*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle: ohjeet Pirate Bay -eston kiertämiseksi laillisuuden rajoilla

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 16.1.2012 21:21 Kommentteja (22)

Yle: ohjeet Pirate Bay -eston kiertämiseksi laillisuuden rajoilla Piraattipuolueen julkaisemat ohjeet Elisan asettamien The Pirate Bay -estojen kiertämiseen kokeilevat nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön rajoja, Yle kertoo.
Vaikka piraattipuolueen omasta mielestä ohjeiden tarkoituksena on ennakkosensuurin kiertäminen ja sanavapauden puolustaminen, Ylen haastatteleman Vaasan yliopiston oikeustieteen professorin Asko Lehtosen mukaan ohjeissa lähestytään tilannetta, jossa annetaan neuvoja tekijänoikeusloukkauksen suorittamiseen.

Lehtonen vertaa tilannetta Pirate Bay -ylläpitäjien Ruotsissa saamaan tuomioon, jossa kyseessä oli nimenomaan avunanto tekijänoikeusrikokseen. "Avunannosta voi olla kysymys, kun kerrotaan, mistä voi saada laitonta hyödykettä ja miten se tehdään", selittää Lehtonen.

Piraattipuolue on eri mieltä ohjeistuksen taustalla olevasta tarkoituksesta ja puheenjohtaja Pasi Palmulehdon mukaan Lehtosen kommentit ymmärtäisi paremmin, jos ohjeissa neuvottaisiin nimenomaisesti laittomaan materiaaliin pääsyä. Palmulehdon mukaan kyseessä voisi olla korkeintaan avunanto avunantoon, joka ei ole edes mahdollista.

Palmulehto huomauttaa, että piraattipuolueen neuvot eivät ole ainoat eivätkä ensimmäiset netistä löytyvät ohjeet estojen kiertämiseksi ja useat tekniikka-alan sivustot julkaisivat ohjeita heti tuoreeltaan päätöksen jälkeen.

Myös AfterDawnin julkaisemassa uutisessa kerrottiin miten Elisan ja Saunalahden asiakkaat pääsevät edelleen The Pirate Bay -sivustolle vain 13 lisäklikkauksen avulla. AfterDawnin julkaisemien ohjeiden tarkoituksena ei kuitenkaan ole kannustaa piratismiin vaan lähinnä esimerkin avulla esittää miten tehottomia DNS-tietojen poistamiseen pohjautuvat sensuuritoimet todellisuudessa ovat.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

116.1.2012 21:30
neptunus
Inactive

Aikamoista jeesustelua.... Eihää se piraattipuoluekaan tossa linkissä olevassa jutussa kannusta piratismiin.

Elikkäs niitten ohjeet on eri asemassa, kuin muitten?

216.1.2012 21:31

Ryöstön tai murhan valmistelu ei ole rikos, mutta auta armias jos kerrot julksisesti miten pääsee käsiksi torrentteihin!

316.1.2012 21:37

Joo! Yhtä syyllinen se Manu Pitkänen ja Afterdawnin ylläpito on kun julkaisi täällä uutisen jossa kannustetaan piratismiin. Jos oikein aletaan veistelemään, niin enempi Piraattipuolueen ohjeet oli tehty esimerkin avulla esittämään miten tehottomia DNS-tietojen poistamiseen pohjautuvat sensuuritoimet todellisuudessa ovat. Turha Jeesustelu joutaa nyt jo täälläkin romukoppaan ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Mainosrahoitteinen sivusto tämä minun käsittääkseni on ja vielä liikkuu todella pahasti harmaalla alueella. :-)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.1.2012 @ 21:39

416.1.2012 21:42

on rikos kertoa miten käyttää proxyja ja räpläillä deeänässiä? juu...


YARR!

516.1.2012 21:43
peipposkanen
Vahvistamaton

Jaa, milloinkahan julistavat Opera-selaimen laittomaksi Suomessa kun sen Turbo-ominaisuudella voi kiertää tuon eston ja ihan vaam parilla klikkauksella. Siitä ei taida enää juuri helpommaksi muuttua tuon kiertäminen.

616.1.2012 22:02

<tyhmä kysymys>
Milloin musiikin kopioiminen omaan käyttöön sitten katsotaan rikokseksi?

Kirjastostahan voidaan käydä kopioimassa musiikkia omaan käyttöön koska kasettimaksu on jo maksettu mediasta johon sitä kopioidaan.

Onko se jopa niin, että niin kauan kuin alkuperäistä mediaa ei vahingoiteta, kopiointi pitäisi sallia?

Voisiko näin siis mennä Anttilaan ja pyytää mediaa kopioitavaksi? Pakettiahan ei saa rikkoa, mutta muuten..? Kauppiashan ei häviä, kun media ei vahingoitu enkä sitä levyä olisi kuitenkaan ostanut.
</tyhmä kysymys>

716.1.2012 22:04

Onkohan Google ja muut hakukoneet myös syyllisiä kyseiseen avunantoon. Muutamalla hakusanalla löytyy ohjeet eston kiertämiseen.

816.1.2012 22:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti specio:
<tyhmä kysymys>
Milloin musiikin kopioiminen omaan käyttöön sitten katsotaan rikokseksi?

Kirjastostahan voidaan käydä kopioimassa musiikkia omaan käyttöön koska kasettimaksu on jo maksettu mediasta johon sitä kopioidaan.

Onko se jopa niin, että niin kauan kuin alkuperäistä mediaa ei vahingoiteta, kopiointi pitäisi sallia?

Voisiko näin siis mennä Anttilaan ja pyytää mediaa kopioitavaksi? Pakettiahan ei saa rikkoa, mutta muuten..? Kauppiashan ei häviä, kun media ei vahingoitu enkä sitä levyä olisi kuitenkaan ostanut.
</tyhmä kysymys>

Yksityinen kopiointi on laillista kun lähde täyttää ns. laillisen lähteen kriteerin. Tämän vuoksi maksamme hyvitysmaksuakin.

e. @Jantzo. Google myös tarjoaa suoraa työkalua, jolla erilaisia estoja on mahdollista kiertää. Sen nimi on Google Translate.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.1.2012 @ 22:06

916.1.2012 22:05

oikeuslaitoksen, ttvk:n, poliisin ja uo-viraston toiminta laillisuuden rajamailla. no, missäs ne esitutkinnat ja syytteet ja tuomiot erään "laittoman" (väitetysti) lapo.info :n sensuurin kiertämisestä viipyy? häh?


"I just came up with this neat method of encryption. Heres some ciphertext: FHDSIJOYW^&%$*#@OGBUJHKFSYUIRE. Is it strong?"

1016.1.2012 23:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mirkoe:
Ryöstön tai murhan valmistelu ei ole rikos, mutta auta armias jos kerrot julksisesti miten pääsee käsiksi torrentteihin!
Johan se nyt on ollut jo kauan selvillä, että Suomessa piratismi on murhaa vakavampi rikos.

1117.1.2012 8:58

Aivan hirveätä lobbausta tällä hetkellä mediassa piraatteja vastaan. Ensin välähti joku Anonymouksen pommiuhkaus ja heti kun piraatti-sivusto kertoo jostain kierrosta, niin johan pamahtaa housun nappi auki.
Itsehän sain tietää tyyliin jostain savon-sanomista ensimmäisen kerran ja sen jälkeen uutinen ollu vähintään 10 eri lähteellä jaettuna.

Mistä saa tilattua Pirate Bay.org -paitoja? Tahtois yhden!!

...tais muuten tulla just idea seuraavaksi tatuoinniksi...


E: täältä --> http://bytelove.com/partners/thepiratebay.html

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.1.2012 @ 09:02

Intel Core i7 Extreme 980X 3.33GHz/Rapage II Extreme/Nvidia GeForce GT240/12gb DDR3/Corsair 60GB SSD/Win7 64 + PS3 Slim/Wii/DSi XL/PSP

1217.1.2012 9:41

Tottakai väärin on neuvoa ihmisille, kuinka sensuuri kierretään. Kenties tästä saisi vaikka ihan uuden hienon lain kehiteltyä "Sananvapauden puolustaminen - syyllinen on tuomittava vähintään 10 vuodeksi kotiorjaksi Kotilaiselle".

Ai niin tuo Asko-proffa hölisi jotain, ettei tuollainen esto kuulemma ole sensuuria, tuosta YLE:n jutusta lainattua: "Piraattipuolue puhuu sensuurin kiertämisestä, mutta Elisan ja Saunalahden estoja ei ole asetettu sensurointitarkoituksessa, Lehtonen sanoo." Mitähän tuo nyt sitten on ellei sensuuritarkoitus?

1317.1.2012 10:24

Mielenkiintoinen tulkinta. Eli elisan eston kiertäminen on laitonta, mutta esim soneran liittymällä sivuille meneminen ei? Samalla logiikalla pelkkä linkki TPB:hin tai vastaavaan palveluun olisi mahdollisesti avunanto tekijänoikeusrikkomukseen.


las ballenas son el camino

1417.1.2012 12:27

@5 Jenkeissähän tämä on jo totta: DMCA:n mukaan tumio tuli kun arvosteli Cactus järjestelmän naurettavuutta (esti soittamasta CD levyjä osalla CD soittimista sekä tietokoneilla). Se huvittava osio liittyi siihen, että kun levyn laittoi tietokoneen CD asemaan ja painoi "shift" näppäimen pohjaan autorunin estämiseksi --> kiersi koko kopiosuojauksen.

Niin - yllämainitun kertominen oli sitten ohjeistus kiertämään kopionsuojausjärjestelmä...


-Make-

1517.1.2012 12:59

Luin alkuperäisen uutisen. Onkohan profalla oma lehmä ojassa kun tollaisia älyttömyyksiä laukoi?

Nyt pitää laittaa stoppi tälle Suomen teostomafialle. Jenkeissä SOPA:kin on vastauulessa, Valkoinen Talokin nousi sitä vastaan. tuuli on kääntynyt.

Ihmisten syyttäminen ja syyllistäminen kuin pahinta murhamiestä tekijänoikeusasioissa pitää lopettaa ja tesotamafian pitäisi alkaa miettiä vähän innovaatisempia edunvalvonta keinoja kuin sensuuria ja syyllistämistä.

1617.1.2012 17:22
simsalabim
Vahvistamaton

Eston kierto kahdella sanalla: Google translate.
goo.gl/YiW8Y

1717.1.2012 20:05
ajattelija
Vahvistamaton

Likistä lainattua...
- Avunanto voidaan suorittaa sekä neuvolla että toimella. Myös neuvon antaminen voi olla avunantoa rikokseen.
Eli Askon mukaan vastaus etsi netistä/Googleta olisi rikollista.

Piraattipuolue puhuu sensuurin kiertämisestä, mutta Elisan ja Saunalahden estoja ei ole asetettu sensurointitarkoituksessa.
Eli minä asun eri todellisuudessa kuin Asko.

T.Piratebaydancing etsi minut netistä...

1817.1.2012 20:18

Alkoi naurattamaan uutisen lopussa ollut ei me mitään tehty vaan noi toiset ku me vaan seliseli...

1917.1.2012 20:25

... Ihan sama mitä tehtäisiin ei piratismi tule kuolemaan. Jos nyt vertaillaan niin kuka ostaa editointisoftan 2500 eurolla kun sarjanumeron saa netistä googletuksella?

2017.1.2012 21:06

Juu voi ehkä olla laillusuuden rajoilla tuo homma. Mutta kun miettii että koko laki on perustuslain vastainen niin mikä ei olisi laitonta.


Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

212.2.2012 17:38

Kävin kirjastossa, lainasin cd:n, kopsasin sen koneelle, omaan käyttöön, en jaa sitä netissä. En tehnyt mitään laitonta. Olenko nyt siis sananvapautta vastustava pikkuhitleri?

222.2.2012 17:39

Kävin kirjastossa, lainasin cd:n, kopsasin sen koneelle, omaan käyttöön, en jaa sitä netissä. En tehnyt mitään laitonta. Olenko nyt siis sananvapautta vastustava pikkuhitleri?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto