*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kopiosuojauksen puute ei estänyt koomikon keikkatallenteen miljoonamyyntiä

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.12.2011 17:02 Kommentteja (21)

Kopiosuojauksen puute ei estänyt koomikon keikkatallenteen miljoonamyyntiä Koomikko Louis CK on tienannut jo miljoonan esiintymistallenteensa myynnistä. Louis CK päätti äskettäin kokeilla uutta myyntikanavaa ja laittoi videon myyntiin suoraan kotisivuilleen ilman kopiosuojauksia ja vain viiden dollarin hintaan.
Viisi dollaria maksettiin suoraan artistin PayPal-tilille eikä keikkatallenteen hinnasta näin ollen mennyt osuuksia erilaisille välikäsille. Vaikka video luonnollisesti päätyi myös piraattisivustojen valikoimaan, moni halusi kannatuksen vuoksi maksaa videosta, jonka käyttöä ei ole rajoitettu ja jonka tuotto menee kokonaisuudessaan artistille ilman ison organisaation välikäsiä.

Nyt Louis CK kertoo, että vajaassa parissa viikossa video on tuottanut jo runsaat miljoona dollaria, josta todisteena on ruutukaappaus miehen PayPal-tililtä. Hämmentynyt koomikko kertoo, että äkillisesti tilille ilmestynyt miljoona käytetään nettisivujen ylläpitoon, isoon joulubonukseen kaikille tekemisessä mukana olleille sekä hyväntekeväisyyteen.

Kaikkien kulujen ja hyväntekeväisyyden jälkeenkin miehelle jää vielä runsaat 200 000 dollaria, joka kuluu vuokran maksuun ja henkilökohtaisiin harrastuksiin.

Vastaava rahamäärä tuskin olisi ollut mahdollinen, jos esitys olisi julkaistu DVD:llä tai Blu-ray-levyllä ja myyty digitaalisesti esimerkiksi iTunesin kautta. Myös muut tunnetut artistit kuten Radiohead ja Pearl Jam ovat aiemmin toteuttaneet onnistuneita kampanjoita, jossa sisältöä myytiin suoraan käyttäjille netin kautta.

Tägit: Louis CK DRM
Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

123.12.2011 17:40

Oikea suunta, mutta useimmilla artisteilla ja esiintyjillä on joku sopimus joka estää juuri tällaisen toiminnan, juuri tästä syystä.

223.12.2011 18:14

Näinpä, artistitkin saisivat enemmän itselleen mikäli yleinen jakokanava olisi juurikin samalla tavalla mitä arvon herra on tehnyt. Mielelläni maksaisin noin edullisen hinnan ja vaikka vähän enemmänkin, sillä tiedän että siitä saa kaveri suoraan kiitoksen työstään. Tottakai valtio saattaa omansa välistä näpistää mutta sille nyt ei voi mitään.

Nostan hattua ja käyn itsekin sen vajaan 4 euroa kaverille antamassa. Hyvä mieli molemmille.

323.12.2011 18:47

Näin pitäisikin aina mennä. Tuotto lyhentämättömänä suoraan tekijöille.


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

423.12.2011 18:53

Olen jo pitemmän aikaa odottanut että joku tekee tämän ja vaikuttaa että lopputuloskin on odotusteni mukainen.
Raha menee sille jolle se kuuluukin ja näköjään varsin kiitettävällä summallakin!

Esim. TV sarjoissa voisivat antaa 1-3 vuorokautta aikaa esittää ohjelma TV:ssä maailmanlaajuisesti (mainostajien takia) ja sen jälkeen olisi muutaman euron hintaa ladattavissa maailmanlaajuisesti.

Itse olen valmis maksamaan siitä että en joudu odottamaan DVD/Blu-ray julkaisua joka tulee vasta vuoden jälkeen saataville tuotantokauden loputtua. Ja todennäköisesti sitten ostan vielä sen Blu-ray julkasunkin.

Jos jokin televisio yhtiö toisi uutuus sarjat jakso kohtaisella maksulla saataville samaan aikaan kun ne tuotanto maassa esitetään, ei minulla ole mitään ongelmaan maksaa tästä.

523.12.2011 19:26

Mukavahan se on jos kuluttaja saa halvalla ja esiintyjä tienaa, mutta samanlainen malli tuskin toimii vähemmän tunnetuilla esiintyjillä.

623.12.2011 20:21

Justiin ostin ja latasin tuon esiintymistallenteen, ostaminen onnistui vaivattomasti.

Eli jatkan iltaa Louis CK esiintymisen katselemisella.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille.

-ahrama

723.12.2011 20:22
bnvnvbnvbnvbn
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti remix:
Mukavahan se on jos kuluttaja saa halvalla ja esiintyjä tienaa, mutta samanlainen malli tuskin toimii vähemmän tunnetuilla esiintyjillä.
Tai sitten se juuri on parempi niillä kun saa paljon ilmaista mainosta.

824.12.2011 9:45

Jeps, tuollaisissa tapauksissa olisin tyytyväisenä maksamassa, kun tiedän ettei suurin osa rahoista mene vääriin käsiin. Lisää tällaista!

924.12.2011 14:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ahmara:
Justiin ostin ja latasin tuon esiintymistallenteen, ostaminen onnistui vaivattomasti.

Eli jatkan iltaa Louis CK esiintymisen katselemisella.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille.

-ahrama
Minäkin kävin antamassa roposeni kaverille .. ja taidampa katsella sen huomenna...juuri sopparit kieltävät moisen menettelyn kuten CK on tehnyt.

Hyvää joulua kaikille.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.12.2011 @ 14:18

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

1024.12.2011 22:58

Kumpa muusikotkin intoutuisivat tästä...

Paypal saattaa tosin nousta kohta arvoon arvaamattomaan, kumpa olisi niiden osakkeita taskussa :D

1125.12.2011 1:20

Monilla muusikoilla lienee vaan se ongelma, että levy-yhtiö on niin monella tavalla mukana musiikin teossa. Sieltä kauttahan saattavat tulla jopa biisit, niiden sovitukset, osa soittajista (esim. taustalaulajat, ammattimuusikot, "lisä"soittimien soittajat), studiotilat ja tekniikka (äänitys, miksaus, editointi), hyvin tärkeänä osana tuottaja, graafikot (vai ketä ne kansitaiteen suunnittelijat ovatkaan), markkinointiorganisaatio jne..

Eli sen hyvän musiikin tekijöinä on hyvin harvoin vain yksi artisti tai bändi, joten tuloistakin on jotain kautta osan mentävä muuallekin kuin artistille/bändille. Myös valtio rohmuaa ison siivun kaikesta liikkuvasta rahasta mm. alv:n muodossa.

En sano, ettenkö kannattaisi em. suoramyyntiä laajemmaltikin, mutta sen kuvittelu, ettei iso paha levy-yhtiö silti saisi lähes aina merkittävää osaa rahoista, lienee hieman naiivi.

1225.12.2011 15:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Monilla muusikoilla lienee vaan se ongelma, että levy-yhtiö on niin monella tavalla mukana musiikin teossa. Sieltä kauttahan saattavat tulla jopa biisit, niiden sovitukset, osa soittajista (esim. taustalaulajat, ammattimuusikot, "lisä"soittimien soittajat), studiotilat ja tekniikka (äänitys, miksaus, editointi), hyvin tärkeänä osana tuottaja, graafikot (vai ketä ne kansitaiteen suunnittelijat ovatkaan), markkinointiorganisaatio jne..

Eli sen hyvän musiikin tekijöinä on hyvin harvoin vain yksi artisti tai bändi, joten tuloistakin on jotain kautta osan mentävä muuallekin kuin artistille/bändille. Myös valtio rohmuaa ison siivun kaikesta liikkuvasta rahasta mm. alv:n muodossa.

En sano, ettenkö kannattaisi em. suoramyyntiä laajemmaltikin, mutta sen kuvittelu, ettei iso paha levy-yhtiö silti saisi lähes aina merkittävää osaa rahoista, lienee hieman naiivi.
Tota tota, kyllä ne taustalaulut, ja jos lisäsoittimia tarvitaan hoituvat ihan muulla tavoin kuin levy-yhtiön panostukseslla. Esim taustalaulajina 99% on bändin muut jäsenet tai bändin itsensä maksama "kuoro". Lisäksi nuo lisäsoittimet hoituu varsin hyvin nykyisillä elektronisilla soittimilla varsin hyvin, eroa ei huomaa tavallinen kuulija, eikä kylläkään asiantuntijakaan useimmiten ja eron huomaa vain erittäin tarkalla analysoinnilla purkamalla musiikkirakenne kokonaan. Studiot, mitä taas studioihin tulee niin kyllä niitä studioita paremmilla laitteilla löytyy yksityisiltä koska he satsaavat siihen että musiikki toimii ja kuuluu hyvältä, ei levy-yhtiöillä ole intressiä rakentaa kunnon studioo koska äänet/musiikki voidaan muokata erittäin hyvin myöskin pelkästään tietokoneella. Sama pätee esim levynkansikuvaankin, muokattavan kansikuvan saa digikameralla ja tietokoneohjelmalla, taidat elää 60-lukua graafikkoines ja markkinointiorganisaatioines. Tietoyhteiskunnassa ja tietokonemaailmassa on vain taivas(avaruus) rajana. suuret plättyfirmat naaiveille muusikoille juurikin teettää noita erittäin sitovia sopimuksia ja jotka eivät todellakaan edistä taiteen vapautta. Ainoa hyvä tekstissäsi oli se että, edes jollakin tavalla hyväksyt ja vähän kannatatkin em. suoramyyntiä koska juurikin tuontapainen tuo sen leivän todellakin artistin pöytään ja uutisen mukaan myös niille (hyväntekeväisyys) jotka eivät ole osallistuneet muusiikintekoon millään tavalla.

1325.12.2011 16:27

Fiksu mies on fiksu.

1425.12.2011 23:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Monilla muusikoilla lienee vaan se ongelma, että levy-yhtiö on niin monella tavalla mukana musiikin teossa. Sieltä kauttahan saattavat tulla jopa biisit, niiden sovitukset, osa soittajista (esim. taustalaulajat, ammattimuusikot, "lisä"soittimien soittajat), studiotilat ja tekniikka (äänitys, miksaus, editointi), hyvin tärkeänä osana tuottaja, graafikot (vai ketä ne kansitaiteen suunnittelijat ovatkaan), markkinointiorganisaatio jne..

Eli sen hyvän musiikin tekijöinä on hyvin harvoin vain yksi artisti tai bändi, joten tuloistakin on jotain kautta osan mentävä muuallekin kuin artistille/bändille. Myös valtio rohmuaa ison siivun kaikesta liikkuvasta rahasta mm. alv:n muodossa.

En sano, ettenkö kannattaisi em. suoramyyntiä laajemmaltikin, mutta sen kuvittelu, ettei iso paha levy-yhtiö silti saisi lähes aina merkittävää osaa rahoista, lienee hieman naiivi.
Amatöörimuusikkona voin sanoa että olet väärässä. Miksaus, masterointi, ja äänitys eivät kovin paljoa maksa jos ei olla aivan maailman huipulla ja väkisin haluta siihen rahaa laittaa. Varsinkin pienemmillä artisteilla. Toiseksi levy-yhtiöt eivät ihan pienimmille kokoonpanoille omia kappaleita tee, suomessa ehkä muutamalle suurimmalle mainstream popparille. Oikeasti levy-yhtiö ei ole kuin rahaa rohmuava jakelulaitos oheistoimintoineen.

AMD phenom II 955be
Palit GTX 460 1gb
4GB DDR3 Ram 1333mhz

1525.12.2011 23:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Monilla muusikoilla lienee vaan se ongelma, että levy-yhtiö on niin monella tavalla mukana musiikin teossa. Sieltä kauttahan saattavat tulla jopa biisit, niiden sovitukset, osa soittajista (esim. taustalaulajat, ammattimuusikot, "lisä"soittimien soittajat), studiotilat ja tekniikka (äänitys, miksaus, editointi), hyvin tärkeänä osana tuottaja, graafikot (vai ketä ne kansitaiteen suunnittelijat ovatkaan), markkinointiorganisaatio jne..

Eli sen hyvän musiikin tekijöinä on hyvin harvoin vain yksi artisti tai bändi, joten tuloistakin on jotain kautta osan mentävä muuallekin kuin artistille/bändille. Myös valtio rohmuaa ison siivun kaikesta liikkuvasta rahasta mm. alv:n muodossa.

En sano, ettenkö kannattaisi em. suoramyyntiä laajemmaltikin, mutta sen kuvittelu, ettei iso paha levy-yhtiö silti saisi lähes aina merkittävää osaa rahoista, lienee hieman naiivi.
Amatöörimuusikkona voin sanoa että olet väärässä. Miksaus, masterointi, ja äänitys eivät kovin paljoa maksa jos ei olla aivan maailman huipulla ja väkisin haluta siihen rahaa laittaa. Varsinkin pienemmillä artisteilla. Toiseksi levy-yhtiöt eivät ihan pienimmille kokoonpanoille omia kappaleita tee, suomessa ehkä muutamalle suurimmalle mainstream popparille. Oikeasti levy-yhtiö ei ole kuin rahaa rohmuava jakelulaitos oheistoimintoineen.

1625.12.2011 23:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Monilla muusikoilla lienee vaan se ongelma, että levy-yhtiö on niin monella tavalla mukana musiikin teossa. Sieltä kauttahan saattavat tulla jopa biisit, niiden sovitukset, osa soittajista (esim. taustalaulajat, ammattimuusikot, "lisä"soittimien soittajat), studiotilat ja tekniikka (äänitys, miksaus, editointi), hyvin tärkeänä osana tuottaja, graafikot (vai ketä ne kansitaiteen suunnittelijat ovatkaan), markkinointiorganisaatio jne..

Eli sen hyvän musiikin tekijöinä on hyvin harvoin vain yksi artisti tai bändi, joten tuloistakin on jotain kautta osan mentävä muuallekin kuin artistille/bändille. Myös valtio rohmuaa ison siivun kaikesta liikkuvasta rahasta mm. alv:n muodossa.

En sano, ettenkö kannattaisi em. suoramyyntiä laajemmaltikin, mutta sen kuvittelu, ettei iso paha levy-yhtiö silti saisi lähes aina merkittävää osaa rahoista, lienee hieman naiivi.
Amatöörimuusikkona voin sanoa että olet väärässä. Miksaus, masterointi, ja äänitys eivät kovin paljoa maksa jos ei olla aivan maailman huipulla ja väkisin haluta siihen rahaa laittaa. Varsinkin pienemmillä artisteilla. Toiseksi levy-yhtiöt eivät ihan pienimmille kokoonpanoille omia kappaleita tee, suomessa ehkä muutamalle suurimmalle mainstream popparille. Oikeasti levy-yhtiö ei ole kuin rahaa rohmuava jakelulaitos oheistoimintoineen.

1726.12.2011 5:04

@ ameiba & Rokkiman:

No hyvä kun korjasitte, jos olen ollut väärässä luulossa. Ehkä ajattelen liikaa jotain Idols-tyylistä äkkitähteä, jolle (käsittääkseni) levy-yhtiön puolelta edelleenkin tuodaan eteen lähes valmis paketti.

Varmasti on ihan totta se, että musiikin teon ja jakelun voi lähes alusta loppuun hoitaa itse vaikka kotitietokoneella omassa makkarissa. Mutta onko jälki useinkaan oikeasti myyntikelpoista ja kiinnostavaa, vai täytetäänkö sillä vain jonkun mikseri.netin sivuja? Onkohan radiosoitossa tai myyntilistoilla paljonkaan tälläisiä lähes omin käsin tehtyjä biisejä? Vaikka eiväthän ne taida näkyä listoilla, jos niitä myydään vain suorakaupalla netissä. Mutta osaatteko kertoa oikein konkreettisia esimerkkejä, mitä ilman levy-yhtiöiden merkittävää panosta pärjänneitä artisteja/bändejä voisi sanoa menestyneeksi?

1826.12.2011 7:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Ehkä ajattelen liikaa jotain Idols-tyylistä äkkitähteä, jolle (käsittääkseni) levy-yhtiön puolelta edelleenkin tuodaan eteen lähes valmis paketti.


Idols "paketti" onkin sitten niin valmis että Idols tähti ei välttämättä pääse vaikuttamaan yhtään musiikkiin tai biiseihin. Rahatkin menevät suurimmaksi osaksi levy-yhtiöille.

Mutta itse aiheeseen. Viisas mies ja kokeilu toimi hyvin. Nyt on näkyvästi osoitettu miten ilman suojauksia ja halvalla hinnalla voi tienata mukavasti rahaa. Monet ovat puhuneet että antaisivat mielellään rahaa jos tietävät, että rahat menee tekijälle. Näin siinä sitten kävikin.

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1926.12.2011 17:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Mutta osaatteko kertoa oikein konkreettisia esimerkkejä, mitä ilman levy-yhtiöiden merkittävää panosta pärjänneitä artisteja/bändejä voisi sanoa menestyneeksi?
Nomy
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.12.2011 @ 17:52

2027.12.2011 17:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Mutta osaatteko kertoa oikein konkreettisia esimerkkejä, mitä ilman levy-yhtiöiden merkittävää panosta pärjänneitä artisteja/bändejä voisi sanoa menestyneeksi?

Mokama, Apulanta ja Klamydia voidaan lienee laskea nimenomaan esimerkkeihin koska kaikilla edellämainituilla on oma levy-yhtiö joka julkaisee levyt ja olihan Nightwish:n Once Suomen kallein omakustanne.

2129.12.2011 18:23

Todella halpa hinta toimivasta videotallenteesta.

DRM-invalidisoidusta sonnasta en varmasti maksaisi senttiäkään...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto