*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Suomalaisten pizzatilaukset näkyivät kaikille netissä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 28.12.2011 15:51 Kommentteja (9)

Suomalaisten pizzatilaukset näkyivät kaikille netissä Pizza Servicen tilauspalvelusta on löydetty tietoturva-aukko, jonka avulla kuka tahansa saattoi päästä käsiksi toisen tekemän ruokatilauksen tietoihin.
Aukko on jo korjattu, joten toisten tietoja ei pääse enää tirkistelemään. MuroBBS-keskustelupalstalla raportoitu ongelma on tullut palvelun ylläpitäjän mukaan todennäköisesti aiemman järjestelmäpäivityksen mukana. Asiasta uutisoi MikroPC.

Toisten tilaustietoihin pääsi käsiksi yksinkertaisesti muuttamalla tilauspalvelun url-osoitteesta löytyvää OrderId-arvoa. Arvo oli juokseva, joten niiden keksiminen oli erittäin yksinkertaista.

Aukkoa hyödyntämällä sai selville tilauksen tehneen puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, nimen, osoitteen, tilatut ruoat ja juomat sekä muita tietoja.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

128.12.2011 16:00

No, voi karvakäsi sentään!

228.12.2011 16:53

hui onneksi ei ole tullut tilattua tuolta pizzaa vähään aikaan :)



328.12.2011 18:47

Se joka kekkasi muuttamalla url osoitetta voi katsella toisten ihmisten tilauksia niin eikö kyseisellä nerolla ollut muuta tekemistä kuin ihan niin sattumalta onnistui sellaisen bugin huomamaan?

428.12.2011 18:49

Lainaus:
chatboy
Se joka kekkasi muuttamalla url osoitetta voi katsella toisten ihmisten tilauksia niin eikö kyseisellä nerolla ollut muuta tekemistä kuin ihan niin sattumalta onnistui sellaisen bugin huomamaan?
varmaan etti vaan onko anonymous finlandilla piikkiä tai muita lihansyöjiä?

528.12.2011 21:38

Tietoturva-aukon löytyminen saattoi olla myös puhdas vahinko. Itse eksyin pankissa väärälle verkkopankkitilille, kun aikoinaan tilitietojen näkeminen ei vaatinut avainlukua. Sama salasana ja käyttäjätunnuksessa kaksi numeroa väärinpäin.

628.12.2011 21:41

ootteko muuten kattonu apinoiden planeettaa? jotenkin rupes vaan vituttaa..

729.12.2011 1:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Tietoturva-aukon löytyminen saattoi olla myös puhdas vahinko.

Voi olla mutta tämä on selvä suunnitteluvirheitä ohjelmistoissa, eli se joka tekee niitä ei ajattele asiaa tietoturvan näkökulmasta, vaan ainoastaan sen että toimiiko palvelu. Joka on juuri se ongelma joka vaivaa näitä internet verkkopalveluja.

829.12.2011 11:27

Voi ei, joku saa tietää että tilasin ananasta pitsaan, vaikkei se kuulu pitsaan.
tosi vaarallista joo

929.12.2011 14:13

Toivottavasti kukaan ei saanut selville sairaita mieltymyksiäni...


2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Obaman laki menee nurin – Operaattorit saavat luvan myydä selaushistoriaa mainostajille Obaman laki menee nurin – Operaattorit saavat luvan myydä selaushistoriaa mainostajille (29.3.2017 12:59)
Yhdysvaltojen edustajainhuone on hyväksynyt esityksen, joka kumoaa Barack Obaman presidenttikaudella säädetyn lain, joka estää operaattoreita luovuttamasta asiakkaistaan tietoa eteenpäin ilman ....
Twitch aloittaa pelien myynnin aivan pian Twitch aloittaa pelien myynnin "aivan pian" (29.3.2017 11:54)
Pelivideostriimejä välittävä Twitch alkaa tällä viikolla myydä myös pelejä, kertoo TechCrunch. Tarkka ajankohta ei ole vielä selvillä ja sivuston mukaan Twitch voi laajentua pelikauppiaaksi jo tänään. ....
Supercellin suuromistaja osti ison palasen Teslasta Supercellin suuromistaja osti ison palasen Teslasta (29.3.2017 11:17)
Supercellin osakekannasta enemmistöosuuden itselleen viime vuonna hankkinut kiinalainen Internet-jätti Tencent on ostanut viiden prosentin osuuden sähköautoyhtiö Teslasta. Kaupan arvo on yhteensä ....
Tinder toimii myös netissä: Ei enää tarvetta mobiilisovellukselle Tinder toimii myös netissä: Ei enää tarvetta mobiilisovellukselle (29.3.2017 09:51)
Suosittu deittipalvelu Tinder on toiminut toistaiseksi ainoastaan mobiililaitteilla, joiden kautta sovellus pystyy hankkimaan GPS:n ansiosta tarkkaa sijaintidataa etäisyyksien määrittämistä ....
1 kommentti
Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla (28.3.2017 12:30)
Facebook on lähettänyt sähköpostia käyttäjilleen, jotka käyttävät yhtiön omistamaa Messenger-pikaviestintä Windows Phone 8.1 -laitteilla. Sähköpostisa kerrotaan, että sovellus lopettaa toiminnan ....
10 kommenttia

Uutisarkisto