin palveluiden käyttäjien toiminnasta...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"
olepiraatti.fi

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Facebook pakottaa asentamaan erillisen pikaviestisovelluksen Facebook pakottaa asentamaan erillisen pikaviestisovelluksen (29.7.2014 22:04)
Yksi Facebook-sovellus ei riitä tulevaisuudessa iPhonella ja Android-laitteilla pikaviestejä lähettäville käyttäjille. TechCrunchille lähettämässään tiedotteessa Facebook kertoo erottavansa ....
2 kommenttia
Apple päivitti Retina-näytöllisiä MacBook Pro -koneita Apple päivitti Retina-näytöllisiä MacBook Pro -koneita (29.7.2014 13:39)
Apple on ehostanut Retina-näytöllisten MacBook Pro -tietokoneiden mallistoa. IT-jätti tuplasi 13-tuumaisen mallin perusversion keskusmuistin määrän neljästä kahdeksaan gigatavuun ja päivitti ....
Suomalaisyhtiö yrittää mullistaa kosketusnäytöt hiilinanoputkien avulla Suomalaisyhtiö yrittää mullistaa kosketusnäytöt hiilinanoputkien avulla (29.7.2014 12:45)
Suomalainen Canatu Oy kehittää uudenlaista hiilinanoputkiin perustuvia Carbon NanoBud -kalvoja, joiden avulla puhelimien kosketusnäyttöjen ominaisuuksia voidaan parantaa nykyisestä. Yhtiön tavoitteena ....
1 kommentti
Uusi muistiteknologia saapuu älypuhelimiin ensi vuonna – ottaako Apple varaslähdön? Uusi muistiteknologia saapuu älypuhelimiin ensi vuonna – ottaako Apple varaslähdön? (29.7.2014 10:47)
DDR4-muistit tekevät jo tuloa tietokoneisiin, mutta markkinatutkimusyhtiö IHS:n arvion mukaan uusien muistien saapumista ensimmäisiin älypuhelimiin ja tabletteihin joudutaan odottamaan vielä vuoden verran. ....
Kiina hyökkää Microsoftin kimppuun: Ohjelmistojätti joutui ratsian kohteeksi Kiina hyökkää Microsoftin kimppuun: Ohjelmistojätti joutui ratsian kohteeksi (29.7.2014 09:34)
Microsoftin neljälle toimipisteelle Kiinassa on tehty ratsia. Ohjelmistojätti ei ole vahvistanut syytä viranomaisten käynnille, mutta Reutersin ja South China Morning Postin mukaan tutkinta ....

Uutisarkisto