*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle siirtyy uuteen fonttiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.1.2012 13:07 Kommentteja (10)

Yle siirtyy uuteen fonttiin Yle aikoo vaihtaa tekstityksissä käyttämänsä fontin. Uusi fontti on nimeltään Tiresias ja se on jo käytössä esimerkiksi Yle HD -kanavalla.
YLE Kääntämisen ja versioinnin päällikkö Christoffer Forssell kertoo, että fontti on kehitetty Britanniassa näkövammaisten tarpeet huomioiden. Yle on myös testauttanut fonttia suomalaisilla näkövammaisilla.

Tiresias on nykyistä lähinnä 28-tuumaisille putkitelevisioille suunniteltua fonttia ohuempi ja sopii litteille televisioille paremmin. Kirjainten luvataan erottuvan toisistaan paremmin.

Muutos astuu voimaan ensimmäisenä helmikuun alussa Yle Teemalla ja Yle FST5:llä. Muilla kanavilla muutos on tarkoitus suorittaa maaliskuussa, jolloin Ylen muukin ilme uudistetaan.

Alla uuden ja vanhan fontin ero käytännössä (vanha ylempänä, uusi alempana):

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

130.1.2012 14:15

Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

230.1.2012 14:31

Entäs me kuvaputkikäyttäjät? Saako tuosta fontista enää vanhoilla televisioilla selvää? Täällä käytössä juurikin 28-tuuman kuvaputki, johon olen erittäin tyytyväinen (littunäytöillä kuva on aika sohjoa).

330.1.2012 14:32

Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.

430.1.2012 15:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

DVB-tekstitykset voidaan toteuttaa joko puhtaana tekstinä tai bittikarttoina. Yle käyttää tuota jälkimmäistä tapaa.

530.1.2012 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.
Minulla on 32" laajakuva kuvaputki-tv ja ihan hyvältä nuo tekstit näyttävät siinä (testasin YLE HD kanavalta). Itseasiassa ovat helpommin luettavat kuin vanhat.

630.1.2012 17:55

Ennen kuin tiedetään mitään, niin valitetaan varmuuden vuoksi. Perinteitä pitää kunnioittaa.

730.1.2012 19:47

Kyllähän tuo uusi fontti näyttää selkeästi paremmalta. En tosin Ylen kanavia pahemmin katso, joten samapa tuo.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 19:47

830.1.2012 22:20

Parasta DVB-tekstityksessä on, että sen saa kytkettyä kokonaan pois häiritsemästä.

930.1.2012 23:05

Kyllähän tuo uusi tekstitys näyttää paremmalta, mutta vanhemman näkee ainakin itse paremmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 23:05

1030.1.2012 23:10

Tuo uusi on selkeästi parempi, tuo vanha boldattu fontti onkin vähän aina ärsyttänyt kun se on liian vahva, ainakin littu-tv:ssä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto