*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Suomalaisten pizzatilaukset näkyivät kaikille netissä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 28.12.2011 15:51 Kommentteja (9)

Suomalaisten pizzatilaukset näkyivät kaikille netissä Pizza Servicen tilauspalvelusta on löydetty tietoturva-aukko, jonka avulla kuka tahansa saattoi päästä käsiksi toisen tekemän ruokatilauksen tietoihin.
Aukko on jo korjattu, joten toisten tietoja ei pääse enää tirkistelemään. MuroBBS-keskustelupalstalla raportoitu ongelma on tullut palvelun ylläpitäjän mukaan todennäköisesti aiemman järjestelmäpäivityksen mukana. Asiasta uutisoi MikroPC.

Toisten tilaustietoihin pääsi käsiksi yksinkertaisesti muuttamalla tilauspalvelun url-osoitteesta löytyvää OrderId-arvoa. Arvo oli juokseva, joten niiden keksiminen oli erittäin yksinkertaista.

Aukkoa hyödyntämällä sai selville tilauksen tehneen puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, nimen, osoitteen, tilatut ruoat ja juomat sekä muita tietoja.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

128.12.2011 16:00

No, voi karvakäsi sentään!

228.12.2011 16:53

hui onneksi ei ole tullut tilattua tuolta pizzaa vähään aikaan :)



328.12.2011 18:47

Se joka kekkasi muuttamalla url osoitetta voi katsella toisten ihmisten tilauksia niin eikö kyseisellä nerolla ollut muuta tekemistä kuin ihan niin sattumalta onnistui sellaisen bugin huomamaan?

428.12.2011 18:49

Lainaus:
chatboy
Se joka kekkasi muuttamalla url osoitetta voi katsella toisten ihmisten tilauksia niin eikö kyseisellä nerolla ollut muuta tekemistä kuin ihan niin sattumalta onnistui sellaisen bugin huomamaan?
varmaan etti vaan onko anonymous finlandilla piikkiä tai muita lihansyöjiä?

528.12.2011 21:38

Tietoturva-aukon löytyminen saattoi olla myös puhdas vahinko. Itse eksyin pankissa väärälle verkkopankkitilille, kun aikoinaan tilitietojen näkeminen ei vaatinut avainlukua. Sama salasana ja käyttäjätunnuksessa kaksi numeroa väärinpäin.

628.12.2011 21:41

ootteko muuten kattonu apinoiden planeettaa? jotenkin rupes vaan vituttaa..

729.12.2011 1:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Tietoturva-aukon löytyminen saattoi olla myös puhdas vahinko.

Voi olla mutta tämä on selvä suunnitteluvirheitä ohjelmistoissa, eli se joka tekee niitä ei ajattele asiaa tietoturvan näkökulmasta, vaan ainoastaan sen että toimiiko palvelu. Joka on juuri se ongelma joka vaivaa näitä internet verkkopalveluja.

829.12.2011 11:27

Voi ei, joku saa tietää että tilasin ananasta pitsaan, vaikkei se kuulu pitsaan.
tosi vaarallista joo

929.12.2011 14:13

Toivottavasti kukaan ei saanut selville sairaita mieltymyksiäni...


2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Skype hävisi sovelluskaupoista Kiinassa Skype hävisi sovelluskaupoista Kiinassa (21.11.2017 17:09)
Microsoftin suosittu Skype-viestipalvelu on poistettu Applen App Store -sovelluskaupan valikoimista. Applen mukaan poiston syynä on viranomaisten huomautus. Googlen virallinen Play-sovelluskauppa ....
Google narahti – Keräsi paikkatietoa Android-käyttäjistä ilman lupaa Google narahti – Keräsi paikkatietoa Android-käyttäjistä ilman lupaa (21.11.2017 16:00)
Google on jäänyt kiinni paikkatietodatan keräämisestä Android-puhelimista, vaikka sillä ei olisi puhelimen käyttäjältä edes lupaa siihen. Google on myöntänyt kyseenalaisen toiminnan ja lupaa ....
1 kommentti
Yle Areena alkaa näkyä ulkomailla – Tämä säädös mullistaa verkkopalvelut Yle Areena alkaa näkyä ulkomailla – Tämä säädös mullistaa verkkopalvelut (21.11.2017 14:46)
Geoblokkaus on kiusannut jo liian kauan pelien pelaajia, CD-levyjen kuuntelijoita ja suoratoistopalveluiden käyttäjiä. Tämä hulluus loppuu vihdoin EU:n alueella, sillä ensi vuonna on tulossa ....
1 kommentti
Oletko ostamassa uutta TV:tä? Varmista että siinä on tämä ominaisuus Oletko ostamassa uutta TV:tä? Varmista että siinä on tämä ominaisuus (21.11.2017 14:28)
Televisioiden tekniikka uudistuu tiuhaa tahtia, mutta pääasiassa muutokset tapahtuvat televisioiden näyttöpaneeleissa tai siihen lisätään uusia älykkäitä ominaisuuksia, kuten tuki sovelluksille. ....
Inteliltä iso askel mobiilipiireissä, tulossa ensimmäinen 5G-piiri Inteliltä iso askel mobiilipiireissä, tulossa ensimmäinen 5G-piiri (20.11.2017 22:54)
Maailman suurimpiin piirivalmistajiin kuuluva Intel tunnetaan erityisesti tietysti tietokoneiden suorittimistaan, mutta on pitkän aikaa yrittänyt löytää jalansijan myös mobiilimarkkinoille. ....

Uutisarkisto