*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle siirtyy uuteen fonttiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.1.2012 13:07 Kommentteja (10)

Yle siirtyy uuteen fonttiin Yle aikoo vaihtaa tekstityksissä käyttämänsä fontin. Uusi fontti on nimeltään Tiresias ja se on jo käytössä esimerkiksi Yle HD -kanavalla.
YLE Kääntämisen ja versioinnin päällikkö Christoffer Forssell kertoo, että fontti on kehitetty Britanniassa näkövammaisten tarpeet huomioiden. Yle on myös testauttanut fonttia suomalaisilla näkövammaisilla.

Tiresias on nykyistä lähinnä 28-tuumaisille putkitelevisioille suunniteltua fonttia ohuempi ja sopii litteille televisioille paremmin. Kirjainten luvataan erottuvan toisistaan paremmin.

Muutos astuu voimaan ensimmäisenä helmikuun alussa Yle Teemalla ja Yle FST5:llä. Muilla kanavilla muutos on tarkoitus suorittaa maaliskuussa, jolloin Ylen muukin ilme uudistetaan.

Alla uuden ja vanhan fontin ero käytännössä (vanha ylempänä, uusi alempana):

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

130.1.2012 14:15

Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

230.1.2012 14:31

Entäs me kuvaputkikäyttäjät? Saako tuosta fontista enää vanhoilla televisioilla selvää? Täällä käytössä juurikin 28-tuuman kuvaputki, johon olen erittäin tyytyväinen (littunäytöillä kuva on aika sohjoa).

330.1.2012 14:32

Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.

430.1.2012 15:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

DVB-tekstitykset voidaan toteuttaa joko puhtaana tekstinä tai bittikarttoina. Yle käyttää tuota jälkimmäistä tapaa.

530.1.2012 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.
Minulla on 32" laajakuva kuvaputki-tv ja ihan hyvältä nuo tekstit näyttävät siinä (testasin YLE HD kanavalta). Itseasiassa ovat helpommin luettavat kuin vanhat.

630.1.2012 17:55

Ennen kuin tiedetään mitään, niin valitetaan varmuuden vuoksi. Perinteitä pitää kunnioittaa.

730.1.2012 19:47

Kyllähän tuo uusi fontti näyttää selkeästi paremmalta. En tosin Ylen kanavia pahemmin katso, joten samapa tuo.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 19:47

830.1.2012 22:20

Parasta DVB-tekstityksessä on, että sen saa kytkettyä kokonaan pois häiritsemästä.

930.1.2012 23:05

Kyllähän tuo uusi tekstitys näyttää paremmalta, mutta vanhemman näkee ainakin itse paremmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 23:05

1030.1.2012 23:10

Tuo uusi on selkeästi parempi, tuo vanha boldattu fontti onkin vähän aina ärsyttänyt kun se on liian vahva, ainakin littu-tv:ssä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nyt ne ovat täällä: Pokemon Go kolmas sukupolvi saapui! Nyt ne ovat täällä: Pokemon Go kolmas sukupolvi saapui! (8.12.2017 22:37)
Vuoden 2016 kesällä julkaistu Pokemon Go on onnistunut pitämään kymmenet miljoonat ihmiset kävelemässä pitkin maita ja mantuja jo puolentoista vuoden ajan. Pelin kehittäjä Niantic on aktiivisesti ....
Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin (8.12.2017 15:57)
Elon Musk paljasti torstaina pidetyssä yksityistilaisuudessa, että Tesla kehittää parhaillaan omaa tekoälylaskentaan suunniteltua piiriä, jolla voitaisiin suorittaa itsestään ajavan auton edellyttämät ....
1 kommentti
Nämä olivat vuoden 2017 ladatuimmat ohjelmat Suomen App Storessa Nämä olivat vuoden 2017 ladatuimmat ohjelmat Suomen App Storessa (8.12.2017 15:22)
Kuluvan vuoden päättymistä kunnioittaakseen Apple on julkaissut listat tämän vuoden suosituimmista sovelluksista ja mobiilipeleistä. Suomen App Storessa suureen suosioon nousivat pikaviestisovellukset, ....
Apple panostaa vihdoin iPhonen akkuihin? Luvassa korotus kapasiteettiin Apple panostaa vihdoin iPhonen akkuihin? Luvassa korotus kapasiteettiin (8.12.2017 13:21)
Koolla on väliä, mitä tulee älypuhelimien akkuihin. Uutta iPhonea havitteleville onkin luvassa iloisia uutisia, sillä KGI Securitiesin analyytikko Ming-Chi Kuo ounastelee uusimmassa raportissaan ....
Windows 10:n ensi vuoden päivityksestä tihkuu tietoja Windows 10:n ensi vuoden päivityksestä tihkuu tietoja (8.12.2017 11:10)
Windows 10:lle ensi vuoden huhtikuussa julkaistava Redstone 4 -ohjelmistopäivitys tulee sisältämään parannetun virranhallinnan ja tuen eSIM-teknologialle. Ajatuksena on kehittää käyttöjärjestelmää ....

Uutisarkisto