*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle siirtyy uuteen fonttiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.1.2012 13:07 Kommentteja (10)

Yle siirtyy uuteen fonttiin Yle aikoo vaihtaa tekstityksissä käyttämänsä fontin. Uusi fontti on nimeltään Tiresias ja se on jo käytössä esimerkiksi Yle HD -kanavalla.
YLE Kääntämisen ja versioinnin päällikkö Christoffer Forssell kertoo, että fontti on kehitetty Britanniassa näkövammaisten tarpeet huomioiden. Yle on myös testauttanut fonttia suomalaisilla näkövammaisilla.

Tiresias on nykyistä lähinnä 28-tuumaisille putkitelevisioille suunniteltua fonttia ohuempi ja sopii litteille televisioille paremmin. Kirjainten luvataan erottuvan toisistaan paremmin.

Muutos astuu voimaan ensimmäisenä helmikuun alussa Yle Teemalla ja Yle FST5:llä. Muilla kanavilla muutos on tarkoitus suorittaa maaliskuussa, jolloin Ylen muukin ilme uudistetaan.

Alla uuden ja vanhan fontin ero käytännössä (vanha ylempänä, uusi alempana):

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

130.1.2012 14:15

Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

230.1.2012 14:31

Entäs me kuvaputkikäyttäjät? Saako tuosta fontista enää vanhoilla televisioilla selvää? Täällä käytössä juurikin 28-tuuman kuvaputki, johon olen erittäin tyytyväinen (littunäytöillä kuva on aika sohjoa).

330.1.2012 14:32

Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.

430.1.2012 15:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

DVB-tekstitykset voidaan toteuttaa joko puhtaana tekstinä tai bittikarttoina. Yle käyttää tuota jälkimmäistä tapaa.

530.1.2012 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.
Minulla on 32" laajakuva kuvaputki-tv ja ihan hyvältä nuo tekstit näyttävät siinä (testasin YLE HD kanavalta). Itseasiassa ovat helpommin luettavat kuin vanhat.

630.1.2012 17:55

Ennen kuin tiedetään mitään, niin valitetaan varmuuden vuoksi. Perinteitä pitää kunnioittaa.

730.1.2012 19:47

Kyllähän tuo uusi fontti näyttää selkeästi paremmalta. En tosin Ylen kanavia pahemmin katso, joten samapa tuo.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 19:47

830.1.2012 22:20

Parasta DVB-tekstityksessä on, että sen saa kytkettyä kokonaan pois häiritsemästä.

930.1.2012 23:05

Kyllähän tuo uusi tekstitys näyttää paremmalta, mutta vanhemman näkee ainakin itse paremmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 23:05

1030.1.2012 23:10

Tuo uusi on selkeästi parempi, tuo vanha boldattu fontti onkin vähän aina ärsyttänyt kun se on liian vahva, ainakin littu-tv:ssä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia

Uutisarkisto