*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle siirtyy uuteen fonttiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.1.2012 13:07 Kommentteja (10)

Yle siirtyy uuteen fonttiin Yle aikoo vaihtaa tekstityksissä käyttämänsä fontin. Uusi fontti on nimeltään Tiresias ja se on jo käytössä esimerkiksi Yle HD -kanavalla.
YLE Kääntämisen ja versioinnin päällikkö Christoffer Forssell kertoo, että fontti on kehitetty Britanniassa näkövammaisten tarpeet huomioiden. Yle on myös testauttanut fonttia suomalaisilla näkövammaisilla.

Tiresias on nykyistä lähinnä 28-tuumaisille putkitelevisioille suunniteltua fonttia ohuempi ja sopii litteille televisioille paremmin. Kirjainten luvataan erottuvan toisistaan paremmin.

Muutos astuu voimaan ensimmäisenä helmikuun alussa Yle Teemalla ja Yle FST5:llä. Muilla kanavilla muutos on tarkoitus suorittaa maaliskuussa, jolloin Ylen muukin ilme uudistetaan.

Alla uuden ja vanhan fontin ero käytännössä (vanha ylempänä, uusi alempana):

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

130.1.2012 14:15

Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

230.1.2012 14:31

Entäs me kuvaputkikäyttäjät? Saako tuosta fontista enää vanhoilla televisioilla selvää? Täällä käytössä juurikin 28-tuuman kuvaputki, johon olen erittäin tyytyväinen (littunäytöillä kuva on aika sohjoa).

330.1.2012 14:32

Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.

430.1.2012 15:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

DVB-tekstitykset voidaan toteuttaa joko puhtaana tekstinä tai bittikarttoina. Yle käyttää tuota jälkimmäistä tapaa.

530.1.2012 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.
Minulla on 32" laajakuva kuvaputki-tv ja ihan hyvältä nuo tekstit näyttävät siinä (testasin YLE HD kanavalta). Itseasiassa ovat helpommin luettavat kuin vanhat.

630.1.2012 17:55

Ennen kuin tiedetään mitään, niin valitetaan varmuuden vuoksi. Perinteitä pitää kunnioittaa.

730.1.2012 19:47

Kyllähän tuo uusi fontti näyttää selkeästi paremmalta. En tosin Ylen kanavia pahemmin katso, joten samapa tuo.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 19:47

830.1.2012 22:20

Parasta DVB-tekstityksessä on, että sen saa kytkettyä kokonaan pois häiritsemästä.

930.1.2012 23:05

Kyllähän tuo uusi tekstitys näyttää paremmalta, mutta vanhemman näkee ainakin itse paremmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 23:05

1030.1.2012 23:10

Tuo uusi on selkeästi parempi, tuo vanha boldattu fontti onkin vähän aina ärsyttänyt kun se on liian vahva, ainakin littu-tv:ssä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto