*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU-tuomioistuin: Sivustotkaan eivät ole vastuussa käyttäjien jakamista tiedostoista

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 16.2.2012 16:48 Kommentteja (11)

EU-tuomioistuin: Sivustotkaan eivät ole vastuussa käyttäjien jakamista tiedostoista EU-tuomioistuimen päätöksen mukaan verkkosivustoa ei voida velvoittaa suodattamaan tai tarkkailemaan käyttäjien jakamia tiedostoja.
Päätös liittyy vuonna 2009 alkaneeseen kiistaan SABAMin (Teostoa vastaava järjestö Belgiassa) ja yhteisöpalvelu Netlogin välillä. SABAM halusi että palvelu asennuttaisi suodatusjärjestelmän, joka estäisi tekijänoikeudenalaisen materiaalin julkaisemisen sivustolla ilman oikeudenhaltijan lupaa.

Tuomioistuimen mukaan tällaista kaikkia käyttäjiä koskevaa ja yleistä suodatusjärjestelmää ei voida vaatia asennettavaksi, koska sellainen rikkoisi sananvapautta ja yksityisyydensuojaa. Päätös on linjassa viime vuoden marraskuussa annettuun päätökseen, jonka mukaan teleoperaattori ei ole velvollinen ottamaan käyttöön yleistä suodatusjärjestelmää sisällöntuottajien vaatimusten takia.

Molemmissa edellä mainituissa päätöksissä huomio on kohdistunut suodatinjärjestelmän yleisyyteen/kattavuuteen.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

116.2.2012 17:27

Ja mistä TO-mafia sitten saa ylimääräiset hillot, jos ei enää oikeusteitse palveluiden ylläpitäjiltä. Se on kuitenkin niin paljon helpompaa, kuin käyttäjien jahtaaminen.
MegaBox tyyppisen palvelun perustaminen pitää ainakin pystyä kieltämään, kun se veisi köyhältä mafialta viimeisetkin rahat.

216.2.2012 17:32

Hieno, EU-tuomioistuin! Tuolla tuomioistuimessa on nyt ainakin pariin kertaan tehty erittäin lupaavia päätöksiä. Harmi vain, että vaikka niin moni asia tehdään ripeästi ja EU:n vaatimalla tavalla, nämä tuomioistuimen päätökset eivät tunnu vaikuttavan millään tavalla.

316.2.2012 23:09

Juuri tämän vastuuvapauden puutteen takia Suomeen ei voi luoda mitään palvelua, minne käyttäjät voivat ladata tiedostoja. Ehkä tämä EU-päätös nyt muuttaisi asian.

417.2.2012 0:53

Itsestäänselviä asioita täytyy oikeudessa käydä vääntämässä. Tykkään verrata näitä kirjesalaisuuteen. Jos velvoitettaisi tutkimaan jokainen ladattu tiedosto olisi se täysin sama, kuin se, että posti olisi velvollinen avaamaan ja tutkimaan jokaisen kirjeen ja paketin. Kukaan ei vaadi tällaista, miksi kuitenkin nettiliikenteen salaisuutta ei pidetä minkään arvoisena. Aivan sama asia. Jopa lain edessä!

Minua vihastuttaa (ja olen väsynyt tähän aikaan yöstä) tällainen sonta, että joutuu perusoikeuksiensa puolesta taistelemaan Suomessa 2010-luvulla! Meiltä ollaan koko ajan viemässä ihan näitä perustavimpia oikeuksia, kuten sananvapaus ja yksityisyydensuoja. Täytyy taistella, taistella ja kovaa. Näitä oikeuksia meillä ei ole varaa menettää. Onneksi EU:ssa on ainakin jossain paikoin vielä järkeä olemassa. Tämä kuitenkin jo toinen hyvä päätös muutamaan kuukauteen.

517.2.2012 8:59

Tämä päätös antaa hyvät eväät TPB oikeudenkäynnin tuomioiden purkuihin. Samoin esim. Sarah Secrect Chamber ja muut vastaavat oikeudenkäynnit pitäisi käydä uudestaan tämän päätöksen pohjalta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.2.2012 @ 08:59



"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

617.2.2012 9:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Tämä päätös antaa hyvät eväät TPB oikeudenkäynnin tuomioiden purkuihin. Samoin esim. Sarah Secrect Chamber ja muut vastaavat oikeudenkäynnit pitäisi käydä uudestaan tämän päätöksen pohjalta.
Voi olla ettei tälläistä lakia sovelleta taannehtivasti, varsinkaan juttuihin jotka on jo nuijittu läpi ja tuomiot jaettu. Enemmän kiinnostaa, miten tämä vaikuttaa Suomessa käytäviin sensuurilistoihin, eli voidaanko estää pääsy "rikolliselle" sivustolle, jos koko sivustoa ei voida pitää vastuullisena tehdyistä rikoksista?

717.2.2012 19:13

Entä ne päätökset, joiden kanssa tämä EI ole linjassa? Eivät liene EU-tuomionistuimen päätöksiä (vielä) mutta miten kävi MegaUploadille ja PirateBaylle? Molemmat pelkkiä palveluntarjoajan osassa toimivia tahoja, jotka kriminalisoitiin, koska osa käyttäjistä käyttää sitä laittomiin tarkoituksiin.


Asus M4N78 PRO // AMD Phenom II X4 940 BE // Asus Radeon HD 4890 // Corsair 2+2GB DDR2 // Samsung Spinpoint 1TB // Antec Earthwatts 500W // Nexus Clodius Black // Samsung T240

Merrily, merrily, merrily, merrily, life is but a dream.

819.2.2012 16:37

Laittoikohan mikään taho Finreactor-tapauksen yhteydessä kyselyä EU-tasolle tästä asiasta? Meinaan eikös tämä ole aika yksi yhteen tuon jutun sisällön kanssa =/

920.2.2012 14:37

Hmmm tarkoitaako tämä laki nyt sitä että esim megauploadin porukka on syytön? ja että heidät pidätettiin laittomasti?

1020.2.2012 14:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti susy86:
Hmmm tarkoitaako tämä laki nyt sitä että esim megauploadin porukka on syytön? ja että heidät pidätettiin laittomasti?
MegaUploadia pyöritettiin Hong Kongista..

1124.2.2012 19:03

...kuten ei postilaitoskaan ole vastuussa lähetysten sisällöistä ja postin palveluiden käyttäjien toiminnasta...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"
olepiraatti.fi

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Mobiilisota syttymässä? Samsung kieltäytyy maksamasta Android-rojalteja Microsoftille Mobiilisota syttymässä? Samsung kieltäytyy maksamasta Android-rojalteja Microsoftille (1.11.2014 13:31)
Microsoft on jo pitkään saanut miljardeja Android-valmistajilta patenttiensa käyttömaksuina, omistaahan yhtiö tuhansia tietotekniikkaan ja ohjelmistoihin liittyviä patentteja, vaikka valtaosa ....
3 kommenttia
Pikatestissä Sony Xperia Z3 Tablet Compact – höyhenenkevyt joka paikan mobiililaite Pikatestissä Sony Xperia Z3 Tablet Compact – höyhenenkevyt joka paikan mobiililaite (1.11.2014 13:00)
Sonylla on taidettu tuumia, että pieni on suurta: kompaktin mutta tehokkaan Xperia Z3 Compact -älypuhelimen lisäksi Xperia Z3 -laitteiden tabletti kantaa nimessään sanaa Compact ja on kuin solakoitunut ....
Huippusuosittu Windows Phone -paljastussovellus pakotettiin lopettamaan Huippusuosittu Windows Phone -paljastussovellus pakotettiin lopettamaan (1.11.2014 12:52)
Maailmalla erittäin suosituksi kasvanut Secret on yksi niistä lukuisista sovelluksista, joita ei Windows Phone-alustalle saa. Windows Phonen yksi ahkerimmista epävirallisten versioiden kehittäjistä, ....
2 kommenttia
Gmailin uusi Android-sovellus vuoti nettiin Gmailin uusi Android-sovellus vuoti nettiin (1.11.2014 11:46)
Android Police on julkaissut Android Lollipopissa esitellyn Material Design -käyttöliittymäsuunnittelun hengessä uudistetun Gmail 5.0 -sovelluksen APK-paketin. Uudistuneen Gmailin esittelyvideo ....
Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? Joko vanha emolevy kuristaa uusia näytönohjaimia? (31.10.2014 21:37)
Nvidian uusi näytönohjainsukupolvi julkaistiin vastikään GTX 980:n muodossa, ja sitäkin tehokkaampia näytönohjaimia on tulossa huhujen mukaan jo ensi vuoden alkupuolella, mutta samaan aikaan ....
4 kommenttia

Uutisarkisto